Opfok ent ongevraagd, wat te doen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-04 09:47

Ik betaal die rekening heus wel, maar ik ga vandaag wel even een serieus mailtje naar de opfokker sturen, dat dit iig niet de bedoeling is. Ik hoorde van iemand anders dat de dierenarts ook nog een buffer heeft gegeven na een aantal weken, die vent lacht zich helemaal suf! Een buffer schijnt bij een Rhino-enting namelijk helemaal niet nodig te zijn. Mijn rekening was ruim 26 euro maal 25 paarden (geschat) maal 2 entingen = 1300 euro. Ja, ik zou ook komen enten als ik een dierenarts was. Haha!

Gaitkeeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-04 09:52

Tessebes"]
[quote="Cassidy schreef:
Inenten voor Rhino is toch een extra booster voor je paard, en kan onder omstandigheden het leven van je paard redden.

Helaas is er nog geen vaccin gevonden wat helpt tegen de dodelijke variant van Rhino. Het huidige vaccin helpt alleen tegen verkoudheid en als je het heel vaak ent ook tegen afstoten van de vrucht. Als er een vaccin wordt gevonden wat wel helpt tegen de variant die verlamming veroorzaakt, dan mogen ze mijn paard enten hoor.

[/quote]

Mijne ook ! Maar draai dit eens om ? Als de enting alleen helpt tegen de onschuldige variant.....: heeft al dat geënt dan misschien niet geholpen het virus sterker te maken zodat nu steeds vaker de zware variant de kop op steekt ?
Misschien mag ik dit niet hard roepen en het is niet onderbouwd maar er wordt overal maar te pas en te onpas tegen Rhino geënd en iedereen weet dat er resistentie kan optreden als een virus (of zo ook bijv. bij ontwormen met te weinig pasta) steeds met een beetje anti-stoffen in aanraking komt.

Dat is pas míjn nachtmerrie en mijn Rhinofobie.

Dit is wat iemand in een ander thread vertelde en zeer aannemelijk klinkt mijns inziens :

Citaat:
Mijn collega is gepromoveerd op rhino. Hij is degene die ze erbij halen als er vermoedens van rhino zijn. Hij heeft mij hetvolgende advies gegeven:

Wil je enten doe dan de hele stal en dan om de 8 tot 10 weken. Anders heeft het geen nut. Door zo frequent te enten behoud je betere beveiliging. 1 of 2 keer enten per jaar heeft helemaal geen nut.
Tevens is enten geen garantie. Geeft alleen tegen bepaalde vormen een betere veiligehied en niet tegen alle vormen.

Hij is zelf ook paardenliefhebber maar ent niet.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-04 10:40

Gaitkeeper schreef:
Mijn collega is gepromoveerd op rhino. Hij is degene die ze erbij halen als er vermoedens van rhino zijn. Hij heeft mij hetvolgende advies gegeven:

Wil je enten doe dan de hele stal en dan om de 8 tot 10 weken. Anders heeft het geen nut. Door zo frequent te enten behoud je betere beveiliging. 1 of 2 keer enten per jaar heeft helemaal geen nut.
Tevens is enten geen garantie. Geeft alleen tegen bepaalde vormen een betere veiligehied en niet tegen alle vormen.

Juist, wil je enten, dan doe je de hele stal. En een persoon die niet laat enten verknalt het voor de rest.

Bij ons wordt twee keer per jaar geent. Dit op aanraden van onze DA.
En ik weet dat je niet tegen alle vormen van Rhino kunt enten. Maar het kan de afweer van een paard tegen de verkoudheidsvorm wel versterken.
Enten blijft een risico, zelfs als het tegen zoiets is al Tetanus. Maar ook een paard verliezen aan Tetanus is iets verschrikkelijks.

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-04 10:51

Maar het punt blijft dat ze het iig had moeten overleggen met de eigenaren van de paarden en niet zomaar iets moet doordrukken omdat de dierenarts zegt dat het goed is.

Gaitkeeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-04 10:57

Cassidy"]
[quote="Gaitkeeper schreef:

Juist, wil je enten, dan doe je de hele stal. En een persoon die niet laat enten verknalt het voor de rest.

Bij ons wordt twee keer per jaar geent. Dit op aanraden van onze DA.
En ik weet dat je niet tegen alle vormen van Rhino kunt enten. Maar het kan de afweer van een paard tegen de verkoudheidsvorm wel versterken.
Enten blijft een risico, zelfs als het tegen zoiets is al Tetanus. Maar ook een paard verliezen aan Tetanus is iets verschrikkelijks.

[/quote]

Lees de rest dan ook ff en zie dat twee keer per jaar dus volgens deze persoon ook geen effect heeft (of misschien zelfs wel een tegengesteld effect ?)

En tetanus-enting heeft een bewezen effect.....
Dus is het het risico waard....maar is deze enting dat ook ?

Malibu

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-04 11:55

Citaat:
Als de DA het een onnodig risico had gevonden om te enten tegen Rhino had hij het zeker niet gedaan hoor!

