Zaagsel of Stro?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-04 12:50

Onze paarden staan op Hemparade. Dat is gehakselde hennep. Ik vind dit veel gemakkelijker en sneller uitmesten dan stro, je hebt er veel minder afval van en het geeft bij onze paarden geen problemen met de hoeven o.i.d. en de afvoer, sterker nog; sommige boeren hebben het liever dan stro omdat het sneller composteerd. En zaagsel/houtkrullen zijn ze vaak niet zo blij mee. Wat de kosten betreft; ik betaal 4,75 euro voor een baal en daar heb ik iedere week per stal van 4x3mtr maar 1 van nodig om op te strooien en 1x in de 3 maanden 5 per stal.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-04 12:57

Ik lees wel vaker dat paarden in zaagselstallen eerder last hebben van hoefzweren e.d.
Bij mij staan ze nu al 9 jaar op houtkrullen en ik moet de eerste hoefzweer nog zien. Ik denk dat dit eerder te maken heeft met hoe schoon de stal gehouden wordt en niet dat het puur aan zaagsel ligt.
Mijn paard kan geen maat houden met eten, dus de hele dag door hooi is geen optie, zeker niet voor mijn oude merrie die aan de dunne gaat van hooi en dus maar matig hooi krijgt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-04 13:07

Dat van die hoefzweren heb ik ook nog nooit gemerkt en ik heb vrijwel altijd op stallen gereden waar zaagsel of houtkrul gebruikt werd.
Maar overal werd wel elke dag de natte plekken we gehaad en uiteraard de poep, terwijl ik zo veel lees dat veel de natte plekken maar 1x per week eruit halen.
En dat lijkt me idd niet goed voor de hoeven.

En championtelers gaan op het moment met z'n alle de fles op.
teveel champiognons op het moment uit het Polen/Duitsland.

dus ik ben benieuwd of de CNC en andere compost bedrijven voor de championteelt daardoor ook niet veel minder nodig gaan hebben en hoe goed merkbaar dat gaat worden met afvoer van mest met stro.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-04 13:13

Als er genoeg houtkrul in ligt staan ze niet op de natte plekken Haha!
Vooropsteld dat het geen gravers/rondlopers zijn.
Mijn meiden staan of liggen altijd 'droog' ondanks dat ik 1x per week het nat eruit haal.

Karlijntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-04 15:33

Stro is goedkoper...maar als je paard niet tegen stro kan of er koliek van krijgt dan kan je bijna niet anders dan zaagsel

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-04 15:59

Karlijntje schreef:
Stro is goedkoper...maar als je paard niet tegen stro kan of er koliek van krijgt dan kan je bijna niet anders dan zaagsel

Weet je dat zeker? Want hoeveel kost een pak stro en hoeveel ben je ervan nodig in 1 week? (zie mijn eerdere post)

Sprite

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-04 16:24

Onze paarden hebben eerst op stro gestaan. Ik ben een mieremuk wat schone stallen betreft, liefst heb ik ze voortdurend zo schoon dat ik er zelf in zou willen liggen *LOL* Op het stro was dit een hele klus
Daarom heb ik nu gehakseld koolzaadstro. Dit ziet er ongeveer uit als zaagsel, maar is het niet.

Omdat ik meerdere malen per dag drollen in de hoek gooi (die dus ook heel makkelijk op te scheppen zijn zonder stro eromheen) en 1 keer per dag alle natte plekken er uit schep, is het verbruik minimaal. Namelijk alleen wat echt vies is gaat eruit en de rest blijft schoon omdat de urine goed opgenomen wordt door het haksel, er hoeft dus ook maar weinig bij en dus is het uiteindelijk goedkoper Lachen

Daardoor hebben we nu een kleinere mesthoop, die we bovendien gewoon eens in de zoveel tijd over ons eigen land uit kunnen laten rijden.
Omdat je eigenlijk zoveel bedekking in de stal kan gooien als je zelf comfortabel vind voor je paard (je haalt tenslotte alleen het vuil eruit en de rest blijft schoon) ligt je paard nooit op het beton en is de kans op uitglijden bijna niet meer aanwezig.
Bovendien is de amoniac lucht aanzienlijk minder omdat dit door de bedekking als het ware geneutraliseerd wordt.
Je stalletjes zien er dus fris uit en stinken niet. Ook de mesthoop stinkt niet meer zo Lachen

Je paard op stro laten staan alleen om em wat te knabbelen te geven, kun je makkelijk oplossen door of meer hooi te voeren, of naast hooi ook een plakje stro te geven om mee te frutten.

