Kan een bitje bij een 2 jarige kwaad?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-04 14:35

Even een heel gemene opmerking: leg dat NH een keertje opzij en pak de zweep ter hand. Je zegt dat je met NH niet tot haar doordringt. Nu zijn er twee dingen die je kunt doen: door blijven gaan, of eens heel hard ingrijpen als ze zo bezig is. Ik kan mijn merrie namelijk ook bijna niet hanteren als ze hengstig is. En ik heb haar, ondanks dat ik toch redelijk veel van de NH heb overgenomen, ook een keer een paar flinke klappen met een zacht halster touw tegen haar boeg gegeven (waar ze toen wel van onder de indruk was) Had dat toen niet geholpen had ik de zweep gepakt.

Ik weet niet of je aan Pat Parelli doet, maar Eddy Modde heeft telefonisch spreekuur, ik geloof eens in de week. Ik stel voor dat je hem een keertje opbelt en hem je probleem voorlegt. Misschien weet hij een oplossing hoe je wel tot haar kunt doordringen.

Bit lijkt me in dit geval niet overbodig. En als een ketting onder haar kaak door niet helpt, doe hem dan eens over haar neus?

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-04 14:48

Het heeft idd nu geen zin meer om haar naar een opfok te doen, daar ben ik het mee eens. Ik denk echter wel dat het tijd wordt voor de harde methode. Het dier heeft niet 100% respect voor jou en als dat er niet goedschiks in wil, dan maar wat minder goedschiks.

Kyan01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-04 15:06

Bedankt Cassidy eindelijk een reactie waar ik iets mee kan!!
Het gaat goed nu... heb haar van de week een goede oplazer gegeven.
De NH ben ik al tijdelijk mee gestopt. Ik zet haar nu dagelijks een uurtje in de bak.. zo kan ze haar energie kwijt. Vandaag was ik met Guus aan het rijden en Zoe hobbelde er achter aan *LOL* Ben daarna met haar gaan lopen en je hebt er geen beest meer aan!! Moest haar soms vooruit trekken.. En ja ze is nog steeds erg hengstig!!

De moed zakt me echt in de schoenen als ik te horen krijg ik ik haar niet onder controle heb.. terwijl het juist goed gaat. Ook Zoe heeft dagen dat ze niet te genieten is... die hebben we allemaal toch? Zijn wij dames zo makkelijk als we aan het menstrueren zijn?? Moeten wij ook maar naar de opfok of afgemaakt worden....

Dit is de laatste x geweest dat er iets over Zoe op bokt heeft gestaan!! Want uit de 20 reacties bleren 15 mensen dat ik haar niet onder controle heb en dat ze naar de opfok moet of afgemaakt moet worden en 5 mensen plaatsen een iets waar ik daadwerkelijk ook mee geholpen ben.

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-04 15:09

Lees eens het boek van veulen tot rijpaard... staan heel veel nuttige tips in over opvoeding. Zoe moet leren dat als ze een mindere dag heeft zich wel normaal moet gedragen tegen mensen, trappen is natuurlijk helemaal uit den boze.

Kyan01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-04 15:16

Tessebes zal het boek kopen en doorlezen.. Bedankt voor de tip!

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-04 15:17

fsoudan schreef:
Tessebes zal het boek kopen en doorlezen.. Bedankt voor de tip!

Misschien eerst even doorbladeren in de winkel, straks vind je het niks en dat heb ik het gedaan. Haha!

vanity

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-04 15:22

Je hebt tot hiertoe al veel bereikt en idd, opfok is ook niet voor elk paard weggelegd, dat is zeker.

Voor zover ik iets kan zeggen (heb haar nog niet bezig gezien natuurlijk) zou ik ook de NH even opzij zetten en eens de harde gemene tante uithangen zoals zij dat soms ook doet! Ik heb ook zo'n hengstveulen gehad waar ik eerst altijd superlief tegen was en geduld mee had en zo. Hij liep zo over me heen!

Ben snel tot inkeer gekomen en met een beetje doorzetten (want soms heb je mss achteraf spijt of denk je 'was die tik niet te hard') was het al veel beter.

