Als recreatieruiter rijden met stang

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-04 13:03

If it Ain't Broke... kan het misschien wel verbeterd worden.. Wat zeggen jullie daarvan?
Romy wil geen probleem oplossen maar mijn idee maar zoekt een verbetering. Ik vind het heel goed van je dat dat boek je aan het denken zet en je er eest meningen over verzamelt voor je zomaar overschakelt.
En bit is idd. zo scherp als de hand van de ruiter. Een ongebroken trens is bij een van de paarden die ik reed SUPER goed bevallen omdat het rustig in de mond ligt. Een stang heeft gewoon als imago dat het een "heftig bit is" maar dat hoeft niet. Ik ben ook niet voor expirimenteren met hele ijzerwinkels maar kan me voorstellen dat Romy nieuwschierig of het beter is voor haar paard en dus in dit geval zou ik het denk ik gewoon eens proberen. En dan weet je of het voor je paard prettiger is. Het ene paard is het andere niet.

(Dat je met een stang niet je paard naar de hand kan rijden is m.i. grote onzin)
Anders rijd je er eerst een keer in de bak mee en vraag je je instrukteur of iemand anders die er verstand van heeft om mee te kijken hoe je paard reageert. Succes!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-04 13:05

huh????

o hahaha ik dacht dat het bericht hierboven de start van het topic was.............. blont.

Ga het topic nu even lezen Haha!

Romy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-04 19:19

Thnx allemaal voor jullie reacties! Haha!
Ik denk dat er door veel mensen te negatief naar een stang wordt gekeken. Ik denk dat, mits op de juiste manier gebruikt, een stang een positieve inwerking kan hebben op mijn paard. Maar door verkeerd gebruik er vooral naar de negatieve, scherpe inwerking van de stang wordt gekeken en eigenlijk zo de stang in totaal verkeerd daglicht wordt gesteld.

Riant snapt me, het gaat goed zo, maar waarom als het niet NOG beter het kan dat proberen?! J
e moet altijd open staan voor veranderingen EN verbeteringen, toch?

Vandaar dat ik ook vraag naar jullie ervaringen om niet alleen op dit boek af te gaan (en heb dit niet alleen in dit boek gelezen, maar wordt in verschillende boeken voor veel recreatieruiters naar de (western/pleasure) stang verwezen)

En cassidy, zou jij je nader willen verklaren?!

ingeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-04 20:13

Riant schreef:
If it Ain't Broke... kan het misschien wel verbeterd worden.. Wat zeggen jullie daarvan?
Romy wil geen probleem oplossen maar mijn idee maar zoekt een verbetering. Ik vind het heel goed van je dat dat boek je aan het denken zet en je er eest meningen over verzamelt voor je zomaar overschakelt.
En bit is idd. zo scherp als de hand van de ruiter. Een ongebroken trens is bij een van de paarden die ik reed SUPER goed bevallen omdat het rustig in de mond ligt. Een stang heeft gewoon als imago dat het een "heftig bit is" maar dat hoeft niet. Ik ben ook niet voor expirimenteren met hele ijzerwinkels maar kan me voorstellen dat Romy nieuwschierig of het beter is voor haar paard en dus in dit geval zou ik het denk ik gewoon eens proberen. En dan weet je of het voor je paard prettiger is. Het ene paard is het andere niet.

(Dat je met een stang niet je paard naar de hand kan rijden is m.i. grote onzin)
Anders rijd je er eerst een keer in de bak mee en vraag je je instrukteur of iemand anders die er verstand van heeft om mee te kijken hoe je paard reageert. Succes!

huhh?? heb ik dit geschreven?
owh, nee, niet dus.... Bloos

maar het waren wel voor de volle 100 % mijn gedachten! die heb je zeker van me gepikt, riant >;) ?

Haha! Haha!

ingeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-04 20:15

Romy schreef:
Thnx allemaal voor jullie reacties! Haha!
Ik denk dat er door veel mensen te negatief naar een stang wordt gekeken. Ik denk dat, mits op de juiste manier gebruikt, een stang een positieve inwerking kan hebben op mijn paard. Maar door verkeerd gebruik er vooral naar de negatieve, scherpe inwerking van de stang wordt gekeken en eigenlijk zo de stang in totaal verkeerd daglicht wordt gesteld.

Riant snapt me, het gaat goed zo, maar waarom als het niet NOG beter het kan dat proberen?! J
e moet altijd open staan voor veranderingen EN verbeteringen, toch?

Vandaar dat ik ook vraag naar jullie ervaringen om niet alleen op dit boek af te gaan (en heb dit niet alleen in dit boek gelezen, maar wordt in verschillende boeken voor veel recreatieruiters naar de (western/pleasure) stang verwezen)

En cassidy, zou jij je nader willen verklaren?!

moet je ook nog eens 'het' boek van vader penquitt lezen, dan raak je helemáál overtuigd Knipoog !

xtostarlight

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-04 20:42

Hm nou vraag ik me toch af wat nou scherper in zou werken op dezelfde handen van de ruiter: een enkelgebroken, een dubbelgebroken of een stang...

