Wel of niet scheren...

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Nu nog scheren?

Ja, indien noodzakelijk wel
24 (33%)
Nee, dan maar wat langer over het verharen doen
43 (59%)
Ehhh, wacht ik verklaar me in een berichtje wel nader..
2 (2%)
geen mening
3 (4%)

Totaal aantal stemmen: 72

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-04 09:02

Pellie schreef:
scheren maar dan met een deklaag er op laten, dus niet tot het blote huidje kaal. maar ja vind maar eens een apparaat wat zo scheert.

Kwestie van grove messen gebruiken. Normaal scheer je met wat ze noemen "koeienmessen", maar je kunt ook overstappen op de grofste soort "kamelenmessen". Je krijgt dan onherroepelijk ribbeltjes in de vacht, maar je laat er wel wat op staan. Wat je ook kunt doen is met het haar mee scheren ipv ertegenin. Zo scheer ik de beentjes ook, is veel mooier dan helemaal kaal halen!

Amberto

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-04 09:06

Voor geen prijs een scheerapparaat over mn haflinger! Ik vind de kleur die ze hebben na scheren zó ontzettend lelijk! dan moet ik maar wat langer aanmodderen met het verharen... Maus heeft daarbij ook een keurige wintervacht die er netjes uitziet en wat heel gelijkmatig weggaat, dus ik heb in mijn ogen geen enkele reden om te scheren Haha!

796285

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-04 09:42

Dit is de Irish Clip:

Afbeelding

Wat je beschrijft geld ook precies voor Rowan. Ik heb nog geen zomerhaar gezien. Hij verhaart ook echt haartje voor haartje, er is nooit een moment dat het er met bakken vanaf komt zetten.

xcynthiax

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-04 10:24

vanaf wanneer zou je dan moeten gaan scheren?

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-04 10:24

Wij gebruiken op stal een zweetmesn met karteltjes om de wintervacht eraf te halen. De paarden vinden het allemaal heerlijk, en de haren komen er bij bakken uit Lachen

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-04 10:32

als hij voorheen altijd goed uit de vacht kwam en nu ineens niet zou ik beginnen om er een vitamine stoot in te gooien al dan niet gecombineerd met lijnzaad(olie)
Gedroogde brandnetels zijn ook goed voor de vacht

xcynthiax

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-04 10:34

wanneer zou je moeten beginnen met scheren dan? vanaf welke maand? en wat is de uiterste datum/maand?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-04 10:36

tobilover"]
[quote="Muizje schreef:
Ik zou niet scheren als ik jou was, er zijn van die poetsblokken te koop en daarmee haal je heel makkelijk de wintervacht ertussen uit! En nog makkelijk ook.

ik ga met Muizje mee! Lachen
[/quote]

Wel eens gebprobeert zo'n dikke vacht weg te poetsen met een poetsblokje? nee, zeker, dan zou je weten dat je dan geen armen over houdt en het geen k*nt op schiet dat poetsen. Een ijslander van mijn vriedin en een shetje zijn nu ook geschoren en hebben nu in een aantal weken al een redelijk mooie zomervacht ontwikkeld, want dat zweten zelfs als ze stilstaan is ook niet prettig voor die beesten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-04 10:37

xcynthiax schreef:
wanneer zou je moeten beginnen met scheren dan? vanaf welke maand? en wat is de uiterste datum/maand?

Meestal zeggen ze maximaal januari

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-04 10:40

Fellor schreef:
Wel eens gebprobeert zo'n dikke vacht weg te poetsen met een poetsblokje? nee, zeker, dan zou je weten dat je dan geen armen over houdt en het geen k*nt op schiet dat poetsen.

Nee, dat kost je al snel 2 blokjes per paard.
De truc met de kartelkant van het zweetmes werkt echter perfect, zelfs op een shire die het hele jaar zonder deken buiten staat! OK dan!

Ethelate

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-04 10:51

Heeft hij nog een deken op? Anders die een opgooien.
Mabel kreeg ook pas in januari een dek op, en kwam toen al mooi dun in de vacht, en is nu nog steeds dunner in de vacht aan het komen. Maargoed, dat is een warmbloedje.
Bij Tos hield ik het dek altijd wat langer op, komen ze mooier in de zomervacht.
En zo'n ijzeren kartelmes werkt echt super! Krijg je het ook niet zo in je handen of mouw ofzo.

xcynthiax

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-04 13:12

Fellor"]
[quote="xcynthiax schreef:

Meestal zeggen ze maximaal januari
[/quote]

maar dan is het nog erg koud??

