strijklappen, sier of????

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Dyonne
Moderator Informatief en Markt
May the horse be with you!

Berichten: 30673
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-04 17:03

Alleen als ik echt ga springen staat die van mij rondom in de bescherming, dus strijklappen en peesbeschermers.
Voor de rest niet. Voor de sier zou ik liever bandages gebruiken, die vind ik mooier. Maar eigenlijk gebruik ik die ook nooit veel.

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-04 17:05

mijn merrie strijkt, en als ik mijn ruin wat meer in training zet en ik hem wat meer bij elkaar rijd dan strijkt ie ook wel eens

dus niets voor de sier !

Marliesje

Berichten: 5885
Geregistreerd: 25-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-04 17:19

Voor de sier? Zo mooi vindt ik die dingen niet eens. Ik gebruik ze wel altijd, voor het geval dat ie zich een keer aantik bv bij een bokkesprong of bij het springen.

XSantyX

Berichten: 387
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Bij Santos en Waldjo in de stal!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-04 17:25

Santos heeft wel strijklappen om, omdat ze best wel dicht met haar benen op elkaar loopt en ze verstapt zich per x rijden meestal wel 2 keer.

Volkoren
Berichten: 5143
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-04 18:11

Voor de sier Verward Voor de sier zou k bandages om doen. Ik heb ze gekocht omdat ze nog jong was en n keer een dik been achter had omdat ze de hele tijd tegen haar eigen been aanliep. Ik zou ze nu makkelijk af kunnen laten, inmdd heeft ze haar evenwicht wel gevonden (2 jaar later) Maar het is denk k gewoon n gewoonte van me om ze om te doen.. Lachen

Mirkim

Berichten: 6142
Geregistreerd: 01-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-04 18:26

strijklappen vind ik oerlelijk, maar heb ze wel altijd om. Niet voor de sier, maar het heeft nut. Anders heeft hij zijn hele achterbenen open liggen.

Kim1986

Berichten: 726
Geregistreerd: 04-08-02
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-04 18:28

Maar strijken zoveel paarden dan? Ik heb nog nooit strijklappen omgehad en hij heeft nooit wondjes of iets dergelijks aan de achterbenen.

Volkoren
Berichten: 5143
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-04 18:31

kim16 schreef:
Maar strijken zoveel paarden dan? Ik heb nog nooit strijklappen omgehad en hij heeft nooit wondjes of iets dergelijks aan de achterbenen.


Das toch mooi!! Hoef je dus ook niets om te doen. Maar sommige paarden strijken nou eenmaal, andere zijn jong en moeten hun evenwicht nog zoeken, en andere mensen hebben hun paard graag rondom beschermd.

Ik denk dat dat de voornaamste redenen zijn voor strijklappen..

Kim1986

Berichten: 726
Geregistreerd: 04-08-02
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-04 18:42

Maar je ziet ze zoveel paarden tegenwoordig met strijklappen, ik kan me niet voorstellen dat al die paarden strijken.

angelke

Berichten: 5137
Geregistreerd: 28-04-02
Woonplaats: Brasschaat (Belgiƫ)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-04 18:52

Hmm, hardhorend(lezend)? Er zijn mensen die het voor de sier doen, er zijn mensen die het uit voorzichtigheid doen, en mensen die het doen omdat hun paard strijkt.
Ik denk zelf dat de tweede categorie het grootste is.

Volkoren
Berichten: 5143
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-04 18:53

angelke"]
Hmm, hardhorend(lezend)?
[/quote]


Haha! Haha!

[quote="angelke schreef:
Ik denk zelf dat de tweede categorie het grootste is.


Ik denk t ook, beter voorkomen dan...
Laatst bijgewerkt door Volkoren op 22-05-04 18:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Nerwen

Berichten: 16039
Geregistreerd: 02-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-04 18:54

Ik heb wel strijklappen, maar niet voor de sier, vind ze namelijk foeilelijk..
Strijken doet ze ook niet, maar als ik ga springen doe ik ze toch om voor het geval dat, bescherming dus..

