vergoeding voor bijrijden

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Kim1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-04 21:43

Maar gebeurt het dan zo weinig dat er niks wordt gevraagt?

mien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-04 21:52

Het verschil met een manege en een verzorgpaard is dat je ook "werkt"voor je plezier je mest de stal uit op de dag dat de eigenaar zelf niet kan. En daarvoor mag jij rijden. Wil je les moe tje dat zelf betalen.
Op een manege betaal je voor het werk dat gedaan wordt en krijg je nog les ook.
Maar inderdaad de bedragen die ik nu zie zijn rond de 100 euro per maand.
En inderdaad ik ben aan het zoeken in de regio tussen haarlem en noordwijk.
en als het paard op een manege staat waar alles gedaan wordt dan wil ik best een kleine bijdrage doen
Ik voel het ook niet alsof ik een deel eigenaar ben van het paard ik ben puur als hulp.

Volkoren

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-04 22:00

Iedereen vraagt hier een bijdrage. Ik vind het nogal logisch want de meeste bijrijders zien het paard dus ook als hun paard. En daar meot je dan voor betalen. En 100 euro in de maand voor 13x rijden is nog maar zon 7,7 euro. Dat valt heel erg mee vergeleken met de manege, en dan kan je er nog alles mee doen en meestal zijn eign paard toch wt leuker dan manege paarden.

Aan de andere kant help je die persoon omdat die die dagen geen tijd heeft, dus zou t ook logisch zijn als j gewoon voor niks dat paard deed.

Maar goed er zijn hier al k weet niet hoeveel discussies over en van beide kanten zitten er goede argumenten bij. Maar de eigenaar van het paard beslist nog altijd en in dit geval vind je dus niks zonder vergoeding, dan zou k liever wat betalen dan zonder paard te zitten. Want een manege vind k absoluut niks meer.

Exit13

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-04 22:03

mien schreef:
Het verschil met een manege en een verzorgpaard is dat je ook "werkt"voor je plezier je mest de stal uit op de dag dat de eigenaar zelf niet kan. En daarvoor mag jij rijden. Wil je les moe tje dat zelf betalen.
.

Maar een eigenaar moet ook stalgeld betalen terwijl die ook zelf uitmest...

Vind het zo raar dat veel mensen hier denken dat je maar lekker gratis op iemand z'n paard kan rijden, door ze zo'n 'grote' gunst als uitmesten te bewijzen.

Lenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-04 22:05

Richtje schreef:
Zo heb ik dus ook een tijdje een paardje gereden (waar ik ontzettend blij mee was, dat ik hem überhaupt mocht rijden)

haha ja.. ik zou er ook onderhand nog geld bij willen leggen om op Lovers zijn Lovers rug te mogen zitten... zwijmel... had ik maar geld dan kocht ik m echt Huilen
(sorry offtopic)
Laatst bijgewerkt door Lenn op 08-05-04 22:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Jacksel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-04 22:06

Ik verzorg nu ook gratis een paard, heb ook een poos betaald, maar op zich vind ik niet dat ik trouwer was toen ik betaalde, zowiezo is het wel zo netjes om even te melden wanneer je wel of niet kan enzo...

maarja that's just me?

Lenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-04 22:08

kim16 schreef:
Maar gebeurt het dan zo weinig dat er niks wordt gevraagt?

Nou ik heb er hier nooit echt van gehoord dat je moet betalen hoor.. maar k zit niet echt in die business dat kan het ook zijn Knipoog

MissJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-04 22:08

Ik vind het de normaalste zaak van de wereld dat je een bijdrage in de kosten levert.
Je gebruikt een paard van iemand anders, waarom zou dat gratis zijn?
Zo'n paard kost de eigenaar geld, dus als je erop wil rijden, en er dus een soort van eigen paard van wil maken, dan deel je mee in de kosten voor het paard.
Als je op een manege rijdt, deel je ook eigenlijk mee in de onderhouskosten van de manegepaarden, en bij particulieren werkt het net zo.
Kijk, als je nou een tiopruiter bent die een paard uit kan brengen, en hem dus meer waard maakt, dan hoef je niet te betalen.
Maar anders zie ik niet in wat er raar is aan een bijdrage in de kosten.

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-04 22:10

Ik ben harstikke blij met mijn verzorger en ze mag alles met hem maar ik ga er echt geen geld voor vragen.
Ik zoek een bijrijder omdat ik te weinig tijd heb, zij zoekt een pony om te verzorgen en knuffelen, daar help je elkaar mooi mee toch?
Als je goed zoekt lukt het vast wel een keer, succes iig.

joelledsr

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-04 22:17

Mijn bijrijder draagt 60 euro mee per maand. Dat vind ik een vrij redelijke prijs en hij ook. We kunnen het prima vinden samen en hij kan veel leren van mijn paard en het omgaan met paarden op deze manier.
Ik geef hem in ruil daarvoor de mogelijkheid om buiten het leren rijden ook te leren om met paarden om te gaan en zo helpen we elkaar. Dat hij bijdraagt in de kosten is voor mij bijna noodzakelijk, want op deze manier heb ik dus de mogelijkheid af en toe iets extra's te kunnen aanschaffen.
Ik denk dat wanneer je als verzorger, bijrijder op deze manier ook inzichten krijgt in de kosten. En op die manier ook voorzichtiger bent.

