Een paard echt zo onbetaalbaar?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mar2lin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-01 10:34

Wij kunnen het wel betalen, maar om 600 piekkies in de maand uit tegeven aan mijn hobby... nee daar zijn mijn ouder sniet zo blij mee aangezien ik niet de enige in het gezin ben die wel gesponserd wil worden!!! Nu wil ik ook zelf nog geen paard maar als ik zou willen kan ik een paard bij mijnn icht stallen voor 250 in de maand, inclusief gebruik van de bak, maar het nadeel is dat zij bijna 45 minuten verderop woont (met de auto 45), met de brommer is dit ruim een uur.... tja en ik kan wel aan miojn nicht vragen wil jij hem 2 dagen doen, maar ik kan de overige dagen toch niet naar hem toe, ik krijg mijn moeder, vader echt niet zo gek hoor!!! Maar ik ga straks studeren in Ede en als ik klaar ben dan komt tie eindelijk!!!!!!!!!!!!! Pling

HorseMoments

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-01 10:43

Het is maar net waar je interesses liggen. Als je echt een paard wilt zul je daar alles voor doen om dat zo te krijgen maar als je een paard "wel leuk" vind wordt het al anders. mensen willen ook graag op vakantie en andere leuke dingen doen als je een paard hebt gaat dat al veel moeilijker. Ik denk dat wij nu in nederland de luxe hebben dat veel mensen een paard kunnen betalen ze zijn dus niet onbetaalbaar. Maar het is maar net waar je eje geld aan uit geeft!
groetjes jeannette

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-01 10:49

Als ik het zelf zou moeten betalen, zou ik nooit kunnen rijden op de manier zoals ik het nu wil doen. Gelukkig vinden mijn ouders het ook erg leuk, (dwz mijn moeder Haha! ) en zijn ze dus bereid te sponsoren. Daar staat dan wel wat tegenover: zowel studie- als sportieve prestaties. Ze willen geen geld steken in een goed paard, accommodatie, vervoermiddel, etc. als ik vervolgens een beetje recreatief rondjes ga hobbelen Haha! daar geef ik ze geen ongelijk in.
Had ik fanatiek piano gespeeld, dan hadden ze ook geld gestoken in een goed instrument en lessen etc. Hier thuis kan altijd heel veel, maar je moet het wel zelf verdienen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-01 11:04

Ik denk dat je paarden zo duur kunt maken als je wil. Wij hebben dan niet 1 paard maar twee shetlanders. op zich besparen we veel kosten omdat ze dag en nacht in de bak + schuilstal staan en we een eigen weitje hebben. Maar als je het totaal aan hooi en stro optelt kom je toch al snel op 175 gulden in de maand uit. Dat hebben we namelijk niet zelf en onze buurman verkoopt het nogal duur. Maar dat is ook een keuze van ons, omdat we het niet in het groot kunnen aankopen ivm opslag.

Maar ook op andere gebieden kun je het zelf bepalen; heeft je paard per se een Bonfire-neusriem van Passier nodig? Of een extra uitrijdeken? Wil je echt wedstrijden rijden dan komen daar ook weer een hoop kosten bij op en als je je paard scheert ben je gebonden aan het kopen van dekens.

Natuurlijk zijn er de onvoorziene uitgaves; een paard dat koliek krijgt, gestolen wordt of een auto beschadigt. Ik vind het dan ook een heel goed idee om als je zelf alles betaalt daar een extra rekening voor te openen. Nu is het bij ons zo dat m'n ouders de pony's financieel beheren maar daardoor voel ik me juist extra verplicht om die laag te houden. En als ik iets extra's wil dan moet ik er zelf ook voor zorgen.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-01 12:17

Een meisje bij ons op de manege heeft een paard gekocht. Daarvoor hebben ze een lening moeten afsluiten...nou dat vind ik erg dom en dat heb ik ook gezegd, maar luisteren...nee hoor, nou ben nieuwd hoelang het gaat duren.

Ik heb zelf zoiets van als ik wil kan ik iedere dag rijden zonder er iets voor hoeven te betalen, als het daarom gaat hoef ik dus geen eigen paard. Maar ja een eigen is toch veel leuker, daar kun je zelf over beslissen en aandacht en liefde geven ect...maar ook heb je de zorgen erover...

