Wie heeft een contract met zijn bijrijder?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

marina

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-04 22:45

Jij hoeft de schade ook niet te verhalen, maar jouw verzekering kan dat weldegelijk doen! Vraag daarom eens na bij de eigenaren of jouw verzorgpaard daar wel voor verzekerd is!
Ik geloof dat als smurf mij een enrstig letsel toebrengt dat hun tot een half miljoen verzekerd zijn, zodat geld in ieder geval geen rol speelt!

MissJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-04 22:51

Ik zal het vrijdag toch eens navragen, dit soort dingen kan je maar beter goed geregeld hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-04 22:55

Ik ben zelf een bijrijder, en ik heb ook geen contract met degene van wie de paarden zijn. Daarbij heeft ze ook 30 paarden en 4 bijrijders daarvoor (waaronder ik dus) dus volgens mij zou dat ook onbegonnen werk zijn.

Ik ga er gewoon vanuit dat ALS ik eraf val en ik bezeer me heel erg, zo erg dat ik naar het ziekenhuis moet ofzo is dat gewoon mijn eigen schuld. Pech gehad dus!
Als haar paard(en) echter iets stuk maken van een ander valt dat onder haar verantwoordelijkheid. Zij laat mij tenslotte op haar paarden rijden. Mocht het paard zelf iets overkomen is dat ook haar zaak. Ik rij haar paarden regelmatig, en ik doe hardstikke mijn best voor haar. In ruil daarvoor wil ik graag een beetje vertrouwen. Ik rij daar pas 2 weken, maar tot nu toe is het prima gegaan Haha! en ik mag zelfs helpen met inrijden van de 4jarige tinker! Goed voor de ervaring.... Haha!:D

Tartuffo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-04 23:01

Ik heb bij mijn vorige bijrijderspaardje zelf een contract opgesteld omdat ik het dus wel belangrijk vond.
Dus mochten er mensen een afschift/voorbeeld willen dan kan je me pb-en met je eigen e-mailadres dan stuur ik hem door.
ik vond het wel prettig omdat je dan weet waar je aan toe bent.
Ik rij nu ook een leuk paard maaar heb geen contract opgesteld omdat deze eigenaar dezelfde mentaliteit heeft als ikzelf, en dat had die vorige eigenaar niet. ikwas het regelamtig niet met haar eens hoe zij met paard paard omging maar goed dat was niet mijn probleem.....
bv geen da erbij halen omdat zij zelf geen geld had om hem te betalen en dat soort dingetjes.

Exit13

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-04 23:31

@ Tartuffo; heb je het contract bij een notaris laten opstellen? Is het anders wel rechtsgeldig? Tuurlijk is het fijn dat je allebei weet waar je aan toebent, maar stel je voor dat de verzekering het contract niet rechtsgeldig vind en er gebeurt iets ben je wel de sjaak... (dat klinkt beter dan de boktcensuur Haha!)

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-04 06:38

Citaat:
maar jouw verzekering kan dat weldegelijk doen

voorbeeldje uit eigen "stal":

meisje (16) verzorgt/rijdt paard, paard slaat de knieschijf van het meisje aan gort, meisje naar het ziekenhuis, wordt geopereerd, zal een jaar later nogmaals geopereerd moeten worden.
Haar verzekering claimt de schade bij de eigenaar van het paard!

Het jaar dat ze kwijt is doordat ze op school blijft zitten, kan echter nergens worden geclaimd.
Het feit dat ze een kappersopleiding doet en nooit meer een beroep zalkunnen uitoefenen waarbij ze de hele dg moet staan, dus een andere opleiding moet gaan kiezen, heeft zij niet bij de eigenaar van het paard geclaimd.

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-04 08:28

Dit zijn enkele punten die in de BIT vernoemd worden:

Voor de eigenaar
De eigenaar is verantwoordelijk voor schade die het paard aanricht tijdens het rijden, aan de hand en zelfs wanneer het dier losloopt. Het burgerlijk wetboek spreekt hier over risicoaansprakelijkheid.

De gouden regel voor iedere paardeneigenaar, wel of niet met bijrijders: zorg voor een goede dekking van je WA-particulier! Vraag je verzekeringsadviseur nadrukkelijk of het paard is meeverzekerd. Dat is vaak wel het geval, maar niet altijd. Lees ook alle voorwaarden onder de "kleine lettertjes". Er kunnen beperkingen instaan die later van groot belang zijn. Verhoog de maximale dekking tot een bedrag van zeker 1 miljoen euro.
Vraag ook na of je paard ook verzekerd is met iemand anders erop.

Zet zoveel mogelijk afspraken op een rij. Daar heb je geen advocaat of notaris voor nodig. Onderteken het contract in tweevoud en vermeld datum en plaats.
bijv. Je hebt de afspraak dat je bijrijder geen bosrit mag maken en ze doet het toch en het paard maakt brokken, dan is de eigenaar in eerste instantie wel aansprakelijk, maar de bijrijder heeft mogelijk een stuk medeschuld; mits je het kunt bewijzen. (dat ze niet naar buiten mocht)

Als eigenaar ben je verplicht de bijrijder op de hoogte te brengen van eventueel probleemgedrag van je paard. Dit valt onder instructieplicht. Zet dit voor alle duidelijkheid op papier.

Er is ook zoiets als zorgplicht. De eigenaar moet bijvoorbeeld zorgen voor een goede en veilige optoming.