Ik vind iig niet dat als het zo ook gaat dat je over moet stappen op scherper, dat maakt het probleem alleen groter en je lost er niks mee op. Maar kijk, als een stang dus niet harder blijkt te zijn...

Ikzelf probeer steeds lichter te gaan, uiteindelijk wil ik bitloos kunnen met touwhalster (dream on Tong uitsteken )

Je kan alles geprobeert hebben, maar 1 ding werkt het beste, ik vraag me alleen af of je paard dat luisterd omdat het zo'n pijn doet of dat ie het zo superfijn vind...

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-04 20:44

een ongebroken bit dus een stang, zonder scharen zonder ketting...... is het allervriendelijkste voor de paardenmond

ingeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-04 20:53

xtostarlight schreef:
Hm nou vraag ik me toch af wat nou scherper in zou werken op dezelfde handen van de ruiter: een enkelgebroken, een dubbelgebroken of een stang...

bij ruwe inwerking : ongetwijfeld een stang .

punt is dat je bij buitenrijden 95% van de tijd niét hoeft in te werken, en dan kan een stang juist veel fijner aanvoelen voor een paard.

als je dan die overige 5% ook nog rustige teugelhulpen geeft (en er wel aan denkt dat je dus niet met een trensje rijdt) is er van 'scherp' helemaal geen sprake Knipoog .

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-04 21:03

dat is ook de reden waarom ik niet graag met een stang rij, ik weet van mezelf dat ik weleens even heel boos kan worden soms, gewoon door omstandigheden (als dolly en ik even ruzie hebben Knipoog) en dan wil ik weleens een ruk in dr mond geven (of ze dat wel of niet verdient wil ik het even niet voer hebben). maar met een stang erin zou dat gevolgen kunnen hebben die ik liever niet wil

ingeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-04 21:09

Yessy schreef:
dat is ook de reden waarom ik niet graag met een stang rij, ik weet van mezelf dat ik weleens even heel boos kan worden soms, gewoon door omstandigheden (als dolly en ik even ruzie hebben Knipoog) en dan wil ik weleens een ruk in dr mond geven (of ze dat wel of niet verdient wil ik het even niet voer hebben). maar met een stang erin zou dat gevolgen kunnen hebben die ik liever niet wil

ja, maar dát was natuurlijk niet de bedoeling van de topicstarter Knipoog Haha! !

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-04 21:15

nee maar dat ging over jouw 95% geen teugelhulpen en de overige 5% vriendelijke hulpen Knipoog bij mij zit daar 0,01% niet vriendelijke hulpen bij *schaam*
hmm ik heb wel zelfkennis Knipoog

ingeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-04 21:23

Yessy schreef:
nee maar dat ging over jouw 95% geen teugelhulpen en de overige 5% vriendelijke hulpen Knipoog bij mij zit daar 0,01% niet vriendelijke hulpen bij *schaam*
hmm ik heb wel zelfkennis Knipoog

ik snap 'em, ik snap 'em Knipoog Haha! ! (niet aan beginnen dus Bloos! ...!)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-04 21:46

In sommige reacties hier , kan ik me ECHT niet vinden

Zo van : een stang moet je niet aan beginnen , neem nou maar gewoon een trensje , zoals iedereen. Niet gaan experimenteren.

Dat snap ik nou niet.

Omdat het voor ons hier standaard is om met een gebroken trensje te rijden , wil dat nog NIET zeggen dat dat ook het fijnste / beste / whatever is.

Als iemand zich verdiept in de werking van verschillende bitten , en haar ritten met haar paardje , er over nadenkt wat het beste erbij zou passen , dan ben je imo beter bezig dan zo'n troela die er maar een standaard trensje in hangt omdat "het zo hoort" .....

Als ruiter maak je de keuze wat je erin hangt.

Een stang kan veelprettiger zijn dan een trens.

Ik rij met Hackamore , en daarmee krijg je hetzelfde gezeik ,
penny-meisjes uitroepen van :ach...wat zielig , daar kun je z'n neus mee breken Boos! enz. enz.

Dat zijn altijd de troela's die niet zelf nadenken en zich inleven ,
maar domweg de meute volgen.

Is mijn mening hoor Bloos

Is een hackje overigens niet wat voor je ?

