Op welke leeftijd een eigen paard nemen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

op welke leeftijd een eigen paard nemen?

maakt niks uit
8 (7%)
wanneer je er zelf aan toe bent
31 (30%)
Als je klaar bent met school
2 (1%)
als je er geld en tijd voor hebt
52 (50%)
anders....namelijk,
9 (8%)

Totaal aantal stemmen: 102

Georgette

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-04 16:11

Ik heb gekozen voor: als je er geld en tijd voor hebt.

Ik heb er bewust voor gekozen om te wachten met een eigen paard totdat ik er zelf het geld voor heb en genoeg tijd. Ik zit nu nog twee jaar op school, daarvoor moet ik elke dag minstens anderhalf uur naartoe reizen en een uurtje terug. Dat kost een hoop tijd en is vermoeiend. Daar komt ook nog eens het huiswerk bij.

Ik heb wel een baantje, maar verdien lang niet genoeg om een eigen paard te kunnen betalen en te onderhouden. Ik wil daarbij niet al te veel afhankelijk zijn van mijn ouders qua geld, omdat ik vind dat m'n ouders al genoeg voor me doen en betalen.

RelarDevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-04 16:11

Ik heb op maakt niet uit gestemd.. maar ik vind dat als ze het echt willen en kunnen een paard/pony kunnen hebben. Ik ken een meisje die een pony heeft gekocht/ gekregen maar ze kon niet rijden, ze gaat *ja nu nog steeds * elke week naar paardrij les.. Dus eigenlijk als ze t wil, kan.

iris_oo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-04 16:14

Ik vind dat als je er klaar voor bent en er tijd en geld voor hebt.
Want als je er wel klaar voor bent maar geen tijd of geld heb dan kom je niet ver.
En als je wel tijd en geld heb maar er niet klaar voor bent kom je ook niet ver.
Snappie wat ik bedoel Tong uitsteken

Skipper

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-04 16:29

Ik ben er mee opgegroeid en heb al zolang ik weet wel een eigen pony of paard gehad. Dus opzich maakt het niet uit. En ja je moet dicipline hebben om er voor te zorgen, maar anders zou ik allang geen paard meer hebben als ik die niet had. En natuurlijk mijn ouders qua financiele steun en voor stalling etc. (zeker toen ik nog 4 was!)

Uums

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-04 14:04

Ligt eraan wanneer iemand er echt voor (kan) gaan en er de complete verantwoordelijkheid voor kan dragen: voldoende aandacht, beweging, ruimte, voer, sociaal contact met andere dieren, geld voor veeartskosten en ander venijn, etc. Zelf was ik zes toen ik een pony kreeg. Mijn ouders stonden er volledig achter en hielpen me met alles. Bovendien is pa zelf een upper-paardengek. En tja... dat virus is nooit overgegaan. Pling

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-04 14:54

ik was 13 toen ik mijn eerste eigen pony kreeg en dat ging prima.. ik heb haar nu nog steeds.
ik verzorgde haar eigenlijk zonder enige hulp van mijn ouders (behalve financiele dan Knipoog ) en ik heb nooit een dagje overgeslagen om naar haar toe te gaan en te verzorgen. mijn ouders betaalden haar toen nog helemaal, inmiddels ben ik 17 en betaal zelf ook een aardig gedeelte mee.. ik ben verzekerd maar mocht er plotseling iets gebeuren met Evita wat me heel veel geld gaat kosten willen mijn ouders daar ook wel in helpen.

ik denk dat het belangrijk is dat je er het geld en tijd voor hebt natuurlijk, maar vooral het verantwoordelijkheidsgevoel.. en helaas zijn er ook genoeg volwassenen die dat blijkbaar NIET hebben Boos!

Gjilke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-04 15:05

Als je nog niet zelf je centjes verdient vind ik dat er ook bij hoort: Als je ouders erachter staan. Zonder mijn ouders zou ik echt helemaal niks kunnen.

xSemmiex

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-04 23:25

ik was 16 (ben ik nu nog Tong uitsteken ) toen ik mijn eigen pony kocht. maar mijn lieve vriendje heeft er gelukkig aan mee betaalt Haha!

Brit

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-04 10:00

Als je er echt klaar voor bent denk ik je moet weten waar je aan begint en dat je niet zomaar ff zegt deze week ga ik niet dus blijft die maar lekker in ze box staan nee,
Ik ken mensen van 10 die een paardje hebben en er echt geweldig mee omgaan maar ook mensen van 16 of volwassenen...

zelf was ik trouwens 8 toen ik mijn pony kreeg

Nadhir

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-04 10:39

Als je er zelf klaar voor bent en als het financieel ook allemaal kan. Ik heb geen eigen paard, maar zodra ik klaar ben met mn opleiding en een baan heb ga ik toch samen met mn vader op zoek.

Ik heb er bewust ook niet voor gekozen om nu al een eigen paard/vzpaard te nemen want dat gaat me niet lukken met school. Ik ken mezelf dan doe ik niks meer aan school en kan alleen maar aan het paard denken....

