Slobber

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Malibu

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 11:08

tja, dat vind mijn pony ook wel erg leuk, maar vaak smeert ze mij dan ook helemaal onder als ik d'r deken kom op doen Haha!

Karlijntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 11:52

Mijn pony vond het direct al lekke ze zat er zelf helemaal onder...Maar ik maak zelf geen slobber ik heb het van subli!

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-04 12:02

dutske schreef:
als ze het niet lusten, kun je het mss in een piste voeren, en de pony erbij zetten,
die zal de slobber gaan opeten, en de andere gaan willen weten wat er nou zo lekker is
en gaan uit jaloersiteit de slobber zelf gaan eten, en ondertussen de smaak te pakken hebben Lachen

nog niet zo'n slecht idee. Kan het altijd in de wei proberen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 12:03

Toen Moon het voor het eerste kreeg at ze het direct op! Maarja, nou is zij ook wel een uitzondering, want ze eet echt alles wat er op haar pad komt. *LOL*

yvetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 12:05

Die van mij heeft geen keus. Ze mag op advies van de dierenarts voorlopig alleen slobber. Niet persee kant en klare slobber, maar gewoon geweekte brok. Misschien dat je dat ook eens kan proberen? Snappen ze in ieder geval dat het gewoon eetbaar is Haha!

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 12:15

wel maar 1 paard bij de pony, als ze maar 1 van zich af moet houden is het makkelijker
maar als je er in totaal 3 hebt staa denk ik dat het trammelant zal zin Haha!
of 2 voerbakken mss...

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-04 12:33

dutske schreef:
wel maar 1 paard bij de pony, als ze maar 1 van zich af moet houden is het makkelijker
maar als je er in totaal 3 hebt staa denk ik dat het trammelant zal zin Haha!
of 2 voerbakken mss...

Het is al trammelant voor het beste stukje gras soms Haha!

Ik heb op andere topics verschillende recepten gevonden. Zal in de komende weken eens experimenteren met verschillende dingen. Maar slobber zullen ze leren eten ~~}> T'is voor die ene voor haar best wil. (gevoelig voor koliek en drinkt naar onze zin niet voldoende genoeg). Dus krijgt ze nu 1 keer in de week slobber. Zal misschien later 2x per week worden.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-04 20:14

Nog een vraagje ivm slobber. Mag je daar melasse bijvoegen. Vanavond eens wat kruidenmengeling in hun slobber gedaan en hem ook wat minder nat. Op een eentje na vonden mijn paarden hem nu wel heel erg lekker. Die ene is wel verzot op melasse die ik in een zak aankoop bij het Aveve centrum (belgische boerenbondwinkels). Kan ik die melasse bijvoegen tijdens het aanmaken of zou ik dat beter nadat hij is afgekoeld en dus klaar is om op te eten?

Sorry dat ik zo lastig ben hoor.

XSantyX

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-04 20:18

Ik denk dat het niet echt uit maakt.

linny2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-04 20:43

jij heb paarDEN en alleen JOU pony lusttu ut????

klopt nie he? Verward

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-04 09:59

euh, linny, waarop trekt die reactie nu?

ontopic: als ik me niet vergis moet je melasse eerst een dag (of 12 uur min.) laten weken
dus ik denk dat als je het eerst laat weken, dan de slobber mengt, en de melasse er direct bijdoet, het geen probleem zal geven, zolang de melasse goed gezwollen is
snap je nog? Haha!

noekie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-04 10:47

We laten het meestal maar 10 minuten staan eigenlijk..
We voeren slobber van Pavo. één keer hadden we een ander merk en dat aten ze allemaal niet. Hebben we ook weggegooid, als die van ons al iets niet eten.. Schijnheilig kan het niet goed zijn.

In slobber kun je bijna alles ingooien geloof ik. Medicijnen, melasse (we voegden er eerst ook Lucerne in). Allemaal lekker en eetbaar.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-04 10:51

ligt aan de pony, amber was er vanaf de eerste keer al gek op, terwijl grietje de eerste keer maar 3 happen nam(wat amber weer niet erg vond trouwens Haha! ) nu vind griet het ook erg lekker en als ze merken dat er slobber aan komt, beginnen ze meteen met een schopokest richting de emmers Scheve mond

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-04 10:52

trouwens wat is melasse?

