Zin/onzin van het ruiterbewijs.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ylva

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-01 20:53

Ik heb mn ruiterbewijs jaren geleden ook gehaald, om te gillen gewoon als je zag wat voor beginners het haalden. Ook mensen die bang waren om buiten te rijden, ik hoefde btw de weg niet eens op. Het is handig om te hebben maar het zegt net zoveel over een ruiter als het bromfietscertificaat over iemand op een scooter, niks dus. Die theorie ken je voor je examen en ben je de volgende dag vergeten, en het praktijkgedeelte wordt door beginners nog gehaald Frusty

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-01 21:09

En als je het niet kunt halen, stap je gewoon op een half dooie knol en haal je het alsnog. En die theorie.... goh wat zal iedereen zich veilig voelen als ze het verschil tussen een kol en een sneb, een sokje en half witbeen, en vos en bruin weten.... Misselijk

Sterre

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-01 22:09

Oops... als ik dit allemaal zo lees, zijn er bij het ruiterbewijs wel hele grote veschillen tussen Nl en Dld Verward . Sterker nog: je kan je ruiterbewijs eerst halen, als je je basispas gehaald hebt! Hier is het ruiterbewijs NIET verplicht en al-hoe-wel ik van mening ben dat ik niet al te bezopen rij Knipoog , heb ik er toch heel veel aan gehad !
Bij ons kan je het ruiterbewijs MET en ZONDER springen doen. Als je om wat voor reden dan ook, niet wil springen (jou paardje kan het niet, jij durft niet) krijg je gewoon een aantekening in je pas ("het examen is met/zonder springen afgelegd").
Wat hebben wij oa allemaal moeten doen voor -/ waar werd op gelet tijdens het examen:
(wij hebben alles "echt" buiten gedaan !)

*PRAKTIJK*
*Het korrekt zadelen en trensen en het formeren van de groep
*Het rijden in de groep in alle tempo´s, korrekt opvolgen van comando´s
*Alleen van de groep wegrijden in draf/galop, terug komen in draf (belangrijk als je in geval van nood, alleen hulp moet gaan halen!)
*Een (echt!) stijle berg in de juiste houding, naar boven en beneden rijden
*springen Party!!
*Het tegelijkertijd oversteken van de weg met de groep
*Een stuk over de weg rijden (moet "maar" 100-200 m, bij ons waren het 600 m, omdat het van de route niet anders ging)
*Alleen een stuk in rengalop, dan aan het eind afstappen en weer opstappen

*THEORIE*
*Giftige planten (op plaatjes laten zien hoe ze heten)
*Verteringssysteem(oa. waarom mag je je paard niet -veel en koud- laten drinken als het bezweet is)
*Verkeersregels
*Kennen van "dierenbeschermingswet" (heb dit letterlijk vertaalt, weet niet hoe je dat in het Nl zegt Bloos )
*Paardenverzorging
*Wat voor tempo´s zijn er en hoe kun je ze beschrijven (bijv. draf is een swingvolle pas in tweetakt)
* Wat voor soorten ruiterhulpen zijn er (been-, gewichts-, en teugelhulpen)
Voor wat gebruik je ze
*Wat voor ziektes ken je en wat zijn de belangrijkste kenmerken van deze ziektes (bijv. koliek : opvallend omkijken naar de buik, onrust, wegstellen van de achterbenen, proberen te gaan liggen en te rollen)

Wij hadden één western ruiter in de groep, die net zo beoordeeld werd als wij "Engelsen", zij mocht kiezen of ze een hoed of cap opzette, wij moesten! een cap op , daar hebben we trouwens wel wat van gezegd!
Het was wel lachen hoor, we hadden 2 examinators die hun opgave erg serieus namen; de ene was dus echt al stok-oud en kon niet meer op een paard mee. Hij is er zo één die vroeger bij de cavellerie heeft gezeten Knipoog . De man van één van ons, moest die twee met de auto door het bos crossen. Als we ergens een onderdeel moesten doen, had ´ie een stoeltje nodig, omdat ´ie niet meer zo lang kon staan; toen we het stuk in rengalop moesten, tikte ´ie wél ieder paard nog even met z´n stok op de kont om ze sneller te laten gaan *LOL* !
Het praktische gedeelte was het makkelijkste, als je een beetje kan rijden, red je dat wel Knipoog
Theorie was best pittig, niet echt heel moeilijk, maar wel veel Lachen ! Ik vond het in ieder geval heel leuk om te doenen heb zeker nog het één-en-ander geleerd Schijnheilig !

