Merrie met een "slecht" krakter wel of niet kopen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-04 19:59

misschien maak ik nu een domme opmerking, maar het lijkt mij eerlijk gezegt ook niet dat handelaren de tijd zullen nemen om een moeilijk paard, zeg maar onder handen te nemen. dus dat het paard misschien best wel mee valt, maar dat de handelaren voor een makkelijker te verkopen paard gaan. ik zou gewoon een paar keer gaan kijken en vooral goed naar je gevoel luisteren.

Richtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-04 20:27

Ik ken het paard niet, en ik ken jou niet.....

Ik zou er wel heel goed over nadenken. Want idd een de handelaar laat haar niet zomaar staan, en dat bedrag is ook niet voor niets.
Maar als jij denkt dat je er voldoende ervaring hebt, en er nog wat van zou kunnen maken.....

Een paard met slecht gedrag kan je dan aan beginnen. Een paard met een slecht karakter zou ik mooi laten staan.....

llleoni

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-04 20:51

Mijn pony had ook een slecht karakter.. maar met veel liefde en geduld.. kan zoiets altijd nog veranderen.. enneh wat versta jij onder een slecht karakter

Richtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-04 21:18

Als het nog veranderd kan worden versta ik dit onder slecht gedrag....

Een slecht karakter vind ik bijv. het zonder reden en ondanks consequente opvoeding toch gericht mensen aanvallen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-04 21:30

ik zou gewoon gaan kijken en dan zien wat je er van vind suc6

Vie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-04 21:37

Ik zou gewoon gaan kijken en ook zelf eens oordelen.
En ze is idd goedkoop, maar ze kan nog niet veel blijkbaar, dus achter de prijs zou ik verder niet te veel zoeken dat er wat mis mee zou zijn.

Gewoon even afwachten en zelf kijken, neem ook nog is iemand anders mee die er verstand van heeft en oordeel dan. ok mssn heeft die handelaar gelijk, maar ga niet enkel op dingen via via uit.
Er zit vaak een deel waarheid in, maar ook een deel nonsens.

Beslis in elk geval niet te overhaastig en 'k zou ook een proefperiode vragen, wat al meer is gezegd.

Marliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-04 21:38

Zou het niet doen, ga even kijken voor je gemoedsrust (anders denk je dat ie het misschien wel was geweest), misschien vind je haar niet eens leuk. Koop een paard met een fijn karakter, kun je ook nog een keer lekker knuffelen.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-04 21:40

Ik zou het niet doen. Ten eerste kan een paard op 2-jarige leeftijd nog niet opgenomen zijn in het stamboek. Dus als de verkoper dit beweert klopt er al iets niet. Een paard moet minimaal 3 jaar zijn. Vraag dus na of ze een veulenpapier heeft, een A-registerpapier of een B-registerpapier en wat voor premie ze had.
Ten tweede weet je niet wat er in de 'roddels' waarheid is.
Een rotkarakter moet je nooit aan beginnen, ook niet aan een echt lastig karakter. Je kunt wel zeggen dat je al veel paarden hebt gereden, maar waarschijnlijk nog nooit een echte rotbok.
Een voorbeeldje waarom je het niet moet doen, ik zeg niet dat deze merrie het ook doet: Er zijn paarden die steigeren, en dat hoeft in het begin niet eens uit kwaadwillendheid te zijn. Als het kwaadwillendheid is, dan begin je er natuurlijk zowieso niet aan. Als het in het begin angst of onzekerheid is, dan moet je wel weten hoe je zoiets aan moet pakken. Word je zelf ook onzeker, dan merkt het paard het en gaat het van kwaad tot erger. In dit geval heb je dus een paard gekocht met een moeilijk karakter die later in een rotbok verandert.
Vraag echt na wat voor moeilijk karakter die merrie heeft. Als er al geprobeerd is om haar in te rijden en dat is mislukt, dan weet je al hoe laat het is. Het probleem is voor jou alleen om achter de werkelijke waarheid te komen.

Sily

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-04 23:42

Ik zou idd ook eens gaan kijken, de reden vragen waarom ze niet ingereden is en of het al geprobeert is en hoe dat ging.