Als ik nu een paard zou nemen dan zou ik iedere maand de zorgen hebben, ga ik het halen of zou ie ziek worden. Dus wacht ik nog een tijdje tot ik er financieel beter voor sta, dan kan ik zonder financiele zorgen een paard kopen. Dat geeft mij dan weer een geruster gevoel. Lovers

Mickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-01 15:35

het is natuurlijk ook afhankelijk van je inkomen. Kijk Ik sta fulltime voor de klas en mijn vriend is een IT-er. We hebben zo'n twee jaar geleden een huis gekocht, vier jaar geleden heb ik een auto van 6 jaar oud gekocht. En een jaar geleden heb ik Laiser gekocht en een half jaar later een trailer. En dan hebben we er ook al drie verre reizen op zitten. Er is dus de laatste jaren best een hoop geld door heen gegaan. Maar ik houd altijd in de gaten hoe ik het doe.
Wij betalen alle twee voor het huis, vaste lasten en vakanties. Maar Laiser betaal ik allemaal van mijn eigen inkomen. Maar ik bekijk het zo. Ik heb nu plezier van mijn verdiende geld. Als ik morgen er niet meer zou zijn, kan ik wel terug kijken op een mooie tijd en ben ik tevreden. Maar ik geef dan verder ook geen bakken met geld uit. En als Laiser iets nodig heeft van een deken of zo of iets van tuig, moet er dat komen. Dan laat ik daar iets anders voor staan. Maar ik kan het en wil het betalen. Verder staat Laiser nu ook bij een pensionstal en niet op een manege. En het stalgeld wil dus ook nog wel eens verschillen van plaats tot plaats. En als je niet altijd het duurste van het duurste wil kom je ook een eind. Maar als ik alleen zou wonen zou het wel moeilijker zijn.
Maar ik heb ook voor dat ik Laiser kocht gekeken naar het financiele plaatje en of ik er dat voor over zou hebben.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-01 15:43

Citaat:
Op 2001-10-07 11:43, schreef GribaldiFAN:
Het is maar net waar je interesses liggen. Als je echt een paard wilt zul je daar alles voor doen om dat zo te krijgen maar als je een paard "wel leuk" vind wordt het al anders. mensen willen ook graag op vakantie en andere leuke dingen doen als je een paard hebt gaat dat al veel moeilijker. Ik denk dat wij nu in nederland de luxe hebben dat veel mensen een paard kunnen betalen ze zijn dus niet onbetaalbaar. Maar het is maar net waar je eje geld aan uit geeft!
groetjes jeannette

Ja, maar vaak zijn mensen niet lleen, en het is maar de vraag of die ander het ook goed vind dat alles aan de kant wordt gezet voor een paard. En van een minumum inkomen kun je amper en auto betalen, en een paard is toch echt vergelijkbaar... Ook hangt het er van af of je kinderen hebt of niet. Zouden wij kinderen hebben, dan kon ik mijn paard of de tweede auto wel vergeten! En de tweede auto is van mijn vriend. Die gaat dus niet weg...
Ik denk dat je er niet te licht over moet denken, je kunt niet in andermans lasten kijken, en er zijn veel gevallen waarbij een paard voor mensen onbetaalbaar kan zijn! Ook als je er heel veel voor over hebt.

