Wat kost zo'n paard?

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Silenzio

Berichten: 652
Geregistreerd: 18-03-04
Woonplaats: Oegstgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-04 22:06

draumpje schreef:
voor de wet is het een object
dus als iemand je dier iets aandoet waardoor het dier beschadigt word is dat vernieling
banketstaaflig maar waar


das net zoiets als dat de regering dieven op laat pakken...
ze willen geen concurrentie...

supertygetje

Berichten: 2918
Geregistreerd: 24-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-04 22:06

nee, dat bedoelde ik ook uit te leggen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-04 22:08

Ik weet niets meer te antwoorden..of het wel of geen object is..ik zou heel hard roepen: NEE! Dat is het niet! Maar je koopt het beestje om te rijden en je grbruikt het dan als ware ik ga maar met supertygetje mee want je krijgt toch een band met het beestje..

balance
Moderator Kantine

Berichten: 18233
Geregistreerd: 24-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-04 19:54

Volgens mij gaan jullie aan het onderwerp voorbij. Wettelijk gezien is een paard, net als ook een hond een object.
Dat heeft verder niets met onze gevoelens voor dieren te maken.
Ik wil je alleen maar waarschuwen niet te veel voor een paard te betalen omdat je je door je emotie laat leiden, niets mis mee, toch?
Een fokker/handelaar laat zich ook grotendeels door de Euro's leiden als hij zijn paard verkoopt.
En wees nu eerlijk: hoeveel heeft b.v. een veulen de fokker gekost? Dekgeld, entingen en als het wat ouder is bijvoedering.
Dubbel dekgeld betekend al winst.
Wat dat dekgeld is geweest, kun je navragen bij de hengstenhouder, staat trouwens ook vaak op internet.

@nita, Wake up and Walk on!

supertygetje

Berichten: 2918
Geregistreerd: 24-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-04 19:56

Ja maar, mijn standpunt is, dat je voor een paard dat er mooi uitziet, of lief is, ook meer behoort te betalen, want dat zijn gewoon voordelen.

Yessy

Berichten: 23054
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-04 19:58

Luckey schreef:
Ik weet niets meer te antwoorden..of het wel of geen object is..ik zou heel hard roepen: NEE! Dat is het niet! Maar je koopt het beestje om te rijden en je grbruikt het dan als ware ik ga maar met supertygetje mee want je krijgt toch een band met het beestje..

in dat opzicht is het idd een object, je koopt het en gebruikt het voor bepaalde doeleinden. meer is het niet eigenlijk, maar wat die doeleinden zijn is voor iedereen persoonlijk.

balance
Moderator Kantine

Berichten: 18233
Geregistreerd: 24-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-04 20:38

Tygetje, het staat je natuurlijk vrij om meer voor een paard te betalen als je vind dat het er mooi uitziet, winstpunten heeft of goede ouders.
Maar persoonlijk zou ik het nooit meer doen.
Ik heb een Tennessee Walking Horse gehad waarvoor ik zelfs een lening moest afsluiten op de bank.
Heb haar voor de slachtprijs verkocht omdat ze hele slechte benen had tijdens het rontgenen.
Ik heb mijn les nu dus geleerd.

@nita, Wake up and Walk on! Knipoog

supertygetje

Berichten: 2918
Geregistreerd: 24-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-04 20:39

ja, maar dat is dan een nadeel wat er weer voor zorgt dat je minder betaald... maar goed, zo praat ik als nog over een paard als of het een object is, want je betaalt nu precies voor wat je krijgt. Dus ik denk dat bij de prijs bepalen een paard toch een object is, maar daarna neit meer...

Silenzio

Berichten: 652
Geregistreerd: 18-03-04
Woonplaats: Oegstgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-04 20:43

een paard beoordeel je op zijn kunnen en uiterlijk en karakter daar baseer je voor jezelf een prijs op en dan kan je misschien iets meer ervoor geven maar nooit zeggen ja maar hij is zo mooi dus betaal een godsvermogen das het domste wat je kan doen... enne je kent het paard nog niet dus dan alleen kijken naar kwaliteit en prijs verhouding vind je die goed kopen maar dan...

