Hoe vang je een wild paard op de wei?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-04 00:54

wat ik zat te denken , omdat het alleen in de zomer is , misschien iets van een zonne-allergie?
oid?

StalDoorstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-04 01:02

Blijf over de draad staan met je emmer met brood ed.Nu is het wel voornaam dat je er een in de kudde hebt die komt.Zodat m
Mister Vrij het goede voorbeeld heeft.

Als wij paardne niet te pakken krijgen, nemen wij degene die wel komt mee, en een helper loopt achter de rest van de kudde aan.
Dan jagen we ze in een kraal.
Vanuit daar is t pakken makkelijker.
Gelijk gaan slijmen met lekkers natuurlijk, zodat ze t onthouden voor de volgende keer!

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-04 09:49

Raar paard heb je wel Tong uitsteken
Maar probeer het dier niet aan te kijken wanneer je hem uit de wei wilt halen. Loop in een grote boog rondjes om hem heen (je begint zo ver weg, dat hij niet wegloopt, loopt hij weg, maak je het rondje groter) dan maak je de rondjes steeds kleiner en kleiner. Af en toe sta je stil en kijk je lekker de andere kant op of naar de grond. Dit zal de aandacht van je paard trekken en als je geluk hebt komt hij op je af. Doet hij dit niet dan ga je gewoon door met rondjes lopen en stilstaan totdat je bij hem bent. Raak hem dan niet meteen aan, maar sta eerst eventjes stil en loop nog een rondje om hem gerust te stellen. Dan probeer je hem aan te raken (niet aan het hoofd, de meeste paarden zullen dan namelijk alsnog weg rennen.) Aai hem daar waar je weet dat hij het lekker vind eb die daarna het halster om. Of gebruik een touw inplaats van een halster.
Bij mijn verzorgpony's werkt dit heel erg goed, de eerste keer viel de ene mij ook nog bijna aan, maar de laatste keer kwam ze mooi op me af lopen. Neem de tijd en wordt niet boos!
Veel succes nog met je paard.

Tomaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-04 09:58

Staat hij alleen of met meerdere paarden? Die van mij staat meestal met z'n 2en. In een koppeltje dus. Nou komt Roemba (d'r vriendin) er altijd wel aangesloft. En mijn paard erachteraan. Zeker als ze erachter komen dat ze alleen zijn. Misschien werkt dit ook bij die van jou. Alleen als hij gewend is om alleen te staan, kan het zijn dat het hem niets uitmaakt.

fionaenco

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-04 11:29

je kunt eens een join-up proberen ( natural horsemanship) hier jaag je met je lichaamstaal het paard uit "jouw"kudde en daarna nodig je hem met je lichaamstaal weer uit om bij je te komen.dit heeft bij mijn niet te vangen paard geholpen, ik hoef hem nu alleen maar uit te nodigen door me van hem af te draaien en dan komt ie. wel eerst in een kleine ruimte oefenen. op internet kun je hier meer over vinden. op deze manier doen paarden het onderling ook! werkt echt. succes!
greez fi

Gaitkeeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-04 12:18

fionaenco schreef:
je kunt eens een join-up proberen ( natural horsemanship) hier jaag je met je lichaamstaal het paard uit "jouw"kudde en daarna nodig je hem met je lichaamstaal weer uit om bij je te komen.dit heeft bij mijn niet te vangen paard geholpen, ik hoef hem nu alleen maar uit te nodigen door me van hem af te draaien en dan komt ie. wel eerst in een kleine ruimte oefenen. op internet kun je hier meer over vinden. op deze manier doen paarden het onderling ook! werkt echt. succes!
greez fi

Hmmm, afgezien van het feit dat ik persoonlijk eerst allergiën en soortgelijke zaken zou willen uitsluiten zou ik niet zomaar even een 'join-up' gaan doen met dit paard (of sowieso ieder ander paard).
Dan alleen met iemand die hier helemaal in thuis is. Vooral bij een probleempaard zoals ik dit paard toch nu maar even omschrijf.

Rodi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-04 12:23

josien schreef:
Tja een lastig probleem. Ik zoek snel problemen bij de natuur van het paard en niet zo snel lichamelijk.
Wat ik dacht is dit: Dit paard staat de hele zomer in de wei. Dit paard merkt ineens dat hij geheel vrij is en dat hij nu geheel het heft zelf in handen heeft. Een paard is een dier die heel erg gesteld is op vrijheid. Ziet hij de mens die hem die vrijheid af pakt dan zou hij dus inderdaad niet meer te pakken zijn.
De angst die je beschrijft zie ik als het niet aan kunnen van de situatie. Het ene paard kan dit heel goed, het andere paard ziet dan alles als een gevaar.