Dorine
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-01 17:26

Kom ik weer als zuinige trien aanzetten Haha! ...
Nou ik ben 34, getrouwd, en weet dus ongeveer wat het is om een partner te hebben die jou dolgraag een paard wil geven, maar moeite heeft met sparen...
Als je een partner hebt die niet veel verdient, wat ik de eerste jaren had, ben je dus totaal van je eigen loon afhankelijk. En wat dacht je van:
we zijn nu een tijdje getrouwd en gaan een eigen huis kopen?
Ik ken een stel met paarden die daar dus geen geld voor heeft, en gewoon huur moet betalen, terwijl Peter en ik wel een huis (klein) konden kopen later toen het beter ging. Gelukkig wel, zitten financieel veel voordelen aan.
Verder nog: er komt een leeftijd dat de meesten aan kinderen gaan denken. Vaak is dat pas rond de 30 tegenwoordig, en dan heeft de jongedame rond de 24ste enthousiast een paard gekocht, die dan later 'door tijdgebrek' of 'door omstandigheden' weer wordt verkocht.
Dit soort advertenties, van paarden jonger dan 15 jaar, zie je regelmatig: of de relatie is stuk en men heeft geen geld meer voor een paard, of er komen kinderen, of tijdgebrek in een drukker huwelijk. Paard moet weg.
Dus dat is ook een reden dat ik nooit zomaar gezegd heb "Ik koop een paard".
Ik wilde pas een paard kopen als we een huis, kind en werk (goed inkomen) hadden. Want als de basis al wankelt, is je paard zó kreupel, figuurlijk gezien...

Ethelate

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-01 19:00

een pony kun je zo duur maken als je wilt, maar er zijn vaste lasten die je niet kwijt kunt schelden!

zo moet je gewoon maandelijks (als je hem thuis hebt staan zoals ik) zeker F100 rekenen voor voer, en stro/hooi/zaagsel en iedere 2 maanden F35 voor hoefsmid (soms meer)

Ook moet je jaarlijks zo'n F200 rekenen voor wormenkeuren
en natuurlijk je spuitgeld!

dan moet je iets van F500 per jaar rekenen voor harantsemend (zadel niet meegrekend)!
Je kunt het zo duur maken als je wilt, maar ik weet een goede 2e handszaak te zitten, die heeft alles, voor een fijne prijs!

en dan moet je natuurlijk wat achter de hand hebben voor een ongeluk!

ik probeer alles zo goedkoop mogelijk te houden, niks overbodigs te kopen, maar wat ik nodig heb koop ik wel!

Het is net wat je er voor over hebt, en wat je er voor laat schieten!
Mijn streven is gewoon: een eigen paardje, en dat heb ik nu en dat wil ik zo houden!

Het is geweldig om een paardje te hebben en ik wil ook echt niet zonder, maar er zitten nadelen in de kosten!

Groetjes Haha!

Yentl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-01 19:09

Citaat:
Op 2001-10-06 19:52, schreef Cowgirl:

En je paard ziet echt niet of jij nou met een kieffer hoofdstel rijd of eentje van 3 tientjes. Ben nu aan het sparen voor een paardrijvakantie naar canada.

ga je naar canada? me too Haha! ennuh.. ik heb een kieffer halster. is kieffer dan duur??
maar oke het is echt wat je er voor over hebt en je salaris telt ook mee..

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-01 08:48

het houden van een paard is heel duur, maar niet onbetaalbaar. Het is een kwestie van prioriteiten. Al mijn geld gaat naar mijn paarden toe. Ik koop geen nieuwe kleren wat andere vrouwen iedere maand of iedere week doen. Ik doe dat eens in het half jaar. Het is maar wat je er voor over hebt. Om die dingen voor een paard over te hebben, al dat geld en al die tijd die je er in steekt, moet je wel knettergek zijn, geobsedeerd, gepassioneerd. Nou, dat ben ik dus. En de rest hier ook zo te zien, grinnik. Hoef ik me niet eenzaam te voelen.

aprillicious

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-01 09:04

Een paard is niet onbetaalbaar maar wel prijzig. Hier in Amsterdam is het niet bepaald goedkoop en dat betreft denk ik dat ik eerder onbetaalbaar ben dan me paardje. Ik ben nl. een heel duur meisje *LOL* . Ik ben net 21 geworden en heb een goede baan. Ik woon op me eigen, betaal me eigen paardje, ben nu aan het kijken voor een autootje, en ben errrug duur met kleren. En voor me paard moet ik ook het mooiste van het mooiste hebben. Ik ben altijd zo geweest, ik kan ook niet goed met geld omgaan maar dat is weer een ander verhaal. Wat ik nu wel jammer vind nu ik een eigen paard is, is dat ik steeds minder tijd heb voor sociale kontakten, zoals vrienden etc opzoeken. Ik werk tot 6 uur en ga daarna meteen door naar mijn paardje. Ik ben altijd zo'n 3 a 4 uur bezig met haar. Dan kom ik pas tegen een uur of 10/11 s'avonds thuis en dan ben ik doodop. Heb ik echt geen zin meer om nog naar vrienden te gaan. En die ga ik nu toch echt wel missen, maar toch blijft mijn schatje op nr. 1 staan.