XJuul

Berichten: 9577
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Den-Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-04 20:44

Ik dacht dat voor de wet een paard een slachtdier is... en geen object mits je dit zelf vasstelt.

balance
Moderator Kantine

Berichten: 18233
Geregistreerd: 24-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-04 21:06

Nou ja, laten we dan objectief, rationeel naar een paard kijken bij aankoop. En iemand meenemen die je kan weerhouden van een verliefde impulsaankoop. Luister naar die persoon! Het is logisch dat je nooit een paard koopt waarmee het gevoelsmatig niet klikt.
Mijn man heeft me weerhouden van de verkoop van een hele leuke zwarte Tennessee Walking Horse merrie als maatje voor mijn Vosmerrie.
Ik had de zwarte nl. wel eerst laten rontgenen en zij had ook hele slechte voorbenen. De dierenarts gaf een negatief aankoopadvies maar mijn gevoel voor het dier was erg sterk. Echt een heel leuk paard. Na aanleiding van dit paard liet ik overigens mijn eigen paard pas rontgenen en daar kwam dus ook een heel slecht resultaat uit, ik had er nooit iets aan gemerkt.

@nita, Wake up and Walk on! Knipoog
Laatst bijgewerkt door balance op 23-03-04 21:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Spetterlover
Berichten: 17862
Geregistreerd: 01-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-04 21:11

Ik vind het een beetje kort, een paard en een fiets vergelijken.
Helaas is het voor de wet ook zo, een dier wordt gezien als een "ding" dus object.

Vind je topic wel goed trouwens ! OK dan!

Silenzio

Berichten: 652
Geregistreerd: 18-03-04
Woonplaats: Oegstgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-04 21:14

maar dan nog is een fiets minder eigenwijs dan een paard.... hebben jullie wel eens een fiets weg zien fietsen toen je hem los liet ik me paard wel namelijk.. Knipoog

Kais

Berichten: 5139
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: Hell

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-04 21:32

Silenzio schreef:
maar dan nog is een fiets minder eigenwijs dan een paard.... hebben jullie wel eens een fiets weg zien fietsen toen je hem los liet ik me paard wel namelijk.. Knipoog


Zeker wel, als je je stuur loslaat kun je niet altijd verwachten dat hij de kant uitgaat die jij wilt, net als bij een paard.

Silenzio

Berichten: 652
Geregistreerd: 18-03-04
Woonplaats: Oegstgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-04 21:38

dan weet ik niet hoe jij fiets maar ik heb geen handen nodig hoor trouwens ik rijd op een 1 wieler...

balance
Moderator Kantine

Berichten: 18233
Geregistreerd: 24-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-04 09:37

Verstandig! Jij kunt inderdaad beter een fiets kopen dan een paard. *LOL*

@nita, Wake up and Walk on! Pling

balance
Moderator Kantine

Berichten: 18233
Geregistreerd: 24-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-04 05:46

Spetterlover schreef:
Ik vind het een beetje kort, een paard en een fiets vergelijken.
Helaas is het voor de wet ook zo, een dier wordt gezien als een "ding" dus object.

Vind je topic wel goed trouwens ! OK dan!


Dank je, Spetterlover! Jammer dat er zo ziekelijk gereageerd wordt door enkelen op zo'n serieus onderwerp.
Ik heb het al op meerdere forums gezet omdat ik al blij ben als ik maar 1 iemand voor mijn ellende kan behoeden.
Er zijn gelukkig ook nog goede fokkers en handelaren, die vol trots het klinisch keuringsraport van ouderdieren van hun veulen en een dierenartsverklaring voor het rontgenen laten zien.
Ik hoop dat doordat kopers kritisch zijn, verkopers gaan kiezen voor kwaliteit i.p.v. vermeerderen.
En dat gezondheid en karakter het winnen van goede stambomen!
Sorry dat ik pas laat op je berichtje reageer, had het over het hoofd gezien.

@nita, Wake up and Walk on! Pling

gekke_koei

Berichten: 4425
Geregistreerd: 10-06-03
Woonplaats: hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-04 07:40

ziekelijk.. hm.. da vink weer eenbeetje overdreven... je bent er zelf toch bij of je een beesie koopt voor wat voor een bedrag dan ook. ik ga die van mij kopen voor een bedrag waar ik zat andere jongere en betere paarden voor kankopen.. nouw en.. so what? al zou die afgekeurd worden? so what? dannog gaatie mee Haha!
dat je een lening afsluit voor eenpaard vind ik persoonlijk eenbeetje te ver gaan.. zekers als blijkt(wat ik ervan begrijp. correct me if i'm wrong) dat het beesie voor de koop niet op de foto is gezet?
en wat denkje van alle keuringsraporten waar mee gesjoemeld wordt? een stalgenoot van meheeft daar nu dus last van.. en dan komtie van een handelstal met paarden waar je u tegen zegt en die wel een stuivertje kosten... nu gaat ze een rechtszaak aanspannen omdat ze het beesie niet terugwillen nemen wat contractueel vast gesteld staat dat moet...

het zegt allemaal geen ene drol..

