Hengstigheid: nog tips om dit op te wekken?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

bloemkooltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-04 19:41

Nou, mijn merrie wordt via KI gedekt. De hengst staat in Breda dus het gaat een beetje moeilijk om haar daar heen te brengen Lachen Wat ik ga doen is de DA bellen en haar idd laten checken en scannen

Iig hartstikke bedankt voor al jullie tips! OK dan!

La_Vie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-04 20:29

Ik heb vorig jaar mijn merrie hengstig laten spuiten omdat ik heel slecht kon zien of ze hengstig was en omdat ze heel onregelmatig hengstig was.
Ze was daarna wel goed hengstig alleen is de dekking helaas mislukt. Maar na 3 weken werd ze weer goed hengstig (zichtbaar voor iedereen) en is ze opnieuw geinsemineerd en toen was ze wel drachtig.

phoenix4ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-04 11:52

het wil vaak ook werken je merrie naar de fokker te brengen. vaak worden ze dan sneller hengstig.

ingeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-04 12:13

bloemkooltje schreef:
Nou, mijn merrie wordt via KI gedekt. De hengst staat in Breda dus het gaat een beetje moeilijk om haar daar heen te brengen Lachen Wat ik ga doen is de DA bellen en haar idd laten checken en scannen

Iig hartstikke bedankt voor al jullie tips! OK dan!

haha, neen, haar een rietje laten zien zal ze vast niet echt verliefd op reageren Haha! !
nee, serieus: het is nog vroeg in het voorjaar hoor, éven geduld nog Knipoog !

DMHorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-04 22:33

hoi, mijn merrie is inmiddels gedekt en volgende week weet ik of ze drachtig is. Mijn merrie laat wel goed haar hengstigheid zien, ik heb de tweede hengstigheid genomen en ze liet zich heel goed dekken(natuurlijk)
Ik gebruikte eerst ook een schouwhengstje, een shetlander, maar hierbij liet ze haar hengstigheid dus niet zien!!!! Terwijl ze wel heel erg stond te pissen bij een ruin van haar formaat! Dus ik denk dat maat toch wel degelijk uitmaakt. Ik zou gewoon ff afwachten, die van mij word tijdens het mooie weer ook altijd erg goed hengstig en de dagen worden heel wat langer nu dus dan moet het wel goedkomen.
Succes ermee

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-04 23:21

Zoals gezegd op eenzelfde topic op F&A probeer ik nu Bronscure druppeltjes en regelmatig schouwen om de merrie aan de gang te krijgen.

timilon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-04 23:23

in een goede warme en fel verlichte stal.
licht lang laten branden,in de buurt van een hengst zetten....

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-04 12:59

sarabande schreef:
Zoals gezegd op eenzelfde topic op F&A probeer ik nu Bronscure druppeltjes en regelmatig schouwen om de merrie aan de gang te krijgen.

2 weken geleden begonnen, morgen kan er geinsemineerd worden OK dan!

Suzan1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-04 19:47

vorig jaar had ik dus ook een merrie die niet hengstig wilde worden. Dit jaar heb ik het anders aangepakt. 10 dagen regumate door het voer en met 5 dagen was ze mooi hengstig en daarna KI. Vanmorgen is ze gescand en drachtig! Haha!

Issy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-04 19:49

Poep van de hengst in een stal van de merrie, helpt ook nog weleens!

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-04 19:55

[FA] Hengstig spuiten; voor en nadelen

En als aanvulling: Ze is afgelopen dinsdag gescand om te kijken of er een hengstigheid aan zat te komen, want ze liet echt niks zien en ook op schouwen e.d. reageerde ze niet.(anders was ik aan het middel waar sarabande het over had, begonnen) En bij de scan bleek er dus een ei te zitten van 4,1! De volgende middag is ze geinsemineerd en morgen(k=dag) wordt ze gescand of het heeft gepakt, zo niet dan is er hopelijk nog een mogelijkheid om nog een keer te insemineren.

( Ze is trouwens na het insemineren wel hengstigheid gaan tonen, opeens ging ze hinneken naar de ruinen en showen, terwijl ze dat er voor niet deed )

Suzan1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-04 20:23

Citaat:
Ze is trouwens na het insemineren wel hengstigheid gaan tonen, opeens ging ze hinneken naar de ruinen en showen, terwijl ze dat er voor niet deed )

ha, ha je hebt een preutse merrie, ze moest even op gang komen.Maar neem het haar ook maar eens kwalijk. D'r komt toch weinig liefde bij kijken. Knipoog

gefeliciteerd met het ei en op naar een embryootje!

