Laten jullie je paarden uit de sloot drinken?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-04 13:24

Mijn vorige paard wou niet uit de sloot drinken, dus sleepte wij altijd met water. Voor mijn nieuwe paard slepen wij eigenlijk nog steeds met water uit gewoonte.

aafje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-04 18:11

hoi, die van mij drinken gewoon uit de sloot alleen je moet wel uitkijken voor stilstaand water!! bouw er desnoods een dammetje in zodat het water een beestje stuwing geeft!! In stilstaand water komen trouwens ook veel mugge eitjes voor en kan er als het warm genoeg is blauw alg in ontwikkelen!

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-04 18:26

Op de wei bij stal zijn geen sloten waar ze bij kunnen, daar drinken ze uit een pomp. Op zijn vakantie-adres drinkt hij wel uit de sloot, daar is niets anders. Dat zijn brede, ondiepe sloten, met een stevige bodem en de oevers zijn niet erg steil, voor verdrinken ben ik dus niet bang, het komt zelfs voor dat paarden er expres in gaan staan als het heel warm is!

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-04 18:32

Bij Gennie daar op stal drinken ze ook gewoon altijd uit de sloot. Opzich zijn die sloten daar best schoon, vanwege de molenviergang Lachen

Drinkbakken vind ik maar lastig sjouwen, maar wel veiliger.
De waterkanten hier zijn echter lekker laag, niet zo hoog.

Alleen is zo mijn Tancreda wel om het leven gekomen, doordat ze in de sloot was beland Verdrietig

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-04 18:52

Ik heb vandaag toch maar weer de speciekuip in het land gezet. Daarnaast is er ook een oude kleine badkuip die is ingeggraven in de grond. Hier dronken ze de laatste dagen het regenwater uit (ze staan er pas 2 weken op t land) en dat is nu op. Ik heb net even een emmer water uit het breedste stuk sloot geschept en bleegh Misselijk echt helemaal bruin ik schrok er echt van. Waar ze kunnen drinken (1 plek waar het lager is en de sloot ietsjes breder) daar is het heel modderig en de kant heel zacht Nagelbijten / Gniffelen . Mijn paard drinkt er denk ik niet sommige anderen hebben modderige voorvoeten maar de mijne niet denk dat hij het niet durft omdat hij slecht ter been is (zwakke achterhand). Ook heb ik gevraagd hoe het water zo donker komt (dit was vorige 2 jaren ook nl) ik dacht dat het aan de kwekers lag maar die nemen geen water uit de sloot omdat de kwaliteit volgens de boer zo slecht ligt. Het schijnt welwater (?) te zijn en schijnt alleen aan deze kant van de polder voor te komen. Aan de overkant van de weg (soort dijk is het) is een weiland wat hoger ligt en daar is het idd helderder het water. Ze gaan aan de kant van de stal over een x aantal jaren (40 maar wrsch eerder) de polder onderwater laten lopen als waterbekken. Zo weten we dat ook weer.
Ik heb vandaag de speciekuip gevuld met een grote kruiwagen ging best aardig alleen de paarden stonden meteen in de weg Clown . Ze wilden allen drinken Vingers aflikken . Op zich wel een vies idee met de kruiwagen maar had hem eerst 2 x uitgespoeld dus het water was helder.

Barvrouwke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-04 19:01

Kan je niet met een tuinslang vullen? Uitrollen, aanzetten en dan heel hard naar de waterbakken rennen zodat het water niet overal terecht komt Clown Een kruiwagen is ook een goede optie, wel een blokje hout of borstel inleggen, dan klotst het niet zo

LuvdaTossa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-04 19:03

Natuurlijk! Worden ze lenig van Haha!....! Anders wordt het een gesleep met water! 3 volwassen paarden en drie veulens... dat moet maar niet!

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-04 19:06

Barvrouwke schreef:
Kan je niet met een tuinslang vullen? Uitrollen, aanzetten en dan heel hard naar de waterbakken rennen zodat het water niet overal terecht komt Clown Een kruiwagen is ook een goede optie, wel een blokje hout of borstel inleggen, dan klotst het niet zo

Ha ha rennen heb je er ervaring mee met zo'n kronkelende slang Haha!

We hebben een lang erf tot aan het weiland en aan de buitenkraan zit een soort spuitstuk wat er niet af kan (heb vanmiddag even gekeken) dus al vind ik een slang die lang genoeg is dan lukt het nog niet helaas.

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-04 19:09

Ja, natuurlijk drinkt hij uit de sloot. Afgezien van paarden meyt lichamelijke beperkingen (oudjes en zo) moet je niet teveel trutten met paarden
Stilstaand water in een kuip wordt veel sneller smerig dan in een sloot waar meer beweiging in het water zit.

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-04 19:13

De mijne is 32 en slecht ter been de andere 5 merries in de weide zijn 24+ ook met gebreken zeg maar. De een heeft meer lef dan de andere en die drinkt dan wel uit de sloot. Maar toch drinken ze liever uit de kuip vinden ze makkelijker. En ik maar water sjouwen Lachen . De kuip van 60 liter gaat iedere dag leeg dat was vorig jaar ook en dan schrob ik 1 x per week de groene uitslag eruit. Als ik dat niet zou doen zal het idd niet lekker ruiken en vliegen aantrekken. Wel vind ik er wel eens zwarte torren in wel vaag.

Rivjenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-04 11:42

Hoi,
wij hebben ook speciekuipen water in het land staan.
Geen kraan of tuinslang bij de wei, maar wij zetten een lege voerton (zo'n van 60 liter ofzo) in de kruiwagen, vervolgens vullen met de tuinslang of kraan en dan rijden we naar het land.
Daar kiepen we hem leeg in de waterbak, je moet hem wel een beetje tegenhouden anders vliegt de helft ernaast.
Het werkt zo echt perfect maar je moet er wel een beetje handigheid in krijgen.
Bij onze wei achter zit een bollenboer, dus ook voor mij (nou ja, paarden)
geen slootwater!
Het handigst is als je bijv. 2 kuipen ofzo in het land zet anders blijf je bijvullen.
Ik zou trouwens wel zeggen dat de andere eigenaars ook moeten bijvullen, ook hun paarden drinken eruit!

XxXLienkeXxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-04 11:58

ja hoor dronken allemaal uit de sloot!

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-04 12:01

ja maar sommige eigenaars van het clubje zijn er maar 10 min per dag om alleen even uit te mesten je denkt toch niet dat zij dan nog 10 min. extra blijven om water te halen Boos! Een ander is er een half uur en die doet niet met haar paard dan poetsen en mesten en nog een ander heeft een verzorgster en wil het niet aan haar overdragen/ opdringen en de laatste haar paard staat er maar een paar uur op en vind dat zij niet voor andere hoeft te vullen en heeft ook een verzorgster die het niet doet tja en wie blijft er dan over die er elke dag is en er ook lang is tja ikke. Dus denk helaas pindakaas dat er weer niets rest dan maar weer een zomer te ergeren en als ik ooit een ander paard krijg naar een andere stal te gaan.

Estragon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-04 12:06

Bij ons drinken ze gewoon slootwater hoor. Ze vinden het nog lekker ook, als ik ze laat kiezen drinken ze slootwater.. De sloten zijn wel afgezet maar we vullen de drinkkuip met slootwater. Toen er vorig jaar zo een blauwalg was zijn we wel leidingwater gaan geven. Dat was een heel gedoe en niemand zat op dat werk te wachten. Zolang als het kan krijgen ze dus gewoon water uit de sloot Lachen

vanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-04 12:52

bij ons drinken de paarden uit de sloot , het is mooi schoon water
dat een beetje stroomd en uit een vaart komt
de paarden vinden het volgens mij best lekker (lekker fris)

LadyJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-04 13:57

Onze paarden krijgen wel een speciekuip met schoon water, maar die sukkels drinken alleen maar uit de sloot, dus dat zal dan wel lekker zijn..... Het is ook wel schoon water hoor!

Ecudes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-04 14:30

Mijn pony drinkt ook gewoon uit de sloot. Het stroomt wel (heeeeeeel langzaam weliswaar, maar het stroomt!)

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-04 14:32

mmmm Vingers aflikken (verlangt terug naar oude stal met mooie brede sloten)

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-04 16:51

Bij ons drinken de meeste ook uit de sloot tenzij er geen sloot is(op de paddoks).

De sloot is breed en is altijd in beweging. In tegenstelling tot de badkuipen die bij ons op de paddock staan(weiland en paddock staan in verbinding) die zijn gewoon groen en smerig na 2 dagen.

Zelfs s'winters drinken ze het liefst uit de sloot, dit jaar zat er zo'n heel mooi rond gaatje in het ijs. OK dan!
Terwijl dat in de badkuip niet zo was.

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-04 18:32

ik gister een hele ton (60 liter) vol water gevuld dit had ik aan hem gevraagd en hij zag het mij doen. Heeft hij vandaag het draad zo gezet dat de paarden er niet bij kunnen echt appelflap zeg slaat echt nergens op weer. Dus hebben de paarden weer heel de dag niet kunnen drinken wat moet je nu met zo'n vent. Ja ik weet het verhuizen maar dat gaat niet zo makkelijk met een oud paard.

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-04 19:05

zal van de week is proberen een foto te maken van de steile (lees hoge kant) moddergreppel waar ze uit moeten drinken. De greppel is denk ik een halve meter breed, bestaat uit bruin modder water en in de zomer drijft er een cremige, blauw/beigeachtige substantie op. De boer geeft zelf toe dat de kwekers het geen eens gebruiken voor hun planten omdat het van slechte kwaliteit is. Dus hij zag gister dat ik de bak (met zijn toestemming) plaatset en aan het slepen ging met water en dan verzet hij vandaag de draad en de paarden hebben ze weer heel de dag niet kunnen drinken. Dus ik met hem praten loop hij gewoon mopperend weg echt je zou zo iemand wat. Sorry maar ik kook echt en weet niet wat ik ermee moet.

Rene

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-04 21:18

Let op: Stilstaand water is niet zo gezond vanwege bacterie/algen vorming enz. Dus stromend water mits schoon kan geen kwaad, maar volgens mij stroomt het water uit een sloot niet of wel???

_Priscill_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-04 21:20

nee omdat wij gewoon een pomp in de wei hebben staan en omdat de sloten bij ons echt heel erg vies zijn dus daar durf ik ze niet uit te laten drinken hoor ,das echt ranzig.
maar als het zou moeten en het is geen stilstaand water en het is redelijk schoon laat ik ze erw el uit drinken hoor

Aman__

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-04 21:55

Bij ons drinken de paarden ook wel eens uit de sloot krijgen ze wel een goede weerstand van..Maar en staat bij ons ook een speciekuip op de wei met water..

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-04 22:15

Citaat:
="gouda Het schijnt welwater (?) te zijn en schijnt alleen aan deze kant van de polder voor te komen.

Dit is kwel water. Water wat uit de grond omhoog komt en vrij zoutachtig is. Niet echt lekker en ook zeker niet gezond.

Mijn paarden dinken wel uit de sloot, maar die is schoon genoeg. Ook bij de steilere kanten hebben ze geen problemen met drinken. Alleen mijn ruin drinkt liever vers kraanwater, dus die heeft een speciekuip. Waar de rest dus niet uit drinkt, want aan het einde van de dag is er hooguit een kwart uit.