Ik pak er wel 2 zo mee hoor. Maar 1 van de 2 moet ik wel zeker van zijn dat deze braaf is, de 2e maakt me niet zo veel uit.
Ik neem thuis vaak Nena (=rustig aan de hand) en Wisecrack (=jaarling, en onrustig) mee, dat gaat heel goed.
Maar Murphy en Nena hoef ik niet samen te proberen die trappen elkaar alles kapot.
Margreet
Geplaatst door de TopicStarter: 18-05-04 16:55
Sommige paarden lopen ook met z'n 2en juist veel beter dan alleen is mijn ervaring, dan trekken ze zich aan elkaar op. Moet er wel 1 brave bij zitten natuurlijk, anders fokken ze elkaar juist op.
Kitty
Geplaatst: 18-05-04 17:03
We hebben voornamelijk jonge, grote paarden op stal. Ik neem er nooit twee aan de hand mee omdat ik vrijwel zeker weet dat dat niet goed gaat.
Kelly_Taco
Geplaatst: 18-05-04 17:07
Ik heb op anders gestemd. Ik breng er altijd 4 tegelijk naar de wei, altijd de zelfde. Andere paarden breng ik nooit weg. Het zijn 4 fjorden die niet snel een stap bij elkaar vandaan doen.
Vreemde paarden neem ik altijd 1 voor 1 mee.
Climax
Geplaatst: 18-05-04 17:12
Alleen als ze beide braaf zijn.
Ik doe het zelf eigenlijk ook nooit, laatst toevallig, Littleroosie was met Laica bij mij, en Laica liep zo achter mijn paard aan, maar toen had ik Laica dus gewoon loslopen...
Lievemeid
Geplaatst: 18-05-04 17:17
2 brave die goed met mekaar opschieten neem ik wel mee aan de hand. Meer niet. Maar meestal laten we ze gewoon rennen, gaan vanzelf naar stal. (Alles is afgezet dan, en het hek is dicht zodat ze niet van het erf af kunnen als ze uit het weiland komen).
Charaz
Geplaatst: 18-05-04 17:28
soms 2 brave, die zeker weten elkaar niet gaan schoppen, maar anders niet
Cowgirl
Geplaatst: 18-05-04 17:34
Ja maar eigenlijk alleen mijn eigen paarden. Die kan ik rustig meenemen zonder veel problemen.
Ze draaien zich allebei netjes om als ik het draadje van het land dicht moet doen.
Soms zijn ze wel vervelend maar dan is een goede brul of schop onder de kont genoeg om ze tot orde te brengen.
Ook kan ik felix voor me uit laten lopen door een smalle gang en Danno achter me. Op HO staat ie stil.
Marrre soms is het wel eens een potje hoor, dan loopt er weer eentje los over het erf Mar de poort is altijd dicht dus er kan eigenlijk nisk gebeuren.
Ireen_
Geplaatst: 18-05-04 17:38
ja hoor ik neem regelmatig 2 paarden tegelijk mee naar het land (dus niet de weg op!). bij mijn eigen pony kan het prima, als ze met het andere paard overweg kan tenminste (over het algemeen wel, maar er zijn wat uitzonderingen ). bij andere paarden zorg ik wel dat ze samen kunnen.
vorig jaar deed ik er met binnenzetten zelfs 3 tegelijk (2 grote pony's en een shet) ging ook prima
maar mocht er iets gebeuren dan kunnen ze toch nergens heen. met vreemde paarden doe ik het trouwens ook niet..
PinoLover
Geplaatst: 18-05-04 17:39
Naar de wei hoef ik alleen maar de deuren open te zetten en kunnen ze er zo zelf in lopen. Soms wil ik nog wel eens een rondje gaan lopen met mijn Fjord en de Shetlander samen, die twee wijken geen centimeter bij elkaar vandaan en zijn allebei flink bomproof, dus daar durf ik het wel mee aan. Ik neem hooguit 2 paarden tegelijk mee en dan moet ik ook zeker weten dat dat goed gaat en dat ze te vertrouwen zijn.
Anoniem
Geplaatst: 18-05-04 17:39
De afstanden naar de weilanden zijn hier behoorlijk groot, dus ik loop vrijwel altijd met 2 paarden, geeft bijna nooit problemen. Heb wel altijd stapkettinkje.
Rivendell
Geplaatst: 18-05-04 18:03
Mijn eigen ponies neem ik in één groepje van 4 en één groepje van 3 mee. Mijn 2 hengsten gaan ook samen mee. Zijn ze gewend en het gaat altijd goed. Ze wachten keurig als ik het land in ben en ze los zijn. Ik houd wel altijd de zelfde volgorde aan van pakken en loslaten. Zo weten zij ook waar ze aan toe zijn. De pensionpaarden neem ik weleens per 2 mee, soms per 3. Gaat ook goed, omdat ze het weten en elkaar goed kennen.
desi_verona
Geplaatst: 18-05-04 18:09
ik neem wel eens 3 paarden tegelijk mee (gaat makkelijk, ze zijn het gewend) en ook 2 andere paarden neem ik regelmatig met z'n 2en tegelijk mee.
