Hoe makkelijk ben jij met andere paarden?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Mag er een ander paard bij jou paard in de wei/paddock?

Ja, geen probleem
50 (33%)
Nee, absoluut niet
18 (12%)
Ligt eraan welk paard
73 (48%)
In de wei wel, in de paddock niet
8 (5%)
in de paddock wel, in de wei niet
Geen stemmen

Totaal aantal stemmen: 149

Antoinette

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-04 21:50

Nee absoluut niet!
Ten eerste vind ik een paddock al snel te klein om meerdere paarden in te zetten. Als ze gaan jagen..brr.. Scheve mond

Ten tweede kan mijn merrie gewoon zeer slecht met andere paarden op een stuk land. Het is gewoon een kreng en valt aan en blijft aanvallen.
Met dominante paarden kan ze niet, want dan geeft ze niet op en paarden die juist niet dominant zijn blijft ze ook aanvallen, want die zijn zo'n makkelijk doelwit Haha!

Toch moet ze vroeger wel in een kudde gestaan hebben en ook als 3/4-jarige hebben we haar in een kudde gehad, dat ging redelijk. Alleen toen er bijgevoerd moest worden niet meer, Magic stond 's nachts op stal en kreeg meer dan genoeg te eten ('s ochtends en 's avonds krachtvoer en hooi) maar in het land mochten de andere paarden (die wel dag en nacht buiten stonden) niet in de buurt van het hooi Schijnheilig

Verder wil ik gewoon niet het risico nemen dat Magic een ander paard verwond. Vorige zomer heeft ze bij Esme_27 op het land gestaan en we zijn het er beide overeens dat Magic gewoon op een eigen stukje blijft dit jaar. Ook door het hek heen wil ze nog wel eens laten weten wie er de baas is (alleen met Nuala kon ze het niet eens worden) Bloos

Mocht ik het ooit weer eens proberen moeten eerst de ijzers eraf, dan zal de schade misschien iets meer beperkt blijven.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-04 21:50

Morrie is niet anders gewend: in Oostenrijk ging hij van mei t/m september met de merries de alm op.

Hij staat nu in een groep ruinen, want bij mij op stal zijn de mannen en de vrouwen strikt gescheiden, en op de plaat gaat het steeds minder goed. Morrie is al tijden geblesseerd: bijtwonden, draadwonden doordat ze hem in het draad jagen en het is zijn eigen schuld.... hij is de jongste ne blijft maar spelen en drammen en die oudere ruinen straffen dat genadeloos af.

In mei gaan ze weer op de wei, dan staat ie de hele dag te vreten en is er veel meer ruimte, dan blijft ie hopelijk weer heel......

Zip

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-04 22:10

Ligt eraan. Oscar mept wel van zich af. Foxy laat zich in elkaar meppen. Dat gebeurde toen ze in een kudde shetlanders stonden. Ik heb ze daar toen beide al vrij vlot weggehaald, ze zaten onder de wondjes.
In een grote groep komen die van mij dus niet meer te staan

Maar een of twee paarden, die ik goed ken, die mogen er dan wel bij in, ik denk dat dat geen problemen op levert.

Richtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-04 22:45

Ik ben daar eigenlijk heel makkelijk in.
Van mij mogen ze overal bij.... Ik blijf er in het begin natuurlijk wel bij, mocht het echt niet gaan dan haal ik ze weer uit elkaar.
Maar meestal gaat het prima

wyko

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-04 22:55

Van mij mag elk paard bij mijn ijslander in de wei. Maar het is wel op eigen risico!
Hij is namelijk best asociaal. Er zijn een aantal paarden (ruinen) waarbij het goed gaat, maar de meeste trapt hij al in elkaar en blijft ze achtervolgen. En merries die wil hij alleen maar dekken en staan ze dat niet toe, dan jaagt hij ze het land uit.
Dus ik maak er geen probleem van, maar vind het wel onverstandig om te doen.