Zet 'm op! OK dan!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-04 15:29

fsoudan schreef:
Dit is de laatste x geweest dat er iets over Zoe op bokt heeft gestaan!! Want uit de 20 reacties bleren 15 mensen dat ik haar niet onder controle heb en dat ze naar de opfok moet of afgemaakt moet worden en 5 mensen plaatsen een iets waar ik daadwerkelijk ook mee geholpen ben.

Jammer, want waar komen die 5 reacties vandaan waar je wat aan hebt? Ik gok zomaar dat ze ook van Bokt komen. Kan me voorstellen dat je het zat bent om iedere keer hetzelfde te horen, maar ga er maar van uit dat iedereen het goed bedoeld, en ze niet altijd de achtergrond van Zoe weten voordat ze iets roepen.

Ik zou Zoe laten dekken, en twee jaar is niet te vroeg, dan is ze drie als ze het veulen krijgt. Misschien zie je duidelijk verschil in haar gedrag, en is het ritme nadien gevonden. Ik zou er alleen wel een correcte hengst opzetten, zoek de beste die je krijgen kunt, en niet alleen een veulentje produceren om haar van die hengstigheid af te helpen.

vanity

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-04 15:43

ja, idd, 2 jaar kan best en de jonge merries die we hier hebben zijn ook altijd merkbaar veranderd na hun eerste veulen. Give it a try!

Kyan01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-04 15:47

Cassidy Zoe is hier geestelijk niet aan toe lichamelijk ook niet... ze zit nu echt in een herstelperiode zie de foto's in mn profiel maar. Volgend jaar word ze misschien gedekt door een hengst die alleen maar hengstenveulens heeft als nakomelingen... Zoe haar pissigheid is erfelijk haar moeder is nog een tikkeltje erger als Zoe. Dat is ook de reden dat ik er nog over twijfel om haar ooit te laten dekken... Stel dat je nog zo' n merrie krijgt....

Misschien zitten er wel goede bedoelingen achter maar er worden conclussies getrokken die niet waar zijn en die doen het hem Verdrietig
Als ik bijvoorbeeld trots vertel hoe ze zonder verdoving de smid heeft doorstaan en dat de smid mij aanraadde een knikker in de baarmoeder te plaatsen krijg ik half bokt over me heen.... En niemand die nog een reactie plaatst over het onderwerp zelf Scheve mond

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-04 16:03

fsoudan schreef:
Zoe haar pissigheid is erfelijk haar moeder is nog een tikkeltje erger als Zoe. Dat is ook de reden dat ik er nog over twijfel om haar ooit te laten dekken... Stel dat je nog zo' n merrie krijgt....

Heel verstandig! OK dan!

sonjabelgium

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-04 21:21

Zoë en haar moeder zijn erg aan elkaar gewaagd, moeder was ook erg wisselturig van aard, maar nam wel iets aan na een stevige correctie alwaar Zoë niet meteen overtuigd is van een correctie en je dus bij haar soms diverse maken "streng en eerlijk" moe(s)t zijn Knipoog En tuurlijk ook niet te vergeten dat moeders geen twentertje niet meer was hé! Al bij al zijn ze aan elkaar gewaagd ... En als het goed nieuws mag zijn, 'r moeder is veel "zachter" geworden na het afspenen van Zoë, niet genoeg om kinderpony te zijn voorwat ze bedoeld was, maar voldoende dat een lichte volwassen meid nu met haar gewoon buiten kan gaan rijden. Ja ... soms is er nog wel 's een probleem, zo viel ze in het voorbije najaar een veulen aan ... Maar in het algemeen is ze echt in de positieve zin veranderd!

De raad van Cassidy is 100% de raad die onze DA als enige betaalbare oplossing ook aangaf voor haar. Haar moeder is inderdaad een stuk rustiger geworden na het afspenen van 'r veulen (je leest het goed, ook met 'r veulen aan de voet was ze best nog gemeen, we hebben dan ook vroeger dan ideaal moeten afspenen voor de veiligheid van het veulen). Nu niet gaan denken dat ze extreemvroeg van 'r moeder is afgehaald ook, dat is nu ook weer niet zo, maar het gene wij als ideaal zien (6 maand) hebben we jammer genoeg niet gehaald omdat het veulen gewoon trappen kreeg van moeders