KiWiKo
Geplaatst: 18-05-04 18:13
Ik heb bij Bob Rademakers gewerkt en die had ook poloponys, die gingen met zn 4ren mee, ik op een leidpaard en de rest erachter Ook naar buiten, over de weg en ga zo maar door......... makkelijke beesten waren dat
Tancreda4
Geplaatst: 18-05-04 18:15
Ik nam vroeger altijd Otto en Lenteroos samen tegelijk mee. Later Otto en Genderose, en soms ook Genderose met Union.
Die laatste combie was wat minder, aangezien ik dan goed Gennie bij me moest houden, want die vloog Union zo aan als ze de kans kreeg. Maar het is altijd goed gegaan. Ze viel altijd maar 1x uit, n iet dat ze boven op hem sprong om hem in elkaar te rammen.
Barvrouwke
Geplaatst: 18-05-04 18:42
Wanneer ze aan het land gewent zijn, en niet snel meer willen, neem ik er gerust 2 a 3 mee, maar dan ken ik ze wel, Ik heb ookweleens met 4 a 5 gelopen, ging ook goed, maar drukkere paarden neem ik of alleen of naast mijn paard, want die ken ik dondersgoed en die kan ik ook gerust loslaten, die vang ik later wel weer. Ik zal nooit een paard van een ander loslaten, altijd mijn eigen.
Sily
Geplaatst: 18-05-04 18:46
Par pakte ik in de winter smorgens wel altijd samen met haar paddoch maatje, die liepen rustig de 10 meter mee, los in de paddock en klaar.
Nog een paar paddockmaatjes pakte ik ook altijd samen, mits het rustige paarden waren en ik niet te ver moet lopen.
Als er iets gebeurt kan ik niets doen dus verder dan de 10 meter dan de paddock doe ik per stuk.....uit het land halen doe ik weleens met Par en Ellie tegelijkertijd, maar dan ben ik allang blij als ik weer op het erf sta...en dat is denk maar 50 meter lopen op een afgesloten sluis...
Ecudes
Geplaatst: 18-05-04 18:48
Zelden. Alleen als ik weet dat er nauwelijks extra risico aan zit en alleen op eigen terrein met paarden die elkaar kennen. Maar ik loop liever 2 keer!
ibikus
Geplaatst: 18-05-04 18:55
Eigenlijk alleen thuis, en daar is alles afgesloten en kunnen ze (normaal gesproken ) dus niet de weg op mochten ze zich los trekken.
Ik vind het overigens dan juist een uitdaging om het mijzelf zo lastig mogelijk te maken Dus een hengst en een merrie samen, of 2 ruinen die elkaar niet kunen luchten, of een piep/zeik merrie welke begint te gillen als er een ander paard aan het lijf zit en die meenemen naast een 'handtastelijk' ander paard
Sting
Geplaatst: 18-05-04 19:07
Heel af en toe. Ik heb maar 1 paard, en pak natuurlijk niet zomaar een ander paard uit de wei .
teriema
Geplaatst: 18-05-04 19:09
Ik loop alleen met fjorden, en als ik op het pad naar de wei ben laat ik er meestal 1 los lopen en hou ik er 1 aan de hand. De gene die ik los heb gelaten sukkelt er dan braaf achter aan.
Stefanie
Geplaatst: 18-05-04 19:47
ik neem er meestal 2 tegelijk mee, maar bij ons kunnen ze als ze zichzelf losrukken niet de weg op, dus dan maakt het ook niet zoveel uit. Meer als 2 neem ik er in ieder geval nooit mee..
Morrie
Geplaatst: 18-05-04 20:06
ja hoor, rustig en vroeger nog wel met meer ook!
Toen werkte ik op een stalhouderij met allemaal Norikers die moesten allemaal in groepen naar de wei, eerst brachten we ze stuk voor stuk weg, later per 2 en nog later gewoon per groep, ze wisten precies waar ze heen moesten.
Een opgetuigd 2 of 4-span kon ik ook nog wel meenemen.
Nu neem ik behalve mijn eigen tankje er nog wel eens een brave, rustige Tinker bij mee, maar het komt bijna niet meer voor dat ik er 2 tegelijk ophaal.
Dennis
Geplaatst: 18-05-04 20:11
Ik heb het nu niet meer nodig omdat alles op het land staat en er enkel paarden gehaalt worden die gereden worden. Meestal is dat er maar 1 tegelijk.
Maar ik heb wel met 2 merrie's met veulens gelopen(met z'n 4en dus). Of een hengst, een merrie en veulen. Ook wel met 2 hengsten en 1 merrie of 2 merries en 1 hengst. Met dat setje hengst, merrie en veulen heb ik ook wel gefietst.
Het land was 500 meter verderop, en als je dan 10 paarden moet halen in noodweer wil je er ERG graag meer dan 1 tegelijk mee nemen. Je deed er een kwartier over om 1x op en neer te lopen.
Anoniem
Geplaatst: 18-05-04 20:12
Dat ligt eraan, Alida en Skipper móest je samen meenemen, een voor een kon niet, dan werd Alida helemaal gek (ze kon geen minuut zonder Skipper). Maar uit gemak zou ik nooit twee paarden in een keer meenemen.