Trailer of vrachtwagen?

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-04 09:01

Nou, ik zal dan toch wel voor een 'wrak' gaan Haha! Liefst een vrachtautootje tot 2000 euro. De vriend van mijn moeder is met de vut en heeft vanaf zijn 14e in de auto's gezeten. Hij kan dus prima het laswerk, vervangwerk etc etc doen. Vriendlief heeft weer verstand van de elektronica dus ik ga voor een opknappertje. Tuurlijk moet ik er dan nog geld insteken maar ik heb dan wel het vertrouwen dat het goed is.
Die amerikaanse combi's heb ik nog niet aan gedacht nee. Lijkt mij wel leuk en handig maar voor mij niet haalbaar. Via www.protack.biz kan ik er wel goedkoop aankomen maar de hele combi is niks voor mij. Voorlopig pruttel ik nog met mijn trailertje verder maar ik ga denk ik toch eens op zoek naar een vrachtwagentje, heeft toch wel veel voordelen lees ik hier.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-04 09:42

cornelie schreef:
Nou, ik zal dan toch wel voor een 'wrak' gaan Haha! Liefst een vrachtautootje tot 2000 euro.


Voor die prijs mag je inderdaad niet meer verwachten dan een wrak, dus kijk daar ajb wel mee uit hoor. Koop je niet eens een fatsoenlijke personenauto voor, laat staan een veewagen met veilige bodem om je paarden op te zetten Haha! En dan kun je nog zo veel zelf laten doen, maar verkijk je niet op de kosten die dat stiekum toch nog met zich meebrengt. Gaat harder dan je denkt. (en ja, ik spreek uit ervaring Knipoog )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-04 09:48

Blaze schreef:
Hee Sonja vertel ook ff hoe vaak een vrachtauto je in de steek kan laten Tong uitsteken(of je moet al een bijne nieuwe kopen Tong uitsteken )


Yep, dat is absoluut een nadeel als je een ouwetje koopt. Voordeel van een trailer is dan dat je er gewoon een andere auto voorzet en wegrijdt. En die vlieger gaat met een veewagen niet op.

Wij hebben toenertijd 2 ouwe veewagens gekocht. Eentje die motorisch goed was maar waarvan het chassis beroerd was, en eentje die motorisch op was, maar die qua chassis goed was. Heb er aardig wat problemen mee gehad voordat e.e.a. goed in orde was. Maar ja, we hadden gewoon niet het budget om alles in 1 klap te laten doen. Want vergis je niet, er gaat een enorme smak geld en tijd in zitten als je aan zo'n project begint.

Wij hebben het in etappes gedaan (noodzakelijkerwijs); eerst de motor laten vervangen, toen bleek er een nieuwe koppeling in te moeten. Die paste net niet lekker op de versnellingsbak, dus uiteindelijk ook nieuwe versnellingsbak erin etc.
We hebben er 3 jaar over gedaan voordat alles nu eindelijk is zoals we het altijd al wilden hebben. En wat doe je dan...... naar het bos verhuizen zodat je 'm niet meer gebruikt..... Frusty domdomdom.... Haha!

Maar vooruit, we hebben er een paar maanden over zitten twijfelen of we 'm toch zouden houden voor mijn wedstrijden; de grote kosten zijn achter de rug, dus het is nu het normale onderhoud en APK en incidentele dingetjes die je altijd houdt met iets op wielen.
Maar het is voor mij goedkoper om die 3x per jaar dat ik op wedstrijd ga de veewagen van stal te pakken, EN ik heb liever dat iemand anders ook lol van dat ding heeft....

ikke

Berichten: 37729
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-04 10:30

Muijs schreef:
deze trailer komt op de weg(nieuw) onder de 20000,en voor 20000 koop je een heel beste pick-up en kan je dus je personenauto weg doen.
Wegen belasting op grijs is zeer betaalbaar zowel op gas als diesel. en wat betreft het gewicht van de trailer moet je inderdaad van die 4500kg
aftrekken . sorry! hij weegt2200kg trouwens

