Welke ras is t beste voor Edurance?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Welke ras is t beste voor Edurance?

Anglo-Arabier
23 (21%)
Arabier
42 (40%)
NRPS
10 (9%)
Selle Francais
1 (0%)
Russen zoals Akhal Teke's enz
6 (5%)
Shagya-Arabier
2 (1%)
Engels Volbloed
6 (5%)
Trakhener
Geen stemmen
Berder kruisingen
Geen stemmen
Tenessee Walker
Geen stemmen
Muildier
Geen stemmen
Haflinger
6 (5%)
Fjord
9 (8%)

Totaal aantal stemmen: 105

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-04 23:17

In 2002 finishten twee Britse dames als de nrs. 1 en 2 op de Fasna Trail (166 km) in Ermelo. Een van deze dames (Catriona Moon) reed een Connemara (Wotan Rose Caili). Er stond ooit een fantastische foto van hen op internet, maar die kan ik nu niet zo snel vinden. Wel deze (de Connemara is nr. 18):

Afbeelding

Van http://www.goldenhorseshoe.co.uk/

Overigens zou ik het wel een uitdaging vinden om met een niet-endurancetypisch ras (zoals bijv. een Fjord) zo ver mogelijk te komen in de endurance. Lachen

NienkeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-04 23:57

Karin schreef:
Overigens zou ik het wel een uitdaging vinden om met een niet-endurancetypisch ras (zoals bijv. een Fjord) zo ver mogelijk te komen in de endurance. Lachen

Ik heb een aantal jaar geleden in Duitsland met een vrouw samengereden (Gisela Aschersleben) die met haar Haflinger een 160 km uitgereden heeft. Het kan dus wel.

Ik denk dat ras wel belangrijk is voor een endurance paard, maar dat de combinatie minstens net zo belangrijk is. Ik hou van het karakter en de mentaliteit van een Arabier en zal dus kiezen voor een Arabier. Ze zijn denk ik ook wel het meest geschikt voor dit werk (waar ik niet mee wil zeggen dat andere rassen niet geschikt kunnen zijn...). Het is niet voor niets dat de meeste toppers op EK's en WK's Arabieren zijn. Maar het is ongetwijfeld ook geen toeval dat je steeds meer ander soortige type arabieren krijgt. De minder rastypische, meer de franse, stijle, ranke arabieren.

AnneOmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-04 23:59

De volbloed arabier

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-04 00:08

Zonder twijfel de Anglo.
Ik merk trouwens wel op dat volgens mij veel mensen in hun eigen straatje stemmen.
Beetje struisvogelpolitiek, ik heb KWPNers staan, maar omdat mijn hart bij het warmbloedpaard ligt maakt dat nog niet het beste type paard om een endurance mee te rijden.

shasta

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-04 00:37

Ik kies volbloed arabier,
Jannet van Wijk is net 3e geworden op de EK in Denemarken met een arabier

NienkeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-04 09:11

Sjuimpje schreef:
Zonder twijfel de Anglo.
Ik merk trouwens wel op dat volgens mij veel mensen in hun eigen straatje stemmen.
Beetje struisvogelpolitiek, ik heb KWPNers staan, maar omdat mijn hart bij het warmbloedpaard ligt maakt dat nog niet het beste type paard om een endurance mee te rijden.

Hoezo struisvogelpolitiek? Het beste endurance paard bestaat niet, net zoals het beste dressuur en spring paard niet bestaat. Op dit moment winnen de volbloedarabieren alles wat er te winnen valt. Omdat ze de beste zijn? Omdat de meeste professionele of bijna professionele ruiters een arabier hebben?

'Zonder twijfel een anglo' is ook gewoon jou mening. Ik ken niet heel erg veel anglo arabieren die endurance rijden...

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-04 09:24

Ik vind het struisvogelpolitiek als je (bijv.) de Fjord aanvinkt,
dat er veel mensen zijn die fijn met een Fjord endurance rijden, maakt het nog geen endurance paard
Vroeger sprong ik veel met 1 een onze Friezen is dat dan ook gelijk een springpaard?

Er zijn verschillende rassen die geschikt zijn voor endurance omdat die eeuwen lang zijn gefokt op het afleggen van lange afstanden op hoge snelheid en daar vallen o.a. Fjorden niet onder.