Veel ijslanders komen nog uit Ijsland. Daar worden ze uit het wild gevangen. Is dit met dit paard ook het geval? Dan versterkt dit mijn vermoede.

Ijslanders zijn niet de makkelijkste paarden qua karacter. Veel mensen hebben dan ook problemen met deze paarden.

Met mijn uitleg heb je natuurlijk nog niet de oplossing, maar die is hier ook niet te geven. Dit is wel een heel speciaal geval en die is niet optelossen achter de computter.

Opzich wil ik je wel helpen. De afstand is een probleem.

Trouwens wat je zegt dat je in de winter helemaal geen probleem met hem heb. Is dat geen overgave. Alles maar over zich heen laten komen. Dit merk je in zijn gedrag en vooral zie je dat in zijn ogen en uitdrukking van zijn lichaam.

Mijn ijslander komt inderdaad uit ijsland...
Elke zomer wordt het trouwens erger. Vorig jaar hebben we hem een tijdje op pijnstillers gehad om te kijken of hij ergens pijn heeft en dat is niet het geval. Zelf denk ik niet dat het met de vrijheid te maken heeft, want in de winter heeft hij ook de vrijheid alleen niet op gras. Als ik dan weleens op cursus ga en hij in een kleine prikwei staat op het gras is hij de tweede dag ook zo angstig.

Vorig jaar zomer hebben we hem halverwege de zomer een keer te pakken gekregen en toen op de paddock gezet. En langzaam steeds langer op de wei gezet, toen kon hij 3 uur hebben en langer niet... Met biks is hij van de wei af te krijgen, alleen krijg het halster niet om.. Als jij langer dan 24uur van de wei af is, is zijn angst meestal weer weg.

Volgens mij is het puur een grasallergie, maar de dierenartsen zeggen dat dat niet kan Boos!

Helaas heb ik nu de mogelijkheid niet om hem van de wei af te halen, het is of op stal of in de wei... Omdat hij heel de winter (voor het eerst) op stal heeft gestaan heeft hij nu vakantie en wil ik hem niet op stal laten staan...

Ga hem elke dag wel voeren en dan komt hij vrolijk naar me toe, maar als hij ziet dat ik een halster bij me heb komt hij niet in de buurt...

Rodi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-04 12:26

Tomaatje schreef:
Staat hij alleen of met meerdere paarden? Die van mij staat meestal met z'n 2en. In een koppeltje dus. Nou komt Roemba (d'r vriendin) er altijd wel aangesloft. En mijn paard erachteraan. Zeker als ze erachter komen dat ze alleen zijn. Misschien werkt dit ook bij die van jou. Alleen als hij gewend is om alleen te staan, kan het zijn dat het hem niets uitmaakt.

Hij staat samen met een andere ijslander, zijn vriendin. Als we ze moeten verplaatsen naar een andere wei dan pakken we zijn vriendin en loopt hij er los achteraan over de weg gewoon als een hondje... We nemen altijd emmertje biks mee en dat krijgt hij dan als hij op de andere wei is, dit is de enige manier om ze te verplaatsen....

Rodi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-04 12:29

fionaenco schreef:
greez fi

Het is niet het probleem van niet kunnen vangen denk ik, want als ik geen halster bij me heb kan ik om zijn nek hangen en alles met hem doen.. Hij is alleen heel erg bang voor iets om zijn hoofd. In de winter kan ik hem ook gewoon vangen en als hij niet langer dan 3 uur per dag op de wei staat kan ik hem ook van de wei afhalen...

Nu vragen jullie je natuurlijk af waarom ik hem 24uur op de wei heb staan, maar hij heeft momenteel lekker vakantie. Even lekker paard zijn. Hij heeft een hele winter hard gewerkt en staat nu even lekker te genieten. Maar soms is het weleens nodig dat hij gepakt wordt, als ze bijvoorbeeld naar een andere wei toe moeten en ik wil gewoon weten waarom hij zo doet...

bakkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-04 12:30

insluiten maar als je alleen ben gaat dat niet..
Mijn oiude verzorgpony rende ook altijd weg en gaf niet op dan deden we met zn 2en ieder het einde van de lijn en zo opsluitenin een hoek , misschien krijgt ie dan door dat je niet klein te krijgen bent.....

brechje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-04 12:33

Verbrand hij niet zonder dat je dat ziet? Michaela had dat namelijk vorig jaar ook...haar neus was verbrand, maar er zaten gewoon haren overheen en dus zag je het niet...maar op de huid zelf was dat helemaal vuurrood! zonnecreme deed een heleboel! Als het alleen is bij z'n hoofd kan het een zonne-allergie > verbranding zijn! factor 20 op z'n neus kan misschien helpen?