Dus in jou optelsom moet ik 40.000 euro uitgeven voor 2500kg laadvermogen. Dat vindt ik een absurt bedrag. De vrachtwagens die ik aanhaal hebben zonder meer het dubbele laadvermogen, tegen dezelfde prijs als de trailer. Het verschil tussen nieuw en tweedehands speelt niet echt een rol, vrachtwagens van vijf jaar oud hebben nog een heel leven voor zich. Daarbij ligt de wegenbelasting voor vrachtwagens stukken lager dan voor personenwagens, OOK op grijs kenteken.

Cornelie, voor dat geld mag je mijn Mercedesbus komen halen, zonder APK mag je'm zelfs voor minder hebben. De wagen heeft geen APK omdat ik die heb laten verlopen. Nieuwe banden achter, nieuwe accu's en een onderhoudsbeurt en je bent weer op de weg. Let wel, wagen is groot rijbewijs.

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-04 10:36

Ik heb geen groot rijbewijs Boos!
Maar toch, ik heb tijd, kennis en middelen beschikbaar dus een opknappertje vind ik toch echt wel de moeite waard. Er kan 40 uur per week aan gewerkt worden, hier is ruimte beschikbaar en alle materialen en gereedschappen ( en o.a. ook een brug e.d.). Tuurlijk kost het dan nog geld maar ik kan het wel aan mijn eisen aanpassen allemaal.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-04 10:46

Cornelie even een tip: kijk wel van te voren wat voor brug het is. Veel bruggen mogen namelijk "maar" 2000 kilo tillen. (Kwamen wij laatst achter toen we nog wat extra laswerk wilden laten doen)

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-04 11:14

cornelie, als je zulke middelen enzoveel tijd hebt, dan is het misschien een idee om een 'bestelbus/vrachtauto' te kopen, met een stevige bodem (bijvoorbeeld die kleine verhuiswagentjes, of waar meubels in zijn vervoerd ) en die dan ombouwen tot paardenwagen ?
want die zijn vaak stik wat goedkoper als een bus die al is omgebouwd tot paardenwagen, en als je een goedkope hebt, dan is wellicht de bodem , of de wagen , hartstikke rot, anders doen ze m niet voor die prijs weg
loop eens langs bij tweedehands bestelbus/vrachtwagen handelaren , dikke kans dat je iets leuks vind
en je kunt m dan ook helemaal naar je eigen zin inrichten!!
om ideeen te krijgen voor de inrichting kun je bij verschillende opbouw bedrijven vragen om een offerte, weet je meteen wat je nodig hebt, welke inrichtingen er mogelijk zijn , en hoeveel je kwijt bent bij hun , en dan kun je kijken of jij dat zelf voor minder kunt doen (allicht!)

06csma
Berichten: 237
Geregistreerd: 23-11-03
Woonplaats: Oosterstreek (Fr)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-04 11:15

er zijn mensen die drie keer dat bedrag uitgeven voor een tweezitter!
en die pick-up is een heel luxe auto ,waar je voor dagelijks gebruik best mee voor de dag kan komen.En 26 euro per maand aan wegen belasting
en een volle tank van 110 liter gas voor 35 cent /liter is mijnsinziens te overzien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-04 11:36

crossmonster schreef:
cornelie, als je zulke middelen enzoveel tijd hebt, dan is het misschien een idee om een 'bestelbus/vrachtauto' te kopen, met een stevige bodem (bijvoorbeeld die kleine verhuiswagentjes, of waar meubels in zijn vervoerd ) en die dan ombouwen tot paardenwagen ?
want die zijn vaak stik wat goedkoper als een bus die al is omgebouwd tot paardenwagen, en als je een goedkope hebt, dan is wellicht de bodem , of de wagen , hartstikke rot, anders doen ze m niet voor die prijs weg
loop eens langs bij tweedehands bestelbus/vrachtwagen handelaren , dikke kans dat je iets leuks vind