De poll zoals hij hier staat zie ik meer als populariteits wedstrijd en zou beter de volgende titel kunnen dragen:
"Met welk ras rij jij endurance"

NienkeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-04 09:41

ok, dan snap ik wat je bedoelt. Ik had de pol nog niet ingevult en dus ook de uitslag nog niet gezien Bloos . Vandaar Lachen

Rijo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-04 09:49

Gekozen voor de arabier.
gr

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-04 11:08

Ik heb als persoonlijke top 3:
1. Anglo Arabier
2. Draver x Arabier (al vind ik dat ook wel een soort van Anglo Arabier)
3. Shagya (maar die zijn zo prijzig)

Ganna

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-04 11:54

Persoonlijk denk ik dat een kruising van Arabier met een pony een goed endurane paard kan opleveren. Arabier voor wat meer snelheid, pony voor de taaiheid en wellicht wat koelbloedigheid. de NRPS'er dus
Neemt niet weg dat ik een Fjord ook heel geschikt vind, niet zo snel maar wel heel erg veel duurvermogen en doorzettings vermogen.
Dus snelheid haal je er niet mee op de langere afstanden maar ze kunnen heel goed LSD lopen.

joelledsr

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-04 12:35

Nou jah, had een heel lang stuk getypt is het weg Boos!
Dus nog maar een keer dan.
Ik heb gestemt op de anglo-arabier. Ik heb er zelf 1 en die is gefokt met als doel de endurance. Moeder heeft in Rusland endurances gelopen (engels volbloed) vader was verdienstelijk op de russische renbaan (arabier)
Ik ben het eens met de fokker van mijn paard dat je met deze kruising een heel sterk paardje hebt gefokt, daarbij komt dat ze een aantal jaar met weer en wind buiten heeft gestaan (rusland) en dus nu ook redelijk hard is en veel kan hebben, iets wat ook van belang is.
Ik ben zelf erg blij dat ze de voeten van het engels volbloed niet heeft, want dat is, vind ik, toch wel een groot nadeel aan het engels volbloed.

PridesRanch

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-04 12:35

Ik heb natuurlijk de Russen aangekruist! Zoals in het artikel onder Russen genoemd werd hoort daar ook de Budjonny bij en die heb ik! Heb er mijn eerste Klasse I mee gereden en ik ga eerdaags voor mijn 2e rit. Snapte alleen die opmerking over een moeilijk karakter niet. Ok, ze zijn niet echt doorsnee, maar lopen zich nog dood voor je als je het ze vraagt. Bovendien heeft zeker de Budjonny een ijzersterk hart en een enorme longinhoud ("wat issie dik!" "nee muts, dat zijn z'n longen"). Ik ben er in ieder geval heel blij mee. Vond trouwens dat in dat artikel wel erg veel de nadruk werd gelegd op de nadelen van elk ras.

johanna13

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-04 14:26

shagay-arabieren zijn zeer sterk

Haagsemeid

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-04 14:29

wkoekoek schreef:
hmm.. ik mis de draver Haha!

En ik ook Haha! Meeste dravers doen het wel goed in de endurance namelijk

Eilandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-04 15:18

Ik heb niks aangeduid omdat ik het niet weet Haha!

Maar ik vind het raar dat er geen IJslanders genoemd worden, ik zou denken dat die het ook wel goed zouden doen, vergis ik me daar in?

NienkeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-04 15:26

Eilandje schreef:
Maar ik vind het raar dat er geen IJslanders genoemd worden, ik zou denken dat die het ook wel goed zouden doen, vergis ik me daar in?

Het hangt er een beetje vanaf hoe je de vraag ziet. Ik zag het als het meest geschikt dus: met welk paard kom je het verst/win je een WK? Tuurlijk kun je ook met koudbloeden ed endurance rijden en ze zullen het in de lage klassen ook best leuk doen, maar een 160 km uitrijden met 15 tot 20 km/h zullen ze nooit doen. Wat niet betekent dat ze geen 160 km kunnen lopen (zie eerdere post), maar dat zijn uitzonderingen.

zippora

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-04 17:40

Als trotse Akhal-Teke eigenaresse heb ik natuurlijk op dat ras gestemd.