Op de bodem haksel/zaagsel en daarboven stro is op zich ook niet mis, alleen is dit een stuk zwaarder om uit te mesten aangezien de boel toch door elkaar gaat en het daardoor weer zwaar op de riek wordt.

Nu heb ik strohaksel, maar ik denk dat dit zelfde verhaal ook opgaat voor hennep, vlas ed.

sflj, hoe groot zijn die balen hennep van jouw? het strohaksel dat ik heb kost 5,50 per baal en die is dan net zo groot als een standaard strobaal. (als het nog beter kan dan wat ik nu heb wil ik dat namelijk ook weten Knipoog )

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-04 13:17

Ze zijn net iets kleiner geworden, waren eerst ongeveer zo groot als een strobaal maar nu stijver inelkaar geperst. Ze wegen iig nog 15 kilo. "normaal" ,bijv. bij de welkoop, kosten ze 5,99 p. stuk maar ik koop er meerdere tegelijk (en elders) en daarom iets goedkoper.

Dressuurgek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-04 14:19

Ik kies voor zaagsel omdat ik door een val nu bij zwaar werk (tillen ect.) last van mijn rug krijg en om dagelijks wat drollen eruit te scheppen is een kleine moeite en heb ik geen last van mn rug

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-04 14:32

Ik maak nu voor het eerst mee dat paarden op zaagsel staan, bij de pensionstal waar ik nu sta, en ik ben er heel enthousiast over!

Veel makkelijker met mesten, het risico van teveel vreten is ook gelijk weg, en ik vind het hygiënischer en schoner om te zien!

En met paarden die de hele dag op de wei staan hoef je ook geen stro te hebben vind ik.

Wel vind ik het een nadeel dat door de urine en poep het sneller lijkt alsof het zaagsel (en dus je stal) er heel smerig uit gaat zien, ook al is dat niet zo.

Jan_324

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-04 15:45

Als je hoefzweren krijgt in combinatie met zaagsel dan heb je kans dat er grotere blokjes hout in je zaagsel/krullen zitten die in de hoef drukken waardoor er hoefzweren ontstaan.

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-04 15:53

Steef, dat heeft juist eerder met hele fijne deeltjes te maken die in de witte lijn dringen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-04 16:04

Ik denk dat het met te vuile stallen te maken heeft. Hoe kunnen kleine deeltjes nu in de witte lijn komen ??
Bij gekeurd zaagsel (hardhout) kan ik me nog iets indenken, want daarzitten ook giftige stoffen in (slecht voor de luchtwegen), maar gewoon schoon wit zaagsel is volgens mij niet slechter voor hoeven dan schoon stro.

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-04 16:11

De fijne deeltjes ('splinters') uit het zaagsel kunnen makkelijk in de witte lijn terecht komen, daar worden ze door het gewicht van je paard ingeperst en vormen daar een voedingsbodem voor bacterien en schimmels.
Niet te voorkomen, al mest je iedere dag 10x uit want het heeft niets met hygiene te maken. Het zal eerder met de kwaliteit van het zaagsel en de kwaliteit van de hoef te maken hebben.

Coberlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-04 19:22

hey
mijn paard staat op houtkrullen. Ik vind stro makkelijker uit te mesten, maar Lutin eet al zijn stro op, met verstoppingskoliek tot gevolg. Nu heb ik exact onder controle wat hij eet. Een liksteen helpt ook wel tegen de verveling.
Wat wel lastig is, is dat de stal er altijd zo vies uitziet, terwijl ik wel elke dag alle mest én alle natte plekken eruit haal. Maar hij loopt dikwijls rondjes, en vermengt zo een deel van de mest met de schone krullen.
Ik verbruik 6 pakken per maand (zit in mijn stalgeld inbegrepen) soms een meer, maar dan betaal ik bij.
xxx

peeky

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-04 20:57

KimS schreef:
hey
mijn paard staat op houtkrullen. Ik vind stro makkelijker uit te mesten, maar Lutin eet al zijn stro op, met verstoppingskoliek tot gevolg.

Ja, daar had mijn paard ook last van. Toch ben ik weer op stro over gegaan, want ik betaalde me scheel aan pakken zaagsel. 2 pakken per week per paard gingen erdoorheen omdat het van die viespeuken zijn, dus dat was niet zo geslaagd

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-04 21:11

Ik heb meer op stallen gereden met, als zonder krullen of zaagsel.

De 1e met een hoefzweer moet ik nog meemaken.
Maar wel werd er elke dag gemest en niet alleen de drollen maar ook de natte plekken, zodat ze niet in de prut staan.
En elke dag weidegang.

