beenbescherming??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Locanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-04 21:30

ikzelf gebruik allees bescheming bij de paarden die het nodig hebben, bekend zijn met blessures, aantikken ed. en er extra hoge risico's in het spel zijn, buitenrit, springen, cross, dat soort dingen.
Bij het trainen gebruik ik nooit bandages, de temperatuur kan tijdens een training wel oplopen tot 45 graden, zo veroorzaak je eerder blessures dan dat je ze ermee voorkomt.
Als bescherming nodig is gebruik ik het liefst peesbeschermers van veredus, vind ik het best, zijn duur, maar dan heb je ook wat.
springschoenen van neopreen.
Sommige gebruiken ook bescherming vanwege de verzekeringskwesties. Ikzelf gebruik dus alleen bij risicogebeurtenissen, en paarden die het 'nodig' hebben. Het liefst niet. En overdrijven kan ook, bv. je paard helemaal inpakken tijdens de training, je kan ze nou eenmaal niet in bubbeltjesplastic en piepschuim inpakken. Een paard blijft een dier, en kan zich ook prima in het weiland of op stal verwonden.

secretgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-04 19:39

ik rij altijd met beenbeschermers omdat mijn pony erg met
zijn ijzers tegen de pijzen klapt dus ik zal wel meoten anders liggen binnen de korste keren zijn benen open
en het is na mijn doen niet slecht
het beschermt juist zijn pezen
je kan best zonder rijden maar als je een paard/pony met ijzers heb
dan zou ik wel met beenbeschermers rijden
anders is het niet nodig maar het is wel heel veilig !!!! *LOL*

Locanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-04 19:46

bij zo'n pony zou ik ook bescherming gebruiken ja, als hij aantikt, of strijkt

esperado

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-04 13:13

beenbescherming zelf is niet zo erg. Wat wel erg is zijn (sommige) mensen die het gebruiken.
De meeste mensen rijden waarschijnlijk met peesbeschermers met een neopreen of bontvoering. Als neopreen wat ouder wordt komen er een soort rimpels in. Daar komt weer vuil tussen en dat gaat schuren. Zand blijft sowieso snel plakken...

Dan heb je nog de mensen die om natte benen beenbeschermers doen, ook niet echt slim natuurlijk.

Bij beenbeschermers met elastieken/klitteband sluiting wordt het vaak te strak gedaan. Gevolg; drukplekken en ja dat doen veel mensen check op een wedstrijd terrein maar eens of er witte plekken op de benen zitten van oude drukplekken....

Of vergeetachtige types die het gerust een nacht omlaten zitten.

Mensen die bandageren omdat het zo leuk kleurt bij hun shabrakje maar die helemaal niet kúnnen bandageren.

En over het verslappen van pezen, ligamenten, spieren;

Citaat:
En deze vergelijking slaat als een tang op een varken want...

jouw pols en knie zijn scharniergewrichten en met tapen beperk je dus de beweging van de pezen en banden. De kogels van een paard zijn echter kogelgewrichten en met het bandageren beïnvloedt je de pees dus niet!!

je pols is een ellipsoïd gewricht, maar wat heeft het soort gewricht te maken met bewegingsbeperking??? Verward

Je spieren worden sterker dmv adaptatie (=aanpassen aan omstandigheden). Wil je spieren kweken/instand houden dan kan dat alleen maar door ze te trainen. Stop je met trainen dan ben je heel snel weer een drilpudding. Maar dit geldt niet alleen voor spierkracht, ook voor coordinatie, pezen, belastbaarheid, conditite etc.

Door je enkel gaan bijvoorbeeld, komt doordat je enkelbanden niet op tijd zich aanspanden toen ze voelden dat er iets mis ging. Dit kan je wel trainen door als mens zijnde bijvoorbeeld met 1 been op een trampoline te gaan staan en dan met iemand een bal overgooien (oefen het eerst maar zonder trampoline Haha! )
Voor een paard geldt hetzelfde. Struikelt hij veel of heeft hij veel peesblessures dan zou ik eerst de oorzaak aanpakken ipv hem met beschermers inpakken.
Spieren, pezen, ligamenten etc. kan je dus zeker wel verwennen, en ja ze zitten ook in de benen van een paard in tegenstelling tot wat sommige mensen denken Verward . Maar of dit gebeurt met beenbeschermers......? peesbeschermers ondersteunen iig niet.

