*ahum* je doos kapot rijden op stubben ?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

pantarhei

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-04 13:42

ik had het vroeger ook met een Stubben parcival vzh, nu met euroriding nooit meer last.
Billen doorrijden wil nogal een voorkomen worden door bontje. gelzitting voor kruis doorrijden volgens mij niet omdat je de zit dan nog kleiner maakt. Wellicht helpt andere houding, stubben staat erom bekend dat je zit nogal eens wordt verknoeid heb ik me laten vertellen evenals Kieffer. Bij kieffer zit het probleem in het feit dat je meestal voorover 'valt' als het ware en daardoor je bovenlijf moeilijk op de loodlijn houdt. Ik heb het nu niet meer met mijn Euroriding. KN en Passier hebben het ook niet. Ainsley schijnt wel lekker te zitten maar kan weer knelling op schoft/schouder paard veroorzaken. maar waarschijnlijk zoveel ruiters (m/v) zoveel meningen.

sterkte

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-04 13:58

Miran, bedoel je omdat er iets scheef staat in m'n bekken ? maar dat is IN m'n bekken en aan de buitenkant niet waarneembaar zeg maar........mmmmm, khad er in ieder geval zelf nog niet aan gedacht...

Pantarhei, heb sinds ik op Maddox rij 1 x les gehad (en in de toekomst vaker) van een super instructrice (tyrza Haha! ) en die leert me nu juist een goede zit aan, eindelijk.......... Ik heb zelf ook zeker niet het gevoel dat ik op m'n doos zit, maar wel echt op m'n kont......ik weet hoe het eruit ziet als mensen op hun doos zitten (vaak gezien met schrijven bij wedstrijden) en als ik mezelf in de spiegel zie zie ik in ieder geval wel iemand die op d'r reet zit......... Haha!

Nou ja, ik ga de volgende keer er 'ns heel goed op letten, hoe zit ik eigenlijk, voel ik echt niets met lichtrijden ofzo.........ff wat nader bestuderen....

nou ja, ik laat tyrza ff kijken de eerstvolgende keer, en anders wordt het toch maar een passier GG hoor manon....... Schijnheilig (grapje hoor )

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-04 13:59

hahahaha, ik moet me ff vasthouden hoor!!!

die crossmonster met die mannen met grote zaakjes...hahahahhaha

ik heb hier weleens een man op een paard gehesen die wel heel benauwd keek..ik heb toen gezegd dat ik ff niet zou kijken , dat ie de boel maar ff goed moest doen....

laatst was er een kinderfeestje, en we hebben hier zo'n ouwe brave doos staan dus de kinders allemaal een rondje gereden, waarna de papa's ook moesten...
op een 16 inch zadeltje...hahahhahahaha
dat moet zeer gedaan hebben, ze hingen ook zo achter in het zadel, met hun buik naar voren(verlichte zit???)

Miran

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-04 14:14

Dat bedoel ik Ingrid, kan het zijn dat je (onbewust) net wat meer je bekken kantelt, of juist niet, ofzo? Ik kan me heel goed voorstellen dat dat problemen oplevert, en dan zou je misschien meer hebben aan een paar lesjes van een fysio ofzo dan aan een ander zadel.

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-04 14:52

ja wie weet...........moet binnenkort toch terug naar de orthopeed, kijken of hij me daar iets over kan vertellen !

Chronos

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-04 14:54

Maar misschien eens rond kijken op de tweedehands markt voor een ander zadel want een zadel bepaalt voor een groot gedeeltje je zit.

ukkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-04 14:56

Ik heb er gelukkig geen last van Knipoog

Ben je ander gaan zitten op je paard? misschien kantel je je bekken te ver naar voren dan zit je automatisch meer op je doos Scheve mond
Kan me voortsellen dat je na je ongeluk de coordinatie in je bekken wat kwijt bent....