Misschien een combi van dat allemaal?

Jarengo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-04 10:40

het ligt eraan!!een paard die veel hoest en vaak last heeft van koliek ken beter op zaagsel staan!!maar ik ben eigenlijk een voorstander van stro!!het is lekker voor depaarden ze hebben wat te knabbelen en is makkelijk af te voeren!!en wat betreft wat ik lees dat zaagsel beter uit te mesten is??ik vindt dat onzin als je denkt om je paard op zaagsel te laten staan omdat het makkelijker uit te mesten is neem dan aub geen paard!!doe moeite voor je paard paarden werken toch ook hard voor de mens!!mij maakt het nie uit of paarden op stro of zaagse staan qua uitmesten, als ze maar lekker droog,gezond en tevreden bijstaan dat vindt ik het belangrijkste

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-04 10:45

wat een onzin jarengo
natuurlijk kun je je eigen het makkelijk maken EN je paard naar de zin laten hebben.
paard lekker veel buiten, hoeft hij niet steeds aan dat saaie stro, maar aan het lekkere gras en als hij op stal staat voldoende hooi.
wat is daar nu optegen?

Jarengo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-04 11:16

nee dat vindt ik dus onzin wat jij zegt!!dus jij zegt dus van laat je paard maar op zaagsel staan omdat het makkelijker uit te mesten is want hij staat toch heel de dag buiten??maar savonds dan en snachts??ligt of staat hij op het zaagsel en heeft niks te eten of te knabbelen ja de 2plakken hooi die we geven die heeft hij zo op in een uur tijd en dan??kijk als een paard hoest of veel koliekaanvallen heeft ja okee ken je beter op zaagsel laten staan, maar als hij dat nie heeft waarom dan nie op stro??

sam_antha

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-04 11:50

Zo vaak mest ik niet uit (manegemensje) maar tot wat ik tot nu toe heb uitgemest vind ik zaagsel veeeel fijner om uit te mesten!

Jarengo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-04 11:56

dat bedoel ik jullie denken alleen maar hoe makkelijk het is om uit te mesten maar niet aan het welzijn van het paard!!als jullie maar niet veel moeite hoeven te doen!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-04 12:05

kweet niet wat voor vreet paard jij hebt, maar die van mij staat om 12 uur nog te eten aan dat wat om 9 gegeven is.
en als er iemand om welzijn van een paard denkt ben ik het wel!!
Dus ff wat berichten van mij opzoeken ipv met je eerste post te beginnen met schreeuwen?!

Hij staat ook nog droger op krullen dan op stro, dus wat is dan beter?
een natte of een droge stal?
Ik kies dan die droge

BTW, ik ben helmaal lui, hoef sinds ik op deze stal sta niet eens zelf te mesten Tong uitsteken
Nu ben ik zeker helemaal een dierenbeul

En Koliek heb ik bij de paarden op zaagsel niet in hogere mate meegemaakt dan op stro, vaak zelfs eerder andersom, omdat sommige paarden te veel van het stro vreten.

Dus jouw uitspraken slaan nergens op, zijn niet goed onderbouwd.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 12-04-04 12:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-04 12:06

Jarengo schreef:
dat bedoel ik jullie denken alleen maar hoe makkelijk het is om uit te mesten maar niet aan het welzijn van het paard!!als jullie maar niet veel moeite hoeven te doen!!!

Mijn paarden hebben het idd vreslijk slecht omdat ze op vlas staan.
Ik hou totaal geen rekening met hun welzijn, logisch want ze er voor mij en ik niet voor hun.
Zodra ze zelf kunnen uitmesten mogen ze op stro Extreme duivel

Jarengo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-04 12:20

ten eerste:ik schreeuwde niet en dus ook niet tegen jou dit is een forum dus mag je eigen mening uiten!!
ten tweede:ik heb geen vreet paard dan geef jij zo te zien gewoon teveel hooi als hij er 3uur later nog op kauwt dat is dus zeker slecht als hij ook op een wei staat heel de dag en nog veel hooi krijgt pas maar op dat hij niet bevangen raakt
ten derde: dan heb jij dus een paard dat veel zeikt want anders heeft hij niet elke dag een natte stal
ten vierde: ik zei dus je moet dus zelf goed lezen dat als paarden koliek gevoelig zijn dat het ja inderdaad beter is dat ze op zaagsel staan, maar als dat dan niet het geval is laat ze dan lekker op stro staan

dus mijn uitspraken slaan wel ergens op Vingers aflikken