Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Feetje"]
[quote="Gjilke"][quote="Feetje schreef:Paard in de opfok zetten

MinX schreef:haai
(hoe werkt dat quoten?)
tot de tijd dat ik dat doorheb citeer ik gewoon, veel makkelijker. Dus daar gaan we:
ik citeer:
"tancreda4 zegt: Waarom opfok, omdat ik hier een knol heb lopen die dat dus niet heeft gedaan. Enkel met 1 ander maatje in het land gelopen die een jaartje ouder was. En moet je nu eens langs komen om hem te zien, het liefst qua gedrag naar mensen én naar andere paarden. Het dier is asociaal. Hij luisterd niet naar de lichaams taal (of in ieder geval nauwelijks) van de andere paarden, hij weet niet hoe hij moet benaderen. Niets geen rustig, nee, er keihard op af stormen en dreigementen niets van aan trekken. Echt een rot bok, naar mensen toe, naar andere paarden. "
nou, ik heb dus een pony die vanaf 5 maanden bij mij op het land heeft gelopen. Dit paardje is perfect opgevoed (nou ja, goed, bijna perfect =P) hij reageert super op lichaamstaal van zowel mensen als paarden. Ik denk dus niet dat het probleem van jouw "rotbok" bij het paard ligt maar bij de opvoeding! Ik zou heel graag langskomen om te zien hoe het diertje is, en vooral WAAROM het zo is. Een goed opgevoed paard zou dit niet doen, ook niet alstie met maar 1 maatje in de wei heeft gestaan. Er is duidelijk is mis in zijn opvoeding wat niets te maken heeft met al dan niet naar opfok!
maar goed, dit is natuurlijk mijn mening en daar mag iedereen anders over denken. Ik ben gewoon wat uhh... fel in dit soort dingen =) Niet verkeerd bedoeld, gelieve het ook niet verkeerd op te vatten.
Baai, MinX
Cassidy schreef:Mijn tweejarige komt dagelijks in handen en staat ook in de opfok op dezelfde stal. Dus het kan allebei....in handen houden en in de opfok met meer dan één weidegenootje.
Weet je wat het nadeel is van het opgroeien met een weide en leeftijdsgenootje? Of je paard is de baas over het andere paard (en dan moet jij nog de baas worden over je paard, en dan zal hij altijd knokken, omdat hij daarmee ook succes heeft gehad bij zijn weidegenootje) of je paard delft het onderspit en heeft geleerd te luisteren.
In dit geval wens ik je een paard toe dat lager in rang heeft gestaan. Ik zie genoeg paarden die namelijk hoger in rang hebben gestaan, en daar heb je dan toch echt je handen vol aan.
. kirstin schreef:Dit heeft als gevolg dat ze niemand meer toelaat behalve mijn vader en mij omdat ze ons vertrouwd, de rest niet die slaat ze weg....
) best wat met haar gedaan zoals ik hier boven vertelde, maar ze mag de rest van haar leven OOK iedere dag in de wei staan en spelen met haar vriendjes. En veel hoeft ze echt niet te doen, lekker luizenleventje. Ik ben blij dat ik het op deze manier heb gedaan en zou het zo weer doen. Clitia schreef:En bovendien kunnen paarden die uit de opfok komen, ook behoorlijk verwend worden, als er in de periode na de opfok veel mee wordt gedaan.
Joyce schreef:Ik word soms ook moe van dat opfok gezever. Toen mijn merrie 2 jaar was stond ze gewoon op de pensionstal waar ze nu nog staat. De paarden lopen er iedere dag in de wei, van veulen tot ouder. Ik ging gewoon lekker tutten, wandelen, verkeersmak maken, leren stil staan, voetjes geven enz. Ik heb er absoluut geen spijt van en ik heb niet het idee dat ze er ooit onder geleden heeft. Ze is absoluut geen verwende rotpony of wat dan ook. Ze luisterd en is braaf.
Vaak word er gezegt dat ze tot 3 niks moeten doen, paard laten zijn, en vervolgens zijn het vaak die mensen die ze binnen een jaar naar het Z willen rijden. Daar erger ik me aan. Ik heb vanaf haar 2de jaar (toen werd ze van mij) best wat met haar gedaan zoals ik hier boven vertelde, maar ze mag de rest van haar leven OOK iedere dag in de wei staan en spelen met haar vriendjes. En veel hoeft ze echt niet te doen, lekker luizenleventje. Ik ben blij dat ik het op deze manier heb gedaan en zou het zo weer doen.
Feetje"]
[quote="kirstin schreef:Dit heeft als gevolg dat ze niemand meer toelaat behalve mijn vader en mij omdat ze ons vertrouwd, de rest niet die slaat ze weg....