hoe stap je op je paard>????

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Solvej

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-04 01:00

Met mijn rug schuin naar de hoofd van het paard, dus dat ik wel in zou kunnen grijpen als hij bijvoorbeeld in mijn kont zou bijten (noem maar een stom voorbeeld, is me gelukkig nog nooit overkomen).
Mijn linkervoet plaats ik in de linkerbeugel.
Met mijn linkerhand houd ik licht contact met de mond door de teugel losjes vast te houden en mijn hand op de voorboom van het zadel te plaatsen.
Ik duw mijn linkerknie tegen de kniewrong om de buik van het paard niet te raken.
Pak met mijn rechterhand de achterboom van het zadel vast.
En door twee keer af te zetten met mijn rechterbeen kan ik zo soepel in het zadel komen zonder het paard teveel te storen.

Sily

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-04 02:33

Hhhmm..ik begin altijd met mijn gezicht richting kont van het paard...maar als mijn voet dan in de beugel zit doe ik altijd een hups Haha!
Zodat ik zeg maar naast mijn paard met hoofd richting hoofd kom te staan en zet af.
Rechterhand om de achterkant van het zadel, linkerhand heeft teugels, manen en zadel vast Haha!
Waarom ik de manen vastpak geen idee Verward
Misschien in de hoop dat ze dan stil blijft staan Haha!

Paintless

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-04 08:37

XoNo"]
[quote="Sonja schreef:
Ik sta met m'n gezicht naar m'n zadel. Een hand op de zadelknop en hopsieflopsie Haha!

Zijn wij, westernmensen, zo simpel? *LOL* Zo doe ik het ook! Haha!
[/quote]

blijkbaar wel.. ik doe het ook zo.. alleen ook nog voet in beugel en linkerhand op de manenkam..
Laatst bijgewerkt door Paintless op 03-05-04 08:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-04 08:55

Paard staat stil. (zoniet zorg ik alsnog dat ze stilstaat, maakt niet uit hoelang ik bezig ben, dat was in het begin wel is een kwartier...geen gemuts klaar.)

Ik sta met mijn gezicht naar het zadel, pak met mijn linkerhand de teugels en een pluk manen beet, zet mijn linkervoet in de stijgbeugel, pak met mijn rechterhand de achterkant van het zadel beet en hup omhoog en uiteindelijk zit ik dan Tong uitsteken

sam_antha

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-04 09:03

Ik sta met kont richting het hoofd van paard. Linkerhand met teugel aan voorkant van het zadel, rechterhand aan de rechterkant van het zadel, linkervoet in de beugel, hupse en rechterbeen erover zwaaien nadat ik mijn hand heb weggehaald Tong uitsteken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-04 09:06

Ik sta met mijn gezicht naar de zijkant van het paard geloof ik.

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-04 09:12

Ik ben niet meer zo lenig.... Als ik mijn voet al in de beugel krijg (welke ik dus langer moet maken want ik kan mijn benen niet meer zo hoog optillen) dan heb ik een kontje nodig (of te wel iemand die zijn schouders er letterlijk ff onder zet) en aan de andere kant iemand die hangt aan de andere beugel.... Bloos ach, heb gelukkig een geduldig paard.... Als we jonge paarden trainen dan leren we ze gelijk stilstaan, dus hierbij een waardevolle tip: leer je paard stilstaan met losse teugels! Je moet dan in het begin gewoon steeds de teugels loshouden terwijl je er naast staat. elke keer als het paard gaat lopen even de teugels aantrekken en een commando erbij en zodra hij/zij stilstaat weer de teugels losser... Kost vooral bij oudere paarden behoorlijk wat tijd en oefening, maar uiteindelijk werpt het zijn vruchten af Knipoog

Haagsemeid

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-04 09:26

met mijn rug naar zijn hoofd, teugels vast. Voet erin en zwaaien maar Haha!