Hoe jonger de bijrijder, hoe groter de zorg- en instructieplicht. En hoe groter de verantwoordelijkheid en aansprakelijkheid van de eigenaar.

Voor de bijrijder:
Sluit een goede ongevallenverzekering af. De verantwoordelijkheid ligt namelijk steeds meer bij de bijrijder zelf, naarmate deze bewust een risico aangaat. Vertel je verzekeringsmaatschappij wel dat je actief paardrijdt, en/of je paarden op concoursen uitbrengt.

Nog een vangnet: zorg dat je eigen WA-particulier in orde is.

Denk goed na over alle risico's voordat je een contract tekent waarin staat dat je alle risico's voor eigen rekening neemt. Het betekent een geheel of gedeeltelijke uitsluiting van de wettelijke aansprakelijkheid van de eigenaar van het paard.

Silmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-04 09:08

ik heb een bijrijdster(verzorgster) maar ik heb geen contract
ik vertrouw haar voor 1000% en ze is absoluut voorzichtig met mijn paardje Lachen , mijn paard is dan nog braaf, maar als er ergere bij zitten had ik een contract geregeld, als eigenaar

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-04 09:20

Mijn vraag is nu: Wat als er door de bijrijder iets gebeurt met jouw paard, en deze dus medische zorg nodig heeft! Wie betaalt dat dan?

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-04 09:22

Citaat:
Wie betaalt dat dan?

de ziektenkostenverzekering van je paard

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-04 09:22

Uhuh als je die hebt ja! Maar mijn paard is niet verzekerd!

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-04 09:57

dat is dan dus ook een goede om op papier te hebben...

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-04 11:53

Goed voorbeeld misschien, mijn ongeluk van het paardje van Cinzano.
Ik ben er zelf opgestapt, dus ik loop zelf het risico dat er iets gebeurt, toch ? Ik bedoel dat ik er aflazer, is toch niet de schuld van Cinzano, dat zou werkelijk belachelijk zijn!!

Ik las ergens iets over verhalen op de verzekering van de eigenaar, maar ik vraag me af wat jullie dan zouden willen verhalen ???
Ziektekosten ??? Daar heb je toch je ziekenfonds/ziekenverz. voor ??? Ik heb geen cent zelf hoeven dokken.
Kleding die kapot gaat ? Daar heb je ook je eigen verzekering voor...ik zou werkelijk niet weten wat ik had moeten verhalen...........smartegeld ofzo ???? kom nou, ik stap toch zelf op..........!!!!!!! Is MIJN verantwoordelijkheid lijkt me...........

Exit13

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-04 11:55

Jij misschien niks, maar je verzekering wel...

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-04 11:58

ja okee maar daar hebben dan zowel de eigenaar als de bijrijdster dan volgens mij geen "last" van...............toch ?

Alet

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-04 12:04

hmmm de eigenaar van Siki en ik hebben ook nooit iets afgesproken... Lijkt me geen overbodige luxe!

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-04 12:31

IngridM schreef:
ja okee maar daar hebben dan zowel de eigenaar als de bijrijdster dan volgens mij geen "last" van...............toch ?

misschien gaat je premie daarvan omhoog? Dat is bij autoverzekeringen ook zo. Ook al heb jij geen schuld, als je een rekening op geeft, word je premie hoger... Verward

MissJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-04 12:44

Mijn Wa is prima in orde, dat heb ik helemaal uit laten zoeken toen ik met mijn eerste bijrijdpaard aan de gang ging.
Maar hoe het precies met mijn ongevallenverzekering zit...
Ik weet niet eens of ik die wel heb. Verward
Goed punt om even over na te denken, je kan alles maar beter goed geregeld hebben.

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-04 13:16

ja ik weet het niet hoor............de verzekering kan niet weten dat ik van het paard van een ander afgelazerd ben, kan net zo goed mijn paard zijn............wordt niet naar gevraagd bijvoorbeeld.

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-04 17:40

misschien vragen ze je dat wel na een ongeluk, tenminste als het om iets groots gaat, waar dus veel geld mee gemoeid is...

Ik kan me niet herinneren dat mijn ouders zoiets toen hebben moeten beantwoorden, zal het eens navragen...

bakkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-04 17:43

ik had een soort contract waarin stond dat ik mocht doen wat ik dacht dat goed was,maar alles op eigen risico was

marina

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-04 19:12

Nu ga ik me toch afvragen of de contracten zonder notaris wel gelden. iemand die dat weet?

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-04 19:32

Citaat:
Zet zoveel mogelijk afspraken op een rij. Daar heb je geen advocaat of notaris voor nodig. Onderteken het contract in tweevoud en vermeld datum en plaats.

dit stond in de BIT, neem toch aan dat ze dat nagezocht hebben.

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-04 20:21

PriscaZ schreef:
misschien vragen ze je dat wel na een ongeluk, tenminste als het om iets groots gaat, waar dus veel geld mee gemoeid is...

...

ja maar dat was het ook, denk dat ik ERG veel geld heb gekost, 2 maanden in het ziekenhuis, ambulance, onderzoeken, fysio, en ga nog maar even door........................

nooit wat gehoord, heb nooit wat hoeven toelichten

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-04 09:28

ik heb het inmiddels aan mijn ouders gevraagd, maar aan hen is het ook niet gevraagd... (toen ik in het ziekenhuis lag)