opstijgen.. rechts of links???

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-04 19:32

Ik kom links al moeilijk op het paard...rechts al helemaal niet. Dat durf ik ook gewoon niet voormezelf...Arti blijft wel staan hoor daar niet van, maar ik kom er rechts echt niet op, zelfs niet vanaf een stoel.

Ranja

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-04 19:50

Ik stijg eigenlijk altijd links op en af. Rechts krijg ik het niet lekker voor elkaar, raak dan een soort van in de knoop Haha!
Maar meestal stap ik op via het hek van de bak, dat kan ik dan wel weer via rechterkant opstijgen, tis maar net hoe om hij dan staat.
Maar het is inderdaad wel beter voor je spullen om het af te wisselen.

MissJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-04 20:54

Ik stijg altijd links op.
Volgens mij kom ik er niet eens op aan de rechterkant.
Ik stijg wel af en toe een tijdje op via een krukje, zodat ik het paard minder belast.

Feufollet

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-04 21:04

Ik heb het wel een tijdlang gedaan, om beurten links en rechts opstijgen. Maar de laatste tijd heb ik niet veel gereden en ben ik helemaal stijf geworden. Ik ben al blij als ik aan de linkerkant boven kan komen Lachen
Binnenkort maar weer eens mijn andere been oefenen, eerst met een keukenstoel en als ik daar zonder problemen op kan gaan staan probeer ik het wel weer eens bij mijn paard!

Cupid

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-04 21:08

Afwisselend. Alleen de laatste paar weken stijg of met een opstapje of vanaf links op, omdat ik al een paar weken een heupblessure heb. Als ik er aan denk stijg ik dan wel rechts af.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-04 22:16

Eigenlijk altijd links als ik met zadel ben.
Voor de gein wel enes andersom gedaan hoor Lachen

Zonder zadel maakte het niet uit, hoe het 't beste uitkwam met het neerplaten naast een opject om er via dat op te springen :d

viola

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-04 22:18

Ik stijg zoiezo niet op en af omdat ik niet rij, maar als ik wel zou rijden zou ik het afwissellen.

Het links opstijgen komt idd zoals ik al eerder las omdat vroeger het zwaard in de weg zat. Eigenlijk erg stom dat we nu dus nog steeds alles links doen, ik zie tegenwoordig niemand toch meer met een zwaard te paard gaan (ja behalve in shows misschien)

Groetjes Viola.

Buckje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-04 22:18

Ik stijg ook altijd links op.. Maar ik heb het best een keertje rechts gedaan vond het wel is leuk om uit te proberen.

meloentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-04 22:42

ik rijd niet meer zoveel, maar ik stijg altijd links op. bij veel paarden worden zo nu en dan de beugelriemen omgewisseld omdat links anders zo veel uitgerekt wordt en erg gaat verschillen met rechts. het maakt voor je paard denk ik niet zoveel uit of je het links of rechts doet, hij zal het wel grappig vinden als je het af en toe omwisselt denk ik.

DANIenVLIEG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-04 07:38

maar toch heb ik echt gelezen dat het beter voor je paard is om rechts en links afwisselend op te stijgen..

luxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-04 08:11

ik kan links en rechts opstijgen, maar afstijgen is een ander verhaal.
terug komend van een buitenrit, langs een drukke weg waar ook een file stond bedacht ik eens dat ik ook wel eens rechts eraf kon.
op zich niets aan de hand, ik kwam er ook wel af, maar ik kon op de één of andere manier mezelf niet onder controle houden, en ik rolde zo door, waardoor ik op mijn rug terecht kwam [beentjes in de lucht].
het deed geen pijn, het was echt rollen, maar ik scháámde me.... ik durf het nu nooit meer te doen Bloos!
op een grote paddestoel
rood met witte stippen
zat kabouter spillebeen
heen en weer te wippen
plots brak toen de paddestoel
met een diepe zucht
lag kabouter spillebeen
beentjes in de lucht
aan dit versje moest ik steeds denken als ik mezelf weer voor me zag, en heel hard moest lachen!

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-04 08:25

Ik probeer ook afwisselend op te stijgen. Inderdaad beter voor het paard en omdat je bij een westernzadel ook niet even de fenders (beugelriemen) kunt omwisselen. Als je dan steeds alleen maar links opstijgt komt er een keer een moment dat je het lengteverschil echt gaat merken.

Als ik zonder zadel rij dan stap ik altijd links op.. vrees dat ik vanaf rechts echt niet op kom.