De DA zei tegen mij om een A-pony'tje erop te zetten of een kleine eerder slanke shet die inderdaad bekend staat om veel hengstveulens te geven EN om z'n goede karakter. Femke heeft wel gelijk nog even verder te willen gaan met er wat meer vlees op te krijgen, maar het is bijlange nog niet te laat op het seizoen om te dekken, het kan ook in juli of augustus nog

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-04 22:31

Zo te horen heb je vanalles al geprobeerd....
ik probeer het altijd goedwils...lukt dat niet dan maar kwaadschiks....
het gaat erom dat je tot haar doordringt en dat ze weet dat het menens is!
Hoe jij dat gaat doet...dat is je eigen keuze! Achteraf hebben mensen wel eens spijt van een gemaakte keuze...maar helaas kunnen we niet in de toekomst kijken. Als je maar 100% achter je keuze staat!

als je haar dit jaar laat dekken, zou ik haar pas in juli / augustus laten dekken, zeker aangezien haar toestand nog niet helemaal geweldig is.
en idd door een smal/klein hengstje!

Kyan01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-04 08:51

Als ik in Augustus pas ga dekken heb ik ongeveer in Juli het veulen... De paarden staan tot Oktober in het land... dan zou het veulen vervolgens op stal moeten.
Dan heb ik liever in April of Mei een veulen want dan kan het een half jaar het land op dan afgespeend worden vervolgens naar de opfok.

Maar zoals ik al zei... weet het niet zeker of ik Zoe wel laten dekken. Haar vader is trouwens een Hackney!!

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-04 10:32

fsoudan schreef:
Maar zoals ik al zei... weet het niet zeker of ik Zoe wel laten dekken. Haar vader is trouwens een Hackney!!

Verward Dat heb je een rotmerrie en dan zet je er zo'n hengst op?!
Hackney is nou niet echt rustgevend bloed te noemen. Ik snap het ff niet meer.

Kyan01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-04 10:37

Hahaaha nee de bedoeling was van niet... Maar als er geen andere oplossing is dan misschien wel. Door een hengst die alleen hengstenveulens als nakomelingen heeft...

Maar ik ben nog lang niet klaar met alles... Heb nog veel dingen die ik ga proberen en ik hoop eigenlijk dat die aanslaan ipv dekken!

Hhmmm weet eigenlijk niet waarom ik vertelde dat haar vader Hackney is Verward

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-04 10:42

IK zou voor een rustig character vaderdier voor een eventueel veulen gaan. Zet er een Fjord op of een Haflinger.

@Tessebes: De vader van Zoe is een Hackney. Dat betekend niet dat fsoudan er een Hackney op wil gaan zetten!

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-04 11:09

Cassidy schreef:
@Tessebes: De vader van Zoe is een Hackney. Dat betekend niet dat fsoudan er een Hackney op wil gaan zetten!

Nee dat snap ik, maar ik heb begrepen dat de moedern van Zoe ook geen lieverdje was en om daar dan een Hackney op te zetten lijkt me niet een van de verstandigste keuzes.

Kyan01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-04 11:13

De moeder van Zoe is drachtig gekocht... Sonja wist niet dat Filly drachtig was... En heeft de vader nooit gezien.
Uit de gangen en het karakter kan je merken dat Zoe een Hackney vader heeft.

Denk je dat het verantwoord is Cassidy... een veulen van Zoe fokken?
Een fjord of haflinger is een stuk groter als Zoe he.... Stel je voor een grof paard en hetzelfde karakter als Zoe Bloos!

