Vind jij dat je goed kunt rijden?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

SuusJa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-04 13:15

Ik denk dat je een goede ruiter bent als je je paarden eerlijk behandelt en altijd als eerste kritisch naar jezelf kijkt.
Of ik dan een goede ruiter ben? moeilijk om van jezelf te zeggen dat je goed bent, maar ik vind mezelf niet slecht, denk dat als je jezelf goed vind het ook moeilijk is om jezelf te vebeteren, je bent tenslotte goed! Daarom blijf ik kritisch naar mezelf kijken zodat ik mezelf kan vebeteren! En dat vebeteren houd niet op, je komt tenslotte verschillende paarden tegen die je anders moet benaderen, net zoals je niet met alle mensen hetzelfde om kunt gaan! Maar ik geloof wel dat deze kijk op het paardrijden goed is!
Vaak zie je mensen helemaal boos worden op hun paard en slaan, terwijl je duidelijk ziet dat het gewoon aan de ruiter ligt. Daarom eerst kritisch naar jezelf kijken voordat je je paard de schuld geeft, een ander de schuld geven is namelijk erg makkelijk, makkelijker dan kritisch naar jezelf kijken!

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-04 13:17

ik ben alles behalve een topruiter, mijn zit is niet ala anky, maar ik weet wel dat ik veel lastige paarden gecorrigeerd heb, en dat is ook wat ik het leukste vind,
verknalde paarden corrigeren ,en dan de ruiter daarna zo begeleiden dat ze het paard ook weer goed kunnen houden
ook het verschil aan de ruiters laten voelen vind ik echt geweldig!
dat ze op hun paard stappen en zeggen wauw, dit voelt lekker aan !
maar verder waan ik mezelf echt geen topruiter, ben gewoon een huis tuin en keuken ruiter, gewoon lekker hobbyen Knipoog

Margon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-04 13:21

Vergeleken bij een Anne van Vulpen of zo iets ben ik een absolute beginner maar soms zie ik bij ons op de club mensen waarvan de zit niet helemaal is zoals het hoort en hun paard niet normaal naar beneden kunnen krijgen en dan heb ik wel zoiets van "ja dan kan ik toch wel aardig goed rijden"
Maar gemiddeld?? Ik zou het niet weten.. denk het niet Bloos

patos

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-04 13:22

Ik ben nog lang geen goede ruiter, ze zeggen dat je na 10 jaar een sport behoorlijk goed beheerst. Persoonlijk denk ik dat je met paardrijden nooit uitgeleerd bent. De laatste 3 jaar heb ik in korte tijd heel veel essentieele dingen geleerd, maar wanneer ik weer de uitslagen van onze top-bokkers lees, wordt ik weer met beide benen op de grond gezet. Ik heb nog een heeeel lange weg te gaan.

mobick

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-04 13:23

zolang ik op mijn eigen paard zit gaat het goed, maar zodra ik op ene ander paard zit.... pfft dan is het minder

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-04 13:26

Ik vind niet dat ik goed kan rijden, integendeel, ik kan het voor geen ene meter. Ik weet wel precies hoe alles moet en de theorie heb ik goed in mijn hoofd, maar in de praktijk kan ik er niets van
Ik blijf op een paard zitten en kan sturen, veel meer is het meestal niet.

laurae

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-04 13:29

Ik denk dat mijn uitgangspunt goed is: problemen die ik heb liggen aan mij en niet aan mijn paard en ik rijden met zo min mogelijk hulpen en zoveel mogelijk plezier.

Maar goed rijden? Ik rij nu zo'n 17 jaar maar na een goede les heb ik vaak echt zo iets: ik snap er ook nog helemaal niets van.

Eline

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-04 13:29

Nee, ik moet nog een hele, hele, heleboel leren.

Als ik ooit nog eens veel geld heb wil ik een paar keer goed les nemen op een paard met knopjes zodat ik een paar dingen echt eens in m'n vingers krijg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-04 13:50

Ja ik kan goed rijden. Ik blijf boven, ik stoor m'n paard niet en mijn paard en ik hebben er allebei veel plezier in. Dan rij je imo goed Haha!

Maar eh.... ik heb nog wel (heel) veel te leren..... Tong uitsteken

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-04 13:53

mobick schreef:
zolang ik op mijn eigen paard zit gaat het goed, maar zodra ik op ene ander paard zit.... pfft dan is het minder

de kunst van paardrijden is IMO als je alle paarden goed voor elkaar kunt krijgen , in die zin, dat ze er beter van worden als JIJ ze rijd...

dit leer je alleen door veel, heel vceel verschillende paarden te rijden en evt op te lessen

als ik groepslessen geef,dan laat ik ze ook regelmatig even wisselen van pony , om ze het gevoel beter aan te leren enzo.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-04 13:54

helemaal mee eens Sonja
dan denk ik dat ik ook wel redelijk kan sturen.