Dat is imo het meest comfortabel en toch veilig qua handrem voor noodsituaties Lachen

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-04 22:12

las je eingelijk je teugels altijd losjes hebt hangen is een stang fijner in de mond dan een bewegend ijzertje
de stang ligt stabieler en stiller dan een enkel of dubbelgebroken bitje

maar dan moet je wel zeker zijn van een zachte hand omdat de stang bij het oppakken nu eenmaal sterker werkt door de hefboomwerking van de scharen

maar de stelling recreatieruiter en stang is wat mij betreft niet aan de orde
stang kan in elke discipline mits je ermee om weet te gaan
in het Z word er ook met stang gereden , wil niet zeggen dat iedere ruiter in het z ook kan rijden met stang

jantina

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-04 22:39

Het is natuurlijk niet zo dat je als je met een stang rijd, je je paard niet naar de hand toe kunt rijden en je paard zijn rugspieren niet zou kunnen trainen. Dat kan zeer zeker

carola1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-04 22:41

ja,ik had cassidy nog om nader uitleg gevraagd, maar ik heb nog niks gezien.
Ik zou ook graag willen weten waarom dat niet zou kunnen?

Dealer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-04 00:05

ik heb vorig jaar een Myler bit gekocht. Een comfort snaffle, dat is een kruising tussen een stang (kan niet breken) en een dubbelgebroken bit. Heeft een busje in het midden die zorgt dat het bit naar twee kanten vrij kan bewegen maar niet breekt.
Afbeelding
Ik heb hierna nooit meer een ander bit hoeven proberen.
Je kan hem met verschillende 'cheeks' kopen zoals b.v.
Afbeelding
maar ook tussen scharen zetten of in een watertrens.
Ik heb zelf de eggbutt:
Afbeelding
Ik heb zelf maar 12.5 cm. maar ik heb ze bij Rijs zien hangen van 17.5 cm.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-04 06:39

Citaat:
maar ik heb ze bij Rijs zien hangen van 17.5 cm.

dat heeft iemand wel eens voor me uitgezocht, maar voor de prijs van zo'n bit, koop ik 10 pelhams en die voldoen ook prima!

Missouri

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-04 07:28

Als je paard het fijner vindt, waarom niet? Het is JOUW paard en je mag er in hangen wat je wilt.

Zo ook gisteren, een vriendin van me heeft een Haflinger die eerder Z dressuur liep, maar na een herstelperiode van wat kwalen vreselijk stug en sterk is geworden (ook een deel gewoon verwend).
Gisteren gaf ik haar mijn stang (een gewone, van mijn stang-en-trens) om te proberen. En wat bleek... geen gevecht meer van drie kwartier, geen geruk, geen geschop, geen geschreeuw. Gewoon een simpel vriendelijk ophoudinkje en meneer liep keurig omlaag in een super aanleuning.
Da's toch veel fijner voor paard en ruiter dan zo'n heel ruk- en plukgevecht? Omdat ze met deze stang natuurlijk niet op wedstrijd mag, gaat ze nu een africhtingsstang kopen of een Myler bitje. We zien wel wat er fijner werkt voor de Haf.

Hetzelfde met Silly: liep altijd met haar tong te kwallen, probeerde hem over het bit te gooien, of stak hem naar buiten (heel af en toe). De aanleuning was gewoon niet fijn.
Dus ik dacht, ik probeer een dubbelgebroken bitje. Dat geeft minder tongvrijheid, ligt vaster in de mond en prikt niet in het gehemelte... en ja hoor, veel beter! Test geslaagd!

Ik ben niet zo van "hang er maar een scherp bit in". Ik ben meer "wat past er beter bij paard, ruiter en situatie" Haha!

FotoDesign

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-04 09:25

Ik heb ook een ongekeerde versie ervaring gehad met een kwpner.
Maximiliaan mijn wpner vond het ook nodig om te kloten in zijn mond, bit vast pakken tong over het bit enz..Ik kreeg toen les bij een manege.
Kreeg de ene tip na de andere en moest dit doen at doen..alles moest natuurlijk strakken aan gesnoert worden(voelde ik me al niet prettig bij)..
allerlei bitten er in gehangen, metrolletjes bv zeiden dan kan hij het bit niet vast pakken.. in ieder geval liep de scherpte van het bit op...In de adviezen..ik als leek dacht ja ze zulen wel gelijk hebben..
toen kwam het tong lepel bit, want dat zou hem het afleren zijn tong over het bitte gooien..
na de les zag ik bij het bit uitdoen bloed in zijn mond, ik was het nu echte allemaal helemaal zat en besloot niet meer naar adviezen te luisteren.
Ben naar de winkel gegaan en vroeg"wat is het zachtste bitdat er is en het vriendelijkste?" Men kwam toen aan zetten met een appelbitje happy mouth..het bitje zou naar appel smaken en was van kunstof..

Dus ik doe dat bitje in en wat denk je???? Liep de sterren van de hemel. Haha! nooit geen last meer gehad van mond problemen..
lekker schuimen en soppen en soepel aan de teugel, kei fijn rij paard.