Marengo_82

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-04 09:16

Ik kan links en rechts vlot opstijgen (bij Marengo toch). Maar mijn paard is 1m50 schoft, dus dat is niet te hoog. Uit gewoonte stap ik wel meestal links op, ik zou er eens meer aan moeten denken ook rechts op te stappen! Ik zou niet weten of ik rechts kan afstijgen, ik denk het wel, maar ik spring altijd van mijn paard, dus dat is zoiezo al niet zo belastend voor hem.

happyjoyce

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-04 09:21

ik stape eigenlijk bijna altijd links op en ook af. Soms stap ik wel voor de lol zeg maar rechts op. Ik heb er eigenlijk nooit bij na gedacht dat het dan belastend zou kunnen zijn voor een kant. Ik zal proberen er aan te denken om ook afwisselend op en af te stappen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-04 09:35

Links, maar het zou eigenlijk beter zijn om afwisselend links en rechts op te stijgen.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-04 09:38

Altijd rechts... Dat heb ik zo geleerd
*vanaf het hoofd van het paard rechts dus)

_Simone

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-04 10:01

sorayalover1 schreef:
Altijd rechts... Dat heb ik zo geleerd
*vanaf het hoofd van het paard rechts dus)

Huh? Vanaf het hoofd van het paard rechts? Dus voor ons links? Je doet je linkervoet dus in de beugel om op te stappen? Dat zie ik namelijk als links. Of zie ik het nou verkeerd Verward ?

mandymonica

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-04 10:04

Als je beugelriemen al uitrekken door het altijd aan 1 kant opstijgen, wat denken jullie dan dat het paard te verduren heeft? Het opstijgen is 1 van de zwaarste oefeningen voor het paard, het is wel degelijk belastend om altijd aan dezelfde kant op te stappen.
Opstappen via een verhoging is eigenlijk het beste (al doe ik dat zelf niet, ik heb maar een klein paardje en het is dan wel erg overdreven om daar een krukje bij te pakken), next best is dan afwisselend links en rechts opstijgen. Afstijgen doe ik wel altijd links. Ik haal allebei m'n voeten uit de beugels en zwaai er dan in 1 keer af, dus dat is geen echte belasting.

Rechts opstijgen is in het begin lastig en hou er rekening mee dat het er minstens 6 weken lang absoluut niet uit ziet, maar wat geeft dat, als je uiteindelijk je paard er beter heel mee houd? Dat tuig zou me eerlijk gezegd dan nog worst zijn, maar de rug en spieren van mijn paardje zijn onvervangbaar en daar wil ik zuinig op zijn.

En na verloop van tijd sta je er eigenlijk niet eens meer bij stil. Ik ben inmiddels zo gewend aan zowel afwisselend opstijgen als het leiden van m'n paardje, dat ik eigenlijk vaak niet eens meer weet hoe het "hoort" (maar ja, wie heeft dat verzonnen? Inderdaad, oude cavalerie-regels, daar hoeven we ons nu toch niet meer aan te houden?)

sam_antha

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-04 10:04

Ik stap bij de manegepony's links op omdat het zo moet maar bij me verzorgpony stapte ik ook wellis rechts op. Vond het rechts opstappen niet moeilijker, ging eigelijk best wel makelijk Tong uitsteken

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-04 10:14

De eerste keer dat ik rechts op moest stappen zat ik tot mijn grote schaamte achterstevoren op mijn paard. Ik had uit automatisme mijn linkerbeen in de beugel gezet en mijn reechterbeen erover heen gezwaaid.

En mijn pony maar raar kijken wat ik nou van plan was. Heel erg schaam.
Laatst bijgewerkt door karuna op 04-05-04 10:30, in het totaal 1 keer bewerkt

BlackWych

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-04 10:14

Wij stijgen aan beiden kanten op. Afstijgen ook aan beiden kanten, maar dat wil ik ook nog wel eens via de achterkant doen Haha!

=^.,.^=

DANIenVLIEG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-04 10:23

ja via de achterkant eraf glijden is echt leuk, zeker asl je met je rug naar het hoofd van je paard eraf glijdt!!
glijbaan.. Haha! Haha!
ik had het ook met de eerst keer rechts opstijgen..
ik zwaai mn been erover heen en raak het hoofd van mn paard.. Bloos
jahoor, linkervoet in de rechterstijgbeugel.. stom... Haha! Haha!

Shyla25

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-04 10:39

ik doe het allebei omdat het beter voor de rug is en mijn beugelriemen worden anders ongelijk (vroeger wisselde ik ze gewoon van kant )
mijn merrie en ik vonden het wel erg moeilijk de eerste paar keren (ik stap al bijna 17 jaar alleen links op) maar het went en mijn merrie vindt het niet raar meer +:(+

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-04 10:55

aangezien ik geen baljonet meer draag, stijg ik links en rechts afwisselend op, via een opstapje. Mijn paard is maar 1.54 hoog, maar zonder schoft en rond en anders glijdt het zadel eraf.
Strakker aansingelen kan niet, dan loopt ie blauw aan! Bloos!

Afstappen kan ik alleen links, als ik erg veel last van mijn rug heb doe ik het zoals ik het vroeger (35 jaar geleden) geleerd heb, linkervoet in de beugel houden en als mijn rug goed is zwaai ik er op z'n IJslands af.

Het engie land waar ze links èn rechts op- en afstapten vroeger was IJsland, want daar hadden ze geen leger, geen militaire traditie dus

Shyla25

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-04 10:58

Smurf: aha zo zit dat dus Knipoog
Ik stap ook op zijn ijslands op (wat links makkelijker gaat dan rechts Bloos )

die van mij zou ook blauw aanlopen als ik nog strakker aansingel (en ik heb nu nog 2 gaatjes over aan beide kanten en dat met een singel van 30cm)

afstijgen doe ik vaak (ook aan beide kanten) been over haar nek en dan hop eraf en anders wel eens op zijn westerns (ja dat heb je ook) maar het is wel gevaarlijker Boos!