Is een stand zielig of niet?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-04 07:47

Een stand heeft niet mijn voorkeur Mijn paardje gaat overdag in de paddock (20x20m.) of op het land en 's avonds in een box van 3x3 m. Die binnenkort veranderd wordt naar 4x4 m.

SuusJa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-04 07:53

Nee een stand vind ik niets, een paard is van nature gewend om vrij te kunnen lopen buiten, en een stand kan die alleen maar staan en liggen! Niet eens lopen! Nee geef mij maar een lekkere ruime stal ofsow, alles behalve een stand. Kan me ook niet indenken dat een paard daar vrolijk van word, vind dat een paard dan echt letterlijk in gevangenschap word gehouden. Vooral omdat het zo'n kleine ruimte is terwijl ze ruimte gewend zijn van nature, een stal is ook niet superr groot, maar ze kunnen altijd nog vrij bewegen en staan zoals ze willen enzo!
Vind een stand dan ook zeer dieronvriendelijk

mickydo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-04 07:57

Ik ben geen voorstander van een stand en mijn paard komt er ook absoluut niet in. Die mag lekker in zijn ruime box blijven.
Een paard moet vrij kunnen bewegen en niet vast staan aan een touw met zijn hoofd naar de muur. Dat vind ik echt niet kunnen.

gekke_koei

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-04 08:22

ikzou dievan mijnooitin een stand zetten.. kan ookniet want vind je er 1 die groot genoeg is voor um dan heb je al een ponybox Knipoog
sommige maneges hebben ze nog. ik heb er bij 1 gewerkt, daar hadden ze ze ook. daar stond eenpony in die als je niet oppaste je helemaal lens sloeg. je moest hem ookniet aanraken want dan ging hij door hetlint. maar deed je hem in een box Haha! dan konje rennen voor je leven.. die sloeg je er uit en je mocht blij zijn er zonder schammetje vanaf te komen. die voelde zich helemaal niet fijn in een box en was dus ook een gevaar voor personeel en klanten. in dat soort gevallen vind ik niet dat je kan praten over zielig of niet. sommigen kunnen gewoon niet in een box.. jaja.. je zalhet ongetwijfeld kunnen trainen..m aar zo heb je voor alles wel een foefje.. maar iedereen weet ook datmaneges zich daar niet in verdiepen.. maarja.. dat beestje liep 2 uur in de les en stond sochtends een paar uur in de paddock met de andere ponies.. dus genoeg beweging..

Tigger

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-04 09:59

jantina schreef:
Ik weet niet wat ik zieliger vind, een paard wat 's nachts in een stand staat en overdag buiten, of een paard wat 23 uur per dag in een box van 3x3 staat.

Hier vind ik wel wat voor te zeggen...
Er zijn legioen paarden die hele dagen binnen staan in hun 3x3 boxje en een uurtje eruit komen voor het rijden. Ik vind dat persoonlijk zieliger dan een paard wat 's nachts in een stand staat.

Maar, er zijn ook stand-paarden die hele dagen binnen staan. Scheve mond
Mijn voorkeur gaat uit naar een stal waar iig vrij rond gedraaid kan worden en het paard lekker een paar uur buiten komt.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-04 10:07

Tigger schreef:

Vind ik net zo "zielig" als paarden die de hele dag in een box staan.
Er wordt allemaal gesproken over dat een paard een beweginsdier is, net of je die beweging in een box niet beperkt Verward

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-04 10:32

Zucht... kettinghonden zijn al een halve eeuw verboden. In Zwisterland kun je gelukkig zelfs gevangenisstraf krijgen voor het in een stand houden van een paard; het ís dierenmishandeling.
Tis net als met weidegang; wat je er van víndt is niet belangrijk. Of je het kan bieden evenmin. Paarden hebben ruimte en bewegingsvrijheid nódig. Dat is essentieel voor hen. Net als direct kontakt met soortgenoten. Kan je ze dat niet bieden, tja, dan kan je ze niet houden.
Niet erg ingewikkeld toch

Ecudes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-04 11:03

Het enige verschil tussen een stand en de meeste boxen (hele ruime dus uitgezonderd) is dat ze zich in een box nog kunnen omdraaien. Echt rondjes lopen is al geen doen.

Ik vind het trouwens erg raard dat er hier wordt gezegd dat stands voor paarden verboden worden. Dat lijkt me nou zo iets idioots. Als ze toch dingen gaan verbieden, doe dan maar eerst die legbatterijen en kistkalveren etc.
Daarbij: waarom mag een koe wel met zn kop aan een muur worden gebonden op een rijtje, en een paard niet? Lijkt me een beetje raar.