Ik hoop dat je er wat op kan vinden

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-04 14:57

Mijn vriendin heeft precies hetzelfde gehad met haar Stubben zadel, dat was een Scandica.
Als je meer wilt weten dan kun je haar wel even een pb-tje sturen, ze komt zo af en toe weleens op Bokt (gebruikersnaam: Agnes).

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-04 15:33

ik rij normaal western (nee met je doos op een knop is niet fijn, komt gelukkig niet vaak voor door die lange beugels Tong uitsteken), maar als ik op een dressuurpaard stap (komt niet vaak voor maar toch...) kom ik tijdens het draven ook vaak op die voorkant terecht, een van de redenen dat ik niet meer overstap naar engels rijden Knipoog

Manon 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-04 15:44

Mijn Stubben is ook een Scandica....

Mmm, toch even aan Tyrza vragen als je lest, ik heb nl. wel het idee dat je niet helemaal op je kont landt als je lichtrijdt.

Zadel is trouwens 18 inch, zou toch voor onze billen genoeg moeten zijn? hihi

enne.... die Passier GG heb je erg weinig steun aan, daar wil ik niet mee naar het bos ofzo hoor

Cuddle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-04 15:49

Hahaha wat grappig, en ik maar denken dat ik de enige was.... hihi ik heb er vaak ook last van als ik rij dat mijn doos open ligt en beurs is. Ik heb daarom ook een speciale paardrij onderbroek aangeschaft! Helaas helpt dit ook niet zo.... zorg er voor dat je ondergoed aan hebt die niet op rollen of kreukels kunnen krijgen, juist daardoor gaat ie open!

parouscha

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-04 15:54

Ahum inderdaad Tong uitsteken
Ik moet zeggen ik heb er zelf ook giga last van.
Heb nu al een speciale onderbroek gekocht(Brandduur)
Geen resultaat.
Ik koop volgende week een rijbroek met leren zitvlak
Als dat niet werkt, dan een nieuwe bontje over het zitvlak.
En als dat niet helpt, zoek ik een andere hobby Haha!
Ik heb zelf een Dressuur zadel een kieffer lech profie.
Ik heb er pas dit jaar echt last van gekregen
Vroeger had ik altijd een Veelzijdigheids zadel nergens last van Maar weet dat het niet prettig is Tong uitsteken
Ik rij zelf dan zo'n 1 keer per week op mijn pony, en ik merk dat ik op mijn pony minder last ervan heb dan op mijn paard?
Heel apart

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-04 15:57

Hmm Je beugels misschein een gat korter of langer doen.. zodat je met lichtrijden niet met je mutsje tegen de boom komt.. Je hebt op je kont en op je kont zitten he?? .. Als he bijvoorbeeld met een holle rug op je kont zit en je bovenlichaam naar voren brengt dan kan je eerder een zere muts krijgen dan als je met een bolle rug wat meer achterover op je billen zit..

Misschien met lichtrijden meer omhoog bewegen en niet minder naar voren.. je buik proberen naar je handen te krijgen zeg maar..

Je kan misschien van die speciale fietsbroeken voor wielrenners ofzo een keer proberen een vriendin van me rijd daarmee als je lange ritten maakt..

Ja ..en ik zat stiekum met mijn oneindige fantasie te denken aan een spons in je onderbroek als een soort van stootkussen annex mutsbumper !! Nagelbijten / Gniffelen maar dat zit ook niet zo lekker denk ik Haha!

parouscha

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-04 15:59

Haha een Mutsbumper *LOL*

MootjeK

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-04 16:00

En ik maar denken dat ik de enige was! Bloos! Toen ik nog op manege reed had ik er bijna wekelijks last van. Echt tot bloedens aan toe open (vaak echt helemaal van voor naar helemaal achter Bloos! ). Alles geprobeerd, van andere onderbroeken tot broeken met (kunst)leren zitvlak en gelpads. En ik bleef me maar openrijden, terwijl ik altijd wel goed op mijn kont zat en niet op mijn *piep* Bloos!
Sinds ik een bijrijdpony heb, heb ik er eigenlijk nooit meer last van. (rijd nu zelfs met string aan Bloos! )De enige verklaring die ik hiervoor heb is dat ik er nu stukken relaxter op zit. Misschien dat je onbewust toch gespannen bent? Of dat je bekkenbodemspieren bijvoorbeeld strakker gespannen zijn sinds het ongeluk? Je lichaam zal door alle ellende toch wel iets veranderd zijn, al heb je dat zelf misschien niet zo door. Kan me voorstellen dat je dan toch iets anders gaat zitten...