maar goed, dat is verder ook waarmee je je vergelijkt.
vergelijk ik me bij gemiddeld bokt, rij ik wel goed.
terwijl er ook op bokt zitten en ik me daar mee ga vergelijken is slecht rij. Lachen

maar ik heb wel plezier en ik krijg de indruk dat de paarden die ik rij dat ook hebben en dat is voor mij zeker het aller belangrijkste.

holly

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-04 13:55

verootjoo schreef:
Dit is een irritante vraag, wie gaat hier nou zeggen van zichzelf dat ie goed kan rijden Verward

Ik ga dat zeggen. Tong uitsteken Ik ben trots op wat ik tot nu toe allemaal heb geleerd(van mezelf want ik heb al 7 jaar geen les meer) en vind dat ik het toch aardig goed doe. Ik denk dat iedereen trots op zichzelf mag zijn als het vooruitgaat en je kan zeggen, kijk eens wat ik bereikt heb, maar...

Begrijp me dan niet verkeerd. Ik ben absoluut geen topruiter, maar ben wel heel tevreden met wat ik tot nu toe heb bereikt. Als 6 jarig meisje had ik nooit verwacht dat ik ooit verder zou komen als een beetje manegelesjes meerijden. Als ik dan nu terug kijk dan ben ik trots op mezelf dat ik toch zover heb mogen komen.
Ik denk dat vele zullen liegen als zij niet trots op zichzelf kunnen zijn.
Een Tirza of een Anky zal ik nooit worden, maar ik ben allang blij met tot hoever ik nu al ben gekomen.

mobick

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-04 14:03

crossmonster"]
[quote="mobick schreef:

de kunst van paardrijden is IMO als je alle paarden goed voor elkaar kunt krijgen , in die zin, dat ze er beter van worden als JIJ ze rijd...

dit leer je alleen door veel, heel vceel verschillende paarden te rijden en evt op te lessen

als ik groepslessen geef,dan laat ik ze ook regelmatig even wisselen van pony , om ze het gevoel beter aan te leren enzo.
[/quote]

Weet ik wel, maar ik heb niet echt de ambitie om op andere paarden te rijden moet ik eerlijk zeggen. Daarnaast wil nooit iemand met mij van paard wisselen vanwege mijn paard. Ik vind het wel prima zo, eigenlijk. Ik voel me prima met mijn paard en iedereen zegt als je op Rio kan rijden kan je op ieder paard rijden, maar ondanks dat ik zelf een heel erg moeilijk paard heb om te rijden, word ik zelf onzeker van andere paarden.

(heb overigens in mijn hippische carierre wel 100 paarden gereden maar sinds ik ouder ben.... hoeft dat voor mij niet meer zo nodig)
Laatst bijgewerkt door mobick op 03-05-04 14:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-04 14:04

mobick schreef:

haha bij mij dus ook Haha!

bij m'n eigen pony ken ik al haar trucjes en fratsen, ik kan met haar dingen die ik nooit van m'n leven met een ander paard zal durven.

maar op een vreemd paard rijden... ben dan net een beginner.
iemand die goed kan rijden vind ik iemand die vrijwel alle paarden voor mekaar krijgt, en dat kan ik dus echt niet.

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-04 14:08

Tja, laat ik het zo zeggen: het kan natuurlijk altijd veel beter en ik (en mijn paardje gelukkig ook Tong uitsteken) ben nog lang niet uitgeleerd Haha!

essie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-04 14:13

holly"]
[quote="verootjoo schreef:
Dit is een irritante vraag, wie gaat hier nou zeggen van zichzelf dat ie goed kan rijden Verward

Ik ga dat zeggen. Tong uitsteken Ik ben trots op wat ik tot nu toe allemaal heb geleerd(van mezelf want ik heb al 7 jaar geen les meer) en vind dat ik het toch aardig goed doe. Ik denk dat iedereen trots op zichzelf mag zijn als het vooruitgaat en je kan zeggen, kijk eens wat ik bereikt heb, maar...

[/quote]

Je mag van mij best zeggen dat je trots bent op jezelf, maar als je helemaal geen les hebt heb je helemaal geen feedback. Lijkt me dan erg moeilijk om van jezelf te zeggen dat je goed rijdt.

Ik ben soms trots op hoe ik rijd. Laatst heb ik een keer gereden en het ging eerst niet zo lekker. Ik heb heel rustig van alles geprobeerd door logisch na te denken. Aan het eind had ik hem actief en ontspannen door zijn lijf. Het was een heerlijk gevoel dat wanneer je been geeft, je zijn rug iets voelt opbollen en vertrekken vanuit het achterbeen waarbij hij netjes het bit bleef afkauwen en constant bleef.
Ik ben dan meer trots op de manier waarop ik dat bereikt heb. Ik bedoel dat als iets niet lukt, ik even ga stappen en nadenken en wat probeer en niet blind blijf doorrijden.
Echt bewust proberen paard te rijden, juist dan word je geconfronteerd met je tekortkomingen. Ik vind vaak dat ik dan voor geen meter kan rijden en 0,0 ruitergevoel heb Bloos!

