wat deden jullie?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-04 11:44

Als ik een 2 jarige zou hebben zou hij/zij gewoon op de stal staan waar mijn paarden staan. Er staat daar voldoende jong en ouder spul waar ie mee buiten kan ravotten. Wegbrengen naar een opfok is voor mij dus niet nodig.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-04 11:46

Mijn tweejarige komt dagelijks in handen en staat ook in de opfok op dezelfde stal. Dus het kan allebei....in handen houden en in de opfok met meer dan één weidegenootje.

Weet je wat het nadeel is van het opgroeien met een weide en leeftijdsgenootje? Of je paard is de baas over het andere paard (en dan moet jij nog de baas worden over je paard, en dan zal hij altijd knokken, omdat hij daarmee ook succes heeft gehad bij zijn weidegenootje) of je paard delft het onderspit en heeft geleerd te luisteren.

In dit geval wens ik je een paard toe dat lager in rang heeft gestaan. Ik zie genoeg paarden die namelijk hoger in rang hebben gestaan, en daar heb je dan toch echt je handen vol aan.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-04 13:32

Feetje"]
[quote="Gjilke"][quote="Feetje schreef:
Paard in de opfok zetten

En als ie daar niet staat, knuffelen, voetjes geven, poetsen, wandelen enz.
[/quote]

Worden ze toch meestal alleen maar lastig en verwend van, zeker als je nog niet veel ervaring hebt met jonge paarden.
Gewoon de opfok in dus
[/quote]

Verwend worden ze zeker. Wodka was onwijs veel in handen geweest vanaf het moment dat hij werd geboren. Oke, dat was in het begin ook wel nodig... Eerst was het super, zo'n veulen die zo mak en braaf was.
Maar al snel was het een verwend veulen dat totaal geen rekening met je hield

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-04 13:34

MinX schreef:
haai

(hoe werkt dat quoten?)
tot de tijd dat ik dat doorheb citeer ik gewoon, veel makkelijker. Dus daar gaan we:
ik citeer:
"tancreda4 zegt: Waarom opfok, omdat ik hier een knol heb lopen die dat dus niet heeft gedaan. Enkel met 1 ander maatje in het land gelopen die een jaartje ouder was. En moet je nu eens langs komen om hem te zien, het liefst qua gedrag naar mensen én naar andere paarden. Het dier is asociaal. Hij luisterd niet naar de lichaams taal (of in ieder geval nauwelijks) van de andere paarden, hij weet niet hoe hij moet benaderen. Niets geen rustig, nee, er keihard op af stormen en dreigementen niets van aan trekken. Echt een rot bok, naar mensen toe, naar andere paarden. "

nou, ik heb dus een pony die vanaf 5 maanden bij mij op het land heeft gelopen. Dit paardje is perfect opgevoed (nou ja, goed, bijna perfect =P) hij reageert super op lichaamstaal van zowel mensen als paarden. Ik denk dus niet dat het probleem van jouw "rotbok" bij het paard ligt maar bij de opvoeding! Ik zou heel graag langskomen om te zien hoe het diertje is, en vooral WAAROM het zo is. Een goed opgevoed paard zou dit niet doen, ook niet alstie met maar 1 maatje in de wei heeft gestaan. Er is duidelijk is mis in zijn opvoeding wat niets te maken heeft met al dan niet naar opfok!
maar goed, dit is natuurlijk mijn mening en daar mag iedereen anders over denken. Ik ben gewoon wat uhh... fel in dit soort dingen =) Niet verkeerd bedoeld, gelieve het ook niet verkeerd op te vatten.
Baai, MinX

Oh, opvoeding is zeker ook een punt die er mee te maken heeft.
Maar opvoeding naar mensen toe. Je kan een paard als mens zijne niet de paardentaal goed leren. Dat moeten ze onderling doen... En daar dan ook de kans aan geven.
Daarom: Met meerdere maatjes, leeftijdgenootjes en een oudere mischien lekker in de wei laten aanmodderen.

kirstin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-04 13:43

Cassidy schreef:
Mijn tweejarige komt dagelijks in handen en staat ook in de opfok op dezelfde stal. Dus het kan allebei....in handen houden en in de opfok met meer dan één weidegenootje.

