Al beleren of niet??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-04 11:14

Ik zou wachten tot volgend voorjaar, dan beginnen met wennen aan tuig en aan de langen lijnen en in de zomer laten werken met een sleepje en daarna met de wagen.

In de tussen tijd kun je hem misschien al laten wennen aan 'enge' dingen en het verkeer, stemhulp-oefingentjes doen en stil leren staan op de plaats.
Ook al is ie bijna 2 jr (shets groeien over het algemeen vrij laat door), vraag niet teveel van hem en doe het kalmpjes aan, daar heb je later meer profijt van en je pony zeker ook.

succes en veel plezier met je shetje

Titsie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-04 11:21

bedankt allemaal. ik weet alleen nog niet echt wat ik nu wel of niet moet doen. de ene helft zegt van wel de andere helft zeg van niet. maar ja, ik ga gewoon nu nog lekker wandelen met hem en als hij dik 2 jaar is bijna 2,5 langzaam beginnen met tuig en erachter lopen.

DANIenVLIEG

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-04 15:09

je kan vanaf 1 1/2 tot 2 jaar beginnen met de lange lijnen en vanaf 2 met voor een licht kar(sulky) zetten, maar pas vanaf 3 erop..

Kyan01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-04 15:15

Ik zou eigenlijk wachten tot 2,5... Ben er niet zo op dat paarden/ pony's te jong al moeten werken. Je neemt hun "jeugd" weg... sommige paarden zijn er wel aan toe maar andere weer niet. En soms doe je dit ongemerkt.
Punt 2 zijn die botten en spieren nog niet toe aan werken. Vaak hebben ze hierdoor op latere leeftijd last van hun spieren en botten...

Waarom zou je haast hebben.... het kan met 3 of 4 net zo goed. En dan weet je zeker dat je pard er aan toe is en dat de botten en spieren het aan kunnen.

Nerwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-04 15:51

Ook ik zou nog even wachten tot 2,5 a 3 jaar.
Laat hem nog maar even lekker van zijn jeugd genieten. En het is beter voor zijn botten en spieren Lachen

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-04 17:22

Citaat:
je kan vanaf 1 1/2 tot 2 jaar beginnen met de lange lijnen en vanaf 2 met voor een licht kar(sulky) zetten, maar pas vanaf 3 erop..

OK dan! Toppie we mogen gelukkig steeds eerder beginnen!

Met het meelopen aan de wagen heb ik helemaal geen probleem, in het wild lopen ze ook vele km.
Maar als je er gewicht achter gaat hangen vind ik het wat anders worden.

Bij Dravers beginnen ze zo'n beetje met 2 jaar , vind het ook veels te vroeg en de meeste belanden dan ook al snel in het slachthuis.
Dat er ook oude dravers zijn bewijst onze stal. We hebben 2 van 15+ en vorig jar heeft iemand bij ons een draver gekocht die nu 20 wordt.

Ze hebben allemaal een koers verleden en een enkele heeft nu wel wat mankementen maar mits daar goed mee omgegaan wordt kunnen ook deze paarden nog een duinrit aan van 3 uur.