dressuur met non-dressuurras modeverschijnsel?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

orri

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-01 20:49

Hmmm, ben ik het wel mee eens, des te lekkerder is het dat als je iets verbeterd aan jezelf je paard het je ook direct zal laten merken.

Houden we het wel on-topic verder dames Lachen

Manon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-01 20:55

Ik heb respect voor mensen die hun niet dressuur gefokte paard in de dressuur uitbrengen, maar ik vind dan wel dan ze niet moeten zeuren als het een keer niet zo goed gaat en dan ze dat dan op het ras gaan afschrijven. Ik ben het dus volkomen met Zep eens.

confetti

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-01 21:02

Dit vind ik een mooie discussie! Ik heb namelijk verschillende rassen gereden en nog steeds. Zo heb ik een tinker gehad in de klasse Z dress. En dat ging verdienstelijk. Daarnaast heb ik 2 appaloosa's en dat is zeker niet makkelijk in dressuur, want de kleur daar hebben veel mensen moeite mee, maar goed de een loopt L1, is net begonnen en de ander loopt M, bijna Z. En dan heb ik nog een palomino van 1.70 mtr. in de Z dress, een kwpn merrie, 3/4 volbloed in de Z2, verschillende new forest pony's die ik regelmatig bij de paarden in de klasse Z start en een grote trakhener (of hoe schrijf je dat?!) die is Z2 dress, B spr. B sgw en endurance klasse 2. De trakhener is voornamelijk dressuur gefokt, maar springt als de beste.
Ik ben van mening van ieder paard Z dress. kan lopen, maar ieder paard doet dat op zijn manier. De een gaat beter en gemakkelijker dan de ander.
Naast mijn rijden ben ik ook jury t/m de klasse Z dressuur. In mijn jureren merk je ook dat ik de paarden in hun waarde laat, maar de beste staat altijd bovenaan.
en nog even over die haflinger in 4 takt galop, als ze voor de rest van de proef hele goede cijfers haalt en de galop gaat mis, dan kan ze als ze geluk heeft nog op 156 pnt. uitkomen, want in de B en L komt in verhouding minder galop voor, dan in de M en Z, of zie ik dat verkeerd. In ieder geval, ze komen zichzelf vanzelf tegen.

Nimber

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-01 21:33

Ach Ik heb zo'n boeren Groninger. Ik zou best een luxe dressuurpaardje willen hebben voor de sport maar dat past mij niet. Ik ben een dressuurfanaat maar nou eenmaal op Groningers gevallen.

Zoals ik het zelf altijd over mijn lompe tank heb praat ik ook altijd over die luxe wpn paarden.
Niet omdat ik zoiets heb van wat een kaktrutjes maar gewoon omdat het er zo ingeslopen is.

Het is gewoon zo dat je met een dressuur gefokt sjiek paardje meer kans hebt dan verder te komen dan met zo'n tank als ik heb.
Dat geeft niet ik vind de M allang best.
Ik merk soms idd dat een jury soms wat heeft van tjee wat een lompe knol maar anderen hebben niet eens door dat het geen WPN paard is.

Tja of het Mode is... de Groninger was bijna uitgestorven en is gewoon meer in opmars en dus zullen er ook meer mensen zijn die inplaats van een braaf wpn paard een brave groninger kopen.
Gewoon omdat je wpn-ers ook in alle soorten en maten hebt en de zwaardere doen vaak niet veel onder voor een Groninger.
Overgens rijd ik bijna 8 jaar met Groningers dus mode is het voor mij niet echt.
Soms moet ik wat harder werken voor dat ene puntje soms niet. Die van jou zal soms de pan uitspringen en dan rijd je slecht maar als ie mee werkt dan heb je 'm ook spetterend aan de praat en Lodewijk loopt eigenlijk altijd braaf zijn proefjes niet vervelend maar ook niet spetterend.
Van Nature zijn zijn bewegingen ook niet spetterend dus daar moet ik veel aan rijden. Terwijl Moonlight vanzichzelf al aan het sjouwen was.
Maar Ik hoef nooit bang te zijn voor ontploffingen. het heeft zijn voor en nadelen maar dat heeft een heet paard ook.

