jong paard, de wissels?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

DaniellevA

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-04 17:24

Bij springpaarden van jaar of 4 die leren ze toch ook al een wisseltje..Er zit een heel verschil tussen een wissel en een wissel hoor een 4jarige hoeft hem nog helemaal niet verzameld te springen als ze maar een beetje weten wat een wissel inhoud..hoe vaak zie je geen paarden die in de z2 geen wissel willen springen???Ja precies heel vaak..En hoe komt dat omdat er eerder geen aandacht aan besteed is..Een paard doet alles met zijn geheugen dus als hij van jongs af aan al een beetje leert weet hij het voor in de toekomst..En ze zegt toch niet dat ze het elke dag met hem gaat doen dus ik snap het probleem niet?? Verward

TeamSpirit

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-04 17:27

KellyenXena schreef:
Zo spelenderwijs af en toe eens een wisseltje springen,kan mijns inziens niet veel kwaad..Zolang daar niet op doorgehamerd wordt en jou paard laat blijken er geen moeite mee te hebben..Elke dag flink op die wissels gaantrainen is natuurlijk weer heel wat anders Knipoog

OK dan! mee eens!!

rockey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-04 17:29

DaniellevA schreef:
Bij springpaarden van jaar of 4 die leren ze toch ook al een wisseltje..Er zit een heel verschil tussen een wissel en een wissel hoor een 4jarige hoeft hem nog helemaal niet verzameld te springen als ze maar een beetje weten wat een wissel inhoud..hoe vaak zie je geen paarden die in de z2 geen wissel willen springen???Ja precies heel vaak..En hoe komt dat omdat er eerder geen aandacht aan besteed is..Een paard doet alles met zijn geheugen dus als hij van jongs af aan al een beetje leert weet hij het voor in de toekomst..En ze zegt toch niet dat ze het elke dag met hem gaat doen dus ik snap het probleem niet?? Verward

ja ik nam van mijn instructrice ook aan dat het gewoon kan, eigenlijk wordt ik elke dag wel geholpen met rijden, dus ik neem aan dat ik niet snel iets fout zal doen, want dan wordt het meteen wel gezegt..

Anoukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-04 17:38

rockey"]
[quote="DaniellevA schreef:

ja ik nam van mijn instructrice ook aan dat het gewoon kan, eigenlijk wordt ik elke dag wel geholpen met rijden, dus ik neem aan dat ik niet snel iets fout zal doen, want dan wordt het meteen wel gezegt..
[/quote]

Vraagje: rijd je elke dag met haar?

Adriana

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-04 17:44

Wanneer wordt ze eigenlijk 4?
Ik zie er weinig kwaad in, liever heb ik dat men de proeven van bijvoorbeeld de L en M leert en dan zodra je zelf hoger komt ook andere oefeningen erbij pakt.
Theresia is L 1 plus 3 winstpunten (5 april 4 geworden) en die pakt alles heel goed op, maar ik zie haar ruiter nog geen wissels met haar springen.
Veel meer het basiswerk en leren dat ze goed aan de hulpen staat, veel wijken enzo.

joelledsr

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-04 17:45

Anoukie schreef:
Vraagje: rijd je elke dag met haar?

Volgens mij schreef ze net dat het paard 2 tot 3 keer in de week vrij heeft.

Adriana

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-04 17:48

rockey schreef:
ja ik nam van mijn instructrice ook aan dat het gewoon kan,
eigenlijk wordt ik elke dag wel geholpen met rijden
, dus ik neem aan dat ik niet snel iets fout zal doen, want dan wordt het meteen wel gezegt..

Anoukie reageert na aanleiding van dit stukje, denk ik.

rockey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-04 18:05

Oke zo ziet mijn planning er uit als ik geen wedstrijd heb:

Maandag rijden, dinsdag les, woensdag vrij, donderdag rijd mariek, vrijdag les, zaterdag rijden, zondag vrij.

en als ik wel wedstrijd heb:

maandag vrij, dinsdag les, woensdag vrij, donderdag marieke, vrijdag les, zaterdag rijden, zondag wedstrijd.

en ze komt elke dag op de wei..

ik bedoelde daar eigenlijk ook mee, dat ik geholpen wordt als ik eigenlijk geen les heb Lachen

rockey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-04 18:06

adriana schreef:
Wanneer wordt ze eigenlijk 4?
Ik zie er weinig kwaad in, liever heb ik dat men de proeven van bijvoorbeeld de L en M leert en dan zodra je zelf hoger komt ook andere oefeningen erbij pakt.
Theresia is L 1 plus 3 winstpunten (5 april 4 geworden) en die pakt alles heel goed op, maar ik zie haar ruiter nog geen wissels met haar springen.
Veel meer het basiswerk en leren dat ze goed aan de hulpen staat, veel wijken enzo.

die van mij wordt 25 juni 4

Anoukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-04 20:25

OMG, wat heeft dat paard een enorm zwaar trainingschema voor die leeftijd,...

Hoe vaak per maand heb je wedstrijd?

