vliegen dazen en horzels.......

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Heb jij het perfecte anti-vliegenspray al gevonden?

Poll eindigt op

ja, (graag toelichten welke)
14 (30%)
Nee, ik ben nog steeds op zoek naar het perfecte middel. (kun je toelichten welke je geprobeerd hebt?)
22 (47%)
weet niet, merk geen verschil tussen de verschillende merken.
10 (21%)

Totaal aantal stemmen: 46

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-04 14:39

ik spuit gewoon veerust, volgens mij is dat het enige spulletje dat echt werkt

brechje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-04 14:41

Veerust is ook super ja! Ik gebruik het ook, ook voor het schaap die helemaal gepest werd...geen enkele vlieg meer! Vliegenmaskertje helpt ook eindeloos!

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-04 14:41

Allergie voor veerust heb ik al vaker gehoord, dus eerst even op een klein stukje testen!
Ik gebruik het ook, voor het rijden en op stal. Op de wei heeft hij een masker en een vliegendeken.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-04 14:42

Citaat:
Vliegenmaskertje helpt ook eindeloos

'k heb er nog eentje liggen, alleen gepast, maatje XXL, maar Morrie staat op de wei met 10 speelse ruinen, zo'n netje geef ik 2 minuten, dan ligt ie aan flarden op de grond Scheve mond

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-04 14:43

Het masker van mijn speelse ruin is nog steeds heel OK dan!
Hij is de baas Cool

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-04 14:46

Citaat:
Hij is de baas

mijnes niet..... hij is zich aan het opwerken tot baas Schijnheilig

roosaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-04 14:47

volgens mij bestaat de beste spray of spul of wat dat ook niet
wij hebben bij de ponny's die er het meest last van hebben (2) gewoon een vliegen deken op en da andere gebruiken we ook meestal veerust maar een wondermiddel bestaat voor mij niet!

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-04 14:47

Dat is de beroerdste tijd... Scheve mond

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-04 14:53

Citaat:
Dat is de beroerdste tijd...

het stadium dat ie onder de bloedende wonden zat, hebben we van de winter al gehad, nu is ie wat subtieler aan het klieren en klooien met de hoger in rang staande broeders, maar een vliegenkapje zal niet lang leven bij hem, vrees ik........zolang ie niet in de koeienvlaaien gaat rollen, is ie aardig schoon en ik heb nog niet veel vliegen in z'n buurt gezien gelukkig.

Het feit dat de paarden bij ons in de open polder staan waar het altijd waait graagt ertoe bij dat er minder vliegen zijn
*pffff wat een zin, je kan wel zien dat ik beleidsnota's aan het herformuleren ben vandaag Clown *

Dazen en horzels heb ik nog niet gezien dit seizoen.....

brechje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-04 14:54

smurf schreef:
Citaat:
Vliegenmaskertje helpt ook eindeloos

'k heb er nog eentje liggen, alleen gepast, maatje XXL, maar Morrie staat op de wei met 10 speelse ruinen, zo'n netje geef ik 2 minuten, dan ligt ie aan flarden op de grond Scheve mond

valt wel mee hoor denk! Want Micha staat bij een 10tal op het land en dat z;n een paar gebakjes! die zijn iets te speels....... ze heeft hem nu al een tijdje om en nog maat twee keer verloren!

roosaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-04 14:58

onze merrie heeft een hele deken op en die staat met nog 3 merries waarvan 1 er noeg erg jong is en graag speelt dit is haar 3e jaar met ghaar 2e deken!

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-04 15:00

Dekens kunnen ook niet in die groep ruinen, volgende maand gaat de leider weg (verhuizen) dus krijgen we weer zo'n slijtageslag over wie er dan de baas is.......halsters leven ook niet lang, dus ze staan bij ons gewoon bloot op de wei.....

Floortjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-04 15:00

wij hebben een middeltje die we zelf maken werkt ook heeel goed is met dettol azijn en water wat de verhoudingen precies zijn weet ik niet :S ons mam maakt het altijd hehe
Laatst bijgewerkt door Floortjuhh op 24-05-04 15:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Joyce1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-04 15:01

Blijenata schreef:
ik gebruik meestal VEERUST.

dit is voor veedieren (dus ook paarden). Het is niet zo duur en werkt goed.