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-04 09:30

Met m'n gezicht schuin richting het hoofd van het paard, teugels vastpakken, met m'n linkerhand het zadel vooraan vastpakken, en met m'n rechterhand tijdens het opstappen over het zadel dus niet aan de lepel, en dan hup erop stappen Haha!

obelix

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-04 09:49

Gezicht richting zadel en linkerhand aan de manen.. Linkervoet in beugel en rechterhand op de achterkant vt zadel..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-04 09:59

Okkie1 schreef:
Met mijn rug schuin naar de hoofd van het paard, dus dat ik wel in zou kunnen grijpen als hij bijvoorbeeld in mijn kont zou bijten (noem maar een stom voorbeeld, is me gelukkig nog nooit overkomen).
Mijn linkervoet plaats ik in de linkerbeugel.
Met mijn linkerhand houd ik licht contact met de mond door de teugel losjes vast te houden en mijn hand op de voorboom van het zadel te plaatsen.
Ik duw mijn linkerknie tegen de kniewrong om de buik van het paard niet te raken.
Pak met mijn rechterhand de achterboom van het zadel vast.
En door twee keer af te zetten met mijn rechterbeen kan ik zo soepel in het zadel komen zonder het paard teveel te storen.

Me 2

soesie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-04 11:25

Ik heb idd geleerd dat je met je gezicht richting paardekont moet opstijgen. Maar dat doe ik eigenlijk nooit. Dan moet je toch een behoorlijke draai maken? En waarom eigenlijk? Ik ga nu voor een krukje i.v.m. zere knieen en een pijnlijke rug. Nu moet mijn paardje er nog aan laten wennen, en ik moet nog een stevig opstapje zoeken.

Linardsje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-04 11:34

Ik kijk naar het hoofd van het paard en hou in mijn linkerhand de teugels + zadel en in mijn rechterhand de achterkant van het zadel.

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-04 11:40

Ik sta met mijn gezicht richting zijn hoofd, mijn linkerhand op de manenkam (dus geen pluk vast), en daarin ook de teugels. Rechterhand heb ik over het zadel heen, redelijk aan de voorkant van het zadel.
En dan voet in de beugel en met een snelle jump opstappen.... Jordy heeft namelijk de fijne gewoonte om tijdens het opstijgen uit te ademen Haha!

Sietez

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-04 11:45

tallie schreef:
ik had laatst gehoord dat je met je linkerhand ook de manenkam vst kan houden... Iemand die dat doet???

Jup dat doe ik ook redelijk vaak.

Meestal kijk ik met m'n gezicht naar m'n zadel, hou m'n linkerhand aan maantop, of zadel vast, linkervoet in de beugel, rechterhand houdt ook nog het zadel vast en dan ff 'ophijsen Haha! ' en dan zit ik meestal Knipoog

mobick

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-04 11:47

Rio heeft lichte zadeldwang dus dat is altijd een heel ritueel om erop te komen. Stel je voor, ik ben 1,58 en rio tegen de 1.80. En hij draait, steigert, bokt en doet maar. Ik kijk altijd naar de grond omdat ik weet als ik hem te direct aankijk dat hij dan vluchtgedrag gaat vertonen. Direct aankijken kan voor een gevoelig paard erg aanvallend zijn nl. Nou dan sta ik mijn gezicht na hem toe en steek een voet in de beugel, teugels zo los mogelijk maar wel steady voor het geval hij ontploft, dan hang ik eerst met mijn buik over het zadel en zorg dat hij stil staat en zich ontspant, daarna zwaai er over en zitten! Wat een ritueel he.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-04 11:49

Citaat:
hou m'n linkerhand aan maantop

heb jij zo'n lange arm, of zo'n klein paard....de maantop zit tussen de oren Haha! dat ga ik nooit redden......

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-04 11:51

Na aanleiding van een zware autoongeval kan ik niet meer "normaal" opstappen.

