Pony 2 jaar kun je daar al rustig mee beginnen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

MissDonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 20:54

Ik zou eerst gaan kijken bij en haflinger ruin maar die was nog geen 3!! en al ingereden!!

Ze zei dat hij wel sterk genoeg was en goed uitgegroeid...
Best knap... als een shet al tot ong zn 5-7e groeit..

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 21:33

DANIenVLIEG schreef:
ik zou af en toe nu es gaan longeren, vind dat dat geen kwaad kan.
ik zou dan wel niet meer als 1of 2 keer per week doen.
en pas na een paar maanden er 15 a 20 minuten van maken.
als ie dan 2 1/2 is kan je zo'n 3 keer per week een half uur gaan longeren..

Veeeelste veel!!! Echt niet doen, waarom zo vroeg en zolang longeren??
Wat voegt het toe aan zo'n paard?
Ik heb mijn pony toen hij bijna 3 was eens 2x 10 minuten gelongeert en 1x 2 minuutjes op hem gezeten. Daarna is hij een jaar en 3 maanden nog de opfok in geweest en nu net 1,5 week terug. Heb er nu 2 opgezeten en hij is echt superbraaf! Lovers

Helemaal niet nodig dus dat longeren...leren ze alleen maar tructjes van om onder het werk uit te komen.

RanouK

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 21:35

Waarom heeft iedereen zoveel haast met het beleren Boos!
Wacht toch tot op een mooie leeftijd!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 21:38

Wat er op de hengstekeuring gebeurd, mag van mij ook stop gezet worden.
Als iedereen later komt, blijft ook weer gelijk voor iedereen.

Al weet ik wel dat een paard vrij laten springen niet eens heel veel training nodig heeft.
Ze kunnen het goed, of ze kunnen het niet goed.
Daar heb je geen jaar voor nodig.
En wat natuurlijk belangrijk is, dat er dan mensen met heeeeel veel ervaring mee omgaan, geen grietjes van 12.

Maar nogmaals, ik vind het niet nodig de jonge paarden zo vroeg te zien presteren.

RanouK

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 21:39

runningkawa schreef:
Maar nogmaals, ik vind het niet nodig de jonge paarden zo vroeg te zien presteren.

OK dan! Helemaal gelijk!

jarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 21:53

Ik ben het helemaal met RK eens OK dan!
Tiffany heeft ook tot afgelopen november in de opfok gestaan (ze was toen 3,5 jaar oud) daarna is ze rustig gelongeerd en ingereden. En ik heb er nu een superfijn paard aan, die supergraag werkt en helemaal niks eng vind Haha!

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 23:56

WenckeLover schreef:
Waarom heeft iedereen zoveel haast met het beleren Boos!
Wacht toch tot op een mooie leeftijd!

2 jaar is ook een mooie leeftijd om te beginnen.
Ik heb sinds kort een twee-jarige en daar begin ik dus gewoon mee, dat kan hij best. Trailermak is ie al, dat scheelt, dus ik kan met hem de wereld gaan verkennen.
Ik ga eerst eens zorgen dat ie netjes aan de hand meeloopt, halt houdt en wijkt. Vervolgens ga ik het dorp onveilig maken, zodat ie goed verkeersmak is. Daarna gaat ie voor-spek-en-bonen voor de wagen, basisconditietraining. Tussendoor wat lange-lijnen werk, enge-dingen-parcours en trektochten als handpaard. Tegen de tijd dat ie dan 3,5 is, dan is ie waarschijnlijk wel zo zadel- en bomproof dat ik zo opstap en wegrijdt.

Sily

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 00:07

DANIenVLIEG schreef:
als ie dan 2 1/2 is kan je zo'n 3 keer per week een half uur gaan longeren..

Zat het topic nog eens door te lezen....maar is dat niet wat teveel zo vroeg?
Ze zijn nog volop in de groei, en om ze dan op een circel te zetten een half uur lang 3 keer in de week....naar mijn idee kan dat niet goed zijn toch?

Par werd pas gelongeert toen ze tegen de drie aanliep, nu is ze bijna 4 en ze rent meer los door de bak met de rest dan dat ze gelongeert wordt.

Verder nog even over de keuringen: Ik ben er verleden jaar ook geweest met mijn net 3-jarige, als commentaar kregen we onder andere dat ze iets te dik was en niet helemaal in top conditie.
Dit snap ik dan niet....ze was net 3 weken drie, ik had er wel opgezeten maar verwachten ze dan serieus dat ze op en top bereden en bespierd en in conditie is?
Ze had alsnog een eerste premie maar vond het eigenlijk wel wat gek.

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 10:12

Ik vind voor een volwassen paard 3x in de week een half uur longeren al veel te veel.

Kyan01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 10:30

Ik longeer Guus niet eens zoveel als Dani zegt en Guus is 9.
Guus word hooguit 2x per week 20 minuten gelongeerd waarvan 1 x met een balansteugel zodat hij rond loopt.
Ik denk dat het voor volwassen paarden al niet gezond is om zoveel te longeren....

Karlijntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 12:01

Is hij heel rustig of juist heel erg wild?? Ze hadden een keer bij een meisje op de manege dat dat paard 3 was maar was nog maar neet 3 week 2 en toen is ze hem al gaan rijden en de veearts had toen egzegt waarom ze op een 2-jarig paard reed?! En toen zei ze 2? maar die was dus 3 maar ze eheft er alleen maar voordeel me egehad dus het kan best! helemaal als die wat wilder is!!

