Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

fionaenco schreef:je kunt eens een join-up proberen ( natural horsemanship) hier jaag je met je lichaamstaal het paard uit "jouw"kudde en daarna nodig je hem met je lichaamstaal weer uit om bij je te komen.dit heeft bij mijn niet te vangen paard geholpen, ik hoef hem nu alleen maar uit te nodigen door me van hem af te draaien en dan komt ie. wel eerst in een kleine ruimte oefenen. op internet kun je hier meer over vinden. op deze manier doen paarden het onderling ook! werkt echt. succes!
greez fi
josien schreef:Tja een lastig probleem. Ik zoek snel problemen bij de natuur van het paard en niet zo snel lichamelijk.
Wat ik dacht is dit: Dit paard staat de hele zomer in de wei. Dit paard merkt ineens dat hij geheel vrij is en dat hij nu geheel het heft zelf in handen heeft. Een paard is een dier die heel erg gesteld is op vrijheid. Ziet hij de mens die hem die vrijheid af pakt dan zou hij dus inderdaad niet meer te pakken zijn.
De angst die je beschrijft zie ik als het niet aan kunnen van de situatie. Het ene paard kan dit heel goed, het andere paard ziet dan alles als een gevaar.
Veel ijslanders komen nog uit Ijsland. Daar worden ze uit het wild gevangen. Is dit met dit paard ook het geval? Dan versterkt dit mijn vermoede.
Ijslanders zijn niet de makkelijkste paarden qua karacter. Veel mensen hebben dan ook problemen met deze paarden.
Met mijn uitleg heb je natuurlijk nog niet de oplossing, maar die is hier ook niet te geven. Dit is wel een heel speciaal geval en die is niet optelossen achter de computter.
Opzich wil ik je wel helpen. De afstand is een probleem.
Trouwens wat je zegt dat je in de winter helemaal geen probleem met hem heb. Is dat geen overgave. Alles maar over zich heen laten komen. Dit merk je in zijn gedrag en vooral zie je dat in zijn ogen en uitdrukking van zijn lichaam.
Tomaatje schreef:Staat hij alleen of met meerdere paarden? Die van mij staat meestal met z'n 2en. In een koppeltje dus. Nou komt Roemba (d'r vriendin) er altijd wel aangesloft. En mijn paard erachteraan. Zeker als ze erachter komen dat ze alleen zijn. Misschien werkt dit ook bij die van jou. Alleen als hij gewend is om alleen te staan, kan het zijn dat het hem niets uitmaakt.
fionaenco schreef:je kunt eens een join-up proberen ( natural horsemanship) hier jaag je met je lichaamstaal het paard uit "jouw"kudde en daarna nodig je hem met je lichaamstaal weer uit om bij je te komen.dit heeft bij mijn niet te vangen paard geholpen, ik hoef hem nu alleen maar uit te nodigen door me van hem af te draaien en dan komt ie. wel eerst in een kleine ruimte oefenen. op internet kun je hier meer over vinden. op deze manier doen paarden het onderling ook! werkt echt. succes!
greez fi

brechje schreef:Verbrand hij niet zonder dat je dat ziet? Michaela had dat namelijk vorig jaar ook...haar neus was verbrand, maar er zaten gewoon haren overheen en dus zag je het niet...maar op de huid zelf was dat helemaal vuurrood! zonnecreme deed een heleboel! Als het alleen is bij z'n hoofd kan het een zonne-allergie > verbranding zijn! factor 20 op z'n neus kan misschien helpen?
ArwenLune schreef:Mag je ook overal aan z'n hoofd zitten, aan z'n oren en kruin enzo?
Ik zou eens heel rustig aan de gang gaan met gewenning. Elke dag even de weide inlopen, hem wat lekkers geven, misschien nog even blijven zitten, en weer gaan. Eerste keer neem je een halster mee en dat leg je gewoon naast je op de grond. Lekker kroelen, iets lekkers, en weer weggaan. Dan stap voor stap verder gaan totdat je het halster vast kunt houden en hem ermee kunt aaien. Loopt 'ie weg? Niets aan de hand, jij gaat gewoon weer zitten lezen naast de emmer biks en hij komt wel weer terug. Rustig de tijd nemen.
Wat ik overigens zou proberen is een gesp-halter nemen wat je achter de oren vastmaakt ipv op de kaak. Het klinkt toch een beetje alsof die oren eng zijn. Misschien vind 'ie het makkelijker te aanvaarden als er geen druk op komt te staan.
luxx schreef:[PP] uitgeroepen tot paardenspygoloog...
dit is de link van het topic, lees dat maar eens.
je vraagt het ondanks dat je met cherokee bezig bent toch ook op bokt, deze dames zijn bokkers......