julke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-01 09:45

een paard hebben kost nou eenmaal geld.
Zeker in een gezin met kinderen, en 1 inkomen, lijkt het mij onhaalbaar, zeker als de kinderen naar de middelbare school gaan, en er schoolgeld betaald moet worden.
Wij hebben op een gegeven moment heel bewust voor een eigen paard gekozen Party!! , er is toen veel gerekend, en er zijn heel duidelijke afspraken gemaakt. Als je 3 kinderen elke week paardrijles wilt geven, en ze willen meer rijden als 1 uurtje per week, is het vaak al ontzettend duur. We hebben toen eerst een paard gehuurd, en later bleek, dat we voor dezelfde uitgaven een eigen paard konden hebben, waar ze alle 3 plezier van hadden, inplaats van 1. Met lood in de schoenen, en maagkrampen, zo van, waar beginnen we aan, werd nummer 1 aangeschaft en...het bleek allemaal wel mee te vallen, en ja hoor, enkele maanden later kwam nummer 2 erbij Lovers Kwijl
We hebben toen echt allemaal om de tafel gezeten, en allemaal meebeslist, want het betekende, geen vakanties meer, en verder geen clubjes. Nu hebben we inmiddels nummer 3, gelukkig betaald onze dochter hier zelf een gedeelte aan mee, maar ik moet eerlijk zeggen dat het financieel niet altijd makkelijk is, ze kosten nou eenmaal veel in onderhoud, zeker als je ze niet thuis hebt staan en je je eigen hooi kunt trekken.
Ik zeg eerlijk dat mijn inkomen voor een groot gedeelte aan de paarden opgaat, maar spijt ervan Verward zeker niet, je krijgt er namelijk heeeel veel voor terug Lovers maar het is en blijft een keuze die je maakt, en ja, wij moeten er heel veel andere dingen voor laten en opgeven, maar doen dit echt met liefde.... allemaal Party!! Haha! Clown Haha! Haha!

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: julke op 2001-10-08 10:50 ]</font>

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-01 10:36

wat goed hee, julke. Weet je wat het is? Vakantie duurt maar 2 of 3 weken, soms zelfs minder. MAar een paard heb je het hele jaar door! En het geeft je ook heel veel ontspanning.

Jan_324

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-01 10:43

even een vraagje: worden jullie nooit gek aan gekeken op het geld wat je aan de paarden uitgeeft, de tijd de je er aan geeft etc.

Ik krijg daar regelmatig commentaar op dat ik alles met paarden zo duur heb (valt ook alles mee) en dat ik er aso veel tijd aan besteed.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-01 10:46

hou op steef, de niet-paardenmensen begrijpen er helemaal niets van en kijken mij hoofdschuddend aan, en mijn vriend meewarig. Omdat hij met zo iemand die "al dat geld over de balk gooit" door het leven moet.

Shaienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-01 11:39

ja mijn ouders ook al! Die snappen ook niet waarom ik zoveelspullen moet hebben.
Je hebt toch al een bit, je hebt toch al een hoofdstel, je hebt toch al een rijbroek??
JA HALLO

Waventy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-01 11:40

Citaat:
Op 2001-10-08 11:43, schreef Steef:
even een vraagje: worden jullie nooit gek aan gekeken op het geld wat je aan de paarden uitgeeft, de tijd de je er aan geeft etc.