PS Chrico, waarom kan je niet op een paard komen Verward Is daar een lichamelijke oorzaak voor? Volgens mij kan dat toch geen reden zijn, vooral omdat je je ruiterbewijs in de groep doet, is er toch altijd iemand bij, die je in geval van nood kan helpen Verward . Als je het "gewoon niet kan" kun je leren hoor Knipoog !

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Sterre op 2001-10-09 23:14 ]</font>

chrico

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-01 22:43

nou sterre, leren kan ik het niet meer, maar ik vind het wel lief van je, dat je meedenkt. Ik ga nooit alleen naar buiten. Springen kan ik (laatst nog 150 cm) maar ik zoek het niet op. Cool Zij vinden het belangrijk dat je correct kan opstijgen, ik niet. Het is gewoon onzin hoe het examen afgenomen wordt. Dat van die kol is toch ook klinklare onzin. Wat heft dat nou met het buitenrijden te maken. Nee het is leuk als er een ander paard voorbij komt datt je zegt oh wat een leuke bles heeft hij. Misschien gaan ze dan klappen omdat je je paard onder controle houd. Ach, ik baal ervan. Je heb het nodig (aan de ene kant) maar waarom.

Shaienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-01 08:25

ik heb hem niet en ben ook niet van plan om hem te gaan halen. Ik rij al zo'n 3 jaar in de bossen van het Kroondomein en nog nooit iemand tegen gekomen. Het is echt pure onzin. Misschien als ik mn eerste bekeuring binnen heb, dat ik hem dan ga halen, maar ik heb ect nooit iemand tegengekomen en nog nooit gehoord dat iemand is aangesproken op zn ruiterbewijs.

westernworld

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-01 08:37

s s s sorry hoor maar bij het zien van d d d de
lettttercombinatie,d d d die het w w w woord
r r r ruiterbewijs (Bijna in 1 keer goed) ga ik stotteren,ik denk in 1975 1976 wel drie keer gezakt voor ruiterbewijs,niet voor praktijk,maar door opmerkingen die ik maakte over het praktijk en theorie gedeelte!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

klere kleuren!(ik ben kleurenblind)
wat is jonge aanwas? (ik was toen bloemenkweker)
voor mij jong zaailingen) nee ee ee ee een bos is wording!!!!! oversteken van een drukke weg.
in de praktijk zo snel mogelijk met z`n alle anders vielen er dooie,volgens het boekje, keurig twee aan twee achter elkaar ,de boulevard van Noordwijk oversteken in de zomer zie je dat voor je!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

en als je dan in discussie wil gaan zegt die kl**thommel,maar zo staat het in het boekje.
de l............................................................
bij het afstappen zwaaide mijn been wel heel erg uit en raakte de kl@@thommel zijn neus bloedde.
nooit meer wat gehoord uit Den Haag.
zelfs aanvraag voor herexamen is nooit gehonereerd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-01 08:43

Maar Rinus, je weet nu wel het verschil tussen een bles en een kolletje, dus ik voel me toch wel heel veilig bij het idee dat we volgende week bij je komen rijden!
Haha! *proest*
Ach, het is pure stierenpoep, heel dat ruiterbewijs. Ik snap het niet, zal het wel nooit snappen, en WIL het ook helemaal niet snappen.
Ordinaire geldklopperij, dat is het!

chrico

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-01 11:30

Extreme duivel Wat zou iedereen er van vinden als ik dit allemaal uit zou printen en dit op de sturen naar stichting? Misschien worden ze nu wat wijzer.
Ik kan dit ook meenemen naar de gemeente, misschien krijg ik hierdoor wel een vrijstelling!!!!!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-01 11:34

Een stichting met zulke domme regels etc. wordt hier volgens mij toch niet wijzer van. Maar misschien dat de gemeente er iets mee kan? Een gemeente heeft immers de vrijheid om het ruiterbewijs binnen de gemeentegrenzen verplicht te stellen middels een wijziging in de APV (Algemene Politie Verordening).
Maar weten de meeste gemeentes wel dat "de" stichting geen vakkundig en onafhankelijk orgaan is????

