Mijn tweejarige is wel thuis gebleven en heeft hier overdag in de wei en 's nachts op stal gestaan. Ik heb me bewust niet teveel met haar bemoeid, het is een jong paard, geen perfect opgevoed paard. Ze kent wel haar basisdingen en is heus wel braaf, maar ik verlang geen wereldwonderen van haar. Per 1 mei gaat ze heerlijk een half jaar ravotten in een opfok met leeftijdsgenoten. Volgende winter kijk ik wel hoe ze er dan bijstaat en ga ik wat verder met haar. Denk dat ik niet ga longeren voordat ze echt drie is, mijn merrie moet eerst uitgroeien. Ze heeft nog tijd genoeg om te leren.
Peachy
Geplaatst: 27-03-04 12:40
Ik denk dat het juist goed is om haar elke dag aandacht te geven je hoeft dan niet veel met haar te doen. Maar even een aaitje over het bolletje of even een blokje om stappen. Als je een jaar met een jong paard niks doet dan word hij/zij juist vervelender omdat ze niks gewend is. En een beetje aandacht is altijd goed zeker voor een jong beestje!
ellenlouise
Geplaatst: 27-03-04 13:03
Ik heb ook niet het idee dat het op stal zetten van een twee-jarige bijdraagt aan een goede opvoeding of het krijgen van meer respect. Een paar keer in de week 10-15 minuutjes wat doen is voorlopig zat.
En dat niet laten pakken is vaak een kwestie van de langste adem hebben, dat is tenminste mijn ervaring. Zelf ben ik trouwens geen voorstander van het geven van lekkers om ze maar te lokken. Heb je een keer niks dan krijg je je paard zeker niet te pakken en in het ergste geval krijg je nog een knauw.
Heb je niet iemand in je omgeving die je kan helpen met je puberende tweejarige?
ellenlouise
Geplaatst: 27-03-04 13:08
Ik keek even in je profiel, klopt het dat je haar pas een week hebt??
Jel
Geplaatst: 29-03-04 15:11
Mijn tweejarige staat ook in de opfok en die mag ik er gewoon uit halen. Ik ga er 1x in de week naartoe en dan haal ik hem er even uit (overigens is hij super blij als hij met me mee mag, hij klimt zowat de stal uit dus ik hoef hem niet te vangen ). Kan je zoiets niet proberen te regelen? Op de opfok van Tessebes is die mogelijkheid er ook en dat is volgens mij niet zover bij jou uit de buurt?!
Anoniem
Geplaatst: 29-03-04 15:55
Volgens mij kan het geen kwaad om af en toe wat basisdingetjes te oefenen. Doe ik ook met mijn jaarling, maar zij gaat ook iedere dag naar buiten met haar groepje. Als je haar uit de wei kan halen over een tijdje zou ik het combineren als ik in jouw schoenen stond.
Ik woon trouwens ook in Nieuwegein
Trea
Geplaatst door de TopicStarter: 29-03-04 16:06
Het heeft toch wel geholpen zie VVD "Het heeft toch geholpen" dus nu loopt ze weer overdag buiten en s'avonds naar binnen.
MilesNF
Geplaatst: 29-03-04 16:47
Wat ik altijd deed met mijn verzorgpaarden was wandelen en poetsen, de rest van de tijd stonden ze lekker in het land. We werkten af en toe eens met zeiltjes of bv over een plank heenlopen.