Gedragsregels Ijslanders

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

wyko

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-04 11:19

Weet je wat ik raar volk vind, de dressuurruiters, pure volle kak. En elk paard wat anders is, dus zoals de ijslander is niks.

Suusiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-04 17:06

wyko schreef:
Jij bent verantwoordelijk voor je eigen paard. Als jouw paard schrikt van een ander paard in het bos die gaat aandraven/tolten en hij gaat er vandoor, dan heb je je paard niet onder controle, dus wat doe je dan in het bos waar je weet dat je andere mensen tegenkomt? En je paard die op hol slaat kan altijd gebeuren maar dat blijft je eigen schuld. Als je dat niet wilt,blijf je lekker in de bak.

Je hoeft niet zo boos te doen. Een paard is en blijft een dier en schrikken kan je nooit voorkomen. Als je paard wel eens schrikt vind ik het onnodig om daarom niet meer met hem de weg op te gaan.
Ruiters moeten rekening houden met andere ruiters, net als het overige verkeer dat 4van de 5 keer je heel snel voorbij gaat(zoals auto's)

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-04 17:30

Lekker snugger Wyko, om zo te reageren.
Je bent blijkbaar niet veel beter als die paar kakkers die je bent tegengekomen. Het enige wat je met zo'n reactie bereikt is dat de mensen die wellicht al een vooroordeel over IJslander-eigenaren hadden, dat nu even goed bevestigd zien. Scheve mond

Annem84

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-04 17:31

wyko schreef:
Weet je wat ik raar volk vind, de dressuurruiters, pure volle kak. En elk paard wat anders is, dus zoals de ijslander is niks.

valt wel mee hoor. ik rij ook dressuur. maar ik rij ook af en toe op een new forestpony. ik vind pony's juist kei tof. helaas ben ik er toch iets te groot voor. staat niet zo mooi als je 1.80 bent om op een pony te rijden. ben vroeger trouwens wel eens op ijslanderkamp geweest. en dat voor een dressuurruiter he Knipoog

mobick

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-04 17:36

jongens die topic was niet bedoeld om een groep af te kraken, als dat zo over is gekomen dan mijn excuses. Het valt me alleen wel op dat er meerdere mensen zijn met dezelfde ervaring als ik dus geheel ongegrond zijn deze uitspraken nu ook weer niet. Het gaat er niet om of een ijslander harder kan tolten or whatever, ik vroeg me af wat de regels waren, meer niet.

Jessie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-04 20:26

Oké dan, om het topic even mooi af te sluiten... Lachen
De regel is:
Andere ruiters passeer je in stap, dus er zijn geen uitzonderingen voor de tölt... alhoewel sommige mensen daar anders over denken. IJslander of niet... dat vind ik, net zoals jullie, gewoon ronduit asociaal.

Alexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-04 20:30

idd het is net als draf

wyko

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-04 23:42

Maar de tolt is wel een 4 takt gang, dus hetzelfde als stap, alleen een beetje met verschil vantempo.
Dus als je in tolt inhaalt, is het toch eigenlijk stap.

Nienke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-04 00:04

wyko schreef:
Maar de tolt is wel een 4 takt gang, dus hetzelfde als stap, alleen een beetje met verschil vantempo.
Dus als je in tolt inhaalt, is het toch eigenlijk stap.

Uhm, nee, want tölt is echt geen stap. Voor zover ik weet is de voetvolgorde anders. zie ook: http://www.paardentrefpunt.nl/rassen/ijsland/ onder het kopje tölt.
Het is in ieder geval zo dat tölten heel anders overkomt dan stap, en dat niet-ijslanders er behoorlijk van kunnen schrikken!
Gelukkig neemt die kleine van mij zulke grote passen in stap dat ik er meestal wel voorbij kom Haha!

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-04 10:50

Zo idd, de eerste keer dat ik met een ijslander buiten reed (volgens mij met jou Nienke?) toen heb ik alleen maar gedribbeld, doodeng vond de mijne het!

Nienke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-04 10:54

OOhja, dat weet ik nog! Hihi ja die van mij is ook heel eng Knipoog Vindt ze het nou nog steeds zo raar? Overigens weet ik precies wie je bedoeld hoor, van die trainingsstal...dat is ook niet normaal! Tölten op de ruiterpaden gaat bij jullie in de buurt idd niet lekker, maar bv op de nesdijk gaat het echt prima!

