blijven zitten of afstappen als je paard gek doet?

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-04 18:57

Mijn eigen paard vroeger stapte ik af. Daar ik aan NH doe heb ik op de grond vaak meer controle dan als ik er op zit. Mijn paard is dan ook een die door het lint gaat als hij het echt eng vind.
Ik zie het er op zitten als het paard zelfstandig iets laten overwinnen. Kan hij dit niet dan stap ik af en loop gewoon zonder iets vast te hebben naast of voor hem uit. Zo kan hij zich veilig achter mij aan sluiten. Ik zie het dus niet als een soort beloning of iets wat het onduidelijk maakt voor het paard.

vanity

Berichten: 3259
Geregistreerd: 25-02-03
Woonplaats: Herentals (BE)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-04 19:00

Ik voel me altijd veiliger als ik erop zit en lijk dan meer controle te hebben, dus ik zou ook nooit afstappen.

het ligt em er ook een beetje aan dat je zelf niet naar het 'griezelig' ding kijkt en ook gewoon doet of er niets aan de hand is. Vroeger ging ik altijd al denken van :'oh nee, daar gaat ze vast van schrikken...' en dat is dus geen goed idee. Haha!

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-04 19:00

josien schreef:
Kan hij dit niet dan stap ik af en loop gewoon zonder iets vast te hebben naast of voor hem uit. Zo kan hij zich veilig achter mij aan sluiten.


Sorry hoor, maar ik vind dat absoluut geen goed advies. Je paard zou maar uit je dak gaan en je hebt hem niet beet. Het kan wel helemaal fout aflopen.

Antoinette

Berichten: 9566
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-04 19:01

Met Magic zou ik denk ik toch eerder afstappen. Ik ben niet iemand die zomaar wil afstappen, want dan 'wint' het paard toch een beetje.

Maar ik een paard buiten echt niet meer onder controle heb en denk hem beter aan te kunnen als ik ernaast sta (zoals bij Magic het geval is) stap ik voor de veiligheid toch liever af.

Ondanks dat ik er eigenlijk geen voorstander van ben, dus zo lang mogelijk blijven zitten, zo lang het veilig is.
Veiligheid gaat boven alles bij mij Haha!

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-04 19:02

Ik blijf zitten, kijk niet naar het 'enge', en zeg in rustige, vastberaden stem "vooruit, niet gaan miepen hoor, gekke knol"

En dan loopt 'ie meestal gewoon - zei het een beetje kijkerig - door.

Zodra ik er zelf een punt van ga maken is het feest. Eraf stappen duidt alleen maar aan dat het wel heeeeel eng moet zijn. Zelf gaan kijken of overdreven gaan geruststellen hetzelfde. Als ik zelf zo no-nonsense doe dan weet Rowan dat het wel mee zal vallen, ik ben immers toch ook niet bang?

't is wel een bikkeltje nu hoor, hij kijkt nergens meer naar. Het werkt dus wel.

Haagsemeid

Berichten: 6536
Geregistreerd: 12-05-02
Woonplaats: leidschendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-04 19:03

Gister nog gehad, Marilyn schrok van een tractor.
Nou ik blijf mooi zitten. Op de weg vind ik zelfs gevaarlijk er naast te lopen, want dan gebruik je nog meer ruimte.
Als ik erop zit en ze schrikt heb ik meer te zeggen, dan dat ik er naast loop.

Dan heb ik nog me benen, me zit, beide handen. Als ik er naast loop zal ze sneller een rondje draaien dan dat ik erop zit. Dan kan ik der inhouden

Exit13

Berichten: 7748
Geregistreerd: 29-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-04 19:04

Belonen zou ik niet doen, dan geef je, lijkt mij, aan dat z'n angst gegrond is.

Dealer

Berichten: 735
Geregistreerd: 03-08-03
Woonplaats: Waddinxveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-04 19:04

Hangt toch van de situatie af. Liefst een inhammetje maar als dat er niet is en ik moet een meter langs zo'n grote combine dan rijd ik desnoods een stukje terug. Ik heb geen zin in nerveus geduw en getrek en die drie minuten maken ook niets uit.

Laatst reed ik op een ruiterpad en een mountainbiker kwam ons tegemoet, zo laag op zijn fiets, een beetje sluipend. Zelfs ik vond het een eng gezicht, net een panter die aan kwam sluipen. Nu heeft mijn paardje nooit een panter gezien maar hij stond stil, keek ernaar en ging door het lint. Ging aan de kletter en dan moet je risicomanagement doen. Waar je hem heenstuurt om hem zonder brokken weer rustig te krijgen. Is ook wel een aparte belevenis trouwens, had ik nog niet gehad met hem.

