Stellen jullie een trainingsschema op ?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Maak je gebruik van een trainingsschema?

Ja
21 (36%)
Nee
37 (63%)

Totaal aantal stemmen: 58

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-04 14:48

De meesten hebben het hier inderdaad over een weekschema, maar dat is nog geen trainingsschema; in de drafsport stellen we doelen hoe hard we over een bepaalde afstand willen kunnen rijden op een bepaalde datum, en daar ga je naar toe werken via een vrij gedetailleerd schema, dat wel rekening houdt met het individuele paard.

Ik denk dat dat in de endurance ook ongeveer zo werkt Lachen.

rockey

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-04 14:50

Ja ik heb een trainingsschema opgesteld, samen met mijn instructrice...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-04 14:51

Draf sport is dan ook echte topsport

Denk dat vele bokkers, net als ik, geen topsport bedrijven.
En in de basis is het imo best te doen zonder schema, maar gewoon met wat logisch nadenken.

pearl_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-04 15:17

Klopt we hebben het hier idd over een werkschema Haha!

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-04 15:28

Buiten dat denk ik dat je moeilijker kunt zeggen: ik wil dan en dan ZZ-licht zijn dan bv. een bep. tijd realiseren.
Je kunt wel proberen voor jezelf tot doel te hebben om een bepaald niveau te hebben, maar in de jurysporten is het moeilijker inplannen omdat je van anderen afhankelijk bent.

Antoinette

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-04 15:33

Ik heb geen werk/weekschema, maar ook geen trainingsschema, denk namelijk niet dat ik vergekomen was met dat schema. Of ik moet ieder jaar 6 maanden blessure inroosteren Schijnheilig

Miss_Petit

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-04 15:47

Dan werken ik dus wel in een trainingsschema, want wij stellen wanneer we welk paard op welk nivo willen hebben.

EdelweissBel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-04 16:22

ik heb ook geen vast trainingsschema. Mede omdat ik nit altijd om dezelfde tijd thuis ben van school ivm projecten. Ik hou er wel rekening mee dat ze niet teveel hetzelfde doet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-04 16:45

ik heb nu een schema wat ik na vanavond om kan gooien hoop ik. dit is mijn schema wat ik nu gebruik:

maandag: springles internationale amazone
dinsdag: vrij
woensdag: licht werk
donderdag: les Bart Bax
vrijdag: vrij
zaterdag: longeren
zondag: concour of vrij

en ik wil het gaan veranderen naar

maandag: vrij
dinsdag: springles internationale amazone
woensdag: vrij
donderdag: les Bart Bax
vrijdag: vrij
zaterdag: longeren
zondag concour of rijden

zoals je ziet rijd ik niet extreem veel, eerder wat weinig
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 05-04-04 17:16, in het totaal 1 keer bewerkt

rockey

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-04 17:08

bij mij is het zo:

maandag : rijden
dinsdag: Les van lichte tour amazone
woensdag : vrij
donderdag : ze wordt gereden door lichte tour amazone
vrijdag: les van lichte tour amazone
zaterdag: rijden
zondag: wedstrijd of vrij.

en als ik zondag wedstrijd heb gehad, heeft ze maandag vrij, en rijd ik dus niet

Kusia

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-04 17:47

Nee, simpel om het feit dat de eigenaar een recreatieruiter is en ik meer wedstrijdgericht wil werken.

Als het mijn eigenaar paardje zou zijn, zou ik haar twee rustdagen geven, twee keer buitenrijden, twee keer in de bak oefenen en één keer lessen. Dit allemaal in een week.

paardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-04 17:52

In mijn hoofd. Ik zal hem is op papier zetten Haha!

- maandag: groepsles dressuur uur, mijn moeder.
- dinsdag: carrousel, 1.5 uur mijn moeder.
- woensdag: longeren, los, buitenritje.
- donderdag: dressuur (ik), 3 kwartier.
- vrijdag: springen (ik), uur.
- zaterdag: dressuur (ik), 3 kwartier.
- zondag: wedstrijd (dresuur) of buitenrit. (gemiddeld 2x per maand wedstrijd)

Mijn paard is 13 jaar (bijna), KWPN, met mijn moeder B dressuur en met mij Z1, springen op L niveau. Buitenritten vervangen zomers soms dressuur en 's winters andersom.

En wat vinden jullie van mijn schema?

YvonneS

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-04 19:33

Ik plan wel ongeveer per week wat ik wil gaan doen in die week, maar ik kan echt niet op lange termijn gaan plannen hoor. Je loopt altijd wel weer tegen problemen aan die je toch eerst op moet lossen of je wordt ziek, of je paard. Ik doe het gewoon per week een beetje, maar pas m ook zo aan als ik een keer niet kan of geen zin heb oid! Ook ivm het weeer kan ik niet plannen, heb een buitenbak en ga niet in de stromende regen rijden. O ja, ik rijd L2 dressuur

xxappiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-04 19:39

Ìk weet waar ik mee bezig ben maar gebruik geen trainingsschema. Ik hoef m'n pony ook niet met geweld in vorm te krijgen voor wedstrijden ofzo want die rijd ik niet met haar.
Op mijn manier gaat het goed, ze heeft lekker veel conditie (veel bosritten maken) en heeft er ook nog altijd zin in om te rijden.
Lachen

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-04 20:16

Een beetje natte vinger werk doe ik met Dennis. Kwa sport is het tot nu toe een 100% recreatie paardje, al wil ik wel een keer proberen om een endurance met hem te starten. Gewoon 1x om te kijken hoe het gaat, of we het leuk vinden en kijken of ik echt zo gestoord ben als ik denk dat ik ben Tong uitsteken.