Meerdere keren langs gaan om er zelf achter te komen waarom het karakter als rot bestempelt wordt en als je er voor gaat zeker een proefperiode vragen.

De keren dat je er komt kijken vragen of je er zelf wat mee mag doen, en iemand meenemen met verstand van paarden die meekijkt.
Ik zou ook gewoon eerlijk tegen die man zeggen dat je van horen zeggen gehoort hebt dat het karakter niet heelmaal top is, misschien dat hij er dan wat verder op in kan gaan waarom dit wel of niet zo is.

796285

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-04 23:51

capopjekop schreef:
misschien maak ik nu een domme opmerking, maar het lijkt mij eerlijk gezegt ook niet dat handelaren de tijd zullen nemen om een moeilijk paard, zeg maar onder handen te nemen. dus dat het paard misschien best wel mee valt, maar dat de handelaren voor een makkelijker te verkopen paard gaan.

Als dit paard een goede afstamming en een goede bouw en maat heeft, is er heus al het 1 en ander gebeurd voor ze voor zo'n schijntje weggaat. Zulke paarden worden meestal met 3 jaar ingereden en voor een paar duizend meer verkocht.

Waarom zou dat in dit geval niet gebeurd zijn? Als een handelaar dacht er meer aan te verdienen door er een paar weken iemand op te zetten, dan deed 'ie dat. Ik vind de prijs voor zo'n dier en het feit dat ze niet ingereden is echt boekdelen spreken. En het kan een leuk idee zijn om een 'uitdaging' te hebben, maar je nek breken met een onbetrouwbaar paard is gewoon niet echt tof, lijkt me zo.

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-04 07:22

helemaal met ArwenLune eens! dit paard heeft een goed papaier, goede maat, goede bouw, maar toch is er nog niets mee gedaan? en een handelaar laat haar ivm karakter staan, nee dan zit er iets niet goed en weet die handelaar wrsch mee dan jij....
zelfs als fokmerrie kan ze voor meer dan 1300 euro verkocht worden dus de handelaar heeft eigenlijk geen echte reden om haar te laten staan, ja het risico dat als hij het paard doorverkoopt en er verongelukt iemand mee, dan krijgt hij een slechte naam, dus ik zou er goed mee uitkijken als ik jou was

en niet aanvallend bedoeld, maar je hebt ervaring met moeilijke paarden, maar dit wordt wel je 1e eigen paard? niet l*llig bedoeld maar ik had ook heel veel ervaring, maakte paarden zadelmak etc en had al een eigen paard, en Quentin kon ik niets mee, die heeft zich uit woede zelfs achterover gegooid met mij op zn rug, en ik ken dus iemand waarbij haar paard dat ook deed en zij kan het niet meer navertellen, ik heb ongelofelijk veel geluk gehad, en nu gaat het wel super met mij&Quentin, maar de keren dat ik richting EHBO ben gegaan, of vol blauwe plekken en schaafwonden maar richting huis strompelde zijn niet te tellen had ik dit van te voren geweten had ik een heel ander paard gekocht!!
en ik had toch heel erg veel ervaring, ook met rotbokken....

Carolinef

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-04 08:05

nee niet doen, zeker niet als je 1ste eigen paardje, je weet niet wat je in huis haalt, al weet je dat nooit helemala zeker maar idd als de handelaar het al niet doet, nee hoor weet dat t lastig is om verder te kijken ook omdat je zo graag een paardje wilt en het nu kan, maar nee ik zou verder kijken, keuze is natuurlijk aan jezelf!

succes

Issy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-04 08:54

Ik zou het ook niet doen, het verhaal klopt van geen kanten. Niet ingereden, te goedkoop als fokmerrie, Goodtimes afstammelingen zijn niet de makkelijkste!!!!
ookal heb je 11 a 12 jaar ervaring, als je geen ervaring hebt met moeilijke paarde inrijden dan moet je hier zeker niet aan beginnen.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-04 09:08

als alle paarden met "een slecht karakter" geen (nieuwe) kans zouden krijgen...zouden veel goede paarden verloren gaan.....

