ben verward,want wie heeft hier ooit van gehoord?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

heb ik het verkeerd geleerd vroeger??

heb ik gelijk
4 (4%)
heeft onze instructrice gelijk
73 (90%)
of heeft niemand gelijk
4 (4%)

Totaal aantal stemmen: 81

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-04 09:26

Ik ben het helemaal met de instructrice eens. Zo vertel ik het ook als ik lesgeef.

Judith_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-04 09:43

Ik doe met draver (geen dressuurachtergrond) altijd beetje been geven, maar tegelijk klem ik mijn bovenbeen en knie aan. Als ik alleen klem (zeg maar) maakt ie een hele lelijke en abrupte overgang en dan is het echt zo van boem ho! Dus ik ben het wel met je instructice eens

Ethelate

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-04 09:45

Altijd been er aan houden heb ik geleerd *nog steeds aan het leren eigenlijk*

Kyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-04 11:11

runningkawa schreef:
Het klopt zeker wel.
idd niet als een gek gaan zitten schoppen, maar wel been eraan.
Zo word ook de overgang netjes op het achterbeen opgevangen.
Anders heb je mer kans op op de voorhand ploffen.

natuurlijk is dat leren doseren, aanvoelen hoe dat moet, maar het is zeker de juiste manier.

hier hoef ik niks aan toe te voegen, ga geheel met RK mee

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-04 11:21

het is de bedoeling dat de overgang voorwaarts gereden blijft, en met een jong of minder ver doorgereden paard betekent dat dat je been geeft in de overgang. Een ervaren paard heeft die impuls altijd al (als het goed is Knipoog ) en daar hoef je dus alleen maar een wakend been te houden.

Zo, volgens mij heb ik net RK en Jippie op een lijn gezet Extreme duivel

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-04 11:36

Tja, het is maar net wat je onder been eraan of eraf verstaat.
Als je tegen de ene zegt dat ze het been eraf moeten houden laten ze het been ontspannen afhangen, terwijl de ander zal afsteken.
Ik zelf kies dus voor een afhangend, maar wakend been. Zo kan ik het paard binnen no time weer naar voren rijden als de overgang niet netjes op het achterbeen wordt gemaakt.

teriema

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-04 12:36

Zo leer ik het nu ook, been er aan. maar ik moet zeggen dat ik er vroeger in mijn manege dagen nog nooit van had gehoord. En ik zie het nu bij mijn nieuw bijrijd meisje ook, die heeft alleen maar manege ervaring. En overgang = teugeltrekken, daar gaan we haar dan ook snel vanaf helpen. (gelukkig is ze heel leergierig!)

Mikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-04 12:45

Ik ben het ook eens met de instructrice. Op die manier RIJD je de overgang ook daadwerkelijk en wordt het dus een actieve overgang.
Mij hebben ze altijd verteld dat je het paard dan ahw opsluit tussen je benen en je hem daarmee op de plek houd, dus ook tijdens het halthouden, houd je je benen aan het paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-04 12:59

Zoals Lielle en sjuimpje het nu beschrijven bedoel ik het ook.

Karin_B

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-04 15:53

oke allemaal bedankt,het is duidelijk dat onze instrictrice gelijk heeft..

alhoewel ik het moeilijk vind,want nu hun die les krijgen,probeer ik cheyenne ook zo te rijden,zoals hun moeten,maar of het de jongigheid is,als ik wil stoppen en hou mijn benen eraan,duurt het superlang voordat ze doorheeft dat ik wil hebben dat ze moet stoppen,want als je bij haar been geeft of alleen al maar aanlegt,wil ze maar 1 ding en dat is voorwaarts.....................
oefening baart kunst,af en toe begint ze het te begrijpen,alhoewel als ik alleen op mijn zit en ophouding ze meteen stilstaat..................
wel leuk al die reacties van jullie ,ben leergierig

Solvej

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-04 15:56

Door volledig te ontspannen in je hele lichaam gaat je paard (wat doorgereden is, dus de hulpen goed onder controlle heeft) rustiger, je krijgt meer ontspanning en door je lang te maken komt je paard terug. Om te zorgen dat de achterhand eronder blijft en je geen impuls verliest hou je je kuit waakzaam. Bij het ene paard zul je (lichte) ruk moeten geven om te zorgen dat hij niet uit de overgang valt (te plots terug komt of uit elkaar valt) bij het andere paard hoef je niks van druk te geven. Bij het paard waarop zij lessen schijnbaar wel. Lachen

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-04 18:19

Ik hoor niets anders dan been erbij bij overgangen naar stap of halthouden.

Voor de rest ga ik met de uitleg van Lielle en Sjuimpje mee

Veta25

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-04 13:51

De bedoeling van been geven tijdens een overgang naar een langzamere gang en stilstaan, is om de overgang actief te houden. je hebt veel paarden die al het ware van draf naar stap ploffen of abrupt ineens stilstaan als je wilt gaan halthouden. Om de overgang vloeiend te houden leg je je been eraan. Zo zorg je ervoor dat het er soepel en natuurlijk uitziet. Je hoeft natuurlijk niet te drijven, dan raakt je paard in de war.

SarahJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-04 16:00

Goh, leuk om te lezen dat het dan toch zo hoort.
Sinds ik een nieuwe lesgever heb, moet ik het ook zo doen.
Hoe vaak krijg ik niet te horen; "rijd die overgang vanuit je benen!", maar op mij kwam het over als tegenstrijdige hulpen geven.
Door dit te lezen begrijp ik al een beetje beter waar hij naartoe wil.
*beleeft een 'aha-Erlebnis' * Haha! .