Kyan01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 12:03

Welk voordeel Carlijntje? Dat haar paard minder druk werd?
Want voor de rug en de botten is het namelijk helemaal geen voordeel!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 12:05

wat is wilder?
Bij onervaren zadelmak makers is een klein huppeltje al wild.
Kun je dat niet af, moet je gewoon geen jong dier beleren.
ik hoor wel vaker de reden met 2 is hij niet zo sterk, begin er daarom al mee.
ik denk dan, dan ben je gewoon niet ervaren genoeg, als dat de reden is en hoor je er simpelweg met je vingers vanaf te blijven.

Nerwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 12:16

Citaat:
ik hoor wel vaker de reden met 2 is hij niet zo sterk, begin er daarom al mee.

Wie legt mij dit even uit? Die logica ontgaat me hier totaal.. Dus als hij niet zo sterk is, ga je beginnen met longeren? Tuurlijk joh, als je een verpest paard wilt moet je dat doen... (p.s., dit is geen aanval naar RK Knipoog )

Gewoon tot 3 in de wei met soortgenoten. Dan krijg je de evenwichtigste en gezondste paarden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 12:17

Niet alleen longeren, nee ook rijden Verdrietig

Sily

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 12:21

Amethyst schreef:
Wie legt mij dit even uit? Die logica ontgaat me hier totaal.. Dus als hij niet zo sterk is, ga je beginnen met longeren?

Ik lees en hoor het wel vaker...mensen die klagen over hun drukke, wilde en sterke 2-jarige, die besluiten ze dan nu maar alvast te longeren en in te rijden want wie weet hoe sterk die wel niet is met 3

Wat niet bij ze opkomt is dat als je dat dier tot aan zijn 3de in de groep zou laten staan het dier helemala de kans niet krijgt te testen *op mensen* hoe sterk die is...meestal krijgen ze pas door hoe ze je in de maling kunnen nemen als je ze juis vaak in handen neemt.

Karlijntje ik vind het de grootste onzin, hoe oud is dat dier nu?
Pas als het dier gezond en gelukkig een oude leeftijd behaalt kan je zeggen dat het dier er profijt van heeft gehad.
En is die druk? Dan moet je hem wat langer en vaker naar buiten gooien, lekker tussen zijn maatjes....een dier van 2 is niet om te rijden...en op het moment dat zij het erachter kwam dat die pas 2 was had ze hem alsnog lekker rust kunnen geven.

8Eveline

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 12:23

ik denk als je niet teveel doet, het niet zo kwaad kan Schijnheilig maar tja je kunt denk beste met het "echte" werk over ene jaar beginnen. Als hij oud genoeg is

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 12:24

Karlijntje schreef:
Is hij heel rustig of juist heel erg wild?? Ze hadden een keer bij een meisje op de manege dat dat paard 3 was maar was nog maar neet 3 week 2 en toen is ze hem al gaan rijden en de veearts had toen egzegt waarom ze op een 2-jarig paard reed?! En toen zei ze 2? maar die was dus 3 maar ze eheft er alleen maar voordeel me egehad dus het kan best! helemaal als die wat wilder is!!

Spel, grammatica en typfouten daar gelaten, slaat dit natuurlijk als een banketstaaf op een drumstel. Een paard groeit nog volop als hij 2 jr is. Een paard is pas uit gegroeid als ie 6 á 7 is. Het is helemaal niet goed voor de botten om al zo vroeg te beginnen, maar goed dat merkt dat meisje wel als het paard al versleten is met jaar 12, of artrose heeft, een doorgezakte rug, ocd, noem het maar op Scheve mond.
En dan maar afvragen hoe het komt Blond

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 12:26

Alles kan, ik raad je het alleen wel ten sterkste af. Laat hem nog maar lekker een jaartje op de wei spelen.

Nerwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 12:36

Sily schreef:
Ik lees en hoor het wel vaker...mensen die klagen over hun drukke, wilde en sterke 2-jarige, die besluiten ze dan nu maar alvast te longeren en in te rijden want wie weet hoe sterk die wel niet is met 3

Dat soort mensen zou je moeten verbieden nog met (jonge) paarden om te gaan... Ik vind dat echt onvoorstelbaar...

Citaat:
Wat niet bij ze opkomt is dat als je dat dier tot aan zijn 3de in de groep zou laten staan het dier helemala de kans niet krijgt te testen *op mensen* hoe sterk die is...meestal krijgen ze pas door hoe ze je in de maling kunnen nemen als je ze juist vaak in handen neemt.

En dus is het beter om ze tot 3 in de wei te laten staan. Krijgen ze ook de kans niet om mensen uit te testen. Dus, geen geklaag van de mensen ''hij is zo sterk'' en geen verprutst paard. Wij blij, iedereen blij... Lachen

RK: dat meen je niet... ook rijden.. Verdrietig

Marliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 12:56

Nee, niet doen, en inderdaad als ze langer in de kudde blijven worden ze door de andere paarden wel opgevoed.

Kyan01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 13:48

Ach volgens mij is Karlijntje nog erg jong.... Dan heb je zulke logica ook nog.... Ach gut

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 13:50

Nergens staat haar leeftijd vermeld Haha!

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 14:01

Pfff wat een haast allemaal bij die mensen! en wat een onzin allemaal. We zetten een 10 jarig kind toch ook niet aan de arbeid? Hij moet nog lang genoeg werken laat het dier ook jong zijn!

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 15:17

irish_lady schreef:
Pfff wat een haast allemaal bij die mensen! en wat een onzin allemaal. We zetten een 10 jarig kind toch ook niet aan de arbeid? Hij moet nog lang genoeg werken laat het dier ook jong zijn!

Nee, we doen ze naar school! Haha! Drie keer raden waarom we dat doen Schijnheilig