Ik ga helemaal met Richtje mee....ga kijken en beoordeel zelf wat de oorzaak van haar gedrag is... Misschien is ze gewoon doodongelukkig!

Je koopt haar toch niet als fokmerrie, maar als rijdpaard, dus aan opgenomen in het stamboek of niet (wat overigens idd pas kan vanaf het jaar dat het paard 3 wordt) zou ik niet zoveel waarde hechten...
En je hebt alle info. van anderen....ook niet erg betrouwbaar.

Ik snap eigenlijk niet waarom je niet bent gaan kijken, als het je wat lijkt?!

796285

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-04 10:27

Je hoeft er geen waarde aan te hechten Anke, maar het geeft wel aan dat het verhaal aan alle kanten rammelt...

Dealer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-04 17:37

Een maand terug was er een topic over een merrie (door eigenaar zelf opgevoed) die vanwege een rot karakter bij de slager belandde:
Paard naar de slager

Hoeft hier natuurlijk niet het geval te zijn maar een groot risico loop je wel.
Uitdaging snap ik ook wel maar het risico lijkt me groter.

Hangt er ook een beetje vanaf of je het geld makkelijk kunt missen. Stel dat het na een tijdje toch niet blijkt te lukken, kan je dit paard niet met droge ogen doorverkopen dus zit je ermee en zal je zeker verlies inboeken. Maar goed, de aanschafprijs is niet hoog, dus dat risico is enigszins beperkt.

Moeilijk hoor Verdrietig

TeamSpirit

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-04 17:41

ik zou het doen, als je er goed bij voelt!

Richtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-04 17:52

Dealer schreef:
Een maand terug was er een topic over een merrie (door eigenaar zelf opgevoed) die vanwege een rot karakter bij de slager belandde:
Paard naar de slager

Hoeft hier natuurlijk niet het geval te zijn maar een groot risico loop je wel.
Uitdaging snap ik ook wel maar het risico lijkt me groter.

Hangt er ook een beetje vanaf of je het geld makkelijk kunt missen. Stel dat het na een tijdje toch niet blijkt te lukken, kan je dit paard niet met droge ogen doorverkopen dus zit je ermee en zal je zeker verlies inboeken. Maar goed, de aanschafprijs is niet hoog, dus dat risico is enigszins beperkt.

Moeilijk hoor Verdrietig

En dan is het idd een paard met een slecht karakter waar ik nooit aan zou beginnen
Maar of dit paard een slecht karakter heeft, of slecht gedrag vertoond kan ik zo niet over oordelen Lachen

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-04 20:04

Als een handelaar een goedkoop peerd laat staan, dan kan je er echt van uit gaan dat er iets heeeeeeel fundamenteel mis is

Richtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-04 21:06

Daar kan je idd wel eens gelijk in hebben Knipoog

796285

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-04 00:14

ik zou de verkoper wel eens willen horen uitleggen hoe het kan dat 'ie zo'n mooie merrie met goede afstamming voor een prikje verkoopt...

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-04 00:46

Je hebt een moeilijk paard. Of gewoon een k*t knol.

Als het een moeilijk paard(wat 9 van de 10 keer het geval is) is zou ik het toch(met proeftijd!!!!!) willen proberen.

Is het echt gewoon een k*t knol die ziek in d'r kop ik zou ik er echt nooit aan beginnen. Ik heb nu een pony gehad die ziek gewoon ziek in d'r hoofd was en dat nooit weer. We hebben het een week aangekeken(maar het voelde al 'uithouden') en waren blij dat ze weg was. Ik heb nog nooit zo'n knetter gestoord beest gezien.

Saar4

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-04 09:24

crossmonster schreef:
Citaat:
en , nu krijg ik bokt over me heen, goodtimes geeft vaak niet de makkelijkste paarden, dus wat die handelaar zegt kan wel kloppen ...

Ik steun je hoor Knipoog Ik rij ook een goodtimes en die is idd. niet makkelijk (zacht uitgedrukt)

Je kan natuurlijk altijd gaan kijken maar wees op je hoede. Handelaren willen altijd verdienen dus je kan er haast zeker van zijn dat een paard met zo'n afstamming en zo'n prijs niet 100% is.