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-04 11:42

Lekker he, die ukkies Knipoog gewoon een bit erin en eens flink op der donder geven als ze niet meewerkt. Ik probeer altijd alles op een natuurlijke manier op te lossen, maar mensen vergeten wel eens dat paarden ook hard tegen elkaar kunnen zijn en een ander paard eens flink op hun donder geven Knipoog Dat is mens-eigen, kun je niets aan doen helaas... En verder, misschien een handige tip (had zo'n moeilijk hengst vroeger, had al veel eerder een bit in Knipoog ) Zet een pot rozebottelthee, laat het afkoelen, doe het in een lege, omgespoelde fles en geef ze dat te drinken, een halve tot een hele (1,5 liter) fles per dag of meer als noodzakelijk... Rozebottel kalmeerd heel erg goed op een natuurlijke manier... Kan een paar dagen duren voor je resultaat ziet! Eventueel mengen in een emmer water kan ook als ze het niet zo drinkt... Heb er erg veel baat bij gehad met mijn levensgevaarlijke stuiterbal Knipoog En nog een id voor de volgende keer Knipoog stel je vraag via pb aan mensen die met je meedenken en niet gelijk oordelen voor ze de achtergrond kennen of mensen die begrijpen wat je bedoeld en ongeveer hetzelfde meegemaakt hebben. Als je geen zin meer hebt in die antwoorden zoals je zei tenminste Knipoog

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-04 12:39

fsoudan schreef:
Denk je dat het verantwoord is Cassidy... een veulen van Zoe fokken?
Een fjord of haflinger is een stuk groter als Zoe he.... Stel je voor een grof paard en hetzelfde karakter als Zoe Bloos!

Als het enige alternatief de slager zou zijn, zou ik een veulen van Zoe fokken ja. Ongeacht de uitkomst (die best wel eens heel leuk uit zou kunnen pakken) want dat blijft ook een risico bij paarden die wel gewoon functioneren, of paarden die wat makkelijker van character zijn.

Qua maat zou ik me geen zorgen maken. Het veulen past zich aan de maat van de baarmoeder aan, en zal stoppen met groeien als het niet meer groter kan worden. Na de geboorte halen ze dat meestal wel in.
Het eerste veulen van een merrie is doorgaans toch kleiner dan de rest. En wat wil je fokken: een rijpony (met een beetje maat mocht hij wat lastiger zijn in omgang, zodat er ook een lichte volwassene op kan want aan kinderen moet je zo'n paard niet toevertrouwen) , of een grasmaaier?

Kyan01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-04 13:02

Ja daar heb je gelijk in Er staat een friese hengst op stal Knipoog **grapje**

Ga er nog eens goed over nadenken....

sonjabelgium

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-04 19:58

Cassidy schreef:
IK zou voor een rustig character vaderdier voor een eventueel veulen gaan. Zet er een Fjord op of een Haflinger.

Ik zou eerder naar een Dartmoor kijken dan, past kwa type stukken beter bij haar, zijn ook erg rustig van aard en passen kwa lichaamsbouw beter bij haar. Stel je voor dat je een Zoë'tje krijgt met een hafborst en hoofd Lips are sealed ...
De DA zei hier wel degelijk voor eerste veulen een KLEINE hengst te kiezen, een SLANKE. Het zal wel z'n redenen hebben ... Tot nu toe is z'n advies volkomen correct gebleken! Dat het veulen zich altijd aanpast aan de ruimte in de baarmoeder is geen waterdichte wetenschap jammer genoeg ... het moet nog naar buiten kunnen ook hé!

PS Zou ze echt hack voeren in 'r bloed???? Het zou zeker haar uitzonderlijk mooie gangen verklaren!!! Vind hackjes echt kicke beesten Vingers aflikken

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-04 20:06

promptertje schreef:
Gewoon een bit in doen... Zoe is geen "normaal" paard, die heeft nou eenmaal een voorgeschiedenis. Ook een halster onder het hoofdstel, pas het bit erbij pakken wanneer het niet anders kan.

Normaal zou ik dit nooit adviseren, maar voor deze pony....

Als Ans dit zegt dan denk ik dat het idd een geval appart zal zijn

Kyan01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-04 20:06

Ja ze voert 100% zeker hackney bloed in zich.

Is dekken wel een optie? Stel dat... het veulen een merrie is... en die pissigheid is erfelijk....?
Wat als Zoe dat veulen met dr leven gaat beschermen en hierdoor helemaal niet handelbaar is?
Is het 100% zeker dat dr hormonen na de bevalling goed gaan functioneren?
Momenteel staat ze met een groeiachterstand... dus nu dekken is zowiezo geen optie ik wil wachten tot dat ze goed gezond is en er ook geod uitziet.
Dus word het eind van het seizoen....

Denk toch dat die knikker een betere optie is momenteel.