Als ik kijk naar mijn jaarling.. iedereen op de pensionstalling wordt doodmoe van hem, hij is onuitputbaar en blijft maar spelen en rennen terwijl de rest van de paarden van de pensionstalling al bijna voor pampus ligt.
Dus die van mij moet in ieder geval een geweldig uithoudingsvermogen hebben Knipoog .

Dat artikel in bit heb ik ook gelezen... in Nederland, België en Duitsland zijn er een aantal mensen met Akhal-Tekes aan de weg aan het timmeren in endurance en zij hebben juist voor dit ras gekozen omdat ze vaak kalmer zijn dan arabieren en een groot uithoudingsvermogen hebben. Dat "moeilijke karakter" waarover gesproken werd, ben ikzelf nog niet tegengekomen in dit ras.

p.s.: hoort dit niet meer bij rassenpraat?

Symbeami

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-04 18:58

shasta schreef:
Ik kies volbloed arabier,
Jannet van Wijk is net 3e geworden op de EK in Denemarken met een arabier

Het EK was vorig jaar in Ierland.
Jannet is wel derde geworden in Denemarken, maar dat was een 'gewone' internationale wedstrijd en geen EK.

Jannet maakte wel deel uit van het 'bronzen team' op de EK in Ierland.
Zoals je ziet, is een 'schimmel arabier' het beste! Knipoog
Afbeelding

_DuN_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-04 19:40

zippora schreef:

p.s.: hoort dit niet meer bij rassenpraat?

Had ik al ff gebpt maar maakte niet uit, kon ook wel in nog een andere maar hier stond ie ook goed.

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-04 20:32

ik vind arabier op 1 staan, al zie ik het lieste een kruising met arabier. Simperweg omdat ik arabiertjes vaak net te schrikkerig vind. Zelf heb ik een NRPS, ik wil hem dit jaar nog gaan uitbrengen in de endurance, een zien hoe hij het gaat doen. Hij heeft wel de wil en uithoudingsvermogen van een arabier, maar toch het stukje rust van warmbloed wat er achter zit.

xtostarlight

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-04 21:04

Ik mis de draver Scheve mond

Draver is een IDEAAL buitenrij paard, lekker koel in zn hoofd, maar toch snel en pittig. Goede conditie, werkt graag, het zijn gewoon heerlijke beesten Lachen
Voor mij nooit een andere meer hoor, zeker niet als ik ooit endurance kan gaan starten. Super paardjes! Perfect voor lange ritten

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-04 21:08

Er zijn nog niet veel volbloed dravers die op hoger niveau (klasse 3 & 4) meelopen in de endurance. Maar er zijn wel heel wat paarden met een percentage draversbloed die het zo ver hebben weten te schoppen. Kruisingen met Arabieren vooral, maar ook met andere warmbloeden. Lachen

zippora

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-04 11:23

Ter ondersteuning van mijn stem voor Akhal-Teke als beste ras voor endurance:

In de Benelux wordt er sinds vorig jaar met dit ras in de endurance aan de weg getimmert, 2 Akhal-Teke's zijn vorig jaar in endurance uitgebracht, de ene in Nederlande (werd 5e in 36 km rit) de ander in België, hoogtepunt toen was 5e in 60 km rit).

Afgelopen zondag heeft de Akhal-Teke uit België zijn eerste endurancewedstrijd gewonnen (66 km, gemiddelde snelheid 18.06 km/h)!

joelledsr

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-04 11:30

zippora schreef:
Ter ondersteuning van mijn stem voor Akhal-Teke als beste ras voor endurance:

In de Benelux wordt er sinds vorig jaar met dit ras in de endurance aan de weg getimmert, 2 Akhal-Teke's zijn vorig jaar in endurance uitgebracht, de ene in Nederlande (werd 5e in 36 km rit) de ander in België, hoogtepunt toen was 5e in 60 km rit).

Afgelopen zondag heeft de Akhal-Teke uit België zijn eerste endurancewedstrijd gewonnen (66 km, gemiddelde snelheid 18.06 km/h)!

Ik vind dit eigenlijk niet echt een argument om mee aan te geven dat dit paard het meest geschikte ras is. 5e worden op een wedstrijd kan met ieder ras. Zeker op die afstanden. Dat zou het zelfde zijn als dat ik met een Fjord 5e word in een klasse B spring of dressuurwedstrijd. Maakt de Fjord nog geen geweldig springpaard toch?