waarom wordt de straal altijd drastisch ingekort?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

josien

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-04 22:24

Citaat:
dus ik kan volgens jou gewoon rijden Josien? Ik moet wel stukjes op de weg, maar het meeste kan in de berm en op bospaden.

In prenciepe moet het kunnen. Er zijn natuurlijk uitzonderingen die zeer slechte hoeven hebben. Het is natuurlijk niet de bedoeling dat je paard binnen een week zijn hele hoef heeft afgesleten. Dan is een hoefschoen ook nog een mogelijkheid.

Citaat:
die site heb ik gelezen en uitgeprint voor mijn smid, die heeft er hartelijk om gelachen, want het wordt gepresenteerd alsof dit de enige goede manier is, volgensm ij smid werkt dit alleen bij paarden zonder beenstandafwijkingen en met goede hoeven.

Moet je met een Hackney die concoursen looptniet mee aankomen bijvoorbeeld, maar ja die mensen hebben ook niet met paardnatuurlijk.

Been standafwijkingen kunnen zeker ook zonder ijzers worden recht gesteld zoveel het kan. Dit duurt enkel veel langer, maar met het voordeel dat het corigeren langzaam gaat en dus het paard geen last krijgt van gevrichten enz.
Over goede hoeven is zeker waar, maar veel hoef problemen kunnen juist door het bloodsvoets en natuurlijk bekappen worden opgelost.

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-04 22:27

Ik ben naar een cursus natuurlijk bekappen geweest bij paardnatuurlijk en daar werd ons geleerd dat de straal 3 functies heeft: schokabsorptie, gevoel met de grond en een hoefgroei sensor.
Dus wel degelijk belangrijk als het paard zonder ijzers staat.
Ik denk dat jouw smid het bijsnijdt om de hoef langzamer te laten groeien. Zolang de straal namelijk contact met de grond maakt geeft het een "seintje" dat de hoef best nog wat kan groeien. Wordt de hoef echter te lang zodat de straal minder druk te verduren krijgt "stuurt" hij het bericht dat de groei wel iets langzamer mag zodat de hoef op natuurlijke wijze kan afslijten.

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-04 22:30

Aha! Dat is duidelijke uitleg sflj! Dus een hoefsmid die dat niet doet wil eigenlijk meer $$$ verdienen Knipoog ?

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-04 22:37

jeddah schreef:
Aha! Dat is duidelijke uitleg sflj! Dus een hoefsmid die dat niet doet wil eigenlijk meer $$$ verdienen Knipoog ?

Sommige mensen denken dan inderdaad dat de hoeven (te) langzaam groeien en het paard dus eigenlijk maar op ijzers moet.dus $$. Misschien vindt de smid en/of de klant het ook gewoon mooier staan? Wij hebben iig geleerd om er niet aan te komen met het bekappen en als hij echt te lang is slijt de straal vanzelf en bovendien groeit de hoef sneller dus het regelt zich grotendeels zelf.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-04 08:16

Citaat:
Dan is een hoefschoen ook nog een mogelijkheid

is een beetje onhandig aan-en uittrekken bij een paard dat geen achtervoeten kan/wil geven, ik hijs de voeten af en toe met een touw op om te kijken hoe het eruit ziet en zelfs dat is een levensgevaarlijke onderneming. De smid doet hem altijd in een hoefstal en dat gaat redelijk, dan laat ie zich wel vallen maar het lukt niet echt.

We hebben nog een half jaar om wat te corrigeren aan de beenstand, dan is ie 5 en kan het niet meer (ook daar is discussie over, maar goed ik hou maar aan wat ik geleerd heb op school). Dan gaan ook de voorijzers eraf.

josien

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-04 10:23

Haha, ja dat gaat niet echt hé. Hoe doe je het trouwens oefenen been op tillen. Paarden die moeilijk hun been op tillen en zich laten vallen of beginnen te slaan leer ik daar met de zweep hun been aan te tikken. Ik tik dus met de zweep zijn been aan, geen reactie dan probeer ik het met het uiteinde te kriebelen anders prik ik even. Hiervoor zet ik het paard wel tegen een muur zodat hij niet opzij kan stappen.

Het zou meer moeite kosten voor jouw, maar met geduld en doorzettingsvermogen kom je een heel eind.