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-04 22:18

Als je er geld voor vraagt, prima, maar niet te veel. Uiteindelijk is het nog steeds niet het paard van de bijrijder, maar van de eigenaar. En als je een bijdrage vraagt, vooral een bedrag als 100 euro in de maand, dan vind ik dat daar niet al te veel beperkingen aan mogen zitten. maar ach, ook hier is het weer, wat de gek ervoor geeft!

ajbdhrtls138

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-04 22:33

tja er zijn mensen die er geld voor vragen en er zijn er die dat niet doen, dus je hebt best wel de kans iets te vinden waarbij je niet hoeft te betalen.
beetje een kwestie van de juiste plaats vinden.

sandra1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-04 23:02

joelledsr schreef:
Ik denk dat wanneer je als verzorger, bijrijder op deze manier ook inzichten krijgt in de kosten. En op die manier ook voorzichtiger bent.

Hier ben ik het dus niet mee eens, het zou toch raar zijn als mensen voorzichtiger zouden zijn met hun bijrijdpaard als ze ervoor betalen....je moet altijd goed met een dier omgaan, of je er nu voor betaald of niet.

Ik heb zelf de beschikking over een ontzettend lief paard, die is niet van mij......ik mag hem als eigen beschouwen, er zit niemand anders op...heb mijn eigen spullen, betaal mijn eigen lessen en wedstrijden e.d.
Koop eens een wormenspuit, zaagsel, muslie etc.
Hoef in princiepe niet uit te mesten, dit doet de eigenaar. Geef aan de eigenaar door wanneer hij op wei kan, wanneer de ijzers eronder moeten, wanneer de tandarts erbij moet etc. Sta op een manege met 2 binnenbakken, 2 buitenbakken, springtuin etc..
En hier betaal ik niets voor!!
Ik ben ontzettend gek met Nielsson en als hem wat mankeerd dan ben ik er ook voor hem, dus niet alleen maar rijden en als hij dan kreupel is oid lekker thuisblijven totdat hij weer gereden kan worden. Nee, de hele mikmak.....

Ik weet ook wel dat ik het heel erg getroffen heb met de eigenaar van het paard, en dat ik erg veel vrijheid en beslissingsrechten heb met betrekking tot het paard, ik ken mijn verantwoordelijkheden, ook zonder dat ik ervoor hoef te betalen.....
Laatst bijgewerkt door sandra1977 op 08-05-04 23:28, in het totaal 1 keer bewerkt

mien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-04 23:07

Waarom het gratis zou zijn???
de bijrijdster komt op de dagen dat je zelf neit kunt. Op deze manier krijgt je paard wel zijn nodige beweging. En de bijrijdster mest de stal voor je uit enzo.
Dan wordt er gerekend dat het 7 euro kost per keer. Maar dan heb ik nog geen les. en wil ik les kost me dat al gauw 7 euro per half uur. Dus is het weer net zo duur als op een manege.

Ethelate

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-04 23:24

vorzorgen is meestal gratis. Zijn ze alleen maar blij mee Knipoog

Maar bijrijden, vind ik het logisch eigenlijk als je bv de helft stalgeld meebetaald. Je hebt voor 3/4 dagen ëigen paard" je maakt gebruik van de faciliteiten en rijdt een eigen paard, en je hebt niet de dierenarts, hoefsmid, wormenkuur, verzekeringen, enz...
De eigenaar geeft zijn paard ook ter beschikking en heeft ook "onkosten" (ijzers die jij ook slijt met buiten rijden, spullen die vaker gebruikt worden)

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-04 01:27

Ik zou never nooit niet gaan betalen om een paard te mogen bijrijden.... Maarja, wie ben ik.....

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-04 08:57

rebeltje schreef:
de meeste bijrijders zien het paard dus ook als hun paard.

hier ben ik het -in mijn geval- niet zo mee eens.
Ik heb zelf 2 eigen paarden gehad en een aantal verzorgpaarden, maar ik zou nooit een verzorg/bijrijdpaard als eigen paard gaan beschouwen.
Wat je er ook mee mag, het is nu eenmaal niet mijn paard. Overigens is het gevoel tussen eigen paard en bijrijdpaard toch ook wel heel anders hoor.....

Overigens ben ik over een bijdrage altijd heel dubbel. Ik snap best dat mensen er een X bedrag voor vragen, maar in feite helpen wij ze, want zij kunnen thuisblijven, dus tja..........Maar het ligt er ook weer aan wat je allemaal mag met het beessie.

Jacksel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-04 11:57

Ik koop wel dingen voor het paard trouwens, dus dekjes, als het nodig is halster, vliegennetje enz, dus kleine dingetjes die nodig zijn. Dit vind ik ook niet meer dan normaal, gewoon als dank dat ik op het paard mag rijden...

teriema

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-04 12:11

Ik heb sinds pas een nieuwe bijrijdster en ze hoeft niets te betalen en ik betaal haar les, nu is het bij mij zo dat ze mij er enorm mee helpt ivm mijn zwangerschap.