Ik zou ze alleen gebruiken bij paarden die ze nodig hebben. strijkers, crosspaarden, springpaarden etc. en niet omdat iedereen het doet of omdat het zo leuk kleurt bij je setje Knipoog

biancaaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-04 14:14

Rijd nu paard dat strijkt en zijn ijzers eronder uit trapt. Voor de kar draagt hij nu strijkringen, die zijn ideaal voor buiten enz, kan geen vuil tussen komen. Maar met dressuurtraining trapt hij deze kapot en los en rijd ik met peesjes en strijklappen (die na elke training grondig schoon gemaakt worden!!!!). Komt omdat het fries is (laat rijp) die nog overbouwd is, waarschijnlijk is het over jaartje niet meer nodig en gebruiken we het dan niet meer.

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-04 15:25

IMO doet een beenbeschermer niets meer dan het been beschermen. Bandages geven daarnaast nog extra steun en pijpkousen en 3 in 1 beschermers ook iets. Peesbeschermers en strijklappen geven bijna geen extra steun.
Ik ben erg voor beenbeschermers, dat dunne velletje daar is zo open getrapt en dan ben je verder van huis. Ik rij het liefst met peesbeschermers voor en met pijpkousen achter. Deze hang ik overigens iedere dag te drogen en borstel ik af voordat ik ze weer om doe. Als ze te vies zijn, dan spoel ik ze af en dan zijn ze de volgende dag droog.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-04 08:58

Woei, ik wilde net zo'n verhaal typen als tessebes schreef, dus daar sluit ik me maar bij aan Lachen

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-04 11:10

Ik verplaats het even naar VMR Lachen.

k_loves_p_c

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-04 11:43

Cuddle schreef:
Pure onzin dat die spieren zouden verslappen! Het paard gebruikt toch de spieren en pezen als ie beweegt dus lijkt me sterkt dat het dan verslapt, zet je je paard dag en nacht op stal met been beschermers ( en dan eigenlijk bandages) dan kan ik me het nog wel voorstellen maar tijdens het rijden niet hoor! En je doet bandages toch ook niet super strak? Want dat is idd niet goed! Beenbescherming, het woord zegt het zelf al..... het is ter bescherming van het been, rijden zonder bescherming zou ik zeker niet doen!

ik ben het met cuddle mee eens ik rijd zelf altijd met peesbeschermers en bandages gewoon omdat het zoveel beter is voor pierre als ik zonder rijd krijgt hij ook last van dikke enkels en nu niet meer ik vind die dingen een zegen voor me paard ter benen *LOL*

Elise

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-04 21:00

noekie_smile schreef:
Ik wil graag jullie mening hierover horen. Clown

Bandages zijn wetenschappelijk bewezen slecht. Het wordt te warm daaronder en dat is slecht voor pezen.
De rest van de bescherming zal er qua warmte tussenin hangen.
Spieren verslappen is onmogelijk aangezien het paard in zijn onderbenen geen spieren heeft Haha!

Peesbeschermers, de naam zegt het al, zijn bedoeld om de buigpezen aan de achterkant van het voorbeen te beschermen tegen het aantikken van het achterbeen, met name bij springpaarden. Daar kan ik me iets bij voorstellen.

Strijklappen/ pijpekousen en dat soort dingen zijn eigenlijk alleen voor paarden met een been gebrek, dus zichzelf constant aantikken. Dit kan door zijn bouw komen, maar kan evengoed een rijtechnisch probleem zijn.

Als extra veiligheid kan ik me beenbeschermers voorstellen, zoals in een trailer. Maar verder ben ik van mening dat een paard ze in principe niet nodig heeft. Laat de pezen lekker koel.
Bandages vind ik helemaal onzin... en naar mijn mening gebruiken de meeste ruiters ze voor de mooigheid of om hun setje compleet te maken Verward