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-04 00:40

Brons Cure van VSM!! Heeft wel een aantal weken nodig om te werken, maar als er geen aanwijsbare rede is waarom de merrie niet hengstig zou kunnen worden, is dit een super middel.
Ik heb zelf een jaar lang getobt met mijn merrie, meerdere drachten verloren, maar na een winter Brons Cure geven was ze vanaf Februari al zo hengstig dat het gewoon genant was!

Amanda_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-04 10:11

Ik heb geen idee wat je eraan kan doen. Die van mij is elke week hengistig. Of iig dan merk ik het. Dan les ik, en dan rij ik bij 3 ruinen in de les. En dan begint het. Het is echt vervelend. Maar geen idee hoe je het op kan wekken Verward .

Iemand enig idee hoe je het weg krijgt zonder te dekken? *LOL*

Suzan1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-04 20:36

hengstigheid uit laten blijven kan ook met Regumate, maar is een kostbare en intensieve bezigheid (je moet het elke dag toevoegen aan de brok). Je kunt ook bij je dierenarts een hormonenspuit halen -gebruiken ze ook voor honden- en dan blijft de hengstigheid zeker een maand of 3 uit (uitzonderingen daargelaten)

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-04 20:56

De merries bij ons op stal die moeilijk hengstig worden krijgen s'avonds in stal als het al donker is een UV lamp erbij... schijnt ook wel goed te helpen... en ze krijgen ook dat spul van pavo (kan nu even niet op de naam komen Bloos ) dat de hengstigheid bevoordert

KimDai

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-04 11:55

Mijn merrie wordt ook niet hengstig van een paar kleine shetjes...
maar wel van een merrie van haar eigen formaat.... (potje)

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-04 12:04

Ik zit/zat met precies hetzelfde en op het dekstation hebben ze me verteld dat er dit jaar veel merries zo staan vanwege het rare weer van de afgelopen maanden. De winter is heel mild geweest, en toen is het in het voorjaar ineens koud geworden. De "hengstigheidspauze" die alle merries in de winter houden, is daardoor uitgesteld tot de lente. Veel merries zijn dus bijna letterlijk "van de leg" dit jaar!

Mijn merrie is in februari voor het laatst duidelijk hengstig geweest. Ik heb haar drie weken geleden laten doorlichten om te kijken of er niks mis was. Dat was niet zo: het zag er allemaal perfect uit van binnen en alles was actief. Het wachten was dus op een periode van mooi weer: 10 dagen aaneengesloten overdag 18 graden en 's nachts 10 graden. Ik heb het mooie weer dus afgewacht, maar nog steeds niets (of niets waarneembaars; dit in schril contrast met de maanden januari/februari). Nu heeft het dekstation haar toch hengstig gespoten, omdat ze anders bang waren dat alles te lang stil zou staan.

Mijn merrie is iig nu duidelijk hengstig. Nu nog kijken of de inseminatie "pakt".

Overigens laat mijn merrie ook niet bij elke ruin of hengst haar hengstigheid zien. In het begin ging ze duidelijk door haar achterbenen voor de ruintjes in haar groep. Nu zijn die niet interessant meer en staat ze over het draadje te sjansen met een nieuwe man die op stal is gearriveerd. De twee ruintjes naast haar op stal, waar ze ook lichamelijk contact mee kan maken heeft ze nooit interessant gevonden ... Het is dus idd zo dat merries een duidelijke voorkeur hebben, qua mannen ...

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-04 12:50

ze houden gewoon meer van vreemdelingen Knipoog

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-04 13:02

XchantjuhX schreef:
ze houden gewoon meer van vreemdelingen Knipoog

"Verandering van spijs doet eten" is toch de uitdrukking Knipoog ?!

miekelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-04 13:10

wij hebben een merrie op stal die nog nooit hengstig is geweest. Er kwam een pensioen klant met een hengst. Die stond naast die merrie. En ze werd spontaan hengstig. Ik denk dat je gewoon een wild vreemde hengst moet hebben om te kijken want die geuren kennen ze al