Lenn

Berichten: 5331
Geregistreerd: 17-04-03
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-04 19:05

Je gaat toch niet afstappen als er eindelijk wat te beleven valt Tong uitsteken
Nee ik zou niet weten waarom.. gister bijv viel er ineens een plastic stoeltje van een aanhangwagen, draait ie als een malloot 180 graden om en peert em, nou dan zit ik er toch liever op, de kans is groter dat hij als ik er langs loop uit mn handen glipt dan dat ik eraf val ofzo en ja.. wat heb je daar überhaupt aan, nee dat is echt wel het laatste wat ik doe

Morrie

Berichten: 22352
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-04 19:08

ik stap nooit vrijwillig af, als ik erop zit, heb ik veel meer te vertellen dan wanneer ik ernaast loop.

als ik een trekker aan hoor/zie komen, dan zet ik hem stil, laat hem kijken tot de trekker langs is, dan is er niets aan de hand meestal.
Als ik doorrijd en doe of er niets aan de hand is, gaat ie vreselijk flippen

LovingTweety

Berichten: 10435
Geregistreerd: 25-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-04 19:12

Ik stap er alleen af als mijn pony iets zo eng vind dat ik haar niet meer vooruit krijg. Ik heb het toen gehad met jongens die vuurwerk naar ons aan het gooien waren, ik moest er langs. Ze gaat dan niet lopen rennen maar is wel moeilijk vooruit te krijgen.

gekke_koei

Berichten: 4425
Geregistreerd: 10-06-03
Woonplaats: hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-04 19:15

een half jaar of wat gelden zou ik gezegd hebben meteen afstappen. nu heb ik mijn paard zo door dat ik absoluut niet meer bang ben, wat hij ook doet. hij gaat gerust op de openbare weg steigeren, omdatie een skater ziet of noemmaar wat. ik laat hem stil staan, laat hem er naar kijken en spoor hem aan om een paar stapjes te zetten. dan zet ik hem weer stil en doe ik precies hetzelfde. steeds als hij braaf is klopjes en woorden als braaf. reageert hij goed op. ik weet ook precies wanneer hij zich gaat aanstellen en wanneer hij het echt eng vind. meneer vind soms ineens de voorangsborden eng Haha! of die ronde met die rode rand Haha!
ik weet dat als ik er af stap en ik loop er langs, dat hij me zo volgt. ik ben immers zijnleider(gelukkig ziet hij het zo Haha! ) maar ik vind dat hij het ook wel eens zelf mag oplossen.als hij 10 keer over dezelfde weg is gegaan en de 11de keer gaat bokken steigeren en weet nie wat dan kan hij van mij een flinke zweepslag en een por krijgen, want ik laat me niet zo in de zeik nemen dan Haha!
maar ik ben gezegend met eenpaard die tegen alle soorten motorvoertuigenenzo kan. metro, treinen, bussen interesseert hem niets.. maar een kliko Gaaaap ja dat is eng Knipoog
afgelopen zomer hadden we een gozer die dacht leuk te zijn.. die ging een meter van mijn paard af rijden en flinkgasgeven(sportuitlaatje je kent het wel) en toeteren.. meneer kon het niets interesseren..

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-04 19:15

Ik stap nooit af. Als mijn paard ergens bang van is, zit ik er liever op. Je zult er naast staan en je paard peert ertussen uit...

Lenn

Berichten: 5331
Geregistreerd: 17-04-03
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-04 19:22

LovingTweety schreef:
Ik heb het toen gehad met jongens die vuurwerk naar ons aan het gooien waren, ik moest er langs.

Stoom uit je oren Stoom uit je oren Stoom uit je oren
Ik zou vaan echt heel graag het capriool leren voor zo'n mongolen *pats* oeps..

Spookie

Berichten: 935
Geregistreerd: 24-08-03
Woonplaats: Loenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-04 19:23

Ligt eraan. Van mijn eigen paard zal ik niet snel afstappen. Maar ik ben 2 weken geleden nog wel van een paard afgestapt. Ik ging met een paard van een kennis naar de rijvereniging, maar hij was al een eeuw niet van het erf geweest. Nou is het niet zo'n heel eind naar de manege, maar voor hem een hele belevenis! Waren ze ook nog eens aan het breken aan de weg. Dat vond ie wel zo raar en zooooo eng Haha! Toen ben ik er dus afgestapt en hobbelde hij rustig achter me aan. Eindje verderop weer rustig opgestapt en de terugweg ging ie dus perfect!