Ik krijg daar regelmatig commentaar op dat ik alles met paarden zo duur heb (valt ook alles mee) en dat ik er aso veel tijd aan besteed.

ja steef, heel vaak. Maar de paarden is ook het enige wat ik wil en heb. OMdat ik verder buiten de paarden niets heb (ga niet uit, enzo heb ik ook helemaal geen behoefte aan)

het gaat jaar in jaar uit al het zelfde, kerst en verjaardag meestal is het 99% paarden en 1% iets voor mij , dus niet voor de ezels *LOL* *LOL*

Maar ik zeg altijd: andere geven het uit aan sigaretten en drank, ik geef het uit aan de paarden, daar zie je dan ook nog eens wat van terug. sigaretten houdt je alleen de peuk over, en drank alleen de fles.

groetjes Lara

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-01 11:44

Mmm... ik ben dan misschien een van de weinigen die helemaal niet vindt dat je geld over de balk smijt als je het uitgeeft aan een paard, en tegelijkertijd ook helemaal niet vindt dat je geld over de balk smijt als je het uitgeeft aan een andere hobby of levenswijze, zoals lange verre reizen maken. Ik kan zowel mijn ontspanning halen uit een paard als uit een reis van een aantal weken of maanden naar een verre bestemming. Ik heb 15 jaar een eigen pony gehad en wil ooit weer een paard, maar in de tussentijd geef ik m'n geld aan andere dingen uit. Zoals ik eerder al zei, je kunt je geld maar één keer uitgeven. Nu is dat reizen, en ooit weer een eigen paard. Tja, ik heb ook wel eens te horen gekregen waarom ik nou in hemelsnaam steeds zo lang en zo ver weg moest. Thuis is het toch ook mooi? Die mensen kennen het gevoel niet van het rugzakje en de vrijheid. Als ze daar geen behoefte aan hebben, prima, maar oordeel dan niet over mijn behoefte om 'geld over de balk te smijten' voor een vliegticket enzo... Ieder z'n bezigheden hoor.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-01 12:06

Sinds mijn vriend een snelle hobby auto heeft die handen met geld kost, hoor ik hem nooit meer zeuren dat een paard duur is. Tja, hij besteedt honderden guldens aan laswerk, verlagen, dure assessoires en onderhoud en dan de vaste maandelijkse lasten ook nog. Dan ben ik maar zuinig met mijn pony. Twee jaar geleden een 2e hands Kieffer zadel van f1200,- en wat dingen tussendoor en af en toe een rekening van de veearts. Jarenlang geen, nu plotseling is er van alles mis) Alleen de hoeveelheid tijd die ik kwijt ben, en de verzorging (ik ga niet graag zonder paard op vakantie of zo) vind hij soms minder leuk...
Afijn. Ik ben dus blij dat hij nu ook zijn (dure) hobby heeft, dan voel ik me niet meer zo schuldig, en we hebben er geen ruzie over!

Bergje75

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-01 12:24

Zucht....het kost inderdaad heel veel geld...... Zeker als je ook net een huis hebt gekocht. Het wordt helemaal erg als je paard ziek wordt en de veeartskosten hoog oplopen. Daarom denk ik dat als je niet zo veel reserves hebt, je ten aller tijde je paard moet verzekeren.

cojo79

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-01 12:26

Hallo,
Ik ben Corina en 22 jaar!!
Een paard is geen goedkope hobby,maar je krijgt er wel heel veel voor terug.
Iedere dag lekker naar je paardje en lekker ontspannen.
Ik heb eeb tuigpaard van 1.80 en 5 jaar oud.
Ik sta op een manege met onbeperkt voer,hooi en stro.
En binnen en buiten bak.
Ik betaal hier F.300,-(en dat is niet duur)
Met alles erop en eraan ben ik per maand F.450,- kwijt.(incl. hoefsmid,wormspuit,inenting,verzekering en andere benodigdheden)
Het valt best te doen hoor!!!
Je moet gewoon niet al te lux gaan leven.
Groetjes:Corina

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-01 13:03

f300,- voor binnen en buitenbak per maand voor een PAARD? waar woon jij ergens?! ik wil daar ook komen wonen!

cojo79

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-01 13:08

Ik woon in Overijssel in Hengelo.
Ik ken nog wel goedkopere plekjes hier in de buurt.
Mijn zusje heeft een E pony en zij betaald met buitenbak en voer,stro en hooi F.200,-
Groetjes:Corina

Jan_324

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-01 13:13

hoe verder je in het noorden komt hoe goedkoper alles word Lachen