Solvej

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-04 14:15

Zoals mijn stiefvader altijd zegt: Je kunt pas goed rijden als al je vingers even lang gegroeid zijn. Knipoog

Mijn ervaring is dat mensen die overtuigd zijn van zichzelf dat ze goed kunnen rijden meestal koekebakkers zijn, omdat ze het toch al allemaal kunnen leren ze niks meer bij. Ze nemen weinig tot niks aan en daardoor leren ze het minst.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-04 14:17

helemaal mee eens okkie

Zelf ben ik erachter gekomen, hoe meer ik weet, hoe moeilijker ik paardrijden vind en dat ik weet dat ik nog heeeeeel erg veel moet leren.

patos

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-04 14:18

Daar heb je zeker gelijk in!

HeleennAnton

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-04 14:20

Nou, ik red me prima op Anton maarja....., Anton Tong uitsteken

Laten we het er maar op houden dat het altijd beter kan

gekke_koei

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-04 14:26

en dan nog steeds zijn er mensen die zeggen dat je paard al het werk doet en jijzelf maar mee lift Haha!

wat zou ik die graag op willem willen zetten Haha!

maar wat voor de 1 goed rijden is is voor de ander weer wat anders.
rijd je pas goed als je z of hoger bent of kan je ookgoed rijden als je in een lagere klasse(waar dus helemaalnix mee mis is, vind ik) rijd.

ik ben er trots op wat ik allemaal gepresteerd heb met mijnpaardje(nix officieels, maar vergelijkend met wattie 1,5 jaar terug was)

en nog steeds krijg ik complimenten datmijn paard zo lekker loopt(door instructeurs, stalgenoten, mensen die willem al jaren kennen) zo slecht doe ikhet dannog niet denk ik Haha! maar das met je eigen paard die je door en door kent wel makkelijker te zeggen...

ik rij nu een jaar of 11 Haha! maarheb de sport echt nog langniet onder de knie.. tot 1,5 jaar terug was ikgewoon een manege ruiter die lekker op paarden rond croste Haha! je raakt echt niet uitgeleerd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-04 14:32

je kan zeker goed rijden zonder wedstrijden en klassering.
Kijk maar naar mensen die paarden zadelmak maken en dan naar ongeveer B/L nivo rijden.
maar nooit op wedstrijd uitbrengen omdat het voor een handelsstal is.

Die rijden meestal stukken beter dan iemand die een duur paard heeft gekregen en er 6 jaar later een keer Z mee is geworden.
En dat met elke week starten, 2 proeven per wedstrijd Lachen

holly

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-04 15:34

essie79"]
[quote="holly"][quote="verootjoo schreef:

[/quote]

Je mag van mij best zeggen dat je trots bent op jezelf, maar als je helemaal geen les hebt heb je helemaal geen feedback. Lijkt me dan erg moeilijk om van jezelf te zeggen dat je goed rijdt.
[/quote]

De reden dat ik geen les meer heb, is in feite dat ik niet de mogelijkheid had om op pad te gaan, of heel veel geld neer te leggen, en ik niet blij ben met de instructeurs waarvan ik wel lessen kon krijgen. Ik heb zeker wel hulp gehad in mijn rijden, maar dat waren geen lessen.

Wat is goed rijden? Ik denk dat dat is, als je trots op jezelf bent en tevreden bent met totwaar je bent gekomen.
Dat ik geen topruiter ben, dat weet ik en dat zal ik ook nooit zeggen.
Ik heb hard moeten werken om zover te komen als ik nu ben en ik ben daar al blij mee.
Is het niet zo dat als jij een doel hebt en je komt daar, dat je best mag zeggen dat je het goed hebt gedaan?

Neem RK, daarvan zou ik ook zeggen, die rijd goed. Zij heeft ooit eens verteld samen met haar paard te zijn gaan springen (of was het nou dressuur Verward ) Daarin hebben ze toch samen iets moois neergezet. Misschien wel iets wat zij nooit verwacht had van haarzelf. Daarvoor heeft zij goed moeten rijden.
Dan neem ik aan dat zij daar trots op is.
Laatst bijgewerkt door holly op 03-05-04 15:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Solvej

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-04 15:39

Holly, ik ken aardig wat mensen die (té) trots op zichzelf zijn en overtuigd ervan zijn dat ze heel wat kunnen, maar juist die mensen die ik ken, die rijden vreselijk bagger omdat ze zo trots zijn en denken dat ze goed zijn. Zoals ik net al schreef veel van die mensen nemen weinig tot niets aan en leren daardoor niks. Daar bedoel ik jou niet mee, maar trots en goed zijn is in mijn ogen een groot verschil.
Het is dan wel goed, als je vooruit bent gegaan, maar dat wilt niet zeggen dat je goed bént.

Nerwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-04 15:41

Tja.. ik kan er op blijven zitten en mijn paard en ik hebben plezier....
Maar echt goed rijden: nee Haha!
Ik heb nog HEEL VEEL te leren...., maar dat vind ik ook net de uitdaging van het paardrijden Lachen