Tegen instructrice ingaan?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-04 22:27

Had je daar dit topic nou voor nodig Knipoog

MinX

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-04 22:27

Gewoon vragen. Vragen stellen staat toch gewoon vrij? Als ik mijn oude lesgeefmensje geen vragen had mogen stellen... Pff! dan was er echt niets van terechtgekomen. Verder vind ik dat je open moet staan voor de mening van anderen, maar die anderen moeten hun mening wel kunnen beargumenteren. En tja, daar mag je toch naar vragen, ongeacht of je al les hebt gehad of niet? Ik had nog nooit gesprongen, en ik zou springles krijgen, en een pony in de les van de instructeur die mij les zou geven weigerde. De ruiter moest de pony extra been geven en uit stilstand laten springen. Dit zou niet in mij opkomen, ik dat gezegd, en toen kreeg ik gewoon uitleg. Ik vind dat dat gewoon zo hoort. Maar dat is mijn mening.

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-04 22:34

Zep schreef:
Had je daar dit topic nou voor nodig Knipoog

ja en nee, ben niet zo ervaren met instructrices op dit niveau Haha! en twijfel nogal over alles.. Schijnheilig

Ben benieuwd hoe het gaat morgen, voor het eerst dat op deze manier ga lessen *bibber* ..

bedankt allemaal OK dan!

14cecile14

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-04 22:37

Elke instructrice heeft wel een minpuntje...

Mikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-04 22:43

Nou kijk je hebt pianohandjes en pianohandjes natuurlijk.
Het kan ook zo zijn dat deze instructrice wilt dat jij je hand "plat" draait, maar dat je duimen nog steeds het hoogste punt zijn en dat ze toch naar elkaar toegedraaid zijn. (en daar hoeft dan maar een centimetertje in te zitten)
Mijn mening:
Kijk het gewoon eens een lesje aan, geef nog geen commentaar, laat het op je inwerken en mocht je het er dan toch niet mee eens zijn, vraag haar dan naar de voordelen die deze houding met zich meebrengt.

Off-topic: ik neem aan dat je dus akkoord bent bij die nieuwe stal???? Helemaal top, ik vind het echt kiks voor je. Tijd voor een feestje Party!!

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-04 22:45

Mik, word echt feesten... Haha!
Ja, de nieuwe stal gaat door... ik zal het verslag zo even naar je toe pbén..

Mikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-04 23:05

Ik wacht vol spanning.

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-04 23:29

Richtje schreef:
Romkabouter ik denk niet dat dat een goede manier van lessen is. Waarom neem je les als je vantevoren al weet dat je het thuis toch lekker anders gaat doen Verward

Ehm, you're missing the point here Haha!

Je weet van te voren niet dat je het thuis anders gaat doen. Je doet gewoon op dat moment wat je instructie zegt om het zo te proberen. Dat wil zeggen, je geeft iets anders dan anders een kans.

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-04 07:11

Romkabouter schreef:
Boeie! Als je verder harstikke goed les krijgt dan doe je het in dat lesuur toch ff piano en verder rechtop?

dat zou ik dus niet kunnen he..........ook niet willen bovendien.
i.m.o. heeft de instructie dan niet zo veel nut.
Straks zijn er tig dingen die je in je les anders doet dan thuis..... Verward

Ik moet voor 1000% kunnen vertrouwen op wat mijn instructie me vertelt !!!!!!!

Richtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-04 09:29

Romkabouter"]
[quote="Richtje schreef:
Romkabouter ik denk niet dat dat een goede manier van lessen is. Waarom neem je les als je vantevoren al weet dat je het thuis toch lekker anders gaat doen Verward

Ehm, you're missing the point here Haha!

Je weet van te voren niet dat je het thuis anders gaat doen. Je doet gewoon op dat moment wat je instructie zegt om het zo te proberen. Dat wil zeggen, je geeft iets anders dan anders een kans.
[/quote]

Dan heb ik je verkeerd begrepen Bloos

Maar ik doelde eigenlijk ook wel een beetje op wat Ingrid hierboven gequote heeft van jou.....