Tja ik rijd dressuur met een gewoon paard.
Het gaat imo goed waarom zou ik een dressuurgefokt paard kopen? Om een na een jaar te verkopen omdat ik me er niet lekker bij voel?
Jij hoeft jouw dressuurgefokte paard niet voor de kar te laten maar ik hoop niet dat jij verwacht dat ik mijn werkpaard voor de ploeg span
Knipoog Al is dat jouw kennende niet de bedoeling.
Mijn streven is de Z misschien verder maar dat ga ik niet halen denk ik zoja dan zou ik het alleen maar doen om het ras verder te promoten

orri

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-01 21:47

Ik ben het niet helemaal met je eens Nimber,
je hebt zoals ik Lot gezien heb in het echt en op TV en foto's absoluut geen lompe knol.
Voor een groninger is hij misschien wel iets te rijtypisch, te sjiek....
Dus verzin maar een ander smoesje *LOL* waarom je niet verder zou kunnen komen.....
Ik kan je tuigers aanwijzen waar Lot tweemaal inpast die meer dan Z lopen.
Dusseh...denk erom *LOL*

PhiaBink

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-01 21:57

Waarom zou een Trakhener niet voor een kar lopen. Weet je dat er veel 4-spannen met Trahkeners bestaan die het heel goed doen in de top sport!!!!!! Waarom niet??? Elk paard kan voor een kar lopen.
Met elk paard kan je dressuren, ligt er gewoon aan wat je wil. Recreatie dressuur (bijv. NBVR/KNF) of echt sport dressuur(NVDR). De gene die de sport in willen, nemen geen Fjord, Haf of wat dan ook. De gene die recreatie dressuur willen rijden kopen geen top dressuur paard voor een vermogen.

Jurga

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-01 22:00

Dan maar es één van de andere kant haha. Ik ben één van die mekkeraars die lopen zeuren dat ze niet op kunnen rijden tegen dressuurpaarden... oops! Ben het overigens wel erg met jullie eens hoor, ik weet het ook wel. En ik ben blij met mijn tuigertje in de dressuur en mijn knol doet het echt goed imo. Ik ben heppie en trots op haar. Haha! En ja, ik WIL een dressuurpaard om te proberen wat beter te gaan dressuren, en die komt er ook. Jurga is niet voor niks gedekt met SuperPaddox haha!! Knipoog Mijn tijd met mijn RIJpaard komt nog wel. Maar af en toe is het gewoon zo makkelijk om te zeggen dat je niet opkunt tegen een Fries met megabeweging met je simpele tuigertje. Okay okay, ik zal het niet meer doen, I promiss!!! *LOL* *LOL* Jullie hebben helemaal gelijk!!!

homer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-01 22:02

Ik vind ook dat je best met non-dressuurrassen (mooi woord trouwens !) uit mag komen in de dressuur.
Maar dan achteraf niet zeuren dat je een (te) lage beoordeling krijgt, want dat gaat vaak samen met de bouw / gangen / temperament etc. van je paard of pony.

Wel vind ik het erg goed dat jonge kinderen op een Fjord of haflinger (of een ander non-dressuurras) wedstrijdervaring opdoen.
Je ziet ook weleens kinderen van een jaar of 10 met een volbloed in de ring verschijnen, waarbij je echt je hart vasthoudt of het allemaal wel goed af gaat lopen.
De meeste van de non-dressuuur-ras ponies hebben een heel cool karakter, en zijn daardoor uitermate geschikt om een jonge ruiter het volle vertrouwen te geven, en wedstrijdervaring op te doen die ze misschien later als ze een meer op sportgerichte pony kopen erg goed kunnen gebruiken !

