Wat vind je fijner mesten, stro of zaagsel?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Wat vind je fijner mesten?

Stro
51 (54%)
Zaagsel
34 (36%)
Anders nl...
9 (9%)

Totaal aantal stemmen: 94

Solvej

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-04 14:50

Richtje schreef:
Enne Okkie, zal wel aan je bezem liggen Knipoog

Op m'n stage hebben ze 'n stal met zaagsel, en idd. rotbezems haha. Maar stro krijg je d'r wel beter mee weg.

DANIenVLIEG

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-04 15:02

pfff zaagsel is echt superirritant om te mesten..
Tenzij het echt helemaal op elkaar geplakt zit, maar toch verlies ik nog altijd de helft..
stro gaat veel makkelijker dat blijft tenminste normaal op je riek liggen.
en het schept veel makkelijker weg..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-04 15:24

Heb nog nooit wat anders geprobeert dan stro Clown Dus ik heb toch maar voor de optie stro gekozen. Het nadeel van stro is wel dat je een hele heut stro mee krijgt als je de mesthopen weghaald.

Vanes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-04 15:25

Ik heb met beide geen moeite om te mesten.

Nerwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-04 15:33

Stro
Vind ik veel makkelijker. Blijft tenminste op je riek liggen Lachen

YvonneS

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-04 18:22

Mijn vader hakselt het stro! Echt ideaal!! Het zijn nu niet van die lange plukken en daardoor haal je alleen het natte eruit. Verder gooi ik er voor het vocht 1 x per week een pak zaagsel door!

Ecudes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-04 18:30

Ik vind stro ook makkelijker mesten. Met zaagsel vallen òf de drollen door de riek heen, òf (als je een schop pakt) verspil je weer makkelijk veel zaagsel als je niet heel lenig doet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-04 18:33

zaagsel, krullen, vlas
alles behalve stro Haha!
makkelijk de natte plek elke dag weg, zonder droog weg te gooien of aan de kant te moeten hannesen.
En zo ook met de drollen, hup de drol op je riek, ff wiebelen en is alle goede zaagsel ertussen uit en gooi je alleen de ballen mest weg.

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-04 18:35

Vlas, met stro had ik altijd een volle kruiwagen per dag (voor 1 paard) en nu heb ik 1/3 kruiwagen voor een paard en een pony. OK dan! .

Buckje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-04 19:26

[quote="Ethelate"]op stal staan ze op zaagsel, dunne laag, stalhouder schept het vieze er uit, wat overblijft schijft hij aar achter, en voorin nieuw zaagsel.
Mabel mest wel netjes achterin, maar loopt altijd tig rondjes in haar stal, dus alleen in het midden blijft het schoon Haha!
quote]
zo doen wij het ook alleen mesten wij zelf

ankyfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-04 22:10

zaagsel mest veel beter ik heb dat ook voor mn pony

Senja

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-04 12:50

Hee, mensen, wij hebben op stal zo'n soort netje van plastic (je hebt ze ook van metaal) waarmee je de drollen zo van het zchone zaagsel scheidt. Het is heel gemakkelijk. Zaagselplakken door pis, kun je zo omdraaien en de vieze bruine kant eraf halen. Zo bespaar je zaagsel!! OK dan!

Anita_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-04 13:19

Stro mest sneller uit als je de box leeg haald, met zaagsel sta ik altijd wel even te scheppen.
Ik heb mijn paarden op zaagsel (lees krullen) staan, omdat ze er op stro een zooitje van maken, het wordt erg nat ook en ik heb geen afvoer putje in de boxen.
Ook is het zo dat ze stro in 1 dag op eten, terwijl ze voldoende hooi en ander voer krijgen...
Wat drollen wippen betreft, dat vind ik met stro fijner gaan (ik pak de drollen er twee keer daags uit met een handschoen aan en een emmer erbij), met zaagsel graven ze drollen zo onder.
Maar de voordelen van minder stof, droge stal en schonere paarden + dat je weet wat ze eten (geen stro) zorgen ervoor dat mijn voorkeur uitgaat naar krullen, en dagelijks strooi ik er een plakje stro overheen voor het vermaak OK dan!

Lindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-04 13:30

Bij Rinkja vond ik stro makkelijker, maar dat hangt van het paard af denk ik. Als een paard niet z'n stront door de hele box stampt lijkt zaagsel makkelijker. Als je dan een mestvork hebt met veel van dingen er aan (als je begrijpt wat ik bedoel Tong uitsteken) heb je de drollen er zo uitgewipt. Maar Rinkja maakt van haar box een complete zwijnenstal, en toen was ik met het zaagsel wel even bezig. Dan ben ik veel eerder klaar met stro.