Naar de keuring train ik hem wel echt naar toe. Hij is een van de mooist bespierde hengsten die er rond loopt omdat hij de maanden voor de keuring zeker 6x per week werkt.

Meestal ziet het schema er zo uit:

Maandag: Word Den gereden door Rozanne(is vandaag voor de 4e keer geweest, kan nauwelijks rijden, half uurtje stappen en wat draven).
Dinsdag: Meestal vrij omdat ik dan een andere pony rijd en een pony aan het beleren ben
Woensdag: Rijd Michelle Dennis. Michelle verzorgt hem 2x per week en rijd aardig fanatiek ong 3 kwartier.
Donderdag: Brenda op Dennis. Brenda rijd een half uurtje, beetje stappen, aardig wat draven en een galopje
Vrijdag: rijd/longeer/LL ik zelf met hem. Dat is meestal wel even bikkelen voor Dennis.
Zaterdag: rijd Michelle hem weer
Zondag: rijd ik hem meestal zelf. Dat word meestal een buitenrit of naast de fiets.
De dagen dat ik zelf wat met hem doe zijn aardig flexibel. De andere dagen staan aardig vast(tenzij er een keer iemand niet kan ofzo, dan word er wat geruilt).

caro_vt

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-04 20:34

ik heb wel een beetje een schema opgezet nu.
aangezien ik met m'n training herbegonnen ben.
van nu tot begin mei: basiswerk
mei tot zomerwedstrijden: verfijnen, de fine tuning.

da's m'n schema voor dressuur zo wat.
maar je paard is niet de ene dag hetzelfde als de andere.
eens per week las je eens een springles in of een buitenrit. longeren doe k' weinig. heb ik eigenlijk een hekel aan.

en je kan vooraf zeggen: vandaag werk ik op het verruimen en terugkomen in galop bvb, maar door het weer/ een bui van je paard / ... kan het zijn dat je moet 'improviseren'. het is een beetje aanvoelen.

je kan ook moeilijk zeggen: ik ga een uur rijden of een half uur.
soms heb je langer nodig, soms korter.

je werkt steeds met een levend wezen met gevoelens . dat moet je steeds voor ogen houden.

en je instructie moet weten wat jouw doel is en wat jij wil en kan bereiken met je paard en dat eruit proberen halen. en niet eindeloos dezelfde litanie opzeggen zoals vaak ik vaak zie gebeuren in lessen.

Feetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-04 21:07

Ik heb geen trainings schema.
Op stal is er alleen een buitenbak, en dan ben je al gauw afhankelijk van het weer...
Daarnaast rijd ik gewoon lekker niet als ik er geen goed gevoel over heb.
Het is niet voor niets m'n hobby Lachen

Westernfreak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-04 00:34

De meeste mensen hebben het hier inderdaad over een weekplanning. Niet dat het uitmaakt, want ook een weekplanning is een soort van trainingsschema.
Waar ik eigenlijk op doelde is of mensen zich wel echt bewust zijn van wat ze doen. Bij de endurance en de SG(M)W en blijkbaar ook de drafsport wordt je haast gedwongen om een goed schema op te zetten. Ik denk dat bij de training van een paard wel wat meer komt kijken dan "we zien vandaag wel hoe los hij is", maar goed...ik praat dan ook als enduranceruiter. Denk dat het bij de dressuursport en springsport wel wat anders ligt.
Verder lees ik een aantal opmerkingen over blessures. Blessures kunnen altijd voorkomen, maar in principe dient een goed trainingsschema er ook voor om deze te voorkomen Lachen Verder kun je een bepaalde periode (bv. 6 weken ) extra nemen voor het geval er inderdaad onverhoopt een blessure optreedt bij paard / ruiter.

Paardrijden is ook een hobby voor me, maar ik denk dat ruiters die aan bv. endurance doen toch serieuzer bezig zijn met de training van hun paard dan recreanten.
En last, but not least...trainen moet je inderdaad doen met verstand.

caro_vt

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-04 16:49

maar echte recreanten, die zondags hun buitenritje doen hoeven geen schema op te stellen natuurlijk. zolang ze niet beslissen ineens een dagtocht mee te gaan doen is daar niets mis mee, om zonder trainingsschema te gaan rijden.

echter in de basissport vind ik het wel noodzakelijk om een goede en heldere kijk te hebben. hoe vaak stelt een instructeur een schriftelijk plan met je op?
Hoe vaak krabbel je iets neer, van dit ging goed, en dat minder....

vooral de intensiteit en de duur tussen de trainingen + de afwisseling is zeer belangrijk en voor elk paard verschillend.
het lijkt simpel maar: met té vaak na elkaar té intensief te trainen ga je bergafwaarts ipv bergopwaarts.
met té grote tussenposes trainen heeft dan weer geen effect.

het kan echt geen kwaad om even stil te staan bij je trainingsmethode/intensiteit/dagen tussen je trainingen/afwisseling in oefening en discipline!

zo, wou ik nog even zeggen!