sterke haflinger... wat te doen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Richtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-04 09:07

pharagirlke schreef:
Citaat:
Ehm, als jij zo'n haf had als de mijne was je dan al minstens 20 keer erachteraan gesleurd.

Paard moet luisteren, en als dat zo niet werkt moet je harder aanpakken.
Je kunt we gaan wachten tot je paard trekt en zichzelf "bijtrekt"(om eht zo ff te noemen), maar tegen die tijd staat je paard, al dan niet met jou erachteraan, al lang 20 meter verder.

ik snap nou niet waarom dit er bij moest...heeft ze toch niets aan?
wat jou haf doet, daar heeft zij geen last van, zij wil alleen weten wat ze met haar haf wil doen Verward
(egt niet lastig bedoeld ofzo, wou het alleen even melden)
ik heb geen tips meisje...bij pharaon heb ik hetzelfde gedaan als hier al eerder gezegt, gaat hij een stap te ver vooruit, dan ging ik naar achter of gaf ik een rukje aan het touw dat ie zich een klein beetje verschoot van: als ik dit doe krijg ik een ruk en als ik langs haar blijf niet
maar pharaon is dan ook maar een welsh, ik kan me voorstellen dat een haf je gewoon uitlacht als je dit doet Knipoog Haha!

Even het hele stukje lezen Knipoog
Dit was volgens mij namelijk een reactie op newforestlover (over het gebruik van de hengstenketting) en niet op de topicstarter....

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-04 09:26

dagmach schreef:
Dus jij loopt voorop met een doorhangend touw aan het halster en zo gauw je paard je wil passeren,draai je je om,spring,schreeuw desnoods maar je paard moet schrikken.Vervolgens het ritueel herhalen,hij haalt he nu niet in zijn hoofd om je te passeren,want er gebeuren dan vreemde dingen.

*grinnik* Dat werkt dus absoluut niet bij mijn pony Levi Die gaat hooguit verbaast kijken waarom je nu toch weer zo maf doet en gaat daarna vrolijk verder met waar hij mee bezig was

newforestlover: Hengstenkettingen zijn juist bedoelt om eens een flinke ruk te kunnen geven, anders kun je net zo goed een gewoon halstertouw gebruiken. Dat ze scherp inwerken, tuurlijk...maar als het goed is heb je zo'n ding ook maar een paar keer echt nodig. Daarna hebben ze hun lesje wel geleerd en blijven ze netjes achter je (tenminste als ze niet hardleers zijn Schijnheilig ) en hoef je hem niet meer te gebruiken.

Controllerhalsters heb ik geen ervaringen mee...

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-04 11:05

De mijne walsde ook over me heen (bijna letterlijk), tot ik besloot hem te verkopen. Het werd te gevaarlijk, hij was dominant en ik was nergens. Ben heel hard gaan nadenken en had besloten meneer nog een kans te geven, door hem heel streng aan te pakken. Ben opnieuw begonnen met het grondwerk, heel streng en consequent aan het werk gegaan. Nu loop ik alleen met hem met een touw over zijn neus en gedraagt meneer zich prima. Merk wel dat áls ik een keer zonder touw over z'n neus besluit te wandelen, hij het snel doorheeft en nog zijn kansen grijpt. Op deze manier lukt het mij prima! Heb nog wel een hengstenketting in de kast liggen, voor de dag dat het met een simpel touw over zijn neus niet meer lukt...

PN_anne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-04 20:48

Ineke2"]
[quote="dagmach schreef:
Dus jij loopt voorop met een doorhangend touw aan het halster en zo gauw je paard je wil passeren,draai je je om,spring,schreeuw desnoods maar je paard moet schrikken.Vervolgens het ritueel herhalen,hij haalt he nu niet in zijn hoofd om je te passeren,want er gebeuren dan vreemde dingen.

*grinnik* Dat werkt dus absoluut niet bij mijn pony Levi Die gaat hooguit verbaast kijken waarom je nu toch weer zo maf doet en gaat daarna vrolijk verder met waar hij mee bezig was

newforestlover: Hengstenkettingen zijn juist bedoelt om eens een flinke ruk te kunnen geven, anders kun je net zo goed een gewoon halstertouw gebruiken. Dat ze scherp inwerken, tuurlijk...maar als het goed is heb je zo'n ding ook maar een paar keer echt nodig. Daarna hebben ze hun lesje wel geleerd en blijven ze netjes achter je (tenminste als ze niet hardleers zijn Schijnheilig ) en hoef je hem niet meer te gebruiken.

Controllerhalsters heb ik geen ervaringen mee...
[/quote]

denk ook dat pepper zich er nix van aan trekt die lacht me gewoon uit in zichzelf Tong uitsteken
hengstenketting heb ik nogniet geprobeerd, maar ik ga wel zoeken naar zon controllerhalster

Me_LoVeS_MaX

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-04 21:32

ik had vroeger alitjd hetzelfde probleem. ik ben toen een x met loswerken begonnen (paard in de bak losgooien en alleen met een touwtje, dus zonder je stem, met op jouw tempo laten lopen en omdraaien). dat heeft bij mij heel erg geholpen!! hij weet nu dat ik de baas ben en dat hij dat niet moet doen. miss kan jehet wel is uitproberen;)

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-04 21:42

dagmach schreef:
Heb jaren terug Emiel Voest aan het werk gezien met een paard die ook de eigenaar meesleurde Ik was nogal sceptisch tov zijn methode maar dit veranderde toch veel.Bij mijn eigen paarden heb ik het toegepast en het werkt OK dan!
Emiel Voest gaat ervan uit dat jij de leidende merrie bent.Jij hoort boven je paard te staan dus jij bepaald welke richting jullie uitgaan.
Dus jij loopt voorop met een doorhangend touw aan het halster en zo gauw je paard je wil passeren,draai je je om,spring,schreeuw desnoods maar je paard moet schrikken.Vervolgens het ritueel herhalen,hij haalt he nu niet in zijn hoofd om je te passeren,want er gebeuren dan vreemde dingen.Zo nu ben je duidelijk geweest,als je mij gewoon volgt,is er niets aan de hand,dus let goed op me,zogauw jij de baas wilt spelen gebeuren er rare dingen.
Je kunt dit eventueel gewoon in de bak oefenen,laat je gaan,doe maar eens gek maar wees duidelijk.Ik heb toendertijd vreselijk om Emiel Voest moeten lachen,vooral toen hij zich omdraaide en het paard met vierbenen van de grond kwam,zo schrok ie Bloos! Er kwam dus geen geweld aan te pas maar het was wel duidelijk voor paard en eigenaar.
Zelf eis ik ook altijd van mijn dieren dat ze achter me blijven,ik sta het hoogste in rangorde en dat is wel zo veilig.
Ik hoop dat je mijn verhaal begrijpt en anders wil ik je adviseren een keer naar een clinic te gaan.Kan heel verhelderend werken.
Succes ermee, OK dan!

op die manier loopt zelfs mijn zoontje (net 6 3 turven hoog)met mijn paard van 160 , echt niet dat hij er voorbij gaat of trekt , blijft heel netjes achter die kleine en als die dreigt harder te gaan lopen als die kort benige smurf treed hij gelijk op , terwijl dat paard m haast niet kan zien (paard kan niet onder zich kijken)gaat dit heel goed !

Feetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-04 22:00

Oud topic...

PN_anne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-04 22:35

jeetje word dit nu nog omhoog gehaald?! >;) probleem is verholpen hoor Knipoog

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-04 23:49

En dus een slotje.