Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Riant schreef:If it Ain't Broke... kan het misschien wel verbeterd worden.. Wat zeggen jullie daarvan?
Romy wil geen probleem oplossen maar mijn idee maar zoekt een verbetering. Ik vind het heel goed van je dat dat boek je aan het denken zet en je er eest meningen over verzamelt voor je zomaar overschakelt.
En bit is idd. zo scherp als de hand van de ruiter. Een ongebroken trens is bij een van de paarden die ik reed SUPER goed bevallen omdat het rustig in de mond ligt. Een stang heeft gewoon als imago dat het een "heftig bit is" maar dat hoeft niet. Ik ben ook niet voor expirimenteren met hele ijzerwinkels maar kan me voorstellen dat Romy nieuwschierig of het beter is voor haar paard en dus in dit geval zou ik het denk ik gewoon eens proberen. En dan weet je of het voor je paard prettiger is. Het ene paard is het andere niet.
(Dat je met een stang niet je paard naar de hand kan rijden is m.i. grote onzin)
Anders rijd je er eerst een keer in de bak mee en vraag je je instrukteur of iemand anders die er verstand van heeft om mee te kijken hoe je paard reageert. Succes!
Romy schreef:Thnx allemaal voor jullie reacties!
Ik denk dat er door veel mensen te negatief naar een stang wordt gekeken. Ik denk dat, mits op de juiste manier gebruikt, een stang een positieve inwerking kan hebben op mijn paard. Maar door verkeerd gebruik er vooral naar de negatieve, scherpe inwerking van de stang wordt gekeken en eigenlijk zo de stang in totaal verkeerd daglicht wordt gesteld.
Riant snapt me, het gaat goed zo, maar waarom als het niet NOG beter het kan dat proberen?! J
e moet altijd open staan voor veranderingen EN verbeteringen, toch?
Vandaar dat ik ook vraag naar jullie ervaringen om niet alleen op dit boek af te gaan (en heb dit niet alleen in dit boek gelezen, maar wordt in verschillende boeken voor veel recreatieruiters naar de (western/pleasure) stang verwezen)
En cassidy, zou jij je nader willen verklaren?!
!
) xtostarlight schreef:Hm nou vraag ik me toch af wat nou scherper in zou werken op dezelfde handen van de ruiter: een enkelgebroken, een dubbelgebroken of een stang...
.
.
) en dan wil ik weleens een ruk in dr mond geven (of ze dat wel of niet verdient wil ik het even niet voer hebben). maar met een stang erin zou dat gevolgen kunnen hebben die ik liever niet wil
Yessy schreef:dat is ook de reden waarom ik niet graag met een stang rij, ik weet van mezelf dat ik weleens even heel boos kan worden soms, gewoon door omstandigheden (als dolly en ik even ruzie hebben) en dan wil ik weleens een ruk in dr mond geven (of ze dat wel of niet verdient wil ik het even niet voer hebben). maar met een stang erin zou dat gevolgen kunnen hebben die ik liever niet wil
! 
enz. enz.

nooit geen last meer gehad van mond problemen..pmarena schreef:In sommige reacties hier , kan ik me ECHT niet vinden
Zo van : een stang moet je niet aan beginnen , neem nou maar gewoon een trensje , zoals iedereen. Niet gaan experimenteren.
Dat snap ik nou niet.
Omdat het voor ons hier standaard is om met een gebroken trensje te rijden , wil dat nog NIET zeggen dat dat ook het fijnste / beste / whatever is.
Tessebes schreef:Met zo'n stang kun je toch behoorlijk fors inwerken
, ik heb er zelf ook een tijdje dankbaar gebruik van gemaakt. Het "probleem" van een stang is, dat als je inwerkt, je gelijk behoorlijk inwerkt dmv de hefboomwerking. Met een Pelham kun je nog met dubbele teugel rijden, dus die stang vind ik best ok. Een ongebroken (D-)trens ligt ook stabiel in de mond, maar daarbij maak je dus geen gebruik van een hefboomwerking. Waarom niet voor zo'n bit kiezen? Missouri"]
[quote="Tessebes schreef:Met zo'n stang kun je toch behoorlijk fors inwerken
) dat ik van een hoop (oa. westernruiters) wat interessante praktijkervaring erbij zou kunnen krijgen.....