liousca schreef:Dus precies wat SFLJ al zei
Nee, niet helemaal. Het maximaal TOTAAL gewicht van de trailer mag, zonder e rijbewijs, niet meer zijn dan het LEEG gewicht van de auto. Download het maar eens op deze link. http://rijbewijs.cbr.nl/index.asp?pageid=41 daar staat het nl. ook! Dus heeft het wel degelijk te maken met het leeggewicht. Maar inderdaad met een bus die LEEG 1700kg weegt mag je bijv. een 1,5 paards trailer trekken zolang de maximum massa van deze (= leeggewicht + maximale lading) daar niet boven komt en het totaal van deze 2 niet boven de 3500kg. dus 1700 + 1700 = 3400 en mag dus zonder E rijbewijs. Echter: neem je voor 101kg zadels en andere spullen mee in je bus en het totaal overschrijdt de 3500kg ben je de klos en moet je WEL een E rijbewijs hebben!

).
Dit weekend reed ik voor het eerst met trailer. Heleen: "Het zou handig zijn als ie achteruit de schuur in kan." Ik "Uh!!
Ja maar.... ik heb nog nooit..... oke we proberen het wel." Heleen achter de trailer *boem is ho* om te kijken of ik niks raakte. De eerste keer gaat het niet, dan rij je weer naar voren, en dan doe je het nog eens, en nog eens, net zo lang tot het gaat. Uiteindelijk kreeg ik m achteruit met een bocht de schuur in. Gewoon je spiegels gebruiken en rustig blijven. De trailer gaat de andere kant op als de kant waar je je auto achteruit heen stuurt. Als ie te schuin staat kan je m niet meer recht drukken, en moet je ff naar voren om je auto rechter te zetten. Oefening baart kunst.
(Toen ik mijn rijbewijs net had vond ik achteruit inparkeren met alleen de auto heel moeilijk, nu moet ik het elke dag doen, want bij mijn opleiding zijn de parkeerplaatsen zo krap dat je er niet meer uitkomt als je vooruit inparkeert.)
(waar zijn de Polen als je ze nodig hebt...
Maar het voorbeeld van sflj was ook een beetje extreem. Een één- of anderhalf paardstrailer met gemiddeld paard weegt vaak nog geen 1700 kg.