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-04 12:38

Het antwoord van Josien zet je idd wel aan het denken. Zit wat in!

Onze merrie Onivia laat zich nooit, maar dan ook echt nooit het halster in de wei aan doen. Ik heb weleens met 3 anderen 6 uur lang lopen vangen. De rest 's nachts op stal gezet en haar laten lopen, wat ook niet hielp. Wat soms werkte was een fuik op zetten van hindernismateriaal (moest dan wel erg hoog worden opgebouwd want ze sprong met gemak 1.50).
Als je haar een halster om wilt doen, steekt ze de neus in het halster, pakt haar hapje, laat zich door de benen zakken en weg is ze..... Dan staat ze vervolgens op enkele meters van je vandaan vrolijk te snurken!
Ze loopt nu sinds jaren los naar de wei en los naar stal, wat ze ook niet normaal kan doen, maar altijd in volle galop....'t is maar hoe ze verwend zijn.... In stal is het geen probleem.

Misschien moet het halster door hem/haar "gekoppeld" worden aan iets leuks? Ik heb makkelijk praten. Heb het zelf ook nooit voor elkaar gekregen. Bloos

796285

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-04 12:38

Mag je ook overal aan z'n hoofd zitten, aan z'n oren en kruin enzo?

Ik zou eens heel rustig aan de gang gaan met gewenning. Elke dag even de weide inlopen, hem wat lekkers geven, misschien nog even blijven zitten, en weer gaan. Eerste keer neem je een halster mee en dat leg je gewoon naast je op de grond. Lekker kroelen, iets lekkers, en weer weggaan. Dan stap voor stap verder gaan totdat je het halster vast kunt houden en hem ermee kunt aaien. Loopt 'ie weg? Niets aan de hand, jij gaat gewoon weer zitten lezen naast de emmer biks en hij komt wel weer terug. Rustig de tijd nemen.
Wat ik overigens zou proberen is een gesp-halter nemen wat je achter de oren vastmaakt ipv op de kaak. Het klinkt toch een beetje alsof die oren eng zijn. Misschien vind 'ie het makkelijker te aanvaarden als er geen druk op komt te staan.

Rodi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-04 12:39

brechje schreef:
Verbrand hij niet zonder dat je dat ziet? Michaela had dat namelijk vorig jaar ook...haar neus was verbrand, maar er zaten gewoon haren overheen en dus zag je het niet...maar op de huid zelf was dat helemaal vuurrood! zonnecreme deed een heleboel! Als het alleen is bij z'n hoofd kan het een zonne-allergie > verbranding zijn! factor 20 op z'n neus kan misschien helpen?

Ik denk niet dat hij verbrand is afgelopen week

josien

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-04 12:40

Dat kan heel goed wat Brechje zegt. Het is ten slotte een ijslander.

Omdat je zegt dat hij dit enkel doet als hij een dag in de wei heeft gelopen. Kun je hem de volgende keer niet enkele uren in de wei laten lopen. Het is een vreemd probleem,. Zoals nu kan het natuurlijk niet.

Rodi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-04 12:42

ArwenLune schreef:
Mag je ook overal aan z'n hoofd zitten, aan z'n oren en kruin enzo?

Ik zou eens heel rustig aan de gang gaan met gewenning. Elke dag even de weide inlopen, hem wat lekkers geven, misschien nog even blijven zitten, en weer gaan. Eerste keer neem je een halster mee en dat leg je gewoon naast je op de grond. Lekker kroelen, iets lekkers, en weer weggaan. Dan stap voor stap verder gaan totdat je het halster vast kunt houden en hem ermee kunt aaien. Loopt 'ie weg? Niets aan de hand, jij gaat gewoon weer zitten lezen naast de emmer biks en hij komt wel weer terug. Rustig de tijd nemen.
Wat ik overigens zou proberen is een gesp-halter nemen wat je achter de oren vastmaakt ipv op de kaak. Het klinkt toch een beetje alsof die oren eng zijn. Misschien vind 'ie het makkelijker te aanvaarden als er geen druk op komt te staan.