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-04 09:58

En wat doe je dan als je meerdere lesgeefmensen hebt per week?

IMO doe je in de les1 wat je instructie1 zegt, en in les2 wat instructie2 zegt. Grote lijnen zullen meestal hetzelfde zijn, anders kun je daarover een discussie voeren of geen instructie meer nemen van die persoon (als je die keus hebt dan Knipoog ). Kleine details als je handhouding zijn zo makkelijk aan te passen dat het de moeite van een discussie niet waard is vind ik. Tenminste, niet TIJDENS een les.

Als je veel lesgeefmensen hebt of hebt gehad filter je vanzelf de dingen eruit die goed bij jou passen. Ook krijg je verschillende manieren mee om bepaalde dingen op het paard voor elkaar te krijgen. Heel erg nuttig, vooral omdat elk paard verschillend is. Als je je paard op verschillende manieren iets kan vragen (op detail-niveau natuurlijk Knipoog ), heb je daar voordeel van omdat je sneller tot een goede communicatie kan komen met je paard. Want geef toe, dat is al moeilijk genoeg Haha!

Als de beheersing over je lichaam te laag is dat je zulke details niet makkelijk kunt aanpassen zou je idd kunnen twijfelen of je het wel of niet moet doen, maar ik vind dat iemand die paardrijdt gemakkelijk zijn lichaam een andere houding moet kunnen geven als dat nodig is. Paardrijden draait namelijk voor een groot deel ook om de beheersing van je eigen lichaam.

Vind ik Haha!

Richtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-04 10:02

Tja, als ik er nu zo nog eens over nadenk heb ik dat ook wel een beetje gedaan. Van meerdere mensen les gehad en overal de goede dingen uitgefilterd.
Hoewel ik nu van iemand les heb (heb op dit moment met één paard maar één instructrice) waarbij ik niet filter..... Ik merk namelijk dat mijn paard onwijs veel vooruit gaat sinds ik les heb van haar Lachen

Er zit wat in, maar ik zou het niet zomaar aan iedereeen aanraden. Niet iedereen is in staat om op de juiste manier te filteren (weet ook niet of ik dat zelf wel ben Bloos)....
Daarbij heb je het hier heel wat duidelijker (en subtieler Knipoog) verwoord dan in je eerste post.

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-04 10:04

Romkabouter schreef:
En wat doe je dan als je meerdere lesgeefmensen hebt per week?

Ik zelf heb 1 instructrice waar ik wekelijks kom, verder wil ik nog wel eens een clinicje rijden zoals bij bijv. Tyrza. Dat sluit heel mooi aan en ik heb nog nooit tips of aanwijzingen gekregen die lijnrecht tegen over elkaar stonden, zelfs niet een klein beetje. Het vult juist hardstikke mooi aan.
(clinic van AdB even buiten beschouwing gelaten Schijnheilig )

wenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-04 10:10

ik vind dat je even afmoet wachten met jou mening geven
ik heb zelf een bijrijdster gehad die lessen kreeg
en haar instuctrice was volgens mij erg gek op hulpteugels
ik heb toen zelf tegen haar instructrice gezegt
dat er geen hulpteugels komen aan mijn paard
die toen 3,5 jaar oud was
gewoon omdat ik dat niet wil hebben

Richtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-04 10:10

Maar Sjuim, heb jij dan niet ook van instructrices uit het verleden (misschien met andere paarden?) ook wat dingen eruit gefilterd die je nu gebruikt.....

Als ik het zo typ, is het eigenlijk niet meer dan logisch dat je dat doet, dat zijn natuurlijk de dingen die je leert op dat moment en later toepast bij andere paarden......
Laat maar, ik ga nog even verder denken voordat ik verder typ.....

Ik denk trouwens dat je niet tegelijkertijd van verschillende instructrices les moet hebben die recht tegenover elkaar staan
Ik heb pas een clinic van judith Scholte meegereden, en die zei idd over het algemeen dezelfde dingen als mijn instrutrice.....

