Doorrijden tijdens het mesten: voor/tegen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Voor/tegen doorrijden tijdens het mesten?

Voor
136 (83%)
Tegen
18 (11%)
Weet niet...
8 (4%)

Totaal aantal stemmen: 162

xxappiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-04 11:50

Ik laat d'r altijd doorlopen als ze moet mesten, en ze vind het zelf ook geen probleem. Ze heeft er ook geen last van en ik mer ker ook niks van.
Als ik merk dat ze moet mesten ga ik gewoon in de berm of helemaal aan de kant lopen lopen als ik een bosritje maak. In de bak maakt het niks uit, daar goeven we het niet uit te halen ofzo. (en toch is die bak heel schoon Verward)

Sily

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-04 12:45

Doorrijden, in het begin liet ik haar weleens stoppen, totdat mijn instructrice vroeg hoe ik dat ging doen op een wedstrijd, vooral omdat mijn haf nogal een zenuwepoeper is dus dan blijven we bezig Haha!

En in de wei rent ze ook vrolijk verder als ze aan het mestten is.
Dus tijdens het rijden kan ze dat ook makkelijk, op een gegeven moment mestte ze ook steeds meer, even lekker stilstaan hoppakee.

En dat 3 a 4 keer per les Haha! Beetje overdreven, sinds ze gewoon door moet lopen is het hooguit 1 keer per les dat ze mest.

Soph12

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-04 12:56

gewoon doorrijden idd. Zo irritant als je paard stilstaat, en ik vind dat het alleen maar nadelen heeft. In de wei lopen ze er ook gewoon bij dus waarom als je erop zit wel stilstaan?

xxLisaxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-04 13:41

doorrijden! vind het ook erg irritant als een paard stilstaat tijdens mesten... Ze kunnen het gewoon lopend doen dus waarom zou je hem stil laten staan?

Tartuffo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-04 16:22

Doorrijden... buiten het feit dat ze nog net niet je staan uit te lachen op een wedstrijd vind ik het belangrijker dat hij niet stil staat op een drukke overweg of kruispunt... zie het al voor me...... midden op een kruising omdat mijnheer moet poepen.... nee hoor, dan krijg ie echt een tik dat ie door mag lopen.
Tja plassen is een ander verhaal maar dan zoeken ze toch bv gras ofzo op......

Nerwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-04 16:26

Doorrijden! Ze kunnen het zelfs galopperend, dus ja.. Haha!
En als je een proefje moet rijden is het indd ook vreselijk irritant als je paard stil gaat staan Haha!

AnneOmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-04 16:29

Ik rij ook altijd door tijdens het mesten.. heb tot nu toe niet gemerkt dat Omar er problemen mee heeft

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-04 16:31

Voor het doorrijden!

Ik ken ponys die expres wel 25x in een half uurtje naar de wc gingen, zodat ze even konden stilstaan...

Verder stond Gen en staat Otto ook vaak voor de kar. Is was als je midden op een kruispunt bent en je knol moet poepen Bloos!

Overigens liet ik Gen wel stoppen in het weiland. Maar ja, mevrouw was kreupel en waren we zonder zadel aan het genieten. Liet altijd haar het tempo bepalen. Streng zijn en doorrijden vond ik toen onnodig, ik wist toch dat ze nooit meer de weg op zou gaan...

Cindyt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-04 16:59

Het opruimen maakt mij niets uit en ik ga toch nooit wedstrijden rijden.
Ik vroeg het alleen omdat ze in de wei ook stopt en het misschien wel fijner vindt om te stoppen.... vandaar...
Maar het is wel gevaarlijk op een kruispunt oid....

Dealer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-04 17:03

Weet nog goed mijn eerste manegelessen (lang geleden Huilen ) kreeg ik op mijn kop omdat ik mijn paard liet stilstaan tijdens het mesten: 'doorlopen met dat beest, dat kan 'ie makkelijk'
De volgende les moest mijn paard plassen en zette ik hem aan. Kreeg ik weer op mijn kop: 'staanblijven, ik ga toch ook niet op jouw rug zitten schoppen als je moet plassen..'.

Sindsdien zit het erin gebrand: mesten=doorrijden, plassen=stoppen en in de beugels gaan staan.

Mijn huidige paard plast hooguit 1x op een lange rit.
Mesten doet 'ie vrij veel vooral aan het begin van de rit tijdens het stappen.
Vreemde is dat de mest na de 3e keer dun wordt, net of het de tijd niet heeft gekregen om in te dikken.
Levert ook flink vieze (witte) benen op.
Ook al eens gechek't met de DA maar die vindt het geen probleem.

PinoLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-04 17:09

Ik rijd ook altijd door. Als ze het eenmaal weten dat ze mogen stoppen krijg je het er niet zomaar meer uit en het staat in je proeven ook niet zo netjes als ze ineens stil gaan staan omdat ze moeten mesten Haha! Die van mij heeft wel de neiging om het tijdens het halthouden te doen. Dan ben je aan het halthouden en dan gaat hij mesten.

patos

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-04 17:23

Hoef ik nooit over na te denken, die van mij mest nooit onder het rijden, ook niet op wedstrijd. Alleen heel soms op buitenrit en als we lang op stap gaan moet ze ook nog wel eens plassen. Maar met de gewone trainingen ed dus nooit.

TeamSpirit

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-04 17:29

Paarden in een kudde kunnen ook niet even stoppen op te mesten. Ze moeten gewoon doorlopen. Ik probeer me paard altijd door te laten lopen, Ze zou maar onder de proef moeten poepen dan!

Alice

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-04 17:36

Ik wil ook wel graag dat paard doorloopt, heb 1x midden op de weg stil gestaan Bloos!

MissPeacock

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-04 19:23

doorrijden, meestal krijg je resultaat dat als je altijd laat poepen dat ze het ook gaan doen als ze b.v geen zin of wat dan ook hebben

Mickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-04 19:31

Doorrijden!
Zoals al velen zeggen Knipoog
Maar als je een slim paard hebt, die heeft binnen een paar keer in de gaten dat hij stil mag staan als het poept. Je loopt dan het risico dat dit te pas en te onpas tegen je gebruikt zal worden.

PN_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-04 19:42

uhm... nou als ik in de bak rij wil ik graag dat ze doorloopt.. dat doet ze dan meestal ook wel.
maar als ik buiten rij, wil ik liever dat ze stil gaat staan, want als ze dan op de weg poept dan kan ik het makkelijker aan de kant schuiven Schijnheilig .. anders heb je overal stront liggen en dan is dat zo moeilijk weg te vegen (bij ons gaan ze altijs zeuren over de stront) ik heb dus niet gestemd want ik ben voor beide Haha!

Ninla_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-04 19:55

Door rijden anders doet ze het maar op stal of in de weide Knipoog

Alikesflame

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-04 20:06

doorrijden Haha! doe ik ook altijd. anders ben je lekker je proef aan het rijden en klabam staat je paard in ene stil. Verward alleen als ik toevallig aan het uitsappen ben en ze staan stil en gaan dan mesten wacht ik wel even. Bloos!

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-04 21:34

Ik ben ook voor.

Felix krijg ik wel vooruit al zal het dan stappend zijn, maar dat is wel okay. Ik rijd er gen wedstrijden mee dus vind ik het niet zo erg.

Bij Danno wil ik dat ook leren maar hij staat als een huis. Vanuit draf gaat ie stappen en stapt dan wel ietsjes door maar daar is ook alles mee gezegd.
Moet ik hem dan helemaal inelkaar trimmen om hem vooruit te krijgen????

Citaat:
Maar als je een slim paard hebt, die heeft binnen een paar keer in de gaten dat hij stil mag staan als het poept. Je loopt dan het risico dat dit te pas en te onpas tegen je gebruikt zal worden.

Maar een ruiter die zijn paard kent weet precies wanneer hij wel en niet moet

Dealer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-04 21:51

Cowgirl schreef:
Maar een ruiter die zijn paard kent weet precies wanneer hij wel en niet moet

idd Haha! De eerste keer 50meter uit stal, dan gedurende 2km een keer of 6 en daarna is 'ie leeg denk ik, dan stopt het.
Kan de klok erop gelijk zetten.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-04 21:53

Citaat:
Kan de klok erop gelijk zetten.

ik ook, Morrie heeft vaste punten en plassen doet ie ook meestal op de zelfde plek Haha!

Als ik ergens rijd waar hij nog nooit geweest is, krijgt ie last van het Klein-Duimpje-syndroom: dan mest ie om de 5 meter, om de weg terug te kunnen vinden Clown

Idioteque

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-04 22:04

Ik rij altijd door..Op wedstrijd kan je ook niet zomaar midden in een proef stil gaan staan omdat je paard moet poepen.

flicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-04 22:19

Als ik in de bossen rijd mag Sox rustig stilstaand mesten hoor, en ook in de bermen, ze vindt dat prettiger en ik rijd geen wedstrijden dus het is voor ons beiden ontspanning. Ik probeer haal wel altijd in de berm te mikken zodat ze het niet op straat doet. Hou ik goede vrienden in de dorpen Knipoog Als ik merk dat ze moet plassen zet ik haar ook in de berm of aan de kant, tijdens de meeste ritten moet ze wel een keer.

Georgette

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-04 22:22

Ik rij zelf altijd door, lijkt me nogal lastig als je bijvoorbeeld net naar een sprong toe rijdt en je paard staat opeens stil omdat ie moet mesten.

Maar aan de andere kant... echt natuurlijk lijkt het mij niet. Ik bedoel, het lijkt mij dat een paard liever stil staat, net zoals wij ook niet lopend poepen.