Nimber

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-01 22:03

okee mammie orri maare de mensen hier van de rijvereniging blijven vol houden dat ik wegenbelasting moet betalen voor die platpoten van 'm *LOL*

Lodewijk is idd wat rijtypischer dan de meeste doorsnee groningers.
Hinke is een stuk zwaarder toch wil ik later proberen met haar ook in de dressuur wat te doen.
Klinkt misschien gek maar ik moet ook een beetje een doel voor ogen hebben .
Tuurlijk rijd ik voor mijn lol en dat heb ik ook zeer zeker op wedstrijden ik voel me vereerd als iemand waar ik tegen opkijk vraagt of ze achter mijn tank aan mag stappen omdat ie zo lekker rustig is en haar paard het wapperende plastic eng vind.
Dan heb ik zoiets van wie ik wauw.

Ik vind Agenda van janna dus echt practig en zo'n fijn paard ik heb er echt maar heel even op gezeten misschien maar 10 min. maar dat was al genoeg om het verschil duidelijk te merken.
Bij agenda lijkt het wel of ze al voelt wat je denkt. Aan de ene kant wel eng zoveel energie onder je maar ook prettig om mee te werken juist omdat je zo fijn kan blijven in je hulpen.
Lodewijk is gewoon wat meer van het type ik vind alles best als je me maar geen pijn doet.
Ik zal hem ook nooit zo fijn aan de hulpen krijgen als janna Agenda voor elkaar heeft zo lichtvoetig etc is hij niet maar dat geeft niet ik heb zoveel plezier van dit paard ook als dressuurkakker...*LOL*

enne nou ik geen kakwpnpaardje heb zak ik zeker weer wat in de boksnoblijst toch?? Schijnheilig

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-01 22:07

Phia, ik weet dat er Trakkies in vierspan lopen, was maar een voorbeeld. Ik bedoelde een gezellig bosritje met een wagentje. Dat lijkt me dus lévensgevaarlijk met mijn paard, maar zal met een goed beleerde Fjord oid superleuk zijn.

Wat ik bedoel, en ik denk dat de meesten het daar wel mee eens zijn, is dat je een paard moet kopen naar het doel wat je ermee wilt bereiken, óf je doel aanpassen aan het paard dat je hebt, maar dan ook niet gaan zitten zeiken.

Ik loop toch ook niet te mieten dat je mijn paard niet aan een los teugeltje door het bos kunt draven?

Overigens, mijn paard is een Trakehner, maar ik heb hem niet om het merk gekocht, dat was een leuke (?) bijkomstigheid.

Jan_324

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-01 22:10

Ben het helemaal met jullie eens.

Ik kan die mensen ook niet voorstellen hoor, dan koop je een haf (imo hele goede recreatiepaarden) maar daar kun je toch geen dressuur mee gaan rijden? Er zullen best bokken zijn die het kunnen maar ik vind het gewoon geen gezicht!

PhiaBink

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-01 22:16

Zep, wist je dat de meeste menpaarden, vaak ex-dressuurpaarden zijn??? Paarden die op ZZ niveau hebben gelopen?? Ik weet dit uit een zeer betrouwbare bron, en dat die gasten staan te springen om zulke paarden. In principe kan elk paard voor de kar, ook op zondagmiddag met een picknickmand achterop en opa en oma er gezellig bij. Haha! Ook jou Trakkie kan dat. Als je dat wil, kan ik je zo een tel. van iemand geven die er ervaring mee heeft.

jantina

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-01 22:19

Kim, ben het toch ook niet helemaal eens met je. Ik vind Lodewijk toch prachtig! Juist voor de dressuur.
Je ziet toch wel redelijk vaak van die mooie zwaardere paarden in de dressuur.
Van die massale paarden met een heerlijke kont en zware hals! Persoonlijk vind ik dat veel mooiere dressuurpaarden als die "sprietjes".
(no offence voor de "prieten mensen" Haha! )
In redelijk wat dressuurtoppers vind je gelders bloed terug en zie je ook die zwaardere trekken terug in de paarden.