Als ik geen halster bij me heb, mag ik overal aan zitten.. Maar hij is nooit echt een kroelpaard hoor... Heb afgelopen zomer heel veel geduld gehad door uren in de wei te gaan zitten en eerst alleen maar komen en hem eten geven en zo langszaam proberen halster om te doen enzo, maar zodra hij het halster ziet raakt hij echt helemaal in paniek...

josien

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-04 13:28

Het is dus puur het halster.

Probeer het is met touw om de hals. Neem hiervoor een lang soepel touw waar je de knip aanhet touw kan vast maken. Heb je dit eenmaal dan kun je het touw langzaam meer omhoog halen richting nek tot achter de oren. Gaat dit goed dus kun je een halster maken met je touw.

Rodi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-04 13:32

Nee het is niet alleen puur het halster. Ook het hoofdstel...
Als ik iets in mijn hand heb wat geen voedsel is dan denkt hij al dat ik hem kom pakken.... Ook als ik hem eten kom geven blijft hij eerst van een afstand staan te kijken en als de andere merrie dan lekker komt eten dan vertrouwd hij dat ik alleen kom om ze eten te geven... Hij kan gewoon niks aan zijn hoofd hebben..

Volgens Marijke van Cherokee heeft hij last van vreselijke hoofdpijn.
Is een heel verhaal over afvalstoffen die hij niet goed kwijt kan doordat zijn leven en bijnier niet goed werken. Daar heeft hij nu druppels voor, maar gaat wel een half jaar duren voordat die het weer goed gaan doen. Zelf vond ik het wel heel logisch klinken...

luxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-04 13:35

'DePennyBitch' en 'Marahorse' zijn dames hier op bokt die van een foto dingen kunnen 'zien', ik zou hun eens pb'en en vragen wat zij van je paard
vinden, of zij misschien iets zien.
baat het niet dan schaad het niet....
leuk paard trouwens, ik heb even op je site gekeken.

Rodi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-04 13:41

Hoi Luxx,

Ben al bezig met iemand die met paarden kan praten zoals je hierboven kan lezen... Wil het liever even bij 1 iemand houden die daarmee bezig is. Ze is nu 1 keer geweest en heeft dingen verteld die niks met Rodi te maken hebben, maar met mij die ze echt niet kon weten... Dus ben erg tevreden over deze manier, maar in ieder geval bedankt en wie weet ooit..

luxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-04 13:46

josien

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-04 13:53

Die hoofdpijnen komt mij ook bij jouw verhaal gelovig over.

Omdat die druppels lang duren voordat ze gaan werken kun je vast werken aan iets over de hals leggen. Eerst enkel je hand dan he arm tot touw om de hals enz.
Waarscheinlijk laat hij zich goed mee nemen met touw om de hals.

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-04 13:54

Hier op stal heeft ook een paard gestaan wat eigenlijk hetzelfde deed als jouw paard. 's Winters kon je er alles mee, niets aan het handje, heel braaf paard, beetje een sukkel zelfs. Maar 's Zomers moest je niet proberen iets om zijn hoofd te doen, dan stond hij recht omhoog te maaien om zich vervolgens los te rukken. Dit paard kon je dan op stal ook nauwelijks een halster op hoofdstel omkrijgen.
Toen ik je verhaal las moest ik ook gelijk aan dit paard denken, er is maar 1 ding wat niet overeen kwam.
Dit paard was een headshaker.

Rodi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-04 14:07

Hallo Supertje,

Mijn ijslander is inderdaad in de winter een sukkeltje, wel veel temperament, maar je kan alles met hem doen verder... In de zomer nu komt hij inderdaad recht omhoog en maait hij naar je als je hem in een hoek drijft of in een stal zet om te vangen. Wat doen jullie met dit paard in de zomermaanden trouwens?

Rodi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-04 14:08

luxx schreef:
[PP] uitgeroepen tot paardenspygoloog...

dit is de link van het topic, lees dat maar eens.
je vraagt het ondanks dat je met cherokee bezig bent toch ook op bokt, deze dames zijn bokkers......

Heb beide damens een pb-tje gestuurd ben erg benieuwd wat eruit komt.
In ieder geval bedankt..

Groetjes Marcia

ps. leuke ijslander heb je trouwens Lachen