hoe lang gaat je paard de wei in?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

SunnyBoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-04 15:17

Eerst kon die van mij maar een uurtje ofzo per dag naar buiten, maar sinds een week sta ik op een nieuwe stal (juist voor de weidegang) en nu staat hij, als het weer goed is, van 10 uur 's morgens tot ca. 4 uur 's middags op de wei met 2 anderen. En het gaat super OK dan! hij is helemaal opgeknapt. weidegang doet heel veel goeds!!!!

miesie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-04 15:17

Mijn pony gaat een maand of misschien 2 dag en nacht op de wei, dan staat ze ergens anders..
En als ze gewoon op de manege staat kan ze 1 tot 2 uur per dag op de wei...

Lydiia

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-04 15:18

Kan me voorstellen dat je in het begin van de zomer je paard minder naar buiten doet, helemaal om rustig op te bouwen zoals ellenlouise noemt.
Maar in het hoogzomer als het gras al wat op is, kan een dikke middag of ochtend + avond geen kwaad.
Vaak zijn de weilanden hier in hoogzomer bijna grasloos, maar de beweging en frisse lucht die de paarden krijgen is heeerlijk én gezond.

rockey

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-04 15:20

hoi,
nou ik zal zowizo eerst even moeten kijken hoe ze het op de wei doet, aangezien ze met loslaten in de bak al knettergek is, maar als ik merk dat ze er goed tegen kan zal ik haar er wel langer op zetten, maar mijn ony was ook wel erg gevoelig voor hoefbevangenheid, dat scheelt ook wel weer.

Lydiia

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-04 15:22

Ja, als je eenmaal zoiets hebt meegemaakt, dan word je voorzichtig, dat is in de meeste gevallen zo.
Ik denk wel dat als je paard veel buiten loopt, ze minder druk zal zijn dan wanneer ze elke dag eventjes mag.

rockey

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-04 15:28

Hoi,
ja sinds mijn pony hoefbevangen is geworden door net iets te lang op de wei te hebben gestaan zijn ze bij ons op de manege ook veel voorzichtiger geworden, en ik natuurlijk ook, dus ik pas wel op!
maar ze gaat zowizo 2 uur elke dag naar buiten, en als ik merk dat het goed gaat voer ik het wel op.

Lydiia

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-04 15:29

Het is inderdaad altijd even aftasten en kijken hoe het gaat
Succes ermee!

ellenlouise

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-04 15:37

Tja, ik ben van mening dat een paard zoveel mogelijk paard moet kunnen zijn en dat je hem niet onder een glazen stolpje kunt zetten om maar te zorgen dat hem niks gebeurt.
Maar ik begrijp dat de manegehouder er weinig voor voelt om ze langer op het land te zetten dus dan wordt het er voor jou ook niet makkelijker op. Het zou voor mij reden zijn om van stal te wisselen.

Dat ze met loslaten knettergek is, komt waarschijnlijk doordat ze (te?) veel op stal staat. Paarden die 24/7 op het land staan doen dat echt niet meer hoor. Ik hoop dat je een oplossing vindt, succes.

Feufollet

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-04 16:10

santerra schreef:
o, een geit is toch ook leuk !

Zolang je een goede geit hebt! Een kennis van me had ook een geit als gezelschapsdier in de wei gezet, maar die bleek dus de staart van het paard helemaal kaal te vreten! Lachen
Toen heeft ze toch maar een shetje voor erbij gekocht.

Onze paarden gaan hun weitje op zodra het niet meer zompig is. We delen de wei in 2-en en zetten ze om de paar weken op het andere stuk. Daarbij moeten we ze wel bijvoeren want zo groot is onze wei niet.
Als ze op de wei staan, blijven ze daar 24/7 en halen we ze alleen op als we willen rijden.
's Winters staan ze altijd in de bak met een open doorgang naar de stal zodat ze zelf kunnen kiezen.

Zodra het gras hier achter op het pad weer wat langer is gaan we met ze wandelen om ze weer rustig aan vers gras te laten wennen voor ze de wei op gaan.

xx_Irisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-04 16:14

die van mij staat van 10 tot 4 lekker buiten. dat in hersft en winter.. als we weer wat verder in de lente zijn gaat ze weer dag en nacht naar buiten.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-04 16:22

Bij ons in de manege staan ze zoveel mogelijk buiten, alle 20 paarden samen in 1 wei (uitgezonderd 1 hengst dan die er ook nog staat). Er zijn verschillende lappen grond, en één daarvan gebruiken ze om de paarden in de winter op te zetten. Die wei is dus behoorlijk kapot, maar voor de zomer hebben ze dan een paar mooie weides die wachten op de frisse lente paardjes:)
En het kan af en toe wel eens eng zijn om een paard uit een kudde van 20 te sleuren, maar meestal valt dit heel goed mee. Ik vind het wel gezellig zo.

rockey

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-04 16:24

zowizo als mijn paard de wei op gaat alleen, maar niet met iemand anders ben veel te bang dat ze wordt getrapt, of dat er iets mee gebeurd, daar is ze me te duur voor ookal is ze verzekerd.