Riccardo knaagde hem kapot(kauwde er te hard op), en dan werd hij ruw en beschadigt en dan doet het pijn op de lagen..dus bij hem werkte het weer niet. Moest ik een gewone water trense in doen.

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-04 10:01

pmarena schreef:
In sommige reacties hier , kan ik me ECHT niet vinden

Zo van : een stang moet je niet aan beginnen , neem nou maar gewoon een trensje , zoals iedereen. Niet gaan experimenteren.

Dat snap ik nou niet.

Omdat het voor ons hier standaard is om met een gebroken trensje te rijden , wil dat nog NIET zeggen dat dat ook het fijnste / beste / whatever is.

Ja, maar ze zegt dat haar paard goed loopt met dit bit, waarom zou je er dan een stang (met hefboomwerking dus!) in hangen? Met zo'n stang kun je toch behoorlijk fors inwerken, ik heb er wel eens mee gereden (Pelham), maar ik grijp er liever niet naar iig. Zeker niet als het eigenlijk niet nodig is.

De TS heeft het zelfs over een stang met tongvrijheid, dat klinkt misschien vriendelijk, maar ondertussen werkt het flink op de lagen in en dat wordt meestal als niet prettig ervaren door een paard. Ik zou eerder voor een dubbel gebroken D-trens gaan.

Missouri

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-04 10:07

Tessebes schreef:
Met zo'n stang kun je toch behoorlijk fors inwerken

Als je eraan gaat hangen ja. Of als je lompe handen hebt.

Deze stang zou met een los teugeltje gebruikt worden en dan lig-ie veel stabieler in de mond. En een ophoudinkje op een stang is fijner dan een gevecht met een gebroken trens.

Is stang een eng woord ofzo?

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-04 10:19

Ik vind stang geen eng woord hoor Lachen, ik heb er zelf ook een tijdje dankbaar gebruik van gemaakt. Het "probleem" van een stang is, dat als je inwerkt, je gelijk behoorlijk inwerkt dmv de hefboomwerking. Met een Pelham kun je nog met dubbele teugel rijden, dus die stang vind ik best ok. Een ongebroken (D-)trens ligt ook stabiel in de mond, maar daarbij maak je dus geen gebruik van een hefboomwerking. Waarom niet voor zo'n bit kiezen?

ingeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-04 11:00

Missouri"]
[quote="Tessebes schreef:
Met zo'n stang kun je toch behoorlijk fors inwerken

Als je eraan gaat hangen ja. Of als je lompe handen hebt.

Deze stang zou met een los teugeltje gebruikt worden en dan lig-ie veel stabieler in de mond. En een ophoudinkje op een stang is fijner dan een gevecht met een gebroken trens.

Is stang een eng woord ofzo?
[/quote]

Haha!

ben ooit zo stom geweest om in mijn allereerste topic info over een stang te vragen....had er ook al veel over gelezen, en er één type naar volle tevredenheid gebruikt, en dacht (oh zo naïef Schijnheilig ) dat ik van een hoop (oa. westernruiters) wat interessante praktijkervaring erbij zou kunnen krijgen.....

owwwhh, dát heb ik geweten ~~}> ...... Bloos!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-04 11:26

Ingeo, ik denk dat je (zeker qua westernruiters) dan vrij vaak te horen zult krijgen dat wat "ons" betreft een stang is om op 1 hand te gaan rijden, en niet voor op 2 handen.
Is in principe ook zo, want ik zie tegenwoordig niet veel ruiters meer die ik graag een stangteugel in de hand zou willen geven. Vandaar dat er erg terughoudend gereageerd wordt op zulke topics denk ik. Dus ook door mij. En ja, ik rij zelf op (enkelgebroken) stang. Maar wel op 1 hand. Als ik op 2 handen rij kies ik voor een trens of hackemore, maar dat heeft ook met de normale westerntraining te maken.

Het is niet het bit, maar de hand van de ruiter die de scherpte van het bit bepaalt. Dat was zo, dat is zo, en dat zal altijd zo blijven.
En omdat je via internet niet kunt zien hoe iemand rijdt, en het grootste deel van de ruiters die we dagelijks zien niet geschikt is om met stang te rijden*, denk ik dat een terughoudend advies via Internet doorgaans toch verstandiger is dan de aanmoediging "moet je doen, gewoon proberen" Haha!
Overigens zou ik persoonlijk meer waarde hechten aan de mening van de instructeur die ruiter, paard en combi kan beoordelen, dan van anonieme tipgevers die geen flauw idee hebben met wie ze te maken hebben.

* let wel op het verschil tussen stang (dus met scharen en al dan niet gebroken mondstuk) en ongebroken trens (dus met ringen ipv scharen)