Ethelate

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-04 22:59

Ligt er aan met welk paard
Mabel stond eerst met een merrie, en ze moesten elkaar totaal niet. Alleen maar grijnzen naar elkaar en constant dreigen, maar ze deden elkaar niks. Toen mocht het vaste maatje van die merrie weer de paddock op, en Mabel bleek het erg goed met haar buurvrouw op stal te kunnen vinden *vraten constant naar elkaar toe door het schot heen, kribox/teer... niks maakt ze uit*
Haar buurvrouw stond eigenlijk altijd alleen omdat het niet de makkelijkste is met andere... maar Mabel en zij zijn helemaal maatjes. Zijn elkaars schaduw, en omdat ze maar aan het schot bleven vreten, hebben ze zelfs een luik tussen die twee gemaakt op stal. Kunnen de mutsen heel de dag neuzen
Verder weet ik niet hoe ze op andere reageerd in de wei/paddock, en ik ga het liever niet uitproberen als het niet nodig is.

xkusssx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-04 23:05

bij mij naast staan 2 paardjes 1 ruin 1 merrie heb zelf ook een merrie maar ze kunnen niet met zijn drien bij elkaar dan worden de 2 merrie jaloers en gaan ze tegen elkaar slaan enzo met rijden kan het wel gewoonen buitenritten ook. zolang ze maar niet los zijn. Wel kan ik de ruin overal bijzetten...

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-04 23:05

Ik vind het in de wei anders dan in de paddock. In de paddock ben ik kieskeuriger, Nescio is ook niet de makkelijkste met andere paarden. Als ze een paar keer naast elkaar gestaan hebben met een draadje ertussen en dat gaat zoet, dan kunnen we het allicht een keer proberen, maar lang niet met allemaal. Hij heeft nu een merrie als maatje en dat gaat heel goed. Als ze hengstig is pist zij over zijn neus heen en hij poept op haar hoofd Tong uitsteken en zijn ze niet bij elkaar weg te slaan (maar hij dekt niet) en anders besteden ze weinig/geen aandacht aan elkaar, gaat super.

In de wei is er meer afleiding (gras!!!) en die is een stuk groter, dan gaat het makkelijker goed. Er wordt bij ons op stal ook een indeling gemaakt voor de groepen in de weilanden, daar valt wel wat mee te schuiven, maar ook niet onbeperkt, dus dat is toch een beetje aanpassen. Afgelopen zomer heeft hij de hele zomer lopen donderjagen met hetzelfde paard, dat hield maar niet op en ze zagen er allebei niet uit. Die gaan dus echt niet meer samen. Met de rest uit de groep ging het op een incidentele schram na goed.
Tuurlijk gaat er wel eens wat mis en komen ze soms eens door de draad heen zetten, gebeurt in de paddocks ook vaak zat, maar beter een draad stuk dan een paard stuk!
Laatst bijgewerkt door Margreet op 28-03-04 23:06, in het totaal 1 keer bewerkt

xkusssx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-04 23:06

en ik heb ook een veulen daar zet ik dus ook nog geen groot snel slaand paard bij, voor je het weet krijgt dan nieuwschierig neuzende ding een klap, en dan....

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-04 23:37

Ik ben er vrij makkelijk in. Jordy laat niet snel over zich heen lopen, hij is vrij dominant. Hij slaat echter niet, en vliegt er niet vol in. Wat hij wel doet in het begin, is 'schijnaanvallen' uitvoeren. Op een ander paard afstormen en wegjagen. Gaan ze er niet op in is er ook niets aan de hand.
Pas hadden we voor het eerst Áknir (de ijslander van Tindra) en Jordy bij elkaar in de bak gezet. Jordy begon weer met zijn schijnaanvallen, Áknir was er eerst niet echt van onder de indruk, maar op een gegeven moment kwam Jordy weer op hem af, en vloog Áknir er vol in. Even een hoop gegil en geworstel op de grond, maar toen waren de verhoudingen ook gelijk duidelijk en hebben ze de rest van de tijd gewoon gespeeld en geknuffeld.
Met een ander echt dominant paard gaat het niet goed, Jordy moet en zal winnen.... Wat er dus in resulteerde dat hij een grote dominante ruin van tegen de 1.80 op een gegeven moment in zijn nek beet had en tegen de grond had gewerkt (Jordy is zelf 1.46.....) hij wilde niet meer loslaten. Toen de ruin zich had bevrijd heeft hij hem door het draad gejaagd.