Overigens denk ik dat een box idealer is dan een stand, maar om een stand voor zielig uit te maken, hmmm... dat gaat me toch een beetje te ver.

Tigger

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-04 11:05

stef"]
[quote="Tigger schreef:

Vind ik net zo "zielig" als paarden die de hele dag in een box staan.
Er wordt allemaal gesproken over dat een paard een beweginsdier is, net of je die beweging in een box niet beperkt Verward
[/quote]

Dat zeg ik toch? Verward

Ik bedoelde met mijn voorgaande post dat het in die zin eens ben met Jantina...

Crista

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-04 09:56

Die fot is idd van mijn manege, en ikvind het niet zielig, ik vind dit minder zielig dan de meeste andere stands omdat deze pony's zich niet vervelen...kunnen ook nog een beetje contact zoeken met hun buren, is wel fijn voor ze....Niarda staat in een paardenstand (nu tijdelijk in een box maar gaat weer op stand) en die zijn wel afgesloten met een schot en aande bovenkant tralies zodat ze toch kan kijken en snuffelen aan haar buurman. Over een paar jaar gaan ze idd verbouwen bij ons op de manege (tenminste dat is de planning) om van die stands boxen te maken. en wat er wordt gezegd dat de pony's met hun been in het touw gaan staan is gelul......er zit meestal (is geloof ik zelfs verplicht) een blok aan het touw zodat die niet in een lus komt te staan dus erin gaan staan is bijna onmogelijk. tuurlijk een box is beter en fijner vor het dier aar ik vind een stand geen dierenmishandeling.

SuusJa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-04 10:01

Myra1 schreef:
Het enige verschil tussen een stand en de meeste boxen (hele ruime dus uitgezonderd) is dat ze zich in een box nog kunnen omdraaien. Echt rondjes lopen is al geen doen.

Ik vind het trouwens erg raard dat er hier wordt gezegd dat stands voor paarden verboden worden. Dat lijkt me nou zo iets idioots. Als ze toch dingen gaan verbieden, doe dan maar eerst die legbatterijen en kistkalveren etc.
Daarbij: waarom mag een koe wel met zn kop aan een muur worden gebonden op een rijtje, en een paard niet? Lijkt me een beetje raar.

Overigens denk ik dat een box idealer is dan een stand, maar om een stand voor zielig uit te maken, hmmm... dat gaat me toch een beetje te ver.

Die worden of zijn al verboden

En ga zelf maar eens een dag in een pashokje staan zonder gordijnen,word je ook gek!

petar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-04 10:17

Ik vind een stand zielig voor een paard, geen bewegings vrijheid.
Mensen die paarden houden in stand vond ik geen paarden lief hebbers.

ik vind het dan op leg batterijen lijken kippen allemaal in een klein hokje omdat het goed koop is!

Ik vind het dus niks

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-04 10:31

Ik vind een stand ook niks, d.w.z. ik zou mijn paard niet in een stand willen hebben.

Op de vorige manege waar ik reed hadden ze stands, maar die gebruikten ze alleen voor het opzadelen van de pony's en niet als stal. Als je een stand op zo'n manier gebruikt, vind ik het wel goed. Maar om een paard in te stallen, nee.

Doe mij maar een grote box (waar het paard uiteraard wel vaak uitkomt, want anders vind ik dat het zo'n beetje hetzelfde effect heeft als een stand.) Scheve mond

Loeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-04 10:37

ik zou mijn paarden niet in een stand zetten, of alleen snachts wanneer te weer te slecht is om ze buiten te laten oid... maar ik ben het er volledig mee eens dat een paard dat de hele dag maar wat op stal staat eigenlijk net zo zielig is!!! ja ok ze kunnen een rondje draaien..... maar verder..... paarden zijn vluchtdieren en in het wild bewegen ze constant dus eigenlijk zou elk paard voortdurend op een wei of bak oid moeten kunnen staan, vind ik dan...

Malabarista

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-04 13:47

Wij hebben in de achtertuin een stuk grond voor de paarden en 2 stallen. Vroeger hadden we 2 kleine ponietjes en een grotere, voor die kleintjes hadden we een stand gemaakt in 1 stal. Er zat een balk tussen die aan de voorkant met een haak aan de muur zat en met de achterkant aan een touw aan het plafond zat. Die kon alle kanten op als het nodig zou zijn. De 2 ponies stonden daar 's nachts in.