Jan_324

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-01 22:29

Phia, volgens mij is die van Zep niet al te braaf en willen mensen zoals IJsbrand Chardon juist dressuurpaarden die GOED gereden zijn maar cool in het koppie zijn! Dus niet eentje die achtermekaar in de stress schiet!

Jantina, de basis bij de warmbloed fokkerij zit echt bij de gelderse paaarden hoor!

janna

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-01 22:30

s
Laatst bijgewerkt door janna op 08-04-22 18:59, in het totaal 1 keer bewerkt

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-01 23:05

Iedereen moet doen met z'n paard wat hij/zij wilt!!!
Ik heb zelf een arabier, maar waarom zou ik dan niet mee kunnen doen met wedstrijden?? Wat een onzin zeg!!
Niet iedereen wil zo'n groot bruin warmbloedgeval en dat zou dan maar betekenen dat je niet dressuur mag starten?? niet te geloven!
ik ga als ik eraan toe ben lekker starten en mensen denken er maar van wat ze willen. Ik lach des te harder als ik meer punten ga rijden dan degenen die me zo hard uit zullen lachen!!!!!
En niet iedereen heeft de pretentie om in het Z te komen (de Z van zaligmakend.....)
Ik vind grote bruine warmbloeden super mooi, maar heb nu eenmaal voor mijn moppie gekozen en ik ga ermee doen wat IK wil. Zo, moest het ff kwijt.
En je zal me niet horen zeuren hoor, want ja, dat weet ik ,dan had ik een andere moeten kopen, maar dat wil ook niet zeggen dat ik niets kan bereiken met haar, getuige de vele die mij voor gingen..... Pling

Laura

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-01 23:06

volgens mij zegt niemand hier dat je niet mag starten hoor Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-01 00:03

Tja, ik heb een springpaard met tuigbloed en met talent en ik dressuur ermee?
Ik ben het wel gedeeltelijk met Zep eens en ik sluit me aan bij Jasmijn, want daar ben ik het ook gedeeltelijk mee eens. Feit blijft dat als een paard iets niet kan laten zien, dat je daar een slecht cijfer voor krijgt en sommige typen paarden kunnen bepaalde dingen wat minder goed. Onlangs zag ik op een wedstrijd een hele leuke shet met een heel lief meisje, het proefje ging best leuk, maar middendraf niet gezien, galop ging mis enzovoort. Die combi kreeg ook de cijfers die ze verdiend hadden, het is nu eenmaal niet anders. Je kunt het er nu eenmaal niet bijdenken als jury.
Als ik dat heb met mijn paard dan weet ik dat ik even flink aan de bak moet omdat het er wel inzit, ik weet niet zeker of dat bij ieder paard zo geldt.
Er zijn tuigpaarden en rijpaarden die in het tuig lopen in bijvoorbeeld de marathon. Tussen die disciplines is nogal een verschil. De tuigers uit de tuigpaardrubrieken worden wel eens gereden, maar vooral in het tuig en aan de lange lijnen getrained. De paarden die de ander tak doen worden meer gereden onder het zadel en zijn vaak ook wat meer van het rijpaardtype. Die paarden hebben ook bepaalde training onder het zadel nodig omdat bijvoorbeeld een marathon een andere prestatie van ze vraagt.

Pril

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-01 00:33

Niet banketstaaflig bedoelt ofzo hoor, maar als je een goede dressuurruiter bent en je wil graag ver komen in de sport dan neem je natuurlijk geen Fjord. De non dressuurrassen belanden vaak bij mensen die wat minder talent hebben en graag ook lekker recreatie willen rijden. Dus ik denk dat in veel gevallen wanneer een fjord niet wint, het niet aan de fjord maar aan de mindere kwaliteiten van de ruiter ligt.
(Er zijn uitzonderingen he!)