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-04 09:08

De merries moeten gewoon bij elkaar kunnen. De weide is groot genoeg en het grootste deel is ook nog familie van elkaar en hier geboren.
Mijn oude ruin kan ook bij alle merries, alleen niet bij de hengst. Hij is 29 en kan niet meer van zich af slaan.
De hengst kan uiteraard alleen bij drachtige merries of bij de merries die hij mag dekken.

Ik heb op dit moment 4 "groepen" lopen.
Een stel enters/twenters, lopen op een perceel buiten het dorp.
Een hoogdrachtige merrie loopt samen met mijn oude ruin.
En 1 merrie met haar pasgeboren veulen.
De hengst staat nu tijdelijk even apart.

Ik hoop dit van de zomer samen te kunnen voegen tot 2 groepen, de hengst bij de merries met veulens en de oude ruin in de opfokgroep.

Af en toe is het even 'ogen dicht' als we de groepen bij elkaar zetten maar ze regelen het altijd prima zelf.
Ze zijn hier ook gewend om van jongs af aan in een groep te lopen en dat scheelt een stuk.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-04 09:14

Dennis mag van mij overal bij. Hij gedraagt zich keurig en is gewoon erg sosiaal ondanks dat hij hengst is.

Hij vond het altijd erg leuk om met een KWPNer van 160 te spelen. Daarvan heeft hij ook een keer een mep met 2 hoeven vol op z'n hoofd gekregen. Ik hielt m'n hart vast, maar hij schudde met z'n hoofd en ging gewoon weer verder. Dat was voor mij het bewijs dat hij best wel een stootje kan hebben en ik hem daarom niet uit de kudde hoef te halen.

pacster

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-04 09:16

hangt er van af welk paard.. impact is wel heel sociaal naar andere paarden.. hij vindt werkelijk elk paard geweldig.. maar er staan er nog wel wat die hem niet zow geweldig vinden.. misschien omdat ie grijs is of omdat ie nog al enthousiast kan reageren op andere paarden.. vandaar dat hij meestal alleen loopt... nou ja alleen.. ze staan met zijn allen op een stuk wei, maar ze zijn allemaal gescheiden met schriklint..
van mij zo hij best bij iemand anders in de wei mogen... maar de andere paardeneigenaren zijn niet zow voor.. jammer, maar ik kan er ook niets aan doen...

Amberto

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-04 09:19

Gelukkig is Maus hartstikke makkelijk... hij kan met vrijwel alle paarden. Ik ben echter wel meer een zeikerd dan zn "echte" eigenaresse, die vindt zo'n beetje alles best, maar ik heb hem liever niet met bepaalde paarden die wat bijteriger zijn enzo. Vind ik niet zo prettig. Ach... ik ken alle paarden op stal en ik weet dat er geen een echt gemeen is... ik vind alleen sommige paarden een beetje naar in de omgang met anderen. Uiteindelijk heb ik niet zoveel te zeggen over met wie hij in de wei/ paddock mag....

Haagsemeid

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-04 09:20

In de paddock staan er altijd twee shetjes bij, waar ze al niet zo lief tegen doet, dus er kunnen zeker geen andere paarden bij en ookal wel ik zou als de dood zijn dat een van de twee een flinke wond oploopt.

Zo heeft Marilyn een keer een loeiharde schop gehad bij der koot, het bloede als een rund, ze is 1,5 week flink kreupel geweest en er zat een flinke bult op. En dan is de wei zelfs nog groot Scheve mond

Ecudes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-04 09:24

In de wei mogen ze alles bij mn paard zetten van de zomer (ok, geen hengsten ik zit niet echt te springen om een veulen Knipoog), maar in de paddock (nog) niet.
Dit omdat ik liever heb dat ze eerst de rangorde maar is uitvechten waar ze daar echt de ruimte voor hebben, vind ik toch wat veiliger. Niet dat er dan niets kan gebeuren, maar dan kunnen ze elkaar tenminste nog een beetje uit de weg gaan.