Mijn DA vond het een onnodig risico. Wij staan op een handels stal en bij een rhino enting zijn ze juist de eerste paar dagen nog vatbaarder voor rhino door de anti-stoffen!
Als er bij ons een ander paard met rhino op stal zou komen zou mijn paar 1 van de eerste zijn die daar onderdoor gaat.

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-04 12:06

Gaitkeeper schreef:
Als de enting alleen helpt tegen de onschuldige variant.....: heeft al dat geënt dan misschien niet geholpen het virus sterker te maken zodat nu steeds vaker de zware variant de kop op steekt ?
Misschien mag ik dit niet hard roepen en het is niet onderbouwd maar er wordt overal maar te pas en te onpas tegen Rhino geënd en iedereen weet dat er resistentie kan optreden als een virus (of zo ook bijv. bij ontwormen met te weinig pasta) steeds met een beetje anti-stoffen in aanraking komt.

Enten tegen een virus vergelijken met ontwormen met te weinig pasta is klinklare onzin en inderdaad niet onderbouwd. Virussen werken niet zo, "een beetje antistoffen" gaat niet op, want die antistoffen maakt het lichaam zelf, die spuit je niet in. Ook je resistentieverhaal klopt niet. Mijn immunologie is ietwat stoffig geworden, maar dat weet ik nog wel.

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-04 12:07

Nu ik er langer over nadenk, vind ik het steeds bizarder.
Het punt is dus, dat de dierenarts komt enten tegen rhino EHV-4 (verkoudheid) tijdens het heersen van Rhino EHV-1 (neurlogisch afwijking/dodelijk) in de directe omgeving. Heeeeeeeeel onverstandig dus!

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-04 12:11

Dat is inderdaad een rare zaak Tessebes! Wij hebben Rhino op stal gehad en dus juist het enten op dierenartsadvies uitgesteld om geen dip in de weerstand te krijgen.
Gedane zaken nemen geen keer, maar ik denk dat het wel verstandig is om eens even om de tafel te gaan zitten en te praten met het bedrijf over wat de redenatie achter deze actie is. Ik zou er persoonlijk totaal niet van gediend zijn! Gaat nog niet eens om die enting, maar het feit dat er dingen met mijn paard gebeuren waar ik geen weet van heb.

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-04 12:12

Ik heb m'n mail bijna af. Ik denk dat ik daarin wel duidelijk maak wat mijn punt is.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-04 12:41

Tessebes schreef:
Maar het punt blijft dat ze het iig had moeten overleggen met de eigenaren van de paarden en niet zomaar iets moet doordrukken omdat de dierenarts zegt dat het goed is.

Agreed. Sorry, oneliner.

Kitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-04 12:45

Tja, bij mij had je er ook niet ingekomen zonder die Rhino entingen, alleen.................... bij ons stond het luid en duidelijk in het contract, dus iedereen wist van te voren dat er 2x per jaar geent zou worden, ook voor influenza/ tetanus. Wat betreft de waarde van de entingen ? Geen enkele enting is full proof, ook influenza niet. Je praat in beiden gevallen over een virus en virussen muteren(veranderen) herhaaldelijk. De kosten en onderzoek voor het aanpassen van de inentingen zijn gigantisch. Afgezien nog van het feit, dat een virus sneller kan muteren, dan de wetenschap een nieuwe enting kan (wereldwijd) produceren.
Dus het enige wat je hoopt te bereiken is, dat door je paarden (en mensen) regelmatig te enten, je toch een zekere beschermings factor krijgt, waardoor ze als ze al ziek worden, dit niet zo ernstig zal zijn en ze sneller zullen herstellen.
De houding van die opfokstal is in zoverre " not done" dat men je in ieder geval de keus had moeten geven van enten, of niet enten, maar dan een andere plek zoeken. Het verbaast me overigens, dat er pas geent werd toen ze er al stonden, want dat heeft eigenlijk totaal geen zin, net zomin als de ene wel en de andere niet.
Bij ons was alles al minimaal 1x geent bij binnenkomst, of werd in een enkel uitzonderlijk geval, geent direct bij binnenkomst, maar dan nog wel 14 dagen in qarantaine op de andere stal ( niet ideaal trouwens).
Bij ons stond ook in het contract dat, indien "mogelijk" altijd eerst de eigenaar gebeld zou worden, voordat de veearts oid erbij gehaald werd.
Dus onder voorbehoud dat dit niet ten nadele kwam van de gezondheid van het debetreffende paard.
Efin, je wil niet weten wat er allemaal op papier stond ( en hoe vaak we dit nog aan hebben moeten passen) want de goede niet te na gesproken ook onder de paarden eigenaren heb je soms hele aparte en drakerige figuren rondlopen.

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-04 13:16

Kitten schreef:
Dus het enige wat je hoopt te bereiken is, dat door je paarden (en mensen) regelmatig te enten, je toch een zekere beschermings factor krijgt, waardoor ze als ze al ziek worden, dit niet zo ernstig zal zijn en ze sneller zullen herstellen.

Ja, maar hoeveel zin heeft 2x per jaar enten nou, als je het eigenlijk 6x per jaar zou moeten doen?

Kitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-04 13:23

6x??????????? Waarom 6x in godsnaam, misschien een anders soort vaccinatie?
Bij ons werden alleen de hoogdrachtige merries nog 1x bij geent als die ouder was dan 4 maanden, maar voor de rest niet. Heb mijn DA ook nooit horen zeggen dat dit nodig zou zijn.

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-04 13:43

Helaas moet je het enten van het vaccin tegen Rhino EHV-4 iedere 8 tot 10 weken herhalen, anders heeft het weinig tot geen zin. Wat de DA zegt, is nog steeds niet zaligmakend, blijkt maar weer. De DA laat zich meestal voorlichting door de fabrikant van het entingmiddel en daar gaat het vaak fout. Het zou verstandiger zijn, als ze het ook bij een onafhankelijke organisatie na zouden vragen die er onderzoek naar heeft verricht.

Gaitkeeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-04 14:37

Margreet"]
[quote="Gaitkeeper schreef:
Als de enting alleen helpt tegen de onschuldige variant.....: heeft al dat geënt dan misschien niet geholpen het virus sterker te maken zodat nu steeds vaker de zware variant de kop op steekt ?

Enten tegen een virus vergelijken met ontwormen met te weinig pasta is klinklare onzin en inderdaad niet onderbouwd. Virussen werken niet zo, "een beetje antistoffen" gaat niet op, want die antistoffen maakt het lichaam zelf, die spuit je niet in. Ook je resistentieverhaal klopt niet. Mijn immunologie is ietwat stoffig geworden, maar dat weet ik nog wel.
[/quote]

Ik zeg het fout...resistentie van wormen...geen werkzaamheid bij entingen. Zo goed ?

Virussen ontwikkelen zich wel dus misschien moet je het iets groter bekijken. Je spuit iets van het virus in, levend of dood en het lichaam moet daarop reageren door anti-stoffen te maken. Maakt het lichaam niet genoeg anti-stoffen kan het virus zich hierop uiteindelijk aanpassen. Zo is mijn gedachtengang. Met wormmiddelen is de vergelijking in die zin hetzelfde dat je iets tégen die beesten inspuit maar indien deze afweerstof ook niet voldoende is passen die ettertjes er zich op aan.
Ik bedoel ermee te zeggen....als je er iets tegen doet móet je het volgens mij ook goed doen anders heb je alleen méér risico en wat betreft Rhino heb ik er een heel akelig gevoel bij dat men maar lukraak aan het enten is. Bovendien komen er van de kant van de dierenartsen ook weinig consistente verhalen over het hoe en waarom en vindt de één het nodig en de ander onzin.

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-04 14:44

Verder is Rhino ook een herpesvirus en ik vraag me af of het goed is een gezond paard in te spuiten met een virus wat altijd op de achtergrond blijft leven en naar voren komt bij verminderde weerstand.

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-04 14:55

ik sta daar ook met mijn hengst sinds april. Ik heb het toegestaan omdat de hele bubs zou gaan en ik geen dwarsligger wil zijn. Ik was het er niet mee eens dat hij in die april-periode geent zou worden en is nu pas deze week voor het eerst geent. Ik heb ook tegen haar gezegd dat het leuk is voor de DA om lekker de hele bubs te enten (kassa!!!). De DA heeft het haar geadviseerd omdat ze een opfokstal heeft. Ik kan er nu niet echt meer mee zitten. Wel heb ik mijn twijfels bij de DA ik heb hem gesproken met het inenten en gevraagd of dit ook beschermde tegen de neurologische vorm.......zijn antwoord was "ja" (don't shoot the messenger...). Daarnaast zij hij dat hij nog nooit een paard mee had gemaakt wat ziekteverschijnselen had van alleen een Rhino-enting. Op dit moment heeft hij 3 of 4 stallen in dit Rhinoprogramma lopen.

Het is voor mij dus een beetje anders omdat ik haar daar wel overgesproken heb maar toch wel heb laten weten dat ik er mijn twijfels bij had.

Over een week of 4 komt hij dus voor de 2e enting van de laatste lichting.

Kitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-04 15:14

Nee Tessebes, tegenwoordig enten ze met een ge-inactiveert serum (ik meen dat dit "marker" serum wordt genoemd). Dit houdt in , dat ze wel antistoffen aanmaken, maar geen drager worden, vroeger was dit inderdaad anders. Ook met MKZ vogel-en varkenspest zou dit kunnen, alleen er zijn nog landen waar ze niet de mogelijkheden hebben om het verschil tussen een geent dier en een daadwerkelijk besmet dier te herkennen, dus die zien alleen maar een besmet dier. Vandaar dat het helaas nog steeds verboden is deze entingen op consumtie dieren te gebruiken.

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-04 15:20

Kitten schreef:
Nee Tessebes, tegenwoordig enten ze met een ge-inactiveert serum (ik meen dat dit "marker" serum wordt genoemd). Dit houdt in , dat ze wel antistoffen aanmaken, maar geen drager worden, vroeger was dit inderdaad anders.

Ja, ik was ook niet zeker van mijn gedachtegang, fijn dat je even hebt uitgelegd hoe het zit.