weidepaard ijzers nodig?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-04 09:23

marlon7"]
[quote="lageveld"][quote="marlon7"]
[quote="wyko schreef:
Geen enkel paard heeft ijzers nodig.

Daar ben ik het niet mee eens. Niet alle paarden hebben zulke gezonde hoeven dat ze geen ijzers nodig hebben.
[/quote]

Nee, de hoeven zijn door de ijzers vaak dusdanig toegetakeld dat ze inderdaad dan ijzers nodig hebben ...
[/quote]

Nou mijn paard heeft nooit ijzers gehad, maar hij werd toch kreupel Verdrietig Toen zijn er pas ijzers onder gezet en daarna liep hij een stuk beter OK dan!
[/quote]

dan is er iets aan zijn benen gecorrigeert door de ijzers, maar een gezond paard heeft imo geen ijzers nodig en maakt dan meer stuk. mijn hoefsmid zei ook dat als een paard eenmaal ijzers heeft, hij er bijna niet meer vanaf komt.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-04 09:24

Een paard wordt geboren zonder ijzers, dus houd dat in dat een paard van nature geen ijzers nodig heeft.

xxappiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-04 10:22

Onze pony's staan ook zonder ijzers op de wei. Met Apollon rijd ik elke dag, stukje over de weg door de bossen in een zadnbak of in de springwei (gras) en ze glijd er niet uit, Zonder ijzers dus!

foetsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-04 10:34

Als je paard goede hoeven heeft en je rijdt niet zo veel over asfalt, dan zou ik er geen hoefijzers onder laten zetten.
Mn bijrijdpaard heeft wel hoefijzers ook al staat ie nu 24 uur per dag in de weide.
Dit is omdat zijn hoeven flink uitscheuren/ afbreken na een buitenrit of menrit.
Zonder hoefijzers lopen vind hij ook niet fijn, vooral niet op grindwegen etc.

leentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-04 13:39

MHSolo schreef:
Een paard waarmee je over asfalt rijdt zou ik ook niet op ijzers zetten. Als hoeven hiervan te snel gingen slijten liepen alle paarden in het wild nu op stompjes!

"in het wild" is er geen asfalt, je vergelijking raakt dus kant nog wal Lachen

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-04 14:13

Citaat:
Toevallig net weer de 'blootvoet'pagina's gelezen op http://www.paardnatuurlijk.nl/barefoot/index.htm. Blijf het een interessant verhaal vinden en er zit volgens mij heel veel waarheid in.

die site heb ik uitgeprint en aan mijn smid gegeven toen hij de achterijzers eraf haalde bij mijn paard. Hij heeft het doorgelezen en ziet er wel iets van waarheid in bij paarden met goede hoeven zonder beenstandafwijkingen.

Mijn paard is erg toontredend voor en als ik de ijzers eraf laat halen, loopt hij binnen een week weer helemaal scheef, zijn de hoeven ook weer helemaal scheef afgesleten.

Hij staat nu 24/7 op de wei met alleen voorijzers en ik kan niet rijden, omdat ik altijd over asfalt moet (sta in de polder). Ik sta nu zo ver van de boerderij (20 minuten fietsen over asfalt) dat ik hem niet eens naar de boerderij haal, maar gewoon aan de wei verzorg iedere dag.

Beetje jammer met dit mooie weer, maar het schijnt 16 weken te duren voor de nagelgaten uitgegroeid zijn en dan worden de hoeven pas zo hard dat er geen scheuren meer in komen en stukken afbreken. Nog 12 weken te gaan dus *zucht*

_DuN_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-04 15:06

Mijn haf zwemt erg, dus slijten haar hoeven schuin af heel snel. ijzers verhelpt dat ff langer, heb eigelijk ook alleen zomers ijzers omdat ik t leuk vind klinken Lachen en Doris vind t ook leuk, als ze draaft gaat ze op t asfalt lekker hard stampen Haha! maar in principe is t niet echt dringend, maar heb t in de zomer voor haar wel liever, mn andere 2 zijn wel gewoon blootvoets

Coberlina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-04 21:33

gijsenkim schreef:
Een paard wordt geboren zonder ijzers, dus houd dat in dat een paard van nature geen ijzers nodig heeft.

daar zit wat in Haha!
xxx

Ninla_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-04 21:35

Ja ninla staat elke zomer vanaf begin mei tot september op ijzers s'winters niet. Lachen

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-04 21:46

Citaat:
Mijn haf zwemt erg, dus slijten haar hoeven schuin af heel snel.

dat vind ik een leuke uitdrukking OK dan! de mijne doet dat ook, alleen ik noem het maaien Haha!

MHSolo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-04 21:53

leentje"]
[quote="MHSolo schreef:
Een paard waarmee je over asfalt rijdt zou ik ook niet op ijzers zetten. Als hoeven hiervan te snel gingen slijten liepen alle paarden in het wild nu op stompjes!

"in het wild" is er geen asfalt, je vergelijking raakt dus kant nog wal Lachen
[/quote]

Haha! Slim hoor van je! Gaaaap
Nee, in de natuur komt geen asfalt voor! Maar wel erger! Harde rotsbodem, los stenen, grint, stronken, etc. (En nee, dan bedoel ik niet de weidse natuur in Nederland met een aantal uitgezette konikspaarden)

leentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-04 08:17

en da's dus totaal anders dan asfalt...

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-04 08:24

asfalt werkt als schuurpapier op paardenhoeven Scheve mond