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-04 13:35

ik zou ook eerder een dek ophouden dan scheren. Ik heb Andrew nog maar net onder zijn eczeemdeken staan, daarvoor stond hij onder een 200 grams deken. Daardoor had hij het lekker warm en verhaarde hij ook sneller. Maar nu met dit weer vliegen de haren er pas echt af...

xcynthiax

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-04 13:39

joyce B schreef:
ik zou ook eerder een dek ophouden dan scheren. Ik heb Andrew nog maar net onder zijn eczeemdeken staan, daarvoor stond hij onder een 200 grams deken. Daardoor had hij het lekker warm en verhaarde hij ook sneller. Maar nu met dit weer vliegen de haren er pas echt af...

bestaan er ook exceemdekens?

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-04 16:39

kan je dat niet beter in een apart topic vragen cynthia? Daar gaat het hier toch helemaal niet om?

Anyway, wat ik eerder zeg, ik vind het vaag dat ie altijd netjes uit zijn vacht komt en nu ineens niet....
Hou er rekening mee dat ALS je nu scheert, dat ie in de zomer ook een (regen)deken op zal moeten omdat je zijn natuurlijke beschermlaag ook weg haalt

eefke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-04 16:54

ik zou t persoonlijk niet doen.. dan heb ik t niet over of het functioneel zal zijn of niet! maar om de kleur.. ik heb die van mij in de winter geschoren. er was nog geen deken op geweest, dus hij had een dik pak haar..

na t scheren...

het was net geen schimmel... Clown

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-04 18:33

ik zou niet na de kleur kijken.
ik heb liever een witte haflinger, dan een haflinger die na een kwartier rijden al zeiknat is.

misschien toch maar scheren, dan maar een iets minder mooie vacht.
en volgens mij valt dat best mee. ik heb loulou vorige zomer ook geschoren en die kreeg al vrij snel weer een normale vacht/kleur.

Woestein

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-04 23:08

Mocht ik hem scheren doe ik het model zoals hierboven omschreven, dus hij dat moet denk ik nog wel gaan wat betreft dekens op of niet van de zomer.
Ok dan wordt hij wel een duo-pinotie paard maarja daar kan ik wel mee leven en hij heeft geen spiegel in stal..Haha!
De zweetmes met karteltjes werkt inderdaad prima, Evelien heeft er ook 1 en het haar vliegt eraf.., maar net zoals de meeste dingen... het haar moet wel los zitten, anders krijg je het er nog niet vanaf.
Als ik mijn gevoel een beetje volgt denk ik dan alleen al het model zoals hierboven gemeld weleens een oplossing kan zijn..

In iedergeval hartstikke fijn dat jullie wat meedenken..!!!
Doet me goed.

Groetjes Angenita

wyko

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-04 23:44

Ik scheer mijn IJslander niet. Hij staat dag en nacht buiten, dus hij regeld het verharen allemaal zelf.
Wel help ik hem een handje door alle losse haren weg te kammen, met een soort van herdershark. Werkt heel goed.

More

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-04 13:55

hej angenita ik zou het niet doen....
want vorig jaar was die toen toch een stuk lichter geworden..?

Veta25

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-04 14:01

Mijn paard is niet geschoren en zweet nu telkens heel erg. Ik denk dat ik alsnog ga scheren.

roosaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-04 14:52

wij scheren nooit als je een geschoren pony op de show komt word je gediskwalifiseert dus en ik vind het ook niet zo nodig dan was je hem/haar toch een paar keer ist ook zo weg alleen in geval van echte nood scheren (nog niet mee gemaakt kan ook niks bedenken)

youngster

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-04 15:06

Volgens mij hebben jullie morris uit zijn veulenvacht gehaald voor de keuring omdat die er echt niet mooi inzit.. voor de rest denk ik dat wassen weinig uithaalt.
Ik zou het eerst met lijnzaad proberen, werkt het echt niet kan je hem altijd nog scheren..

roosaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-04 15:09

(ssssssssssssssssssst) Haha!
wassen gaan de meeste haren die al een beetje los zijn er wel snel uit
dat scheren was ons idee niet dat moest toen van ivon maar we zijn het er wel heel erg over eens dat we nooit meer een pony scherten (ziet er niet uit) en het is onatuurlijk!

youngster

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-04 15:12

Bij sommige is het wel mooi hoor, zat er ook aan te denken om Sunny te scheren van de winter, zo'n dikke vacht vind ik er ook niet uitzien eigenlijk.. Maargoed ja je kan in plaats van wassen ook gewoon goed rossen iedere dag!!