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-04 11:02

Rengalop is ook een viertaktgang Scheve mond
Dus daar mag je dan ook mee passeren/inhalen?

Onzin natuurlijk, een flinke tölt gaat al veel harder als een verzameld drafje,
hoe ik dat weet:
Afbeelding

Haha!

Annem84

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-04 15:56

is rengalop viertakt? ik dacht dat dat net als de gewone galop drietakt was.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-04 16:54

Citaat:
Tölten op de ruiterpaden gaat bij jullie in de buurt idd niet lekker, maar bv op de nesdijk gaat het echt prima!

Rondje Oude Hof is nu prima Toltend te doen hoor, zo zwaar zijn de paden niet Knipoog

S'winters is het een ander verhaal maar de 'gewone' ruiters ploegen wel door de prut maar de ijslanders gaan in 99% van de gevallen over het voetpad.
En dat vind ik ronduit asociaal. Vooral omdat andere ruiters die zich wel netjes gedragen ook boze gezichten krijgen van wandelaars.

maar ben nog steeds ijsco Lovers hoor Haha!

Nienke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-04 18:18

Cowgirl schreef:
Rondje Oude Hof is nu prima Toltend te doen hoor, zo zwaar zijn de paden niet Knipoog

S'winters is het een ander verhaal maar de 'gewone' ruiters ploegen wel door de prut maar de ijslanders gaan in 99% van de gevallen over het voetpad.
En dat vind ik ronduit asociaal. Vooral omdat andere ruiters die zich wel netjes gedragen ook boze gezichten krijgen van wandelaars.

maar ben nog steeds ijsco Lovers hoor Haha!

Tsja, het is natuurlijk jammer dat het daar bij jullie juist de ijslanders zijn die het doen...Sinds ik verhuisd ben naar Enschede heb ik geen ruiterpad meer gezien, ze zijn hier gewoonweg niet (ja wel een paar, maar das heel ver rijden). Je bent dus aangewezen op de brede zandpaden waar ook auto's mogen komen meestal. Niet ideaal, maar prima te doen. Nou zijn er een hoop ruiters hier die over de voetpaden gaan, voetpaden die ongeveer vergelijkbaar zijn met de voetpaden daar in Bergen...en daar wordt ík dus op aangekeken terwijl ik het nooit doe...

Kortom, het ligt aan de ruiter, niet aan het ras Haha!

Pff, soms mis ik bergen wel hoor, zeker als ik jullie er zo over hoor praten Lachen Ik zou maar wat graag weer door de blubber ploegen in het eerste bosje Tong uitsteken

wyko

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-04 18:10

weer wat nieuws geleerd, rengalop 4-takt, hihi

wodan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-04 18:31

Jessie88"]
[quote="irish_lady schreef:
Moet je voor de lol eens hier gaan rijden, hier zit een ijslandertrainingsstal! En ook hier crossen ze je rustig in tolt voorbij! Vreselijk, ze hebben al een hele slechte naam hier in de omgeving, ook omdat ze nooit eens op de paden kunnen blijven, want daar kunnen ze niet tolten. Ben dus ook erg benieuwd!

En zo zullen er ook genoeg kwpntrainingsstallen, tinkertrainingsstallen, arabierentrainingsstallen en trekpaardentrainingsstallen zijn die zo onbeleefd zijn in het bos. Haha!
Je kunt nou gaan zitten miepen hier op bokt, maar je kunt er ook werk van maken om iets te regelen met de desbetreffende mensen, zodat je geen last meer van ze hebt. Gaaaap
[/quote]

Klopt die stallen heb je ook hier in Nederland, maar ja hier in Bergen staat toch echt DE ijslanderruiter(heeft de IJslandse afvaardiging getraind voor het WK) met ZIJN paarden. Tja dan kan je toch niet meer tegen andere praten die niet op een IJsco zitten??
Vorige week reed ik ook op een IJsje met een vriendin van mij op een haflinger. Mij zeiden ze gedag maar haar niet.
Nou staan er hier in de omgeving gewoon ff 200 Ijslanders dus is ook niet gek dat we die hier veel tegen komen, maar gedag zeggen kun je altijd en passeren in stap is ook niet zo moeilijk. Hup die knieen erin zitten en klaar!

