Paard schoppen/slaan, moet kunnen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Paard slaan/schoppen mag

Ja, mag zeker
91 (71%)
Nee
37 (28%)

Totaal aantal stemmen: 128

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-04 19:27

Ilkkah schreef:
Tessebes:
Idd, zij zijn 10 keer onvoorzichtiger met ons dan wij met hun

Ja, het was natuurlijk meer een grapje, maar dat vergeten mensen vaak. Paarden kunnen ook hard voor ons zijn, dus wij mogen ook wel eens hard voor hun zijn. Natuurlijk moet je geen paard af gaan beulen uit frustratie, woede of onmacht. Alleen straffen als het terecht is, anders niet. Consequent straffen is net zo belangrijk als belonen, dat maakt het duidelijk voor het paard.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-04 19:33

tamary schreef:
er is een groot verschil tussen het corrigeren van voor jouw gevaarljk gedrag door 1 tik of schop en het (blijven) slaan van een paard uit frustratie.
De eerste soort van slaan werkt als je snel genoeg reageert dus terwijl het paard dat gedrag vertoont. Voor de tweede staat er op het parkeerterrein een afvalbak om je frustraties in te gooien voordat je naar je paard gaat.

Ik denk er precies hetzelfde over.

Door hun soortgenoten worden paarden ook gecorrigeerd als ze trappen of bijten, dus ik zou niet weten waarom ik ze dan op dat moment geen knal terug mag geven. Maar: wel direct, eenmalig en duidelijk. En dan weer over tot de orde van de dag. Wachten met straffen tot een later tijdstip heeft ook geen zin, dan weet het paard echt niet meer waar jij hem die knal voor verkoopt.

Uit frustratie op je paard gaan zitten intrappen of -slaan vind ik compleet ontoelaatbaar, daar kan ik heel kort over zijn. Dat valt bij mij onder zinloos geweld (voor zover geweld ook zinvol kan zijn Verward).

Sily

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-04 19:34

gijsenkim schreef:
een zeer gewaardeerde medebokker scheef eens

Paard lief ik lief, Paard niet lief ik ook niet Haha! Haha! en das nou eens een stelregel waar ik het heel mee eens ben

Mee eens, en de 1 is dan eerder onder de indruk dan de ander.
Maar moedwillig naar me happen, door me heen lopen of trappen/slaan dan krijgen ze hem even hard *als het lukt* terug.

Over het algemeen ben ik een heel aardig persoon als ze zelf aardig zijn Knipoog

Nerwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-04 19:57

Als ze mij moedwillig bijten, kunnen ze een klap terugverwachten. Punt.

Verder ben ik helemaal met Gijsenkim eens.

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-04 20:00

Het paard kan nog zo'n edel dier zijn, als hij bijt bijt ik terug

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-04 20:01

Ik heb nee gestemt, aangezien ik eigenlijk vind dat je voor sommige dingen al blijkbaar met zijn bij je paard en dat je paard veel meer respect voor je heeft als je vanuit jezelf op een vriendelijke manier dominant bent. De enige situatie waarin ik het wel doe is als een paard inderdaad echt trapt of bijt, maar dan ligt het nog aan het paard. Al is het soms best verleidelijk als je weer door een frieze hengst tegen de muur geplet wordt of de stal door gesluert, haha (en ik zeg niet dat ik mn paard nooit een tik geef ofzo). Schoppen vind ik zowiezo not done!

Elsjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-04 20:08

helemaal geen problemen mee, ongehoorzaamheid dat niet kan, wordt gevolgd door een goede tik. Meestal is het al na 1 of 2 waarschuwingen. Mijn pony is een ontzettende drammer en walst over je heen als hij nooit gecorrigeerd zou worden

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-04 20:19

hallo..

zelf verhef ik eerst heel erg mn stem en meestal zijn paarden daarvan wel onder de indruk (ik heb nl. een vrij harde stem haha)
maar als je paard het nodig heb vind ik het terecht als je maar consequent blijft en het niet laat uitlopen tot mishandeling.
hallo wat wil je een paard van 500 kilo die voelt een schop[ niet zo als wij het voelen hoor..