Elke86

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-04 21:13

Scheve mond Meisje jij belast jouw paard VEEL te hard. Ik heb ook een jong paard en toen zij nog 3jaar was zag mijn schema er zou uit: 3X per week een half uurtje dressuur rijden, wandelen en voor de rest vrij-af !!!
Je instructrice mag dan misschien met haar paarden op welk niveau ook zijn, ik denk dat ze vergeet dat jouw paard 3jaar is (ookal wordt ze 4 dit jaar !). Geloof me binnen een paar jaar is je paardje het gewoon beu en zit je met een onhandelbaar of tegen zijn zin werkend dier !!

rockey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-04 23:38

mm overdrijven is ook een vak Knipoog

Anoukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-04 23:40

Anoukie schreef:
Hoe vaak per maand heb je wedstrijd?

rockey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-04 23:46

ligt eraan, nu 2 keer in de maand ofzo of 3 keer, en dat is dan meestal maar 1 proef

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-04 23:47

Sorry, ik vind het ook erg veel.
maar geloof dat dat al erg vaak gezegd is.
En dat je er verder niks me doet.
ik hoop voor je, maar vooral voor je paard, dat het goed uitpakt.

rockey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-04 23:58

ja wel hoor, ik doe wel iets met de tips waar ik iets mee kan Lachen

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-04 00:25

Wat ga je nu precies doen dat met de tips die je gekregen hebt?

rockey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-04 00:28

ik ga met deze tips vrij weinig doen, ik wilde gewoon even weten wat jullie er van vonden, en ik heb vandaag les gehad, en voorlopig ga ik er zelf ook nog geen wissel mee springen, maar mijn instructrice een keertje om de zoveel tijd... Maar dat schema heb ik zo helemaal samen gesteld met mijn insctructrice, en wij vinden het wel een goed schema, maarja jullie zijn natuurlijk vrij om jullie menin te geven Lachen

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-04 00:31

Dat dacht ik al...

rockey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-04 00:32

daar ga ik dus niks aan veranderen, maar ik kan wel wat doen met rijtips

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-04 00:44

pas alsjeblieft op met het belasten van je paard zo heb ik een paard dat veel te jong veel te veel heeft moeten doen en 1,5 jaar nadat ik haar had gekocht had ze spat, daanra HKO en nu is ze bijna 14 en staat al 2,5 op rust, chronisch kreupel.....

ik heb bij een springstal gereden, daar reden we de 4 jarigen 2x per week, sommige 3x per week en 1x aan de longe en we lieten ze idd af en toe een wisseltje springen, of een pasje wijken(jaja ook de springpaarden moeten kunnen dressuren Knipoog ) maar we reden 20-30 minuutjes, en dat was incl losstappen en uitstappen

hoelang rij jij als je les hebt?en hoelang rijdt je instructrice?een halfuur of een uur?

je hebt een superleuk paard, hardstikke talentvol en nog eens met een gouden karakter, wees er please heel erg zuinig op, de kans dat je nog zo'n paard vind is erg klein
beter nu wat rustiger aan doen, en er dan veel langer plezier van hebben, dan er nu veel plezier van hebben en dan als ze 7 of 8 is, ze op is, kreupel, of geestelijk op, dat ze er geen zin meer in heeft, maar echt je rijdt zeker met zo'n fijn paardje zo makkelijk te veel, juist omdat ze alles goed oppikt en graag meewerkt vraag je al snel te veel van haar

dus je antwoord op de wissel, dat kan geen kwaad, zolang je het niet iedere week doet, maar je rijschema vind ik erg pittig voor een paard die nog 4 moet worden....

patos

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-04 10:36

DaniellevA schreef:

Of ze willen hem niet springen omdat ze het geestelijk helemaal gehad heben met de wissel, of omdat het ze op jonge leeftijd al verkeerd is aangeleerd. Ik leer het ze liever als ze eraan toe zijn, dat is per paard verschillend, maar ongeveer als ze zo op M2/Z1 niveau zitten. Op dat moment kun je hem wel juist verzamelen en de wissel mooi recht en in een keer rijden. Dan hoef je later ook niet van alles bij te schaven.
Ook ik vind dat je paardje wel een heel druk schema heeft, persoonlijk oefenen ik liever een jaartje rustig aan in de bak, en wanneer je dan wedstrijd gaat rijden zijn ze er aan toe en ga je in de meeste gevallen snel genoeg door de klasses heen. Mijn paard, dat nu nog 6 is, gaat maximaal 3 keer in de maand op wedstrijd, maar in de meeste gevallen maar 1 of 2 keer.

Tigger

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-04 11:08

Wat was het ook alweer?

Tigger schreef:
Hoe was ook alweer; veel paarden met 8/9 al versleten, afgeschreven...?? Ach gut

Jou paard is nog drie....wordt bijna vier... en werkt al 5 dagen in de week hard... hoelang wil je plezier van je paard hebben eigenlijk?
Ik snap het niet hoor...

Nimber

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-04 13:50

Ik rijd mijn 5 jarige 3 keer in de week en als ik les heb, les ik nog steeds maar 30 min.
Hij spring overgens ook de wissels.
Mijn andere paard is het nooit gelukt om de wissels te leren we hebben er daar zo op lopen hameren dat hij niet mocht omspringen uit de contra dat hij dus echt niet wisseld.

Orbaldo voelde een keer fijn aan, ik ga de hulp en een pas later wisselde hij.
Nu spring ik soms een keertje een wissel als hij heel erg fijn aan voelt maar dat is hooguit 1 keer in de maand

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-04 21:34

Onze 5-jarige trainen we pas sinds een paar maanden SB, en wat contra. Hij loopt nu net L2 en we zijn nu in de training bezig met de M1.

Ik vind dat het fijnst om niet tever "in het voren" te werken, zo is hij kwa africhting/verzameling/aanleuning klaar voor de stap in de opleiding. We streven naar niet meer dan twee keer per maand concours.

Ieder heeft zo zijn eigen "systeempje" maar ik wil je wel meegeven om voorzichtig te zijn met je beestje, ookal lijkt het of ze het allemaal aanbiedt en het geen moeite kost, soms kom je er pas achteraf achter dat het toch te zwaar was.
In mei drie keer op concours, in juni ook zeker 3 keer. Dat zijn ook mentaal zware belastingen voor zulke jonge dieren!