maar tis sochtends vroeg nu en zal ongetwijfeld de bedoeling van het hele topic weer nei snappen(nogal wazig als je net uit je nest komt Haha!)
maargoed Haha!

balance
Moderator Kantine

Berichten: 18233
Geregistreerd: 24-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-04 21:37

Oke, koei, je hebt gelijk. Onzorgvuldig reageren klinkt beter. Jij bent geen kritische koper en ik zal de laatste zijn die je wil weerhouden.
Moeilijkheid was een beetje dat ik het paard van een vriendin kocht en ondanks waarschuwingen van mijn man niet wilde keuren en rontgenen. Grote fout dus.
Een keuringsraport en foto's laat je uiteraard door je eigen dierenarts maken zodat je weet dat die echt in jouw voordeel zal goed- of afkeuren.
Wat erg voor je stalgenoot trouwens. Weer iemand die het volkomen met mijn uitspraak eens zal zijn.

@nita, Wake up and Walk on! Knipoog

Nanouk

Berichten: 1004
Geregistreerd: 20-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 15:33

edit *foutje*
Laatst bijgewerkt door Nanouk op 05-05-04 16:33, in het totaal 1 keer bewerkt

ankyfan
Berichten: 415
Geregistreerd: 21-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 15:45

Luckey schreef:
dierenarts/fietsenmaker, hoefsmid/???, wormenkuur/???

haha


hoefsmid/bandeplakker Knipoog Tong uitsteken wormenkuur/roestplekken weghalen Knipoog Tong uitsteken

Tinne

Berichten: 13717
Geregistreerd: 07-11-01
Woonplaats: Zundert

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 16:01

Ik zie mijn paard nou niet echt als een object. Heb mijn fiets nog nooit blij gezien toen ik eraan kwam gelopen, in tegenstelling tot mijn paard Haha!.
Ik ben gehecht aan mijn paard ja, emotionele band heet zoiets.. Dat kan ik nou niet echt zeggen van de relatie tussen mn fiets en mij Tong uitsteken.

En een paard is een levend wezen, wat ik écht geen 'object' kan noemen Lips are sealed.

balance
Moderator Kantine

Berichten: 18233
Geregistreerd: 24-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-04 02:57

Tinne, niemand zal z'n paard als een object zien -althans dat hoop ik- maar dat is het voor de wet nu eenmaal wel.

Mooie avatarfoto trouwens, heel origineel! *LOL*

@nita, Wake up and Walk on! Knipoog

Kyan01

Berichten: 5404
Geregistreerd: 22-09-01
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 09:56

Tja als we er mee klaar zijn pleuren we ons paard tegen het hek Haha!
Lekker dan als jeje paard als een object ziet en niet als een leven wezen Scheve mond

alabastro
Berichten: 844
Geregistreerd: 09-04-04
Woonplaats: Hasselt-Kuringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 10:12

avandijk schreef:
Ik kreeg pasgeleden een verrassend antwoord: een paard is een object, net als een fiets. Net als aan die fiets hechten we er een emotionele waarde aan.
Bij dieren hebben mensen de neiging ook een emotioneel prijskaartje te betalen, ze worden verliefd of vinden ze zielig. Of de verkoper heeft een hartstikke mooi praatje waardoor jouw objectivieteit kelderd.
De werkelijke waarde is niet moeilijk uit te rekenen. Dat is de prijs die iemand bereid is ervoor te betalen, niets meer en niets minder.
Dus let op: laat altijd je verstand over je gevoel gaan bij de aankoop.
Let erop dat je gezonde dieren koopt, laat ze klinisch en rontgenologisch keuren. Koop van bonafide handelaren fokkers want die onderscheiden zich echt van de minderen.
Neem altijd een deskundige mee, iemand die absoluut geen belang heeft bij het paard of eventuele ras dat je wilt kopen.


@nita, Wake up and Walk on! Knipoog

Belangrijk bij de aankoop van een paard is dat je het op het eerste gezicht echt wil hebben. Dan moet het passen bij het rijden en dan pas moet hij klinisch getest worden. Als je spreekt over prijzen tot €8000 à 10000 lijkt het mij niet nodig om hem op de foto te zetten.
Klinisch in orde in combinatie met een goede verzekering kan toch absoluut niet meer fout gaan.
Er wordt duidelijk te veel aandacht besteed aan de fotos. De meeste paarden hebben wel ergens iets, moeten ze daarom direct naar de vleesmarkt? Of naar een handelaar die er toch nog geld uit kan slaan soms zelfs met valse fotos?
Koop op je gevoel en laat je inderdaad bijstaan van een vertrouwenspersoon maar laat je niet steeds mislijden door fotos.