Princess

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-04 12:14

imker schreef:
Het kan nog veel gekker: ik heb iemand hier gehad die wilde ervoor betaald wórden!!! Ja hee, die is maf.
Ik wilde een kleine bijdrage in de kosten, waarvoor die persoon dus 3x per week kon rijden en zelfs wedstrijden mocht gaan rijden, trailer mee en ga zo maar door, maar mevrouw zei dat ze in de WAO zat en een beetje bijbeunde bij deze en gene en toch wel minimaal 15 euro per keer dat ze kwam, wilde hebben.
Deze dame is dus heel snel maar weer vertrokken.....

ik begrijp je punt, maar als er aan mijn stagebegeleider word gevraagd of ze iemands paard willen gaan rijden, vraagt hij er ook geld voor, ja okej het is een vakman, tis ze werk, en de paarden worden er zeker wel beter van. maar toch zo gek is dat nog niet.
maar ik vind wel dat er een verschil is tussen zo iemand en iemand die gewoon je paard verzorgt. een verzorgster zou in princiepe niets hoeven te betalen, de eigenaar mag blij zijn dat zijn paard word gedaan op een dag dat ie zelf niet kan!!
sommige vragen idd om de kosten te delen omdat ze zelf niet rondkomen, ik vind dat het wel kan, maar dat je dan wel meer rechten heb dan als verzorgster zijnde, dus bijv. het rijden van wedstrijden e.d

Eliane

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-04 13:57

Ik denk dat het heel erg van de situatie afhangt... Er zijn voors en tegens en iedereen moet voor zichzelf gewoon beslissen waar hij/zij tevreden mee is. Wel vind ik het een beetje rare houding om er maar van uit te gaan dat je zomaar op iemands paard mag rijden: een paard is een heel kostbaar bezit (op 2 manieren) en kost erg veel geld! Als iemand zo aardig is om jou daar gratis gebruik van te laten maken is dat natuurlijk perfect, maar je kan het niemand kwalijk nemen als er dan ok verwacht wordt dat je een klein beetje bijdraagt (kan ook op verschillende manieren zijn).

Ik heb zelf een bijrijdpony en draag wel een beetje bij in de kosten. Mijn ouders betalen het voor me en het is maar een klein bedrag: als ik op een manege zou rijden of een andere sport zou doen zou het *véél* meer kosten en zo heb ik er meer lol van. Bovendien woon ik in de randstad, waar stallingskosten abnormaal hoog zijn, en is de eigenaresse van Feyda een student die erg hard werkt voor haar paard: de hulp kan ze dus ook wel echt gebruiken.
Ik mag ook alles met Feyda, heb gezellige stalgenootjes en we staan in katwijk dus kan ik zo vaak als ik wil naar de duinen/strand. Als ik zo'n buitenrit met een manege mee zou doen kost dat je makkelijk 30 euro per uur: nu heb ik de vrijheid om te gaan & staan waar ik wil en vind dus dat het geld zo een stuk beter besteed is.

Voor mij is het dus een prima oplossing tussen manege & eigen paard in en een (kleine) bijdrage in de kosten vind ik ook niet meer dan normaal in mijn geval: paardrijden is ook gewoon een dure hobby....

garfieldjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-04 14:52

dan heb ik wel geluk Knipoog
toen ik negen was ging ik 2 shetjes verzorgen mocht er toen alles mee doen ook op rijden enzo. en als we zeiden, moeten we even uitmesten ofzo zij hij,nee dat doe ik wel. we hebben zelfs verschillende keren 10 euro gekregen voor het goede verzorgen Schijnheilig en nu ben ik 14 en ik verzorg ze nog steeds Lovers ook al kunnen we er niet meer op rijden.
ook toen we laatst daar waren kwam een man planten kopen.
dus hij stond een beetje naar ons te kijken en zij dat hij eigenlijk ook nog een paar verzorgers & berijders nodig had. dus hij heeft ons aangeboden om te komen kijken en het was daar egt gaaf! dus sinds 3 weekjes verzorg ik ook nog een pony van 1.55.waar ik nu dus ook weer op kan rijden! en hoef niks te betalen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-04 15:12

als je een bijrijdpaard hebt dan is dat ok een beetje "je paard" en daar moet je ook voor betalen....Als je een paard samen doet, dan is het toch ook ;logisch dat je de helft betaald, als je dan 3x in de week rijdt dan "gebruik (ik weet geen ander woord)" j het paard voor 3/7 dan is het ok logisch dat je dat betaald vind ik dan hoor!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-04 15:13

ik heb niet het hele topic gelezen dus mischien staat het er al hoor

Lievemeid

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-04 15:20

Ik zou nooit betalen voor een bijrijdpaard, iig geen hoog bedrag (zoals hier word genoemt, helft vd stallingskosten). Als je goed zoekt vind je vast wel een bijrijdpaard waar je niet voor hoeft te betalen