Wat dacht je van die mooie PTT bussen? Als ik die zie rijden dan zie ik er in gedachten altijd een paardenbak achterop staan Haha!

ikke

Berichten: 37729
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-04 12:40

Muijs schreef:
er zijn mensen die drie keer dat bedrag uitgeven voor een tweezitter!
en die pick-up is een heel luxe auto ,waar je voor dagelijks gebruik best mee voor de dag kan komen.En 26 euro per maand aan wegen belasting
en een volle tank van 110 liter gas voor 35 cent /liter is mijnsinziens te overzien.

Dat is dan hun probleem, er zijn mensen die meer voor hun auto betaald hebben dan wij voor ons huis, dus dat vindt ik geen reden.
Mijn vrachtwagen kost nog geen 10 euro per maand, of ik daarmee voor de dag kan komen vindt ik niet belangrijk. Blijft over dat het dure combi's zijn met relatief weinig laadvermogen en dat vind ik nou net het allerbelangrijkste.

_10_

Berichten: 7295
Geregistreerd: 11-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-04 13:01

Ik heb gekozen voor een trailer.... vorig jaar heb ik een vrachtwagen gekregen van mijn man, maar dat bleek toch niet het meest ideale te zijn. Nu zijn we aan het kijken voor een trailer.

TJ
Berichten: 96
Geregistreerd: 02-01-02
Woonplaats: Prov. Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-04 13:14

Het gaat mij er niet om of ik met een auto 'voor de dag kan komen' want met een busje steel je ook niet echt de show...... Bloos
Tenminste met die van mij niet. Is ook grijs kenteken dus niet duur in de wegenbelasting. Ik ( oke ik lieg, mijn man) ga er dagelijks mee naar het werk en dat is met een vrachtwagen toch wel wat lastiger....

PeterV
Berichten: 2301
Geregistreerd: 07-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-04 13:26

Toch is dit een hele interessante topic, ik bedoel dit in de zin van, dat wij met zijn alle willen dat ons paard goed staat tijdens transport.
In de regel maken wij ons wel eens druk om het feit hoe iemand zijn paard rijdt of laat rijden, terwijl ik vind dat wij het eigelijk ook wel eens mogen hebben over die mensen die hun viervoeten op onverantwoorde wijze vervoeren.
Het is soms niet te geloven hoe sommige hun paarden durven te vervoeren, laatst zag ik een zo’n model als een Kanggo rijden met een trailer met twee paarden erin.
Hoe haal je het in je hersens dacht ik.

Zelf denk ik, het maakt niet zoveel uit hoe je het paard vervoert, natuurlijk er is altijd mooier en beter, maar hou de gegeven normen die er zijn in ere, want aan zo’n bestuurder als hierboven beschreven, die moet je een hengst voor zijn harses geven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-04 13:41

ikke schreef:
Vrachtwagens zijn niet duur in aanschaf, zolang je een gewone koopt en die ombouwd. Zonder veel zoekwerk koop je voor 20.000 euro een wagen van '98 of jonger met net meer dan 100.000km op de klok. Je koopt geen auto-trailer-combi uit dat jaar voor die prijs en met zo weinig km op de klok.

Ik rij een Ford Transit busje [125 pk] dat ik nieuw heb gekocht. De trailer is van Westfalia en is wel 2de hands ['87]. Bij elkaar heeft dat amper meer dan die E 20.000,- gekost. Die bus is mijn gewone auto.
Als ik een vrachtwagen aan zou schaffen heb ik daarnaast nog steeds een auto nodig en dat is voor mij financieel niet op te brengen. Dit was dus de meest voordelige keuze.

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-04 15:47

Cinzano schreef:
Ik heb gekozen voor een trailer.... vorig jaar heb ik een vrachtwagen gekregen van mijn man, maar dat bleek toch niet het meest ideale te zijn. Nu zijn we aan het kijken voor een trailer.