net als mij kinderen "wie niet luisteren wil moet maar voelen"

nou komt het miisschien over of ik mijn paard elke dag schop maar dat is NIET zo ik schop dr nooit want ze heeft het niet nodig LIEF BEESTJE..... (K)

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-04 20:26

jazeker, mits vediend en op het juiste moment en met een geluid erbij....(boos)

peggel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-04 20:31

als ie verdient is zeker. als je geen respect krijgt moet je het afdwingen.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-04 20:40

Bij sommige paarden moet het gewoon,bij anderen niet.Het verschilt denk ik nogal hoe je paard is en hoe jij bent(er zijn paarden die met de ene persoon het hele erf over lopen terwijl ze bij anderen veel liever doen)Ik denk dat het toverwoord RESPECT is.En sommige hebben een tik nodig om dat woord weer even te herinneren Tong uitsteken

mobick

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-04 20:45

nee bij mijn paard wordt niet geschopt en geslagen. Ik houd daar niet van en ik doe daar niet aan en heb het ook niet nodig. vind het ook niet nodig er zijn andere manieren om je paard duidelijk te maken wat de bedoeling is. Ik heb het hier wel over mijn paard. De meeste paarden zijn al helemaal murf geschreeuwd en geschopt en zullen daar niet goed op reageren.
Nee gelukkig hoef ik me niet zo op te stellen.

__Marloes__

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-04 20:48

Als ik dit een paar maanden geleden had moeten zeggen had ik waarschijnlijk gezegd dat ik dat nooit deed, alleen als het écht nodig zou zijn. Inmiddels heb ik twee eigenwijze Shetlanders, waarvan de oudste het ergst is. Nu weet ik dat je soms geen keus hebt. En dat gedoe over vertrouwen, mijn pony's vertrouwen mij echt wel, dat weet ik wel zeker. Toch krijgen ze af en toe flink op hun donder. Als je het op een goede en effectieve manier doet (dus inderdaad meteen reageren) hoeft het de relatie tussen jou en je paard niet in de weg te staan. Toen ik mijn pony kocht begon ik ook met NH. Maar dat werkt niet bij alle paarden.

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-04 20:49

ja haha zo is mijn paard.
met mij en mijn zus gaat ze door berg en dal.
maar mn moeder vind ze niet zo lief ik weet mijn g o d niet waarom maar zo is ze nou eenmaal.
mijn paard heeft het ook niet nodig maar ik heb een verzorgpony gehad en die had het wel nodig die was nog jong en liep gewoon over je heen.
dan vind ik dat ze wel een keer een tik mogen hebben.

als het maar met mate blijft en niete en gewoonte word..

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-04 21:19

sanne83 schreef:
Het valt ook altijd wel op dat mensen zeggen dat ze altijd slaan als hun paard dit of dat flikt, als het zou helpen dan zou hij het al lang niet meer doen......

Niet mee eens. Ik heb een pony die eens in de zoveel tijd echt probeert of hij niet over me heen kan lopen en de baas kan spelen. Meestal geef ik een flinke brul, dat is genoeg. Maar soms gaat hij over de schreef, en dan kan hij een beuk krijgen. Daarna zal hij het een hele tijd niet meer doen. Het is niet zo dat dit iedere week/maand o.i.d. is, maar af en toe moet hem even duidelijk gemaakt worden dat hij de leiding niet kan overnemen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-04 21:24

Ja, de paarden die ik rij, krijgen eerst een waarschuwing en dan een tik en dan een knal.
of het vergrijp moet zo erg zijn, dat ze meteen een knal krijgen, maar dat is niet zo vaak.
Ik ben gelukkig erg consequent en daarom weten de paarden binnen korte tijd hun grenzen en is een euh! meestal afdoende.