Weet je wat het nadeel is van het opgroeien met een weide en leeftijdsgenootje? Of je paard is de baas over het andere paard (en dan moet jij nog de baas worden over je paard, en dan zal hij altijd knokken, omdat hij daarmee ook succes heeft gehad bij zijn weidegenootje) of je paard delft het onderspit en heeft geleerd te luisteren.

In dit geval wens ik je een paard toe dat lager in rang heeft gestaan. Ik zie genoeg paarden die namelijk hoger in rang hebben gestaan, en daar heb je dan toch echt je handen vol aan.

hmm ik wil hier ook wel iets over zeggen, ik heb namelijk een 'probleemjaarling'. Ze is veel te onderdanig naar de andere veulens geworden. Is ze aan het drinken en ieder willekeurig ander paard komt om te drinken, ze stapt weg. Sta ik bij het hek en ik roep haar kijkt ze altijd direct op, oortjes naar voren en aanstalte om naar mij toe te gaan, maar helaas als de kudde het er niet mee eens is, mag ze niet komen en loopt ze weg. Dit heeft als gevolg dat ze niemand meer toelaat behalve mijn vader en mij omdat ze ons vertrouwd, de rest niet die slaat ze weg....

Ik sta nu voor de keuze, verder met de opfok, samen met een ander paard op het land of bij mij thuis waar ze een uitloopstal heeft naar het land met haar moeder en veulen. Ik weet het echt niet! Opfok wordt ze straks onhandelbaar omdat ze niets meer vertrouwd, thuis ga ik haar mogelijk teveel verwennen en leert ze niet met andere paarden te staan (behalve moeder en dat veulen dan) dus dat andere landje met een volwassen welshpony lijkt voor mijn gevoel de juiste oplossing.

Ik ben van mening dat voor ieder paard een andere wijze van opvoeden noodzakelijk is. Er zijn paarden die zeer geschikt zijn voor de opfok, maar mijn merrie heeft hier dus duidelijk echt moeite mee.

Alvaron

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-04 16:18

MinX schreef:
(hoe werkt dat quoten?)

Met de "quote" knop rechts boven aan iedere reactie

Ode

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-04 17:49

Ik heb ook een bijna 2 jarige.
Hij staat los met nog een paar andere jaarlingen-twenters.
Ik wandel 1 a 2 keer per week met hem en poets hem zo af en toe eens.
(Nu wel wat vaker want die losse haren jeuken zo!)

Verder oefen ik soms enge dingen.......tenminste .......ik probeer het zo eng mogelijk te maken.......maar hij heeft er niets van.
Het is een Fjordje Lachen .

Feetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-04 18:12

kirstin schreef:
Dit heeft als gevolg dat ze niemand meer toelaat behalve mijn vader en mij omdat ze ons vertrouwd, de rest niet die slaat ze weg....

Als ze de rest toch van zich af slaat is ze toch nog niet zo diep gezonken?

Ik vind dat je ook opkomen voor jezelf moet leren, en meestal hebben ze dat toch wel na een tijdje in de gaten.
Ok, de leider van de kudde zal ze niet worden, maar dat is toch niet zo'n probleem?

Joyce

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-04 18:23

Ik word soms ook moe van dat opfok gezever. Toen mijn merrie 2 jaar was stond ze gewoon op de pensionstal waar ze nu nog staat. De paarden lopen er iedere dag in de wei, van veulen tot ouder. Ik ging gewoon lekker tutten, wandelen, verkeersmak maken, leren stil staan, voetjes geven enz. Ik heb er absoluut geen spijt van en ik heb niet het idee dat ze er ooit onder geleden heeft. Ze is absoluut geen verwende rotpony of wat dan ook. Ze luisterd en is braaf.
Vaak word er gezegt dat ze tot 3 niks moeten doen, paard laten zijn, en vervolgens zijn het vaak die mensen die ze binnen een jaar naar het Z willen rijden. Daar erger ik me aan. Ik heb vanaf haar 2de jaar (toen werd ze van mij Knipoog ) best wat met haar gedaan zoals ik hier boven vertelde, maar ze mag de rest van haar leven OOK iedere dag in de wei staan en spelen met haar vriendjes. En veel hoeft ze echt niet te doen, lekker luizenleventje. Ik ben blij dat ik het op deze manier heb gedaan en zou het zo weer doen.