La_Vie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-04 11:27

Van mij mag lady altijd wel bij andere paarden
Maar anderen willen hun paarden vaak niet bij lady. Want ze is nog dominant en wil dus erg graag de baas spelen en gaat ook de confrontatie aan met een ander paard.
Dus als ze een paard bij lady zetten waarmee ze nog nooit gestaan heeft zeg ik altijd: Het is wel op eigen risico. Want ze weten ondertussen hoe ze is.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-04 11:33

Nee, niet meer...maar puur uit bescherming voor de andere paarden. Mijn merrie is erg dominant, en heeft een keertje een ander paard een flinke schouderblessure bezorgd. Bovendien heeft ze ijzers onder.
Mijn tweejarige wil ik straks wel proberen met mijn merrie in een paddock te zetten. Dan wil ik wel dat de ijzers er onderuit gaan, en aangezien de tweejarige haar dochter is, hoop ik dat het allemaal goed blijft gaan.

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-04 11:39

Mij maakt het niet zoveel uit zolang het geen hengsten zijn of een combinatie van ruinen en merries.
Tegen kleintjes is die van mij heel lief en hij verweerd zich goed tegen grotere.
Maar ik zet hem alleen bij andere paarden als het nodig is (zoals op kamp), anders hou ik hem liever gewoon vast.

Solvej

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-04 11:44

Bij ons staan alle paarden apart op de wei, behalve de paarden die er 24/7 opstaan. Te vaak meegemaakt dat ze er blessures oid aan overhielden. Ze kunnen wel met elkaar snuffelen en samen langs het hek afrennen Tong uitsteken

KellyenXena

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-04 11:51

Wat dat betreft ben ik een grote z**kerd...Xena gaat niet met onbekende paarden naar buiten..Nu staat ze ook alleen,omdat de 2 pony's nogal 'trapgraag'zijn..Ze kan er wel contact mee hebben,over de draad heen,maar ik wil ze niet bij elkaar in de wei hebben.

llleoni

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-04 12:10

bij mij licht er aan welk paard ik samen in de wei/padock doe.. mijn pony is niet zo heel erg speel. dus zet ik er ook niet zo'n speels paard bij.. mijn paard eh.. pony.. is erg schrikachtig.. dus zoek een held voor mijn pony..

Chronos

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-04 12:14

Bij mijn paard mag geen ander paard! Daarom heeft de mijne ook een weiland verbod... hij gaat nl. voor de dood en hij staat ook rondom op de ijzers en ik moet er niet aan denken dat hij een ander paard helemaal lens slaat

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-04 12:23

Ik ben er heeeeel moeilijk in. Mijn zorro is dominant en oud best wel een probleem. Hij staat nu zo'n 5 jaar met dezelfde kudde oudjes en dat ging prima. Zette die boer in ene andere paarden met hem in de paddock ik allemaal opmerkingen van: wat een rotknol heb jij zeg. Hij verdedigede zijn merries met zijn leven. Dus ik tja moet je er maar geen ander paard bij zetten op eigen risico (had het al zo vaak tegen die boer gezegd)nu deden ze dat niet meer in de paddock. Maar aan het einde van het weideseizoen in oktober zette de boer er in ene een jonge ruin tussen resultaat: zorro onder de wonden, spierbevangen door het rennen voor zijn leven en verstoten van zijn eigen kudde. Zorro stond iedere dag al rond 12.00 aan het hek wou er echt uit Verdrietig . Maar goed na die spierbevangenheid is hij niet meer buiten geweest want het seizoen liep eind november af. Maar goed houd mijn hart vast voor volgende maand als ze weer de weide op gaan. Er zijn namelijk 4 nieuwe en jonge paarden bijgekomen. De andere landen zijn kleiner en vol dus tja er zullen er wel wat bij de oude van dagen gezet worden Boos! Verdrietig

mickydo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-04 12:39

ze mogen van mij ieder paard bij Kane neerzetten mist ik er zelf bij ben of de eigenaar van het andere paard om het een tijdje in de gaten te houden. Kane is gelukkig heel makkelijk met andere paarden dus 9 van de 10 keer gaat het goed