Als je Anky v. Grunsven een Haflinger geeft rijdt ze hem ze hem volgens mij zo naar de Z, maar ja wat moet Anky met een haflinger Haha!

Hier op het wedstrijdcircuit is een amazone die met Friezen paarden start. Echt een top amazone en al haar paarden lopen ook top, 1 Fries loopt nu zelfs Grand Prix met een hele beste passage Kwijl
Er zijn wel meer mensen met Friezen en hun paarden hebben net zoveel kwaliteit als die van die topamazone, alleen de ruiters zelf kunnen gewoon niet zo goed rijden dus scoren ze ook minder.
Er loopt hier ook een Welsh Cob in de lichte tour met een uitgestrekte draf voor een 10, maar ook dit paard wordt door een goede amazone bereden. Dus conclusie: ieder paard, mits niet al te beroerd gebouwd, dat gezond van lijf en leden is kan dressuur lopen. Een flitsende kwpn`er ziet er mischien wel spectaculairder uit maar het moet er toch uitgereden worden dus ook hier komt het weer op de kundigheid van de ruiter neer.

BTW, nimber, ook ik vind Lodewijk absoluut niet lomp. Eerder heel chique (voor zover ik dat van de foto`s kan beoordelen) en volgens mij beschikt hij over een sterk achterbeen dus de rest komt dan ook wel. Maar ja, zoals ik al zei, de ruiter maakt het paard dus als jouw paard bij een minder getalenteerde ruiter terecht was gekomen had ie nu vast niet zo goed gelopen.

Shaienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-01 03:51

Citaat:
Op 2001-10-11 19:34, schreef Zep:
maar ik snap de mensen niet die met een Tinker of Fjord dressuurwedstrijden willen rijden
Ik snap dat niet, als je wilt dressuurrijden koop dan een dressuurpaard. Ik ga mijn dressuurgefokte Trakehner toch ook niet voor een karretje in het bos spannen??

Dus Zep, jij vind dat er geen koudbloeden dressuurwedstrijden mogen rijden, alleen de warmbloedpaarden wel?

sjonge jonge, het moet niet erger worden met het neerhalen van koudbloeden hier.
En ik zie dit niet als discriminatie ofzo.
Maar ik vind dat de mensen met een koudbloed op een dressuurwedstrijd wel wat meer respect mogen krijgen. Ik bedoel niet dat ze anders behandeld moeten worden, maar gewoon gelijkwaardig zoals elk paard.

Citaat:
Steef: Ik krijg soms wel het idee dat mensen die een fjord of een ander ras hebben wat niet warmbloed is constant op mensen lopen te zeiken op warmbloed mensen want zij zullen arrogant zijn en zij trekken hun paard in de krul en zij doen alles verkeerd en de fjorden/haflinger mensen zijn perfect en doen alles goed. Paarden hebben een goed leven etc. etc. Mensen met warmbloeden zijn lang niet zo afzeikerig imo.

Nou, ik denk eerder dat het andersom is.

Citaat:
Katrien:Maar ik vind wel dat mensen met rijpaarden(luxe) veel moeilijker doen en veel meer elkaar niks gunnen dan mensen met de wat koudere types.

Vind je ook dat ik maar geen dresuurlessen moet gaan volgen met mijn fjord "omdat het toch geen zin heeft?" "omdat ze toch niet dressuurgefokt zijn?"
Dressuur is toch de basis voor elk paard? Dus ook voor fjord/haf/tinker

en heb je misschien wel eens gehoord van:"voor de lol doen?"
"voor je plezier doen?"
mensen met fjorden/haf/tinkers zijn idd recreatieruiters en houden ervan om leuke dingen te doen. En sommigen vinden het leuk om naar een wedstrijd te gaan, puur voor de lol.

