Zadelmak maken. Met of zonder gewicht??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Heb jij je paard eerst aan gewicht laten wennen tijdens zadelmaken maken(bv zak haver oid) of ben je er gelijk op gaan zitten??

ja, ik heb eerst geoefend met zadel en nog een extra gewicht erop.
8 (14%)
nee, ik ben er, toen mn paard eenmaal zadelmak was, er gelijk opgegaan.
49 (85%)

Totaal aantal stemmen: 57

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-04 15:50

Zep schreef:
. Uiteindelijk is ie verkocht, ik weet niet hoe het verder met dat dier afgelopen is.

denk dat ik het wel weet Haha!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-04 15:51

Wouter24"]
[quote="DANIenVLIEG schreef:
Iemand hier nog tips voor??

~~}>
[/quote]

Haha!

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-04 16:56

asjoe4ever schreef:
Je loopt wel erg snel van stapel hoor. Teveel in ene is ook niet goed voor zo`n pony, op het eind weet hij er niks meer van te maken zo!
Opbouwen mag ook hoor, eerste dag er opzitten en stappen, 2de dag een stukje draven. Alles in 1 keer vindt ik te snel hoor

Je denkt als een mens, voor paarden gaat dat over het algemeen niet op... (Tuurlijk heb je er neurotische uitzonderingen bij zitten, maar ik heb het over een paard wat geestelijk en lichamelijk goed in elkaar zit.)
Daarbij is dat stukje bluf helemaal nog zo verkeerd niet, dat kan je beter hebben als een paard wat zich gaat vervelen, dan krijg je pas lastige en gevaarlijke situaties.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-04 17:05

Sommige paarden heb je in een week los in de bak............ andere kan je ietsiepietsie langer over doen Haha! Haha! Tis maar net hoe zo een paard het oppakt...... doe het zelf ook liever snel

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-04 17:10

Het scheelt gewoon per paard. Het ene paard moet je overdonderen, met het andere paard moet je weer veel geduld hebben. Ik vind niet dat je kunt zeggen dat je zo op ieder paard moet stappen.

garfieldjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-04 17:18

ik ben nu ook een haflinger aan het inrijden met begleiding.
en ze was al wel zadelmak, dus daarna even aan de longe met alleen een zadel erop en daarna er zelf op gaan aan de longe. veel suc6 OK dan!

Alexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-04 17:35

je kunt beter eerst met een klein gewicht.als er eerst een zwaar iemand op heeft gereden. Als er dan nog een licht iemand opgaat kan hij bokken, zo van jij bent toch maar licht!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-04 17:37

Ja precies punkies.......... want dat denkt hij ook echt Haha! Haha!

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-04 17:40

punkies schreef:
je kunt beter eerst met een klein gewicht.als er eerst een zwaar iemand op heeft gereden. Als er dan nog een licht iemand opgaat kan hij bokken, zo van jij bent toch maar licht!

Haha geweldige opmerking *LOL*
Maar zo werkt het niet bij paarden hoor Haha!

DANIenVLIEG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-04 17:42

gijsenkim schreef:
Zadelmak maken doe je MET goede begeleiding Haha! Haha!

ik heb je niks voor niks gePBt Knipoog

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-04 17:43

DANIenVLIEG"]
[quote="gijsenkim schreef:
Zadelmak maken doe je MET goede begeleiding Haha! Haha!

ik heb je niks voor niks gePBt Knipoog
[/quote]
Haha! Haha!

serenatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-04 18:30

ik heb een vriendin van me meegeholpen....we waren met zen drieen eersy gelongeerd, toen 1 iemand aan de longeerlijn vastgehouden, de ander gaf haar een voetje en zo kon ze erop leunen, al gaat het paard gek doen..je staat er zo weer naast, en iemand heeft hem vast!

Pas na 2 weken ging ze er voor het eerst helemaal opzitten..( ook wel met een voetje en iemand had hem vast aan de longerlijn!
Je moet er wel vertrouwen in hebben, en het met hulp doen, nie denke ik kan het wel.....niet dus Tong uitsteken

sherwood

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-04 09:37

punkies schreef:

*STEMP* Haha! Lachen

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-04 13:44

Citaat:
maar mn oom heeft heel lang in de paarden gezeten en die adviseerde me om met gewicht te beginnen, voor ik er op zou gaan.

dat heb ik voor het eerst gezien op de stal waar ik nu sta. Er is iemand bezig een 4 jarige zadelmak te maken en daar schijnt een heel protocol voor te zijn, nooit geweten Scheve mond

Eerst een zadel zonder beugels, dan met beugels dan een jack gevuld met 10 kilo zand dan 15 kilo zand, dan een broek erbij net zolang vullen tot het zoveel weegt als jij.

Dan doe je er een aantal maanden niet meer mee (het paard staat nu voor de kar Nagelbijten / Gniffelen zonder bit, of met een stang in met dik zeemleer) en dan pak je het weer op.....

Hoe lang dit proces duurt weet ik niet, nu duurt het al zeker een half jaar.

Op het bedrijf waar ik 4 jaar gewerkt heb hadden ze alleen koudbloeden, daar leg je een zadel op, hoofdstel in, je klimt erop en ze lopen of ze lopen niet. In het laatste geval krijgen ze een functioneringsgesprek, in het eerste geval mogen ze mee het bos in.

Mijn broek zakte dus compleet af toen ik zag hoe het op de stal gaat waar ik nu in pension sta Haha!

Senja

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-04 13:56

Een kind erop en met 2 mensen vasthouden. Maar nu zal er wel snel iemand echt op gaan. Wie heeft er trouwens tips, want onze merrie van 3 jaar willen is bijna zadelmak, maar zodra ze gaat draven (de laaste tijd) aan de longe, gaat ze keihard bokken en stijgeren. Niemand durft er straks dus voor de eerste keer op. Maar als we haar nog een paar weken/maanden blijven longeren, wordt ze te sterk en kan ze iedereen er af krijgen. Help?!

verana

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-04 13:56

punkies schreef:

Goh meen je dat nou
Dan moet ik nodig eens met de 3 jarige praten die ik net klaar heb
Ik weeg toch echt wel meer dan een meisje van 10
En bij haar loopt die mischien wel beter/makkelijker dan bij mij