Ruilen? Clown
Tja nou ja, als ik een vrachtautootje koop kan de trailer weg dus dat scheelt ook weer wat.

Goede opmerking inderdaad van die brug, zal dat eens even goed gaan bestuderen.

Maar een busje/vrachtautootje ombouwen, heeft iemand hier ervaring mee? Mij lijkt dat een enorm klusje of valt zoiets juist wel mee?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-04 15:54

Cornelie, volgens mij doet Roelofs hier in Raalte dat. Heb er zelf geen ervaring mee, op die van ons zat al een paardenbak toen we 'm kochten. Maar hebben een paar jaar geleden wel overwogen om een bus en een bak apart te kopen ed. Is alleen minstens zo duur, da's jammer.

Dinsdag zit ik in Raalte in de buitendienst, moet ik even kijken?

Asciugamano
Berichten: 5853
Geregistreerd: 19-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-04 16:27

Als je een (nieuwe of gebruikte) vrachtauto bij zo'n carosseriebouwer laat op of om bouwen tot paardenwagen ben je daarvoor geheid meer kwijt dan wat de auto op zich kost. Hoeveel precies ligt natuurlijk wel een beetje aan welke eisen je stelt.
Ik zit m'n hele leven in de vrachtwagens, heb al 14 jaar mijn groot rijbewijs maar heb vorig jaar desondanks een knappe gebruikte bus met een splinternieuwe trailer gekocht en was voor minder dan 15000 euro klaar. Ik gebruik de bus tevens om naar mijn werk te gaan, wegenbelasting en diesel zijn om te lachen en om de veiligheid van mijn paarden hoef ik me ook niet druk te maken.

Rob_H

Berichten: 4242
Geregistreerd: 14-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-04 17:17

Ach de ene rijd liever met trailer(ik),de andere rijd liever met een BE vrachtwagen.
het ene paard staat liever in een trailer(die van ons allebei,hebben we aan den lijve ondervonden )

Wat heel belangrijk is,is hoe groot je geld boompje is Tong uitsteken Haha!

Heb je geld genoeg dan koop je wat je wil ,een dure trekauto die je prive niet hoeft te gebruiken en de meest luxe trailer,of een super mooie en bijna nieuwe BE vrachtwagen.

Maar als we nu eens gaan kijken wat de realiteit is voor velen op Bokt en western rijdend nederland in het algemeen.

Het is een hobby en die is al duur genoeg,Je koopt een paard (vaak een niet al te goedkope) je koopt een zadel etc.(ook al niet voordelig)
Vervolgens ga je bedenken (op het moment dat je er achter komt dat je wedstrijden wil gaan rijden of naar clinics wil) hoe ga ik mijn paard vervoeren.Nogmaals als je geld teveel hebt is er geen probleem. Cool
Maar in andere gevallen(mijn geval) ga je keuzes maken,moet zeggen dat ik alles al heb gehad(BE vrachtwagen met caravan**camper(die ik niet dagelijks gebruikte) met trailer**gewone dagelijkse auto met trailer.Maar wat ik op het moment heb vind ik het meest practische en is betaalbaar voor iedereen. Chevy Van(super te gebruiken elke dag) en een 2 jaar oude trailer van het merk Atec(niet het duurste merk wat er te krijgen is maar wel goed en betaalbaar).
Onze paarden voelen zich prima in een trailer.
Wat zou ik willen Schijnheilig Bloos
Een super deluxe vrachtauto met living etc(maar heb geen groot rijbewijs en geen geld)
OF een gooseneck (gewoon BE) maar ook hier mis ik ongeveer 40000 euro Tong uitsteken Cool

Het probleem van *goedkope* BE vrachtwagen vind ik vaak dat ze vrij oud zijn en daardoor toch meer risico meenemen,mijn BE vrachtwagen was een DAF uit 1989 (dit was in 97) Heb toen toch nog ruim 20000 gulden betaald en kon maar 2 personen meenemen.

