Discussie: Blaren van het aan de teugel rijden?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

wenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-04 19:49

ik trek mijn paard niet in krul
en tog heb ik blaren
als ik met leren teugels rijd niet
maar met die andere wel
komt omdat mijn paard onverwachts ze hoofd schud
en de teugels schuren dan in mijn handen
dus het hoef niet door in de krul trekken te komen hoor
mijn paard loopt nooit in krul gewoon hoofd naar voren en karremaar
wel zo vriendelijk tegen over een 5 jarige Tong uitsteken

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-04 19:51

Wenny, dan ben je niet los genoeg in je hand Haha! Haha!

Lenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-04 19:53

wenny schreef:
mijn paard loopt nooit in krul gewoon hoofd naar voren en karremaar
wel zo vriendelijk tegen over een 5 jarige Tong uitsteken

Verward haha

joelledsr

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-04 19:54

Goed, nog een voorbeeldje dan maar, ik houd mijn handen nooit goed genoeg dicht, dus mijn teugels glippen er tussen uit. Daar krijg ik blaren van. Ik rijd mijn paard voornamelijk op een licht teugeltje, dus van het in de krul trekken kan het niet komen. Ik nu sinds een maand een endurance hoofdstel van Libby's met bijpassende teugels en nergens meer last van, terwijl ik vroeger als ik zonder handschoenen reed standaard hele grote blaren had. (nou speel ik ook viool, dus heb hele tere handjes Boos! )

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-04 20:03

Ik rij altijd met handschoenen Lachen.

Had 'vroeger' toen ik nog veel op manegepaarden reed weleens blaren, met huidige paard heb ik geen blaren en mn eelt is ook helemaal verdwenen.
Vorig jaar heb ik enige tijd zonder handschoenen gereden op mn eigen paard, maar werd toen ook gevraagd om een pony te rijden om die 'strandmak' te maken. Dat heb ik geweten zeg Scheve mond. Pony scheurde gewoon door elke hulp heen dus de blaren zaten er weer op Verdrietig. Volgende dag gelijk weer handschoenen gekocht Haha!.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-04 20:28

ben ik het niet mee eens, er zullen er best zijn die dat door trekken hebben, maar naar mijn idee ben ik best stil en licht met me hand en als ik zonder handschoenen rijd, heb ik meteen velletjes los en blaren. moet zeggen dat ik wel stugge springteugels heb.

patos

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-04 20:33

Ik rijd expres zo min mogelijk met handschoenen. Dan straf je jezelf meteen af als je te hard zit te sjorren. Ik heb eigenlijk ook nooit blaren, alleen pas zaten Patos en ik in een 'fase' Knipoog en toen heb ik toch maar een dag of twee met handschoenen gereden.

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-04 20:47

Ik rij altijd met handschoenen, ik heb nogal de neiging de teugels uit mijn handen te laten glippen en daarom rij ik met teugels met rubberen binnenkant. Dat rubber is erg stroef en ik krijg blaren als ik vaak zonder handschoenen rij. Een keer lukt nog wel, maar na een week is het bingo!

Ing__

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-04 20:52

ik heb nooit last van blaren Lachen
gelukkig Haha!

Ethelate

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-04 20:56

Ik rij niet meer met handschoenen, omdat ik mijn teuges toen telkens door mijn hand liet glijden. Nou rij ik wel regelmatig blaren, maar niet om dat ik zit te sjorren ofzo, maar omdat ik de teugels toch nog laat glijden. Maar ik krijg ook blaren op mijn middelvinger ( Verward ik weet niet hoe ik het presteer) Heb gewoon snel blaren. En dan eindelijk een beetje eelt, maar dat pulk ik er dan weer van af... schiet niet op zo Knipoog

Antoinette

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-04 21:56

noekie123 schreef:
Idem.
Ook bij het uitmesten van de stal.. heb ik snel blaren op mijn vingers, alleen al door de wrijving met de riek. Dat is ook met de teugels. Ik hou ze vaak wat te los en dan glijden ze wat uit mijn handen, daardoor krijg ik sneller blaren als ik zonder handschoenen rij.

Yep, van vegen en mesten krijg ik ook al blaren. Okee toen ik nog echt in de paarden werkte werd het wel al minder.
Maar nu heb ik het ook al weer snel met mesten en vegen.

Dus blaren omdat je te hard trekt, kan...maar verder gewoon bullsh*t!

Als ik zonder handschoenen met S&T rijd heb al ik blaren van zowel de stang als trens. En geloof die die stang zit echt niet strak, dan heb ik een sputterend paardje Haha!

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-04 22:08

Ik heb ook heel snel blaren. Vegen en uitmesten zijn bekende, maar ook van de teugels. Van een stapritje buiten aan een lang teugeltje al, gewoon het vasthouden is voldoende, dan heb ik ze niet eens op maat en al helemaal niet strak aangenomen.
Soms heb ik dan de blaren niet tussen m'n vingers, maar waar je huid tegen elkaar aan komt als je je hand sluit, de overgang van je handpalm naar je vingers, de huid die tegen elkaar schuurt is al genoeg voor een blaar en met trekken heeft dat niks te maken. Altijd handschoenen dus.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-04 22:42

gijsenkim schreef:
en een groen paard aan de longeerlijn. Haha! Haha!

Oja? Nooit handschoenen gezien hoor met Levi aan de longe Schijnheilig Haha!

Heb wel is blaren gehad ja, gelukkig nu niet meer. Heb ze voornamelijk als ik zweethandjes krijg Scheve mond

LotteAnna

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-04 23:19

Iris82 schreef:
Ik kreeg met name blaren van het manen trekken...