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-04 10:24

Ik zou afwachten en een paar lessen volgen. Want de eerste proefles is ook voor haar aftasten wat de ruiter kan en wat het paard kan en zoeken waar de fouten zitten of wat er nog sterk verbetert moet worden.

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-04 10:29

Ik ben blij dat het duidelijk is nu

Soms zet ik wel eens wat dingen neer om een bepaalde reactie uit te lokken Knipoog

Richtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-04 10:46

Romkabouter schreef:
Soms zet ik wel eens wat dingen neer om een bepaalde reactie uit te lokken Knipoog

Foei! Haha!

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-04 14:01

Hoi,

Niet druk maken vooraf. Eerst maar es afwachten hoe de les verloopt.

Maar misschien kun je vragen wat haar motivatie is om haar leerlingen met pianohanden te laten rijden. Misschien heeft ze er een heel goed doordacht argument/verhaal bij (tja nieuwe methodes Knipoog moeten ergens beginnen). Persoonlijk zou ik dan ook direct even opzoeken
OK dan! wat ook al weer precies de argumenten zijn voor je handen rechtop. (Mensen hellup)
Succes en ik ben heel benieuwd hoe je les gaat.

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-04 14:05

Ik ben toen ik fanatieker werd gelijk bij Juud terecht gekomen,
daarvoor heb ik tips gekregen als "Elke pas drijven" e.d.
Bijv. Tyrza heeft wel andere aandachtspunten dan Judith, maar het vult super aan ipv dat het elkaar tegenspreekt.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-04 15:14

Ik heb van drie verschillende mensen les, en 2 daarvan willen de pony heel anders zien lopen tijdens de training, de derde (eigenaresse) wisselt tussen die twee. Dat kan heel tegenstrijdig lijken, maar het valt heel erg mee. Mijn instructrice, traint vanuit ontspanning, op de Duitse klassieke manier. Aan de basisvoorwaarden Tact, losgelassenheit, swung, aanleuning enz. Veel laag en vrij lang dus, en vooral veel met je zit en gewicht rijden.
Mijn clubinstructeur wil juist veel oprichting zien en als je laag rijd, moet het wel rond zijn, anders heeft het voor hem weinig trainingswaarde...
Bij hem moet ik vooral met mijn been rijden en zo stil mogelijk zitten. Hij vind dat ik soms te veel "duw" met mijn zit...
De eigenaresse van Moenira wil stukjes voorwaarts neerwaarts afwisselen met oprichten. Zij let heel erg op mijn houding, of ik netjes zit met handen, benen, rechtop en ontspannen. Gevolg is dat ik Moenira in verschillende houdingen kan rijden, afhankelijk van hoe ze op dat moment loopt of moet lopen. Ik leer veel bewuster met mijn zit en gewichtshulpen om te gaan, want bij de een moet ik ze bewust gebruiken en bij de ander juist zo onzichtbaar mogelijk...

Ik zou ook gewoon eerst gaan rijden en kijken hoe het bevalt.

als het goed bevalt, maar die handjes is een minpuntje, kun je erover praten. Maar als daar niet over te praten valt en je hebt toch veel aan de lessen, kun je dat stukje met een korreltje zout nemen...

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-04 18:15

ze heeft het (nog) helemaal niet gehad over de handjes. We zijn puur bezig geweest met het voorwaartse gedeelte. Paardje is 4 dus paard ging even vòòr mijn houding. Het ging hardstikke goed, ze was nu erg veel met mij bezig (lessen een uur met z'n 2en) maar dat was omdat ik er voor het eerst was en er nog wat aan het paard gesleuteld moet worden.
Normaal krijg je dus gewoon een eerlijk verdeelde les. Ze legde goed uit en was duidelijk, alleen ik af en toe doof Tong uitsteken . Als ik heel geconcentreerd bezig ben hoor ik bepaalde dingen niet . "Volte" , ik stug doorrijden Bloos ..
Ze is erg vriendelijk en ik ga nu wekelijks bij haar lessen... mochten er misverstanden ontstaan heb ik m'n mond altijd nog!
Bedankt voor alle reactie's! OK dan!