Gebruik nu een kruikje (van stevig materiaal) om op een hoogte te komen waarbij ik niet mij heup dubbel moet plooien om op te stijgen.
Als wij onderweg zijn en ik afgestapt ben, dan is een sloot, hek, bank, muur, boom ... goed voor een 'opstapje'. De kinderen lachen zich rot bij het aanzien van hoe ik erop kruip (letterlijk!), mijn merrie is soms hoogst beledigt maar erop zal ik komen! OK dan!

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-04 12:08

Ik stijg sinds kort zonder opstapje op, dus zo gaat het nu:
Ik zet Rosalien met haar hoofd richting de tralies van de stal. Ik ga er naast staan met m'n gezicht schuin naar voren, schuin naar het zadel. Pak met m'n linkerhand de voorkant van het zadel beet en probeer m'n voet in de stijgbeugel te mikken; MIS helaas... Vervolgens pak ik met m'n linkerhand de stijgbeugel beet en zet m'n voet erin, pak snel de voorkant van het zadel beet en hijs me in het zadel. Hoera gelukt. Haha!

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-04 12:13

Citaat:
Vervolgens pak ik met m'n linkerhand de stijgbeugel beet en zet m'n voet erin

*hahahaha* herkenbaar *LOL* Schijnheilig Haha!

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-04 12:20

Ik zwaai m'n been d'r over, ga recht zitten en ga m'n beugels zoeken Lachen.

M'n zadel zakt op deze manier nooit scheef Lachen.

Plingeze manier is alleen te gebruiken bij kleine pony's of super lenige mensen Knipoog *

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-04 12:23

Citaat:
*Deze manier is alleen te gebruiken bij kleine pony's of super lenige mensen *

ik hen een kennis van over de 2 meter die doet het ook zo bij Morrie (1.54), ik stond er wel ff met open mond bij te kijken Haha!

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-04 12:29

gezicht richting zadel, teugels in linkerhand steunend op de boom, rechterhand op de achterkant van het zadel, linker voet in de beugel een hupje... en dan zit ik
Het is alleen jammer dat Rocky meestal al vertrokken is als ik net aan mijn hupje wil beginnen Scheve mond Haha!

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-04 12:35

smurf schreef:
ik heb vroeger geleerd at je met je rug naar de hoofd van het paard staat, teugels in de linkerhand, voet in de beugel, rechterhand aan de achterkant van het zadel en 1, 2 hoppetee..... Clown

Zo heb ik het ook geleerd en zo doe ik het nog steeds.
Alleen die rechterhand aan de achterboom moet even wachten tot ik een stukje van de grond ben, anders kan ik er niet bij Haha!

Stap voor stap:
*Paard parkeren
*Paard terug op z'n plek zetten Haha!
*Teugels in linkerhand, linkerteugel iets korter, linkerhand aan de voorboom
*Eventuele zweep ook in linkerhand, wijst voor het zadel langs naar beneden
*Rug naar hoofd paard toe
*Met rechterhand stijgbeugel slagje draaien
*Linkervoet in de beugel
*2 hupjes en bij de 3e afzetten en de achterboom pakken, meer voor balans dan om echt te hijsen
Plingraaien, rechterhand los, daarbij linkerknie tegen het zadel drukken zodat teen uit buik paard blijft
*Been overzwaaien
*Rustig gaan zitten
*Paard terug op z'n plek zetten Haha!
*Rechterstijgbeugel aan
*Klopje
*Handschoenen aan (met m'n handschoenen aan kan ik m'n zadel niet goed pakken Verward )
*Gas!

Paard is dik 1.80 en flink breed en ik ben niet zo heel fors, maar op deze manier kom ik er zo op. Als je het zo opschrijft lijkt het ingewikkelder dan het is! Eventueel wel een vrijwilliger er bij om even te hangen aan de andere kant. Een krukje zou wel beter en makkelijker zijn, maar dat is gewoon niet praktisch.

Splash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-04 12:37

Met moeite Haha!