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-04 10:57

noekie123 schreef:
We laten het meestal maar 10 minuten staan eigenlijk..
We voeren slobber van Pavo. één keer hadden we een ander merk en dat aten ze allemaal niet. Hebben we ook weggegooid, als die van ons al iets niet eten.. Schijnheilig kan het niet goed zijn.

In slobber kun je bijna alles ingooien geloof ik. Medicijnen, melasse (we voegden er eerst ook Lucerne in). Allemaal lekker en eetbaar.

wat laat je 10 min staan?
de slobber, dan geen probleem
de melasse: wel probleem
melasse kan 7 kee zijn eigen volume opnemen
dus beeld je in, als je paard 1 kg melasse eet, en dat zwelt in zijn maag op tot 7 (ongeveer) kilo, wat gebeurt er?
juist, BAM

Kim1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-04 10:58

Melasse is toch dat stroperige spul. Volgens mij blijftdit over als er van suikerbieten suiker wordt gemaakt. Maar dat weet ik ook niet zeker. Ik heb trouwens slobber van subli en doe er meestal wortels, appels, een scheut zonnebloemolie(gaan ze makkelijker van verharen) en knoflooktabletten(tegen de vliegen) in.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-04 11:00

verdoeme, ben ik dan toch verkeerd?
wat is dat dan die zo opzwelt?
ik wist het een uur geleden nog, nu niet meer
help
(als ik mis ben, vergeet dan mijn reactie Haha!)

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-04 11:01

ow zo. ik maak altijd slobber van zemmelen, lijnzaad (wel kooken, ook voor makkelijker verharen), stukjes fruit en wat oud brood. ik kaat het altijd ongeveer een uurtje afkoelen.

coydog

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-04 11:01

Het enige dat ik ken wat erg opzwelt is pulp.
Dat kan dodelijk zijn als je het droog aan een paard geeft.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-04 11:05

ja, pulp, dank u coydog
weer een blonde fout van mij Haha! Haha!

coydog

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-04 11:08

Valt wel mee toch, liever dat je er aan denkt en voorzichtig bent met wat je voert.
Geen dank Knipoog
Wij voeren eens in de week slobber van Havens.
Met lijnzaadolie,knoflook,appels en een zakje vitaminen/mineralen.

Blackje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-04 15:01

wij maken het ook meestal zelf. meestal halfje bix, kwartje graag, halfje zemelen, halfje maismeel en kwartje lijnzaad. en dan water erbij, goed roeren en ff laten staan. bix en lijnzaad zet namelijk nogal uit en dan zit er soms te weinig water bij.

Lievemeid

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-04 15:03

[**] at het ook meteen de eerste keer. Haha! Vroeger maakte ik het zelf, nu heb ik kant en klaar zo'n zak van de havens...Even heet water erbij kwartier laten staan en klaar Vingers aflikken

Anita_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-04 16:33

Ik voer Mash Slobber van Havens.
Een halve kilo slobber, een halve kiloschep warm water erover heen en dan minimaal 15 minuten laten staan, ik doe 20 minuten.
Dan is het water maximaal opgenomen en het voer flink uit gezet.
Dan maak ik het af met warm water tot de gewenste dikte, anders is het te dik als ik dat niet doe.
Van een halve kilo slobber hou ik dus een flink portie over nadat het goed aangevuld is met water.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-04 08:27

Tja de melasse ziet er er bruin uit en kleeft makkelijk aan je handen of schep. Ik denk dat de melasse al volledig gebruiksklaar is want het is in mijn ogen al gemalen. In elk geval zijn de vezels heel klein en los. Ik doe de melasse altijd gewoon bij haar brokken. Dus zou het kwaad kunnen als er een beetje bovenop de slobber gooi?

Oja, voor de persoon die het vreemd vond dat ik spreek van paarden en m'n pony. Ik heb dus 3 paarden (2 volwassen dieren en 1 jaarling) en 1 pony. De pony is dus de alleseter.