Ik hoop dat je nu snapt waarom er fjorden/hafs dressuurwedstrijden rijden.

Waarom moet er zo'n onderscheid gemaakt worden, we houden toch (?) allemaal van paarden? Ik heb het idee dat sommigen alleen maar op uiterlijk en prestaties letten.

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Shaienne op 2001-10-12 04:50 ]</font>

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-01 08:03

Citaat:
Op 2001-10-11 20:39, schreef Zep:
Nee maar even serieus: als je op een Trakehner (tenminste, op de mijne...) scheef gaat zitten, straft ie je onmiddellijk af. Ik heb altijd het idee dat die coolere dieren zich veel minder van je aantrekken.

Je mag wel een keertje op mijn gele koudbloedje scheef komen zitten en dan zien wat ze doet. Zet je alleen wel een cap op voor de zekerheid? }>

Ik snap best wat je bedoelt met je bericht, maar het komt wel een beetje generaliserend over.
Het komt idd voor dat zulke mensen met een koudbloed dit als excuus voor hun slechte proef gebruiken.
Maar hoe vaak hoor je geen mensen met een bloedpaard zeiken, als ze er doordat ze gewoon bagger gereden hebben en er uitgereden zijn door iemand met een koudbloed, dat de ruiter met de koudbloed voorgetrokken wordt omdat het anders weer zielig zou zijn............ Of hoor ik dat nou alleen? (stemmetjes in m'n hoofd? Verward )

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-01 08:42

Ik ben het helemaal met shaienne en sonja eens!
Er wordt gewoon constant neergekeken op mensen met een ander ras dan -het ideale sportpaard-.
jammer, zou niet moeten vind ik.
Tis nou eenmaal feit dat als je met een fjord, arabier, tinker, whatever, op een wedstrijd komt, dat je bij voorbaat al scheef wordt aangekeken en ze je erg bekritiseren. Woorden als karreknol hoor je dan maar al te vaak. Jongens, jongens, dat kan toch niet. En oh, nog leuker, ik heb nog maar een e-maatje ook grinnik. Dubbele reden om er niet bij te horen................... Haha! Haha!

Nee hoor, mensen met een ander dan dressuurgefokt paard moeten zich nu niet af laten schrikken. Lekker gaan starten, je paardje kan er alleen maar beter van worden!!!!!!!!
Veel plezier, iedereen dus!!!!!!!

chrico

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-01 08:48

nee Sonja, jij hoort dat stemmetje niet alleen. Ik ken iemand die nu L rijdt en maar niet snapt dat de jury hem dat winstpunt niet geeft om door te stromen naar de M. Ze moeten hem altijd hebben, (denkt ie) Hij heeft een schitterend dressuurmatig gefokte KWPNer. Alleen beseft hij niet dat hij met zijn rijstijl niet verder zal komen. Als hij op een wedstrijd verschijnt is er altijd commentaar op andere paarden. Ook hij is er een van die niet snapt wat een koudbloed in de ring doet en buiten dat, zijn alle paarden minder dan de zijne. Er is ook een hoop haat en nijd en geklaag tussen dressuurruiters die een warmbloed onder hun kont hebben.

Shaienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-01 08:54

Ik snap ook wel wat Zep bedoelt, mensen kunnen dat niet als excuus gebruiken, maar toch heb ik weer het idee dat de koudbloeden worden neergehaald.

Als ik, fjordenmens, een rijpaard in het bos tegenkom, dan zeg ik toch ook niet:"jij bent een rijpaard, het ziet er niet uit als je in het bos rijdt, een rijpaard hoort in de bak thuis?"

Kijk, dat slaat helemaal nergens op.
Net zoals het nergens op slaat dat een koudbloed niet in de dressuurring kan verschijnen

jacqueline

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-01 09:16

Ben het helemaal eens met Shaienne.........over dat bos Haha!