Sandy_

Berichten: 634
Geregistreerd: 02-11-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-04 19:40

Als ik op m'n verzorgpaardje naar buiten ga en ze gaat gek doen ga ik er niet af. Je hebt toch veel meer controle als je erop zit dan als je ernaast staat met teugeltje in je hand.

Silenzio

Berichten: 652
Geregistreerd: 18-03-04
Woonplaats: Oegstgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-04 19:41

hmmm ik zie afstappen toch meer als een overwinning voor het paard als die vervelend is en of je afstapt als die bang is moet je zelf weten persoonlijk heb ik meer controle als ik op me paard zit en kan der dan ook meer steun geven maar das een mening die ieder voor zich moet opstellen..

Silenzio

Berichten: 652
Geregistreerd: 18-03-04
Woonplaats: Oegstgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-04 19:42

Lenn"]
[quote="LovingTweety schreef:
Ik heb het toen gehad met jongens die vuurwerk naar ons aan het gooien waren, ik moest er langs.

Stoom uit je oren Stoom uit je oren Stoom uit je oren
Ik zou vaan echt heel graag het capriool leren voor zo'n mongolen *pats* oeps..
[/quote]


mijn paard wil er juist naar trappen dus dan is het gewoon even goed ervoor zetten Haha!

Jurga

Berichten: 18554
Geregistreerd: 06-05-01
Woonplaats: Ede/Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-04 19:46

Ligt eraan. Komt er een trekker aan en is er een oprit oid in de buurt, blijf ik zitten en wijk ik uit. Komt er een trekker aan en ik kan geen kant op, dan stijg ik af en blijf ik naast haar. Dan blijft ze redelijk kalm en voorkom ik ongelukken.
Wil ze ergens niet langs, wil ik ook weleens afstappen. Met vrouwtje naast paard is het minder eng als met vrouwtje op paard zucht.

Lieke

Berichten: 11355
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-04 19:47

Op een gek/onrustig paard blijf ik zitten, als hij eventueel wegvliegt ben je er iig bij, bovendien wil ik het paard niet zijn zin geven.
Mijn pony is wordt echter nooit gek, wat hij wel eens wil doen is staken, meestal vecht ik er tegenin, maar soms wordt dat gevaarlijk (hij loopt in sloten en kanalen) dat stap ik af maar ga niet voor hem uitlopen maar hou de teugels vast op dezelfde manier als dat ik eropzit en gebruik eventueel zweep om hem vooruit te krijgen. Wat hij wil is dat ik voor hem uit ga lopen, maar als ik dat van plan was kan ik beter met hem gaan wandelen.

joyce B

Berichten: 16380
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-04 19:47

Ireentjuh schreef:
blijven zitten natuurlijk, ook omdat je veel meer controle hebt als je er op zit, dan wanneer je er naast staat met een teugeltje in je hand..


Dat is niet mijn ervaring... Misschien wel als je paard dezelfde streken uithaalt, maar met mij erop draait hij pardoes om of gaat in zijn achteruit de weg op. Aan de hand blijft het meestal bij een flinke sprong opzij, achterwaarts of om mij heen... En het komt steeds meer voor dat hij als ik er naast loop, bijna niet meer reageert zolang er een beetje ruimte is...
Hij heeft die steun van mij ernaast of een ander rustig paard nodig...

Nerwen

Berichten: 16039
Geregistreerd: 02-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-04 19:53

Blijven zitten, ik stap nooit en te nimmer af. Als ik erop zit heb ik voor mijn gevoel meer controle (is niet zo, heb op de grond even veel controle, maar is mijn gevoel). Als ik heel cool blijf dan schrikt Amethyst (meestal Haha! ) niet en loopt ze door.

Silenzio

Berichten: 652
Geregistreerd: 18-03-04
Woonplaats: Oegstgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-04 19:54

das nou de reden waarom ieder zijn paard en zijn rijkunsten moet kennen als je dat goed toepast is dat het beste voor je paard om hem weer te kalmeren..

carina

Berichten: 2791
Geregistreerd: 27-05-01
Woonplaats: Zetten

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-04 20:02

Ikzelf blijf er absoluut opzitten. Mocht ze gaan, dan zit ik er tenminste nog op, en kan ik haar misschien nog een beetje leiden... Als je ernaast staan, en ze gaan lopen ze los, en heb je geen flauw idee waar ze heengaan, en wat er gebeurd...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-04 20:05

Blijven zitten
Als hij er dan uit naait weet ik tenminste waar hij blijft Lachen
Afstappen gebeurt dan alleen onvrijwillig Lachen

En als ze echt bang zijn, hou ik ze aan een teugeltje vanuit de grond ook niet.