Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
XoNo"]
[quote="Sonja schreef:Ik sta met m'n gezicht naar m'n zadel. Een hand op de zadelknop en hopsieflopsie
Zo doe ik het ook! 
ach, heb gelukkig een geduldig paard.... Als we jonge paarden trainen dan leren we ze gelijk stilstaan, dus hierbij een waardevolle tip: leer je paard stilstaan met losse teugels! Je moet dan in het begin gewoon steeds de teugels loshouden terwijl je er naast staat. elke keer als het paard gaat lopen even de teugels aantrekken en een commando erbij en zodra hij/zij stilstaat weer de teugels losser... Kost vooral bij oudere paarden behoorlijk wat tijd en oefening, maar uiteindelijk werpt het zijn vruchten af
Okkie1 schreef:Met mijn rug schuin naar de hoofd van het paard, dus dat ik wel in zou kunnen grijpen als hij bijvoorbeeld in mijn kont zou bijten (noem maar een stom voorbeeld, is me gelukkig nog nooit overkomen).
Mijn linkervoet plaats ik in de linkerbeugel.
Met mijn linkerhand houd ik licht contact met de mond door de teugel losjes vast te houden en mijn hand op de voorboom van het zadel te plaatsen.
Ik duw mijn linkerknie tegen de kniewrong om de buik van het paard niet te raken.
Pak met mijn rechterhand de achterboom van het zadel vast.
En door twee keer af te zetten met mijn rechterbeen kan ik zo soepel in het zadel komen zonder het paard teveel te storen.
tallie schreef:ik had laatst gehoord dat je met je linkerhand ook de manenkam vst kan houden... Iemand die dat doet???
' en dan zit ik meestal
smurf schreef:ik heb vroeger geleerd at je met je rug naar de hoofd van het paard staat, teugels in de linkerhand, voet in de beugel, rechterhand aan de achterkant van het zadel en 1, 2 hoppetee.....![]()

raaien, rechterhand los, daarbij linkerknie tegen het zadel drukken zodat teen uit buik paard blijft
)