Hester

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-04 18:43

En bovendien kunnen paarden die uit de opfok komen, ook behoorlijk verwend worden, als er in de periode na de opfok veel mee wordt gedaan.

De twee jarigen die ik heb verzorgd, stonden meestal zo veel mogelijk op het land. We gingen met ze spelen, borstelden ze af en toe, en gingen soms een stukje wandelen, om aan verkeer te wennen. Met spelen bedoel ik dravend aan de hand een hindernisje nemen, een bergje op, een hoekje om, en ook lekker kroelen enzo.

Feetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-04 19:47

Clitia schreef:
En bovendien kunnen paarden die uit de opfok komen, ook behoorlijk verwend worden, als er in de periode na de opfok veel mee wordt gedaan.

Hmm, gek toch, de paarden bij ons op stal komen vrijwel allemaal uit de opfok, meteen beginen met longeren, zadel erop, en rijden.
Ze komen veel in de hand maar verwend is er geen ene.

Daarnaast, een paard wordt gemiddeld op z'n derde levensjaar ingereden, is er dan niet nog tijd genoeg om hem te borstelen, te wandelen met hem en verkeersmak te maken?
Vanwaar die haast?

carola1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-04 22:23

Joyce schreef:
Ik word soms ook moe van dat opfok gezever. Toen mijn merrie 2 jaar was stond ze gewoon op de pensionstal waar ze nu nog staat. De paarden lopen er iedere dag in de wei, van veulen tot ouder. Ik ging gewoon lekker tutten, wandelen, verkeersmak maken, leren stil staan, voetjes geven enz. Ik heb er absoluut geen spijt van en ik heb niet het idee dat ze er ooit onder geleden heeft. Ze is absoluut geen verwende rotpony of wat dan ook. Ze luisterd en is braaf.
Vaak word er gezegt dat ze tot 3 niks moeten doen, paard laten zijn, en vervolgens zijn het vaak die mensen die ze binnen een jaar naar het Z willen rijden. Daar erger ik me aan. Ik heb vanaf haar 2de jaar (toen werd ze van mij Knipoog ) best wat met haar gedaan zoals ik hier boven vertelde, maar ze mag de rest van haar leven OOK iedere dag in de wei staan en spelen met haar vriendjes. En veel hoeft ze echt niet te doen, lekker luizenleventje. Ik ben blij dat ik het op deze manier heb gedaan en zou het zo weer doen.

Ja, zo kijk ik er dus ook tegenaan.
ik heb ook een 2 jarige op een pensionstal gehad. (wel op de wei natuurlijk) en daar was echt niks mis mee.
kei braaf beestje, lekker op je gemak mee beginnen.
Met poetsen e.d. bedoel ik dan he.

kirstin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-04 09:15

Feetje"]
[quote="kirstin schreef:
Dit heeft als gevolg dat ze niemand meer toelaat behalve mijn vader en mij omdat ze ons vertrouwd, de rest niet die slaat ze weg....

Als ze de rest toch van zich af slaat is ze toch nog niet zo diep gezonken?

Ik vind dat je ook opkomen voor jezelf moet leren, en meestal hebben ze dat toch wel na een tijdje in de gaten.
Ok, de leider van de kudde zal ze niet worden, maar dat is toch niet zo'n probleem?
[/quote]

De rest als in andere mensen... ik vind het een slechte ontwikkeling als paarden mensen het licht uit de ogen van mensen wil trappen (en ik overdrijf niet, ze durven haar daar niet meer te pakken) Dit doet ze bij iedereen behalve bij mij en mijn vader. Als ze andere paarden van zich af slaat zou ik het niet zo'n drama vinden Knipoog