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-04 18:41

Amvbeek schreef:
is rengalop viertakt? ik dacht dat dat net als de gewone galop drietakt was.

Galop is drietakt,
rengalop is viertakt, als jou rengalop een drietakt is, weet je nu iig dat het geen rengalop is en je paard nog een paar tandjes harder kan Haha!

Jessie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-04 20:05

wodan schreef:
Klopt die stallen heb je ook hier in Nederland, maar ja hier in Bergen staat toch echt DE ijslanderruiter(heeft de IJslandse afvaardiging getraind voor het WK) met ZIJN paarden. Tja dan kan je toch niet meer tegen andere praten die niet op een IJsco zitten??
Vorige week reed ik ook op een IJsje met een vriendin van mij op een haflinger. Mij zeiden ze gedag maar haar niet.
Nou staan er hier in de omgeving gewoon ff 200 Ijslanders dus is ook niet gek dat we die hier veel tegen komen, maar gedag zeggen kun je altijd en passeren in stap is ook niet zo moeilijk. Hup die knieen erin zitten en klaar!

Nee, dat vind ik ook niet normaal... sommige mensen leven echt in één wereldje. Scheve mond Maargoed, moeten ze zelf weten... ik zou me er niks van aantrekken. Zulke mensen zijn gewoon nep, daar zou ik niet eens hoi tegen willen zeggen.

snuffiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-04 22:15

ik heb zelf een ijslander en ik passeer altijd in stap.. ik ben al heel vaak mensen met dressuur paarden tegengekomen die in draf voorbijreden...:S
het ligt echt niet aan het soort paard wat geredn wordt maar wat er op zit... en btw ijslanders zijn ckers wel sneller als een dravend ander paard;)! zijn ze dat niej in tolt dan wel in telgang...

Jessie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-04 22:22

snuffiej schreef:
ik heb zelf een ijslander en ik passeer altijd in stap.. ik ben al heel vaak mensen met dressuur paarden tegengekomen die in draf voorbijreden...:S
het ligt echt niet aan het soort paard wat geredn wordt maar wat er op zit... en btw ijslanders zijn ckers wel sneller als een dravend ander paard;)! zijn ze dat niej in tolt dan wel in telgang...

Heeeeeeeeeey Sophie, jij ook hier? Cool En ik weet wel zeker dat Nina snel is in telgang, poeh hé! Knipoog

(sorry voor het offtopic gaan Bloos)

Alocasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-04 23:05

Jessie88 schreef:
Ach tsjah, zo kom ik ook wel eens 'grote paarden mensen' tegen die naar mij en mijn ijslander kijken alsof we van Mars komen... Mwah, ik hecht er niet zoveel waarde aan, want zulke mensen zitten er altijd tussen... Scheve mond
dan heb ik meer zoiets van: "Get a life!" ~~}>

Ehh.. Als ik buitenrijd en ik kom een ander paar'/pony tegen, ongeacht het ras, de kleur, en de grootte enzo:p kijk ik dat paard na hoor. Dus niet omdat jij een ijslander hebt dat ik jou meer na ga kijken Haha!
Alhoewel ik ze niet veel zie. Maar ik kijk dus elk paard/pony na 'alsof-ie van mars komt' Clown

Jessie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-04 23:09

Just_Me"]
[quote="Jessie88 schreef:
Ach tsjah, zo kom ik ook wel eens 'grote paarden mensen' tegen die naar mij en mijn ijslander kijken alsof we van Mars komen... Mwah, ik hecht er niet zoveel waarde aan, want zulke mensen zitten er altijd tussen... Scheve mond
dan heb ik meer zoiets van: "Get a life!" ~~}>

Ehh.. Als ik buitenrijd en ik kom een ander paar'/pony tegen, ongeacht het ras, de kleur, en de grootte enzo:p kijk ik dat paard na hoor. Dus niet omdat jij een ijslander hebt dat ik jou meer na ga kijken Haha!
Alhoewel ik ze niet veel zie. Maar ik kijk dus elk paard/pony na 'alsof-ie van mars komt' Clown
[/quote]
*LOL* Misschien ben ik jou wel tegen gekomen? Haha!

snuffiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-04 22:10

jah en fraeva anders ook wel Tong uitsteken:P