Slaan uit frustatie vind ik heel erg, zou dat dan ook graag bij de ruiter even terug willen doen.
Want dat snapt een paard niet en heeft ook alleen maar averrechts effect.

bakkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-04 21:25

gijsenkim schreef:

Paard lief ik lief, Paard niet lief ik ook niet Haha! Haha! en das nou eens een stelregel waar ik het heel mee eens ben

helemaal mee eens.Als een paard mij bewust pijn doet,krijgt hij een klap terug.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-04 21:30

gijsenkim schreef:

Goh, wie bedoelde je nou Schijnheilig Bloos

Een andere gewaardeerde medebokker, kon het zelfs nog korter brengen Haha!

Citaat:
:) = Lovers
}> = ~~}>

Yuri

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-04 21:33

bij mij is het precies zoals gijs en kim schrijft. bovendoien ben ik het niet eens dat je alleen vertrouwen krijgt door niet te slaan. ik heb een pony gekend en die was van een heel lief, maa rbang meisje, en die pony was altijd chagarijnig en vervelend. toen ik daar kwam hapte ie naar me, gaf hem gelijk opdonder voor ze harses, en oortjes naar voren en blij doen. klinkt misshcien stom maar had het idee dat het een angstige pony was die leiding nodig had. dat miesje gaf hem gen leiding en het dier werd superonzeker en zo. hijw as namelijk niet gemeen. dit was een hele vage situatie ama rsinds die pony hevb ik het idee dat je paard veel blijer is als hij weet hoe het zit en waar de grenzen liggen

Vanes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-04 21:34

Het ligt eraan wat hij doet.
Zoals vorig jaar had hij mijn hand te pakken en beet bijna door nou toen heb ik hem toch wel een flinke trap verkocht zodat hij los liet.
En idd wat hier boven ergens al is gezegt, paard lief ik ook lief, paard stout ja dat ben ik dat ook.

Farjen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-04 21:40

De mijn heeft van mij nog nooit een schop of klop gehad.
Dreigen met mijn vinger is genoeg, maar ze heeft wel al een schop gehad van de staleigenaar, omdat:
Als ik mevrouw van de wei haalde, wou ze niet mee of beginnen rennen en me mee sleuren
Dus ik, die 2 weken haar eerste paardje had, vroeg aan de staleigenaar hulp en die heeft ze een goeie schop gegeven..

Camble loopt nu aan een los touwtje met me mee.
In de gangen loopt ze los. Als ze toen die schop niet had gekregen, zou mevrouw misschien nog ergere dingen geprobeert hebben.

Spikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-04 21:41

runningkawa"]
[quote="gijsenkim schreef:

Een andere gewaardeerde medebokker, kon het zelfs nog korter brengen Haha!

Citaat:
:) = Lovers
}> = ~~}>
[/quote]

Haha *LOL* , helemaal mee eens !!

Een paard dat bijt of schopt vind ik een mep/schop teruggeven kunnen !

Silenzio

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-04 21:42

1 keer trappen en ze heeft een heel groot probleem gelijk afleren dat gedrag...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-04 21:48

Wat betreft de band.
Je krijgt pas een goede band met je paard als hij weet waar hij aan toe is.
Dus duidelijke regels zijn voor een paard heel belangrijk.

In het begin, als ze de regels niet kennen, moet je misschien eens harder optreden.
Hoe hard, is per karakter van elk paard verschillend.
Sommige hebben genoeg aan een euh, of pas op.
Daar is ook geen tik bij nodig.
Sommige dominante paarden, lachen je uit bij een euh en hebben ff duidelijke taal nodig dat het niet gewenst is.

En kijk maar hoe het in de wei gaat.
Eerst is het de oren in de nek, als euh!
Maar dan doordrammen is toch echt een bijt of een trap.

Paarden blijven daarna ook niet boos op elkaar, wat veel mensen na straffen wel weer doen, ook dat snapt een paard niet.
Als hij op zijn kop heeft gehad, is het weer over.
dan moet je weer vriendelijk verder gaan, met waar je was gebleven.

La_Vie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-04 22:10

Zolang het paard mij niks doet, dan doe ik haar ook niks.
Maar anders kan ze echt een knal verwachten en nog goed hard ook.
Dus ja, schoppen/slaan mag als het om ongehoorzaamheid van het paard gaat