Moosie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-01 11:39

Sorry kawa,

Ik heb die discussie gemist, kom dan ook meer op western. En Chrico volg ik op de voet, vandaar mijn reactie op haar post Haha!

Sommige mensen willen er gewoon niet aan dat het een tikkeltje kolder is. Helemaal kolder is het ook weer niet. Ik ben eigenlijk ook wel voor een ruiterbewijs. Maar dan wel met een andere opzet.

Niet met die belachelijke vragen en eisen.

Ik denk idd ook dat ze het aan rijervaring of leeftijd moeten koppelen. Dat kids zo de weg op gaan, zonder ook maar de verkeersregels te weten kan niet. Das veelste gevaarlijk.

Maar ik heb al een rijbewijs, hoef dus ook geen brommercertificaat te halen. Ik laat dat ruiterbewijs dus ook voor wat ie is. Laat m'n rijbewijs wel zien.

Ik denk dat ze op openbare weg je niet kunnen verplichten een ruiterbewijs te hebben. Wel op eigen terrein bv van staatsbosbeheer of zoiets dergelijks.

Nou, dan ga ik daar toch gewoon onder begeleiding van iemand met een ruitebewijs rijden Haha!

Sandra_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-01 12:56

Citaat:
Op 2001-10-10 12:39, schreef Moosie:
Sommige mensen willen er gewoon niet aan dat het een tikkeltje kolder is. Helemaal kolder is het ook weer niet. Ik ben eigenlijk ook wel voor een ruiterbewijs. Maar dan wel met een andere opzet.

Niet met die belachelijke vragen en eisen.

Ik denk idd ook dat ze het aan rijervaring of leeftijd moeten koppelen. Dat kids zo de weg op gaan, zonder ook maar de verkeersregels te weten kan niet. Das veelste gevaarlijk.

Moosie hier ben ik het helemaal mee eens. Eigenlijk zou ik er best iets aan willen veranderen maar hoe? en wat? ikzelf heb me opgegeven voor het examen bj ons op stal in november, maar twijfel nog steeds of ik me niet zal terugtrekken. Uit een soort van protest en ook omdat ik het belachelijk vind dat ik waarschijnlijk een onderdeel (springen) op een ander paard moet doen omdat ik Sam dat niet wil laten doen en hij het ook niet kan.
Bovendien vind ik het buitenrij-gedeelte ronduit belachelijk. Ik weet niet of ik dat al eerder heb geschreven, maar vanwege de route-eisen moeten we dus op plaatsen rijden waar we normaal gesproken nooit zouden komen. Plekken waar je gewoon het verkeer hindert als je er rijdt, niet te brede wegen met zo'n geschilderd fietspad ernaast waar je dus niet opmag en dus eigenlijk middenop de weg moet rijden min of meer. Dat soort dingen... Boos!
GRRRRRR

Moosie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-01 13:46

Gewoon doen!
Je hebt je nu al opgegeven, en als je het hebt, is het toch fijn. Dan kun je overal in, en ben je goed verzekerd }>
En dan weet jij in ieder geval alle benenstanden en kleuren en blessen uit je hoofd.

Dat springen vind ik ook zo kolder, ik beslis toch zeker of mijn paard springt of niet. Ligt er een boomstam, dan loop ik wel door de bosjes, of neem een ander pad?

Ik denk dat we hier oneindig over door kunnen gaan, maar willen we dat Sigaar
Hahahhaha

Sterre

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-01 17:02

Kunnen jullie dat examen niet ZONDER springen doen Verward .

Sandra_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-01 17:08

Nee, het kan niet zonder springen helaas. Was het maar waar Boos!
Nou kan ik zelf best springen hoor, vroeger vaak gedaan, tot zo'n 1.20. Maar waarom zou ik dat nu nog moeten bewijzen terwijl ik helemaal niet van plan ben om nog te gaan springen Verward Moet ik op een ander paard waarschijnlijk. Maar op een ander paard voel ik me lang niet zo thuis als op Sam. Volgens de regels van het ruiterbewijs ben ik dan nog niet rijp voor het examen Extreme duivel
Hoe dan ook, het blijft een stomme zooi waar ik (ja, Moosie Haha! ) idd wel over door kan BLIJVEN gaan.... Knipoog