Lydiia

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-04 16:31

Een verzekering zet er inderdaad niet opeens een gezond been onder als een paard kreupel is.
Ik ben ook wel eens bang dat mijn paard een trap krijgt, maar daarom moet je ook altijd proberen in welke groep het goed gaat. Je kunt op een gegeven moment ook té voorzichtig zijn.
Bonfire stond ook altijd met prisco op de wei Knipoog Die konden het goed met elkaar vinden, en zo bleef bonfire ook nog een vrolijk en gezond paard.

Alet

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-04 16:33

Siki staat het hele jaar buiten! En als er weer nieuw gras komt gewoon op een kleiner stukje zodat ze niet ineens teveel krijgt, met alle gevolgen van dien...

rockey

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-04 16:34

Hoi,
ja ik weet het dat ik heel voorzichtig ben met haar, maar dat komt omdat ik weet wat ze heeft gekost, en wat ik onder me heb lopen, maar ik zit er wel over na te denken, om misschien een pony van een vriendin van me er bij te zetten, maar in een groep zou ik nooit doen, maar ik moet even kijken hoe ze daar op zou reageren...

Wiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-04 16:36

Mijn paarden staat van 7.00u tot 17.30u buiten. Zo lang mogelijk in ieder geval. Ook als het stormt, worden ze hard van!

Lydiia

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-04 16:38

Rockey, ik heb ook geen boerenslagerspaard om het zo maar te zeggen, maar waar je ook bent, wat je ook doet, je loopt altijd risico. En soms loop je nog meer risico door té voorzichtig te zijn.

Sorella

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-04 16:42

En door zo voorzichtig te zijn, kan je het paard een stuk geluk ontnemen, en het is een blijft een dier, niet een duur vervoermiddel dat op haver loopt....

Missouri

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-04 17:10

Lydiia schreef:
maar waar je ook bent, wat je ook doet, je loopt altijd risico. En soms loop je nog meer risico door té voorzichtig te zijn.

Mee eens!
Mijn paard gaat lekker elke dag een uurtje of 5 de wei op, samen met Saar (mijn "leenpaard Knipoog Schijnheilig ). Dan staat er voor een godsvermogen in die wei, maar nu zijn ze het buiten staan zo gewend dat ze echt niet meer zo gek doen. Ze hebben wel peeskapjes om, vooral bij Silly weet je het maar nooit...

Vroeger toen ze niet zo vaak (en totaal van kop tot staart ingepakt) buiten kwamen had Silly regelmatig een dik achterbeen van het lompe uitslaan, zelfs door de bandage en peeskap heen.

Paard mag lekker paard zijn, hoeveel goudstaven je er ook voor neer hebt geteld. Gezond in de kop vind ik belangrijker dan een schrammetje op de benen!

rockey

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-04 17:22

zowizo als mijn paard de wei op gaat heeft ze 4 springschoenen, 4 bandages, peesbeschermers, en strijklappen, ik ben uiterst voorzichtig op haar..

Lydiia

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-04 17:25

Dat hebben we inmiddels door, ieder zo zijn mening.
Mijn merrie is blij dat ze risico's mag lopen Lachen

Missouri

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-04 17:28

rockey schreef:
zowizo als mijn paard de wei op gaat heeft ze 4 springschoenen, 4 bandages, peesbeschermers, en strijklappen, ik ben uiterst voorzichtig op haar..

En lekker bokken en springen, en de peesbandjes beschadigen door oververhitting... je zou zeker niet de eerste zijn.

Zo ging mijn beestje vroeger ook naar buiten, en die van mijn vriendin ook. Totdat die van mijn vriendin een vreemde kreupelheid kreeg, de peesbandjes knapten steeds. Door oververhitting.

Peeskapjes, springschoenen en lange achterkappen zijn goed zat.

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-04 18:01

Bij ons gaan ze gemiddeld 6 a 7 maanden per jaar (van april/mei t/m eind oktober) de weide op. De overige maanden gaan ze in de paddocks/het brede zandpad langs de weilanden.

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-04 18:44

's Winters komen ze hier niet op de wei helaas, door de erg natte en zachte grond. Wel heeft hij een stal met flinke uitloop (3 van de 12 stallen hier hebben een uitloop), de uitlopen liggen naast elkaar en hij heeft de middelste. Dus ook nog contact met andere paarden. De uitloop is groot genoeg om even de beentjes te strekken.
Zodra het weer beter wordt, gaat hij de wei op, en komt hij tot het najaar niet meer binnen. Dag en nacht buiten dus. Van dazen hebben we hier niet zoveel last gelukkig.
Ze staan hier met zijn 2en of 3en, en af en toe een verdwaalde shet. Die kunnen namelijk onder het draad dat de weides van elkaar scheidt doorduiken.

Annemieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-04 19:19

*
Laatst bijgewerkt door Annemieke op 14-06-24 20:50, in het totaal 1 keer bewerkt