Splash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-04 10:41

Het ligt niet echt aan je leeftijd , doe het pas als je er genoeg TIJD en geld voor hebt Lachen

identitytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-04 10:55

je moet er genoeg tijd en geld voor hebben. leeftijd maakt niet zo heel veel uit lijkt mij.
ik ben er mee opgegroeid me moeder heeft zelf ook paarden.
toen ik 5 was kreeg ik een shetlander. maar me ma heeft altijd gezegt vooral toen ik wat ouder werd van als vrienden voor je paardje gaan dan gaat hij de deur uit. ik heb nu nog steeds paarden en sla nog steeds geen dag over. ze staan nu heerlijk bij mij thuis en ben er eigenlijk voortdurend buiten me werk en me studie om. heerlijk.

YvonneS

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-04 11:47

Ik hebnergens op gestemd, vind ik een beetje moeilijk. Ik heb al vanaf me 7e ofzo eigen pony's gehad en of ik er toen klaar voor was?? Ik kon nog niet eens rijden toen we onze 1e pony kregen. Wel heb ik altijd mijn ouders gehad die alles betaalden, dus dat zegt ook niks. Ik heb nu dit paard samen met mijn ouders en ben nu zelf ook fulltime aan het werk en betaal dus nu ook alles zelf. Ik heb nu dus een vast inkomen en heb er genoeg tijd voor. Nu zou ik dus bij wijze van mijn 1e eigen paard kunnen kopen (als ik die al niet had)

Niet echt goed te zeggen dus

visje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-04 11:53

Ik heb gekozen "wanneer je er zelf aan toe bent". Je hebt 11 jarigen die (mits een beetje hulp) perfect voor hun pony kunnen zorgen en je hebt 14-jarigen die het nooit leren.

"Er klaar voor zijn" is wel niet hetzelfde als "heel veel zin hebben in een paard".
Ik was 11 toen ik mijn eerste pony kreeg. Daarvoor had ik al een 3-tal jaar op mijn eentje de schapen verzorgd (wat vooral in de winter wel wat werk is). Natuurlijk kan je als elf-jarige niet alleen voor een paard zorgen (toch zeker als het niet op pension staat). Daarvoor zal je altijd wel de hulp van je ouders nodig hebben.
Maar mijn ervaring is dat sommige ouders zichzelf erbij betrekken en dat het dan wel goed komt. Mijn vader is ondertussen een fervente menner!

Pink_Horizon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-04 15:53

Ikzelf kreeg mijn pony tamelijk vroeg (15). Mijn ouders zaten niet in de paarden, ik was gestopt op de manege en stond er dus zo goed als alleen voor. Hoeveel manege lessen en verzorgpony's je ook gehad hebt; zodra je een eigen pony hebt komen er toch gigantisch veel nieuwe dingen op je af.

Achteraf vond ik mezelf niet te jong. Trouw iedere dag voeren (doe ik vanaf het begin af aan zelf), ontwormen, hoefsmid regelen enz. Ik vond het wel fijn, iets om voor te zorgen. Maar het is en blijft een plicht. Een dagje over slaan gaat gewoon niet (tot dat ik fijne stalgenootjes kreeg die ze wel eens een dagje doen als ik echt heel krap zit Lachen ).

Ik denk dat er geen vaste leeftijd is. Als je zelf nog studeert en wel alles zelf moet betalen zal het niet meevallen. Maar er zijn ook weer genoeg plekken waar je geen honderden euro's aan stalgeld betaald, zo kun je dus weer een beetje besparen. Mij is het iig altijd gelukt Lachen (Ik heb Pinky gekregen maar verder ALLES zelf betaald).

strudel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-04 00:46

ik heb overig gekozen.
Ik vind dat je pas aan een eigen paard moet beginnen als je er de verantwoordelijkheid, tijd en geld voor hebt.
Bij de een is dat vroeg, bij de ander wat later.

Ik heb helaas al zo veel meiden en jongens langs zien komen, die dan een eigen paard / pony kregen van hun ouders en vervolgens er de kantjes af liepen als het om de verzorging van het paard ging, omdat ze rijden nou eenmaal belangrijker vonden.! Of omdat ze een vriendje kregen en het paard dan niet meer leuk was.

Een paard is van jou afhankelijk en blijft dat ook. Ook als je ziek bent, het erg druk hebt, financieel een beetje krap zit en liever wil gaan stappen!

Estragon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-04 07:00

Ligt er aan waar je je paard neerzet. Staat je paard in volpension dan vind ik dat je er eerder aan kan beginnen dan als je alles zelf moet doen. Het is dan net wat minder verantwoordelijkheid.. Ik denk dat als je ouders niets met paarden hebben dat je ook wat langer zal wachten.
En dan ligt het nog aan de persoon zelf, de 1 is 11 met veel verantwoordelijkheid en de ander is 15 en die zou je niet eens met een hamster vertrouwens..
Ik zou zelf zeggen een jaar of 15/16. Verantwoordelijk ben je tegen die tijd wel en je weet dan meestal ook wel al of je wel echt met paardrijden door wilt gaan Lachen