Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Tessebes"]
[quote="Cassidy schreef:Inenten voor Rhino is toch een extra booster voor je paard, en kan onder omstandigheden het leven van je paard redden.
Citaat:Mijn collega is gepromoveerd op rhino. Hij is degene die ze erbij halen als er vermoedens van rhino zijn. Hij heeft mij hetvolgende advies gegeven:
Wil je enten doe dan de hele stal en dan om de 8 tot 10 weken. Anders heeft het geen nut. Door zo frequent te enten behoud je betere beveiliging. 1 of 2 keer enten per jaar heeft helemaal geen nut.
Tevens is enten geen garantie. Geeft alleen tegen bepaalde vormen een betere veiligehied en niet tegen alle vormen.
Hij is zelf ook paardenliefhebber maar ent niet.

Gaitkeeper schreef:Mijn collega is gepromoveerd op rhino. Hij is degene die ze erbij halen als er vermoedens van rhino zijn. Hij heeft mij hetvolgende advies gegeven:
Wil je enten doe dan de hele stal en dan om de 8 tot 10 weken. Anders heeft het geen nut. Door zo frequent te enten behoud je betere beveiliging. 1 of 2 keer enten per jaar heeft helemaal geen nut.
Tevens is enten geen garantie. Geeft alleen tegen bepaalde vormen een betere veiligehied en niet tegen alle vormen.
Cassidy"]
[quote="Gaitkeeper schreef:Mijn collega is gepromoveerd op rhino. Hij is degene die ze erbij halen als er vermoedens van rhino zijn. Hij heeft mij hetvolgende advies gegeven:
Citaat:Als de DA het een onnodig risico had gevonden om te enten tegen Rhino had hij het zeker niet gedaan hoor!
Gaitkeeper schreef:Als de enting alleen helpt tegen de onschuldige variant.....: heeft al dat geënt dan misschien niet geholpen het virus sterker te maken zodat nu steeds vaker de zware variant de kop op steekt ?
Misschien mag ik dit niet hard roepen en het is niet onderbouwd maar er wordt overal maar te pas en te onpas tegen Rhino geënd en iedereen weet dat er resistentie kan optreden als een virus (of zo ook bijv. bij ontwormen met te weinig pasta) steeds met een beetje anti-stoffen in aanraking komt.
Kitten schreef:Dus het enige wat je hoopt te bereiken is, dat door je paarden (en mensen) regelmatig te enten, je toch een zekere beschermings factor krijgt, waardoor ze als ze al ziek worden, dit niet zo ernstig zal zijn en ze sneller zullen herstellen.
Margreet"]
[quote="Gaitkeeper schreef:Als de enting alleen helpt tegen de onschuldige variant.....: heeft al dat geënt dan misschien niet geholpen het virus sterker te maken zodat nu steeds vaker de zware variant de kop op steekt ?
Misschien mag ik dit niet hard roepen en het is niet onderbouwd maar er wordt overal maar te pas en te onpas tegen Rhino geënd en iedereen weet dat er resistentie kan optreden als een virus (of zo ook bijv. bij ontwormen met te weinig pasta) steeds met een beetje anti-stoffen in aanraking komt.
Kitten schreef:Nee Tessebes, tegenwoordig enten ze met een ge-inactiveert serum (ik meen dat dit "marker" serum wordt genoemd). Dit houdt in , dat ze wel antistoffen aanmaken, maar geen drager worden, vroeger was dit inderdaad anders.