Ja dat heb ik ook altijd Scheve mond

Miss_Petit

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-04 23:37

In mijn opzicht doe je dan echt iets verkeerd...

Je paard moet niet op je hand naar beneden lopen, maar op je zit en been. Met weinig teugeldruk. (tenminste zo rijd ik)

Verder zit er een verschil tussen "aan de teugel rijden" en nageefelijk rijden.

Jokonootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-04 07:39

ik krijg zelfs blaren als ik op buiten rit met een lang teugeltje rijd... ik rij daarom ook altijd met handschoenen ... anders kan ik de komende dagen niks meer met mijn handen de huid op mijn ring vingers is ook niet echt een van de sterkste dus dan krijg je dat snel ...

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-04 08:14

Ik krijg heel snel blaren, door vegen, knippen, uitmesten, in de tuin werken... maar door de teugels heb ik nog nooit blaren gehad. Lijkt me toch een kwestie van te stevig vast houden? Want bij al die activiteiten waar ik wel blaren krijg, heb ik het betreffende "voorwerp" stevig vast, maar de teugels hou ik vast alsof ik een kuikentje in mijn handen heb Lachen.

napoleon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-04 09:18

RockyLover schreef:
Ik heb hier een discussiepunt voor jullie: Veel mensen die ik ken hebben hele erge blaren van het aan de teugel rijden, maar volgens mij moet je met een kleine teugelhulp je paard licht in je hand aan de teugel kunnen rijden, zonder blaren. Okay, het kan wel zo zijn dat je dat niet lukt, maar als je zulke grote blaren krijgt ben je toch niet goed bezig denk ik zo.

Ik zal je even uit een droom halen, blaren kan je ook krijgen van het te los vasthouden van je teugels waardoor er wrijving ontstaat en je dus onwijs grote blaren kan krijgen!

Het hoeft dus niet per defenitie zo te zijn dat iemand blaren krijgt van het zoals jij het noemt "aan de teugel rijden" als je heel hard zit te knijpen in je handen.

Ik heb altijd blaren en mijn paard is letterlijk (want zo rij ik hem ook) op de puntjes van mijn ringvinger te rijden. Ik heb alleen echt altijd kapotte handen omdat er wrijving ontstaat doordat ik de teugels zo losjes vasthou en omdat ik een erg gevoelige huid heb. Ik kan je gerust zeggen dat ik zomers met gevoerde (!) Roecklhandschoentjes rij (erg warm maar helaas de enige handschoenen waarmee ik bijna geen blaren krijg) en ik ook nog eens helemaal mijn vingers heb ingetaped met blarenpleisters!

Zeg dus niet zomaar dat je niet met een zachte hand rijdt als je blaren op je handen hebt staan!

parouscha

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-04 09:21

Ik heb er Winters nooit last van.
Omdat het koud is, dan zweet je niet zo snel.
Zomers heb ik er vaak last van(Zelfs met handschoentjes)maar dat komt dan oko weer omdat het warm is, en je gaat zweten in je handschoenen, en dan word je huis week , en dan krijg je makkelijk blaren . OK dan!
Goed uitgelegt Tong uitsteken

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-04 09:23

Als je je teugels te los vast heb, heb je niet een zachte hand. Een zachte hand komt namelijk uit je schouders, bovenarmen, onderarmen en polsen

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-04 09:44

Ik krijg echt overal blaren van. Als ik een beetje een lang tentamen heb waarbij ik nogal moet doorschrijven heb ik zlefs blaren van mijn pen. Van mijn teugels heb ik soms blaren, het scheelt nogal wat voor teugels het zijn. Vooral als ik zonder handschoenen rijdt en lekker aan het zweten ben dan gaat het helemaal mis.

biancaaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-04 09:55

Als je paard echt aan de teugel is wil dat dacht ik toch zeggen dat je paard op beide kanten los is nagevelijk en op eigen benen loopt, waardoor je dus (bijna) niets in je handen zou moeten hebben. En bovendien moeten je polsen en schouders als een soort veer werken waardoor je de teugels gewoon vast kunt houden, dus teugels niet zomaar uit je handen glippen. Maar je hebt uitzonderingen, sommige mensen kunnen gewoon niet tegen de wrijfing van de teugels tussen hun vingers. Maar als ik op de manege kijk lopen mensen met blaren rond omdat ze hun paard gewoon simpel weg in de krul trekken of op non-actief laten lopen waardoor paard dus ontzettend in hun handen hangt. Daar zou ik ook spontaan blaren van krijgen!

Alline

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-04 10:04

Ik vind het ook altijd vreemd als iemand beslist met handschoen moet rijden omdat ie anders blaren krijgt, dan doe je volgens mij toch iets verkeerd..

RockyLover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-04 10:34

Napoleon, ik zie ook echt wel hoe zij rijden hoor, zaag zaag, kijk eens hoe mooi hij kan lopen! En van deze paarden hoef je in princiepe geen blaren te krijgen, fijne teugels enz. en vroeger hadden deze mensjes nooit blaren, toen ze nog niet aan de teugel gingen rijden wel.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-04 11:40

ik moet altijd kneepjes geven snelachter elkaar, dan gaan mijn vingers langs elkaar, en daar krijg ik wel eens blaren van, maar ze zegt altijd dat ik harder moet kneden omdat het bit niet beweegt, dus denk niet dat ik te ruig ben ofzo, maar misschien ook wel...