Die hebben wij ook. Koos heeft nergens last van Lachen

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-04 16:28

Veerust helpt bij mij voor geen meter, en ik ben er zelf allergisch voor Scheve mond Krijg er gigantische jeuk en uitslag van Haha!. Ik had vorig jaar citronella van t kruidvat, en dat hielp best goed maar er waren toen sowieso ook maar heel weinig dazen geloof ik. Dit jaar ga ik zelf iets brouwen Cool

Mellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-04 16:45

citronella, azijn , een beetje water.

Sterre

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-04 17:14

brechje schreef:
Sherwood heeft een goed dazen middeltje, maar dat zal ze wel uit Duitsland halen! Maar dat werkt echt supers!!

Dan ben ik benieuwd wat ze heeft Knipoog !
Ik had vorig jaar dat spul van dr. Schaette, dat stinkt alsof je bij een volle asbak een beetje water hebt gedaan en dan vervolgens 4 weken hebt laten staan Misselijk .
Dat is tot-nu-toe het enigste spulletje wat een beetje helpt!
In een paardentijdschrift las ik hier 2 receptjes om zelf een middeltje te kunnen maken.
Het tijdschrift ligt in de auto, ik zal het hier vanavond wel even neer zetten Knipoog .

Linardsje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-04 18:11

ik ben nog zoekende (om het zo maar even te zeggen)

Kim1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-04 18:20

Mijn paarden krijgen iedere dag een handje knoflooktabletten door het voer en echt sinds ik ze dat geef geen vliegen meer. Ik ben gister in het bos geweest met hem en ben geen vliegen tegengekomen. Het is ook wel makkelijk want de meeste vliegenmiddels helpen supergoed als de paarden niet zweten maar zodra ze zweten werken ze niet meer, terwijl knoflook gewoon doorwerkt.

vanderplas

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-04 18:45

Lavendelolie helpt ook prima....ruikt nog prettig ook...en je wordt er rustig van, je doet er heel lang mee...en mileuvriendelijk...

Sterre

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-04 22:50

Zo, heb even m´n tijdschrift er bij gepakt Knipoog ! Hier 2 middeltjes die je zelf kan (laten) mixen (bij de apotheek):

Mengsel voor 5 liter anti-vliegenmiddel:
    * 20 ml anijsolie
    * 30 ml eukalypthusolie
    * 20 ml muntolie
    * 30 ml kruidnagelolie
    * 30 ml cederolie
    * 10 ml citronellaolie
    * 780 ml cremaphor(r)
    * 130 ml proylengglycol
    * 4 liter water
Zeer werkzaam bij het buitenrijden (ook bij paarden die erg zweten) en op de wei. Het middel is niet echt goedkoop: ca. €50,- / 5 liter.
Een goede apotheker kan dit voor je mengen. Cremophor(r) RH-40 en Propylenglycol zorgen als olieverbindend middel voor een homogeen en goed sproeibaar middel.

Mengsel voor 1 liter anti-vliegenmidden, vooral voor op de wei:
    * 0,5 liter appel- of brandewijnazijn
    * 0,5 liter water
    * 1 theelepel ruwe dierolie, stinkolie (oleum animale foetidum crudum)
    * 10 ml kruidnagelolie
Hoog werkzaam, zeer intensief "geurend" mengsel, op basis van azijn, water en stinkolie, tegen vliegen, muggen en vooral dazen!! Kruidnagelolie kan voor een aangenamere geur, ook door lavendel vervangen worden.
Een financieel zeer gunstig (en effectief) mengsel (ca € 2,-/ liter)
Voor ieder gebruik goed schudden!

Voor alle anti-vliegenmiddelen geldt:
Het beste resultaat krijg je, als je het middel met een zgn. "hogedruk" plantenspuit op je paard sproeit!
Je pompt ahw lucht in de fles en kan dan gelijkmatig je paard vol sproeien. Omdat deze plantenspuiten ook niet van die sis-geluiden maken (zoals bij een gewone plantenspuit Knipoog ), kan je ook paarden die er niet van houden om met een plantenspuit vol geneveld worden, makkelijk "vliegen-vrij" krijgen Lachen .

Ik heb bovenstaande uit een Duits paarden tijdschrift vertaald! Mocht eea gramticaal niet helemaal 100 % zijn: sorry Bloos! !!

roosaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-04 09:36

ik ga denk ik maar eens zoiets proberen
ik heb ook iets gelezen met sterke thee en citronella olie