parouscha

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-04 16:03

Hmm ik ga Vanavond rijden.
En ga eens kijken hoe ik lichtrij.Ik dacht ook altijd dat ik de enigste was die hier last van had.
En ik durfde ook nooit zo'n toppic Online te plaatsen Haha!

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-04 16:08

Anderen hebben het op hun kont..............daar kan ik me weer niks bij voorstellen.

Hoewel ik trouwens wel gewoon recht zit hoor op mijn paard......vreemd gebouwt ofzo??? hahahaha

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-04 16:14

Toch waag ik te betwijfelen of het écht aan het lichtrijden ligt.
Met mijn hoogopgevende ruin (zeer moeilijk te zitten) heb ik er meer last van dan met mijn merrie die best wel lekker zit.

Ik gebruik op beide paarden hetzelfde zadel. Bij mij gaat de boel pas stuk als ik veel doorzit of veel galoppeer.

Ik heb ook een langere periode (aantal maanden) vorig jaar een groot paard bijgereden (niet zúlke enorme bewegingen) met hetzelfde zadel en op dat paard had ik totáál nergens last van. Ook niet met de merrie die ik voor hem had. Een paard met hele ruime bewegingen maar die zat als een huis.

Ik begin toch te vermoeden dat het 'ligt' aan de bewegingen van het paard en dat bepaalde typen zadels daarmee in combinatie zorgen voor een pijnlijke doos?!

Heel misschien in combinatie met de 'rijstijl' van de ruiter???? (waar ik wel aan twijfel)

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-04 16:15

zadeltje ruilen? Tong uitsteken

Heb hier nog wel 2 zadels in de aanbieding Haha!

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-04 16:16

Randy01 schreef:

Ik begin toch te vermoeden dat het 'ligt' aan de bewegingen van het paard en dat bepaalde typen zadels daarmee in combinatie zorgen voor een pijnlijke doos?!

Heel misschien in combinatie met de 'rijstijl' van de ruiter???? (waar ik wel aan twijfel)

Dit is dus ook al wat ik aangaf.........met hetzelfde zadel heb ik op mijn pony nergens last van. En op mijn paard wel.......eerste jaar niet toen hij nog maar 3 was en normaal liep. Nu beweegt hij veel meer en veel anders.......ineens had ik last met hetzelfde zadel.
Heb ook een tijd een minder bewegend paard gereden......wederom geen last.

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-04 16:16

parouscha schreef:
Haha een Mutsbumper *LOL*

mutsmuts voor over je zadel Tong uitsteken

patos

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-04 16:21

Heb er maar zelden last van, maar heb wel het idee dat het erg aan je zit ligt en natuurlijk aan je zadel. Zelf heb ik een kieffer wien professionel, en ipv zoals eerder in dit topic gezegd te veel naar voren, zit ik juist te veel naar achteren (richting stoelzit) dus dat is wrs verschillend per type van het merk. Nu ik meer aan mijn zit werk en beter ga zitten heb ik er eigenlijk helemaal geen last meer van.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-04 16:23

Kweenie, heb heel veel paarden en heel veel zadels gehad en gereden....... maar heb er nooit last van gehad.......... komt waarschijnlijk omdat ik niet doorzit,maar lichtrijd........

patos

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-04 16:24

Dat scheelt denk ik ook wel ja.

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-04 16:24

Er schijnen ook van die onderbroeken met een gelkruis te zijn *LOL* Misschien is dat een optie?

Verder smeer ik preventief mijn bips in met huid-fix, dat werkt bij mij ook (bijna) altijd om de schade te beperken