Manen en staart

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Wat doen jullie met de manen en staart van je paard?

Nooit iets
5 (5%)
inspuiten met anti-klit en een zachte borstel
23 (23%)
elke dag gewoon uitkammen-uitpluizen
19 (19%)
alleen met wedstrijden uitkammen-uitpluizen
24 (24%)
anders namelijk---------->
28 (28%)

Totaal aantal stemmen: 99

Sterre

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-04 15:43

Cassidy schreef:
Inspuiten met antiklit na het wassen, met de borstel uitborstelen, vlecht erin en in een staartzak.

Voorkomt vies worden van de staart, voorkomt klitten en houdt de staart langer mooi. Eenmaal in de week uitborstelen, opnieuw antiklit en nieuwe vlecht erin. Klaar.

Dat gedoe met zo´n staartzak snap ik nooit helemaal; dat je de staart voor een wedstrijd oid "schoon inpakt" snap ik nog wel, maar ik zie er anders het nut niet van in Verward : hebben ze misschien een mooie staart, zie je er nog niets van Haha! ! Bovendien kunnen ze met zo´n ingepakte staart veel moeilijker de vliegen van hun lijf houden Scheve mond ...

In de winter was ik de staart en manen van mijn paard nooit, ik kam ze alleen met een harde borstel. In de zomer was ik ze zo af-en-toe. Daarna gaat er Main and Tail-condtioner in en na het drogen pluis ik hem uit. Dan zien ze er weer top uit OK dan! !
Gelukkig hebben mijn paarden een mooie staart en dikke manen Lachen .

anydale

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-04 15:52

ik doe de staart alleen als ik wedstrijd heb, anders wordt hij zo dun Scheve mond
De manen trek ik zo nu en dan

Shyla25

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-04 16:30

Mijn pony heeft natuurlijke anti-klit, hoe dat komt weet ik niet
Maar handig is het wel
Voor het rijden borstel ik de staart uit met een harde borstel (rosborstel met tandjes in zo'n gewone harde borstel trek je de haren kapot) of met een grove kam.
De manen doe ik maar 1 keer in de week of 2 weken ze zien er ongekamt mooier uit Knipoog
Als ik longeer of in ons bakje rij doe ik er niets aan en ook in het land blijf ik er zo veel mogelijk af alleen de klitten (die er bijna niet zijn) eruit kammen.

Crista

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-04 17:12

ik heb gekozen voor anders want; ik doe een combinatie van 2, ik doe iedere dag uitkammen en regelmatig anti-klit erin en af en toe eens wassen.....

rona

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-04 18:23

Ik doe regelmatig anti klit erin en dan kam ik ze iedere dag goed uit. De staart is hierdoor altijd niet veel werk en de manen staan rechtop dus daar heb ik geen werk aan Haha!

Elsjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-04 19:04

alleen met westrijd pluis ik ze uit en de manen knip ik natuurlijk maandelijks. Verder zit ik er zo weinig mogelijk aan, hoe meer je pluist, hoe meer eruit gaat en ik streef naar een zo vol mogelijke bos. Staart en maantop zijn heilig van mijn paard

Solvej

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-04 19:08

Één keer in de acht dagen uitwassen, anti-klit en uitpluizen. De staart wordt steeds dikker.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-04 20:19

Ik was ze eens in de week en souit om de dag in met antilklit en borstel ze uit met zachte borstel. Mijn anda heeft na,melijk dikke golvende staart en manen en als ik dat niet bijhoud zit het in 2 dagen in de klit.

IcePrincess

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-04 20:25

anders, in de winter kan ik de manen en staart bijna nooit, hooguit 1x per maand om dan ook meteen even de staart een beetje bij te knippen en in de zomer doe ik de staart nog steeds bijna nooit en de manen (bijna) elke dag omdat ik ze met rijden invlecht omdat ze onder die grote bos manen dan echt zijknat is van het zweet.

Maar ik haal er wel altijd tijdens het poetsen even een harde borstel overheen (of telt dat dan wel als elke dag? )

Concorde

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-04 21:20

De manen gaat bij Eldien nix in (ze heeft ze ook kort, dus verder dan af en toe wassen kom ik niet)
De staart gaat in de antiklit, en heb ik permanent in een vlecht. Dit ivm vliegendek waarvan ik de staartflap eromheen bind.

Pjelk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-04 21:51

Pjelks manen knip ik als ze te lang worden (om de maand ofzo) en zijn voorpluk kam ik alleen uit als ik em in ga vlechten. De staart spuit ik in met Equi-shine en kam hem dan uit. Ik doe dat alleen voor wedstrijden.

Beaus manene kam ik zo af en toe als ik ze vlechten wil of als ik hem ergens netjes voor wil hebben. Xijn staart pluis ik uit en spuit ik in met Equi-shine als die erg slordig is en ik er zin in heb (om de paar maand Bloos )

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-04 01:45

Ik heb een anda en een shet , beide dus met veel haar.

Ik pluis ze max 1xpwk uit . de shet heeft (helaas) een tijdje ergens gestaan waar een van de paarden zijn halve staart opgegeten heeft.
Die hing in volle dikte op de grond , knipte ik ook regelmatig zodat hij er niet op kan staan.
Elke dag de ergste strootjes ed eruit evt met harde borstel.
1xper maand met equi shine mega uitklit/pluis beurt.

Wassen doen we heeeeeeel soms zomers maar dat is dan ook alleen maar omdat we het hele paard wassen(Die anda is een schimmel trouwens)

Ik probeer zoveel mogelijk van de staart en manen af te blijven omdat we hopen dat t allemaal zo lekker lang en vol blijft!
Voorlopig ziet het er naar uit dat t lukt .(heb ze resp. 1 en 3 jr)

AnjaKos

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-04 09:45

Ik borstel ze elke dag met een gewone "mensen" borstel, gaat perfect en je trekt geen haren uit Lachen Wel onderaan beginnen natuurlijk en steeds een stukje hoger totdat alle klitten eruit zijn

goos

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-04 09:51

ik spuit er elke dag anti klit in of gebruik magic rider,dan met een mensenborstel van onder naar boven uitborstelen of uitpluizen