Mijn ervaring is dus met mijn normale budget dat trailer en Van een goede keuze is (voor ons) Cool

Rob_H

Berichten: 4242
Geregistreerd: 14-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-04 17:19

GoedVetMan schreef:

Zelf denk ik, het maakt niet zoveel uit hoe je het paard vervoert, natuurlijk er is altijd mooier en beter, maar hou de gegeven normen die er zijn in ere, want aan zo’n bestuurder als hierboven beschreven, die moet je een hengst voor zijn harses geven.


AMEN Cool

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-04 18:42

Ik ga sowieso al 1 x per week op pad dus het gebruik zal er zeker zijn.
Mijn 'probleem' is nu ook een beetje de kostenafweging. Wij hebben nu een auto van de zaak ( nou ja, zaak = vriend + schoonfamilie Haha! ) en als ik nu dus op pad ga heb ik geen benzine kosten of wat dan ook. Dus alleen de kosten van de trailer en die zijn nu niet echt bepaald hoog Lachen Als ik zelf een vrachtautootje aanschaf moet ik dat allemaal wel betalen. Vandaar ook dat ik graag wat inzicht zou willen in verbruik etc. En een gewone auto voor mezelf erbij, tja, die heb ik ook al. Voor mij is het dus ook vooral het kostenplaatje.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-04 19:08

Blaze schreef:
Maar wat ik op het moment heb vind ik het meest practische en is betaalbaar voor iedereen. Chevy Van [super te gebruiken elke dag) en een 2 jaar oude trailer van het merk Atec
[/quote]

Ik heb ooit nog gekeken voor een Van maar lieve help, dat is niet op te brengen, ook niet 2e hands, of je krijgt een vreselijk oud gebakje. Natuurlijk rij ik liever in een Chevy Van dan in een busje, maar ik heb natuurlijk ook nog een paard dat ik onderhouden moet Haha!

TJ
Berichten: 96
Geregistreerd: 02-01-02
Woonplaats: Prov. Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-04 19:52

Goed vet man schreef:
Zelf denk ik, het maakt niet zoveel uit hoe je het paard vervoert, natuurlijk er is altijd mooier en beter, maar hou de gegeven normen die er zijn in ere, want aan zo’n bestuurder als hierboven beschreven, die moet je een hengst voor zijn harses geven. [/quote]


Goedvetman, ik mag hopen dat je met deze tekst mij niet bedoelt???
Mijn berichtje staat boven die van jou.......
Als dit wel op mij slaat zou ik graag uit leg willen wat er mis is met een bus met trailer erachter. Verward

TJ
Berichten: 96
Geregistreerd: 02-01-02
Woonplaats: Prov. Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-04 19:56

Oeps ik geloof dat je de bestuurder met de Kangoo bedoelde...zo ja ben Blond en kan nog niet zo goed lezen........

Dealer

Berichten: 735
Geregistreerd: 03-08-03
Woonplaats: Waddinxveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-04 21:28

Ik vind het niet verantwoord, die oude paardenvrachtwagentjes. Laatst reed ik vanaf Drenthe en stond er ook zo'n oude donkerrode Iveco te roken langs de snelweg, paarden er nog in. Krijg ze maar eens weg.
Zolang je portemonnee alleen zo'n oud ding toelaat kan je het mi. beter bij een trailer houden.
Is (veel meer) geld geen probleem dan is een goede vrachtwagen natuurlijk veel comfortabeler (kwijl)

PeterV
Berichten: 2301
Geregistreerd: 07-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-04 07:21

TJ schreef:
Oeps ik geloof dat je de bestuurder met de Kangoo bedoelde...zo ja ben Blond en kan nog niet zo goed lezen........


In mijn profiel staat bij interesses: Blond.
Bij deze is het weer bevestigd dat mijn keuze de juiste is.hihi *LOL*