Kim1986

Berichten: 726
Geregistreerd: 04-08-02
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-04 19:06

Ik ben af en toe een beetje doof Bloos . Maar ik zie het nut gewoon niet van die dingen als je paard niet strijkt. En dan kun je wel zeggen dat het uit voorzichtigheid is maar dan kun je net zo goed je hele paard gaan inpakken. En waar ben je bang voor dan dat je paard opeens(terwijl hij dat nooit deed) gaat strijken? Paarden kunnen best wel tegen een stootje. ik vindt dat mensen paarden tegenwoordig veel te veel "inpakken". Bv beenbeschermers in de wei om of transportbeschermers. Kijk ik snap dat peesbeschermers echt nuttig zijn maar voor de rest, vindt ik die beschermers dikke onzin.

YvonneS
Berichten: 3303
Geregistreerd: 28-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-04 19:17

Ik heb zo ook om met springen, maar eigenlijk heb ik ze toen voor me verjaardag gevraagd omdat ik er al peesbeschermers van had. Wel zie je op de strijklappen allemaal strepen, dus je zou kunnen zeggen dat ie misschien toch een beetje strijkt!

Farjen

Berichten: 8028
Geregistreerd: 20-07-03
Woonplaats: Oost-Vlaanderen, Belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-04 19:37

Kim16, mijn vorige paard is verkocht door een peesblessure die niet beter werd. Een kennis zijn paard is naar de slacht omdat een blessure maar bleef opkomen. Een pony stond al 3 maanden stil omdat hij bij het springen een verkeerde beweging nam.

Reden genoeg om die pezen te beschermen

ingvdh

Berichten: 6383
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-04 20:37

Ik gebruik strijklappen alleen als ik naar het duin ga, omdat het pad daar vaak smal is ter bescherming.

Als ik in de bak rij dan doe ik alleen peesbeschermers om, of als we op chique gaan bandages (als er ik 4 heb doe ik ze dan wel allemaal om, voor de sier)

bora

Berichten: 1392
Geregistreerd: 30-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-04 22:33

Ik doe bij mijnpaard met longeren en vrij springen voor peesbeschermers en achter strijklappen, omdat ze nog weleens gek wil doen. En met het aangespannen werk alleen achter strijklappen, want ze wil nog weleens strijken. Dus bij mij is het ter bescherming.

Bora

Ethelate

Berichten: 21123
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-04 22:40

Ik reed eerst alleen met peesbeschermers, maar in de galop tikte ze zich zelf nog wel eens aan, en ontstonden kleine wondjes. Heb dan ook geen strijklappen maar kogelbeschermers. Die beschermen heel de kogel ipv alleen dat deel waar ze kunnen strijken. Niet voor de chique, want echt mooi vind ik het niet, maar omdat ze zich wel eens aantikt, als ze weer een malotige sprongen maakt.
En liever voorkomen dan genezen Knipoog

Brit

Berichten: 4378
Geregistreerd: 20-01-04
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-04 10:05

Ik denk dat veel mensen het wel voor de sier doen maar ook voor extra bescherming zelf spring ik wel met strijklappen maar niet altijd
bij mij is het een beetje voor de sier maar meer voor extra bescherming te bieden

judithM
Berichten: 1501
Geregistreerd: 17-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-04 10:42

Ha ha mijn pony loopt wijd achter dat het lijkt of hij in z'n broek gepoept heeft Haha!
Dus ik gebruik geen strijklappen en ook niet voor het geval hij wel eens een keertje zijn benen raakt want dat moet je ook kniebeschermers, springschoenen etc om gaan doen want misschien....

Op de trailer krijgt hij bandages met grote lappen om , als hij al eens op de trailer komt. Omdat op de trailer de bewegingen door de trailer, de wegligging en het stuurgedrag van de bestuurder bepaald wordt en het dier misschien moeite heeft met het evenwicht.

Ik ben ook van mening dat steeds meer hulpstukken zoals strijklappen, springschoenen, bandages meer voor de "sier" aangebracht worden dan dat het ECHT nodig is. Begrijp met niet verkeerd er zijn natuurlijk ook paarden die ze WEL nodig hebben.

NienkeM

Berichten: 564
Geregistreerd: 20-05-04
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-04 11:00

Ik weet zeker dat in heel erg veel gevallen de strijklappen, peesbeschermers, bandages ed grote onzin zijn. In principe is het ook helemaal niet goed voor de benen. Dus voor de zekerheid bescherming om doen, voor het geval dat vind ik een heel slechte reden. Wat dan nog als je paard zich een keer aantikt... Vooral met buitenrijden zijn strijklappen best link, al het vuil wat er tussen komt zorgt alleen maar voor irritatie. Daarnaast worden de benen veel te warm wat de kans op blessures alleen maar vergroot.
Als je paard zo erg strijkt moet je eens met je smid gaan praten, beschermers zijn lapmiddelen. Als de stand van de benen goed is tikken ze zichzelf veel minder aan. En als je paard goe dop eigen benen loopt ook.
Gewoon zonder dus tenzij het echt heel erg is. Ik heb al veel paarden gereden en daarvan was er maar 1 die echt strijklappen nodig had.

marina

Berichten: 5151
Geregistreerd: 20-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-04 12:55

Bij mij was het vroeger pure noodzaak, anders schuurde hij zijn hele benen open.
Tegenwoordig kan ik zonder rijden.
Ik denk dat veel mensen het ook doen omdat het erbij hoort.

Kim1986

Berichten: 726
Geregistreerd: 04-08-02
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-04 13:25

Dat vindt ik nou ook, NienkeMulder.

YvonneS
Berichten: 3303
Geregistreerd: 28-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-04 14:30

NienkeMulder, de beenstand van je paard kun je alleen veranderen als veulen. Mijn paard bv staat zo frans als het maar kan, maar mijn hoefsmid raadde met klem af om er iets aan te veranderen. Die optie gaat dus niet op. Ik weet nie hoe zulke lange buitenritte jij maakt, maar als ik een uurtje of 2 weg ben en meteen daarna de beschermers afhaal, heeft al dat vuil (wat best meevalt) echt nog geen kans gekregen om te gaan irriteren hoor. Mijn paard is jong (5) ik ben net terug van een buitenrit en ben nog altijd blij dat ik m altijd 4kant in de beschermers heb. Zoals ik al zei, hij is jong, kijkt veel om zich heen, vergeet zijn benen wel eens op te tillen, struikelt nog al eens en als hij ergens van schrikt wil hij nog wel eens een sprong opzij maken. Nou dan ben ik echt blij dat ik iets om zijn benen heb!

En Kim16, ik had vroeger net zon pony als jij, doodgoeie degelijke brave pony die geen stap verkeerd zette. Toen dacht ik hetzelfde over beschermers als jij nu. Ik vond het onzin en overdreven. Maar wacht maar tot je een paard krijgt (die gewoon niet te vergelijken zijn met pony's) die toch vaak wat meer kost (mn in aanschaf) Ik dnek dat jij dan wel op je standpunt terug komt!

Effy

Berichten: 1280
Geregistreerd: 05-05-04
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-04 14:42

Vroeger tikte m'n paard achter ook aan, maar ben er sinds een tijdje achter dat ze dat niet meer doet... En omdat ik nogal lui ben aangelegd Knipoog doe ik ze niet meer om. Ik was ze ook een paar keer gewoon vergeten... Nou eh, ze heeft er niets aan over gehouden dus ik vind het wel best zo.

De andere twee paarden die ik rijd rijd ik ook zonder. De eigenaresse van het ene paard rijd (als ze rijdt) wel met strijklappen, maarre... Nee geloof niet dat ie aantikt, dus ik bespaar mezelf de moeite en doe ze niet meer om. En het andere paardje is 4 en nog nooit met strijklappen gereden, en aantikken doet